Selviääköhän se...?
Kuljin aamulla K-kaupan ovista sisään, lööpin huutaessa vasten kasvojani: "Kimin pomo hakkasi kuljettajan".
Hämmennyin. Olin äimänä, ja aloin vapista. Tuntui kuin ihmiset ympärilläni katosivat usvaan, väkivalta oli ottanut maailmasta hallinnan. Halusin ulos, halusin yksinäisyyteen, mutta nälkä sai minut jäämään kauppaan. Olin mielikuvitukseni vanki, minua pelotti, mutta ruokaa oli saatava.
Otin hyllystä leivän, ja näin kuinka Ron Dennis pieksee David Coulthardia läksiäisiksi. "Hame korville, skotti!"
Suljin silmäni ja ravistelin päätäni. Karkotin pahuuden mielestäni, mutta vain hetkeksi, kunnes olin jälleen rauhaton. Otin toiselta hyllyltä riisipaketin, ja nyt mieleni liitutaululle piirtyi toimitusjohtaja Martin Whitmarsh pyörittelemässä Alex Wurzia. "Ensi kaudella testaat paremmin, saatanan pelle!"
Kassajonossa olin kuin turha lenkki loppumattomuuden ketjussa. Kyseenalaistin kaiken, epäilin luottamusta ihmiseen. Mietin, onko mikään tämän arvoista.
Keräsin rohkeuden, ja avasin Ilta-Sanomat oikeasta kohdasta. Näin Norbert Haugin suloisen naamataulun kuvissa, aivan siinä silmieni edessä. Maailmani pysähtyi. En saanut enää henkeä, ja tuntui kuin seinät olisivat kaatuneet päälleni. Mieleni teki huutaa. Silmäkulmiini muodostuneet kyyneleet tulivat kuin ajan saattelemana, tästä ei olisi enää paluuta.
Norbert hymyili siinä kuvassa. Niin viaton.
Mieleeni piirtyi välittömästi väkivaltaisia, suorastaan julmia ja voimakkaita kuvia. Näin, kuinka Nürburgringin varikkosuoralla lihaksikas Norbert Haug hakkaa maassa makaavaa, fyysisen ylivoiman edessä taipunutta puolustuskyvytöntä DTM-kuskia. "Mersulla on voittamisen perinne, kakkossija ei ole mitään! Sinä et ole mitään!"
En voinut enää lykätä totuutta. Aloin lukemaan itse uutista tästä traagisesta tarinasta. Ja voihan vittu, Haug olikin lyönyt jotain brasilialaista autonkuljettajaa kaksi kertaa käsivarrelle. Käsivarrelle! Koko kansan Norbert oli ilmeisesti kyrpiintynyt Sao Paolon ruuhkasta, ja antoi kuljettajalle osansa. Typerä teko, luonnollisesti, mutta oikeinko "hakkasi kuljettajan"?
Itsehän olen tässä tapauksessa hakannut elämäni aikana mm. veljeni, pari jätkää koulun pihalla, muutaman kaverini, lukuisia äijiä futiskentällä, sekä pienempänä mm. isäukkoni.
Fak juu vitun paskalööpit.