Lahden MM-kisat olivat vuonna 2001. Eikö näiden tapauksien olisi pitänyt rikosoikeudellisesti vanhentua jo vuonna 2008?
Rikosoikeudelliselta kantilta nythän puhutaan siitä STT:n eli Johanna Aatsalo-Sallisen jutusta, jossa väitettiin Jari Räsäsen käyttäneen dopingia ja Hiihtoliiton johdon tienneen siitä. Aatsalo-Sallinen ja STT:n päätoimittaja Kari Väisänen saivat sakot ja joutuivat maksamaan vahingonkorvauksia Hiihtoliitolle, koska oikeudessa Piirainen, Kyrö ja kumppanit todistivat, etteivät tiedä mitään dopingin käytöstä.
Oikeudessa valehteleminen ei vanhene koskaan.
Kuitusen kohdalla puhutaan enemmänkin eettismoraalisesta asiasta, eli ylipäätään siitä saako valehdella vaiko ei. Esim. Suomen maajoukkueen silloisten lääkärien maine pilaantui siinä, kun Kuitunen väitti, ettei ole tiennyt mitä häneen on laitettu. Eli että lääkäri olisi valehdellut tolkuissaan olleelle potilaalleen siitä, mitä hänen elimistöönsä on laitettu. Aika kovia syytöksiä. Ja kuitenkin edelleen plasmaekspandereita käytetään ainoastaan dopingaineiden käytön seurauksena kasvaneiden hemoglobiiniarvojen laskemiseen, eli jotain muutakin on toisin sanoen syötu.
Tietysti voidaan kysyä, onko lääkärin etiikan mukaista, että ollaan mukana dopinginkäytössä, mutta itse olen sitä mieltä, että on parempi, että niitä laittaa oikea lääkäri kuin joku konitohtori. Käytettäisiin niitä kuitenkin.
Itse en usko, että esim. 2001 maajoukkueen lääkärit olisivat olleet jakamassa urheilijoille jotain laittomia suorituskykyä parantavia aineita, niiden käyttöön ei tarvita lääkäriä. Ja plasmaekspanderithan eivät paranna suorituskykyä. He aivan varmasti tiesivät mistä on kyse, ei kukaan voi olla niin sinisilmäinen, mutta he olivat kovia urheilumiehiä, toivoivat kansalle menestystä ja laskivat, kuten minä yllä, että jos lääkäriä vaativia toimenpiteitä ei tee lääkäri, ne tekee joku muu ja silloin muut kuin käryämiseen liittyvät lääketieteelliset riskit ovat kovia.
Miettikää Johanna Aatsalo-Sallista. Hän sai tämän maan mittakaavassa kovan skuupin ja kun sai sakot + vahingonkorvaustuomiot, menetti maineensa ja uransa, koska ei koskaan paljastanut lähdettään tälle dopingtiedolle. Siitäkin on esitetty monenlaisia epäilyksiä, yksikin varsin vahva ja realistiselta kuulostava. Jos se skenaario on todellinen, nostan hattua hänelle siitä, että riskeerasi uransa toisen ihmisen uran vuoksi.
Jo pelkästään sen vuoksi pitäisi selvittää nämä asiat, jotta Aatsalo-Sallisen ja maajoukkueen lääkäreiden kaltaiset, sinänsä sivulliset ihmiset, saisivat maineensa takaisin.
EDIT: Kari-Pekka Kyröstä vielä sen verran, että olen seurannut todella tarkkaan kaiken mitä hän on sanonut viimeisen reilun puolen vuoden aikana. Lukuunottamatta sitä yhtä IS:n juttua, jossa hän kertoi kahden hiihtäjän viime talvena kysyneen häneltä neuvoja (ja johon hänellä oli sähköpostitodisteet), hän ei ole missään kohtaa kajonnut Lahden jälkeisiin tapahtumiin, koska niissä häntä voitaisiin syyttää toisen käden tiedoista tai arvailuista.
Sekin asia, missä Jarmo Punkkinen ärähti Ylen sivuilla/tekstitv:ssä oli täysin laskelmoitua. Kyröhän ei siinä kohtaa suoraan väittänyt, että Punkkinen olisi käryhetkellä valmentanut DiCentaa. Vihjasi toki siihen suuntaan, kun sanoi samassa yhteydessä, että Punkkinen oli aiemmin DiCentan valmentaja.