Jesse Joensuu lataa kovaa tekstiä Ylelle – ”Se Jokerit, minkä nyt olemme tunteneet, se loppuu”
Aasinsiltana tuosta otsikosta.... " Se Kärpät, minkä olemme tunteneet (viimeisien n 20 vuoden ajan), se on loppunut".
Tiedän, haku on raflaava, provosoiva, mutta kyllä nyt näyttää siltä, että Kärpät on tätä menoa joukkue, joka taistelee maksimissaan säälipleijari paikoista. Tai ei näin olisi pakko olla, mutta tuo reagointi kyky/halu on ollut sellaista, että vaara vajota tuohon pisteeseen? Kärppien tämän materiaali kauden alussa ja tässä vaiheessa on kyllä sellainen, että sillä pitäisi parempaan pystyä. Ja ei, ei mene selitykseksi korona, ei. Kaikilla on ollut sama ongelma, vaikkakin eri joukkueilla eri asteisia. Ja ei, selitykseksi ei mene olympialaiset, vaikka ainoat pelaajat Liigasta olikin kärppiä, ei. Ensinnäkin, oli hienoa että näin oli ja erityisesti itse pelaajien kannalta, että pääsivät olympialaiset kokemaan, saatikka se, minkä he sieltä saavuttivat.
Vaikka kirjoitan hieman provosoivaan sävyyn, niin huoli Kärppien tulevaisuudesta on suuri nykymenolla, kuten varmasti monella palstaveljellä. Ja kyllä, sinisilmäisesti uskon, että myös toimistolla on huoli. Se, että teot ei sitä oikein tue, on hämmentävää. Kyllä kai ne "parhaansa" yrittää (toivottavasti) , mutta kun se tuntuu , valitettavasti, puuhastelulta, ainakin näin ulospäin. Se kärppäorganisaatio , joka on ollut koko 2000-luvun alun, tähän asti , on ehkäpä suurimman haastensa edessä, miten se määrittelee tulevaisuutensa. Jatkossa Kärpät ei ehkä ole kovin houkutteleva joukkue mahdollisille(hyville) vahvistuksille ja ehkei enää edes omille kasvateille, kuten on nähty, miten lupaavia junnujakin on kohdeltu. Silti olen sitä mieltä, että jos olet lupaava junnu, niin paikkasi on ansaittava pelillisesti. Se, onko kohtelu ollut reilua tapauskohtaisesti, on toinen juttu, johon en osaa ottaa isompaa kantaa.
Mutta, vaikka olen nyt normaalin posiajattelun sijaa pessimisinen (realistinen), niin tottakai toivon, että Kärpät on jatkossakin tämän kauden jälkeen vakava ehdokas nostamaan pokaalia keväällä. Tosin, ensi kausi taitaa olla Laurin kanssa jo menetetty, oletuksena, ettei kai nyt sentään Latea voida kenkiä kesken sopimuskauden. Mutta katseet jo kauteen 2023-24, jospa silloin meillä olisi Valmentaja (nimenomaan isolla V:llä)
Nyt en aio murehtia asiaa enempää. Otan oluen ja menen saunaan :)