Oulun Kärpät 2016–2017

  • 1 254 535
  • 6 355

GT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO
Kuokkanen menee sinne, minne Carolina parhaaksi näkee, jos he tarjoavat NHL-diiliä. Joka tapauksessa kolmen vuoden tulokassopimus astuu voimaan vasta, kun Kuokkanen tosissaan Carolinaan menee. Pelaaminen Oulussa tai Londonissa ei siis kuluta tuosta sopimuksesta sitä ensimmäistä vuotta.

Totta, että Carolinan tulee tarjota Kuokkasta ensin Ouluun, jos sopimuksen tekevät. Eri asia, onko Kärpillä mitään järkeä pakolla pitää miehestä kiinni, jos Hurricanes vahvasti viestii, että se suosittelee Londonia. Itseä kieltämättä vähän yllätti, että Kuokkanen teki jatkodiilin Kärppiin ennen NHL-draftia.
 
Haataja ja Detsumppi toki siinä mielessä huonoja verrokkeja että heidät hankittiin muualta tuloksentekoa varten, Kestilä on junnu jonka lähtökohtainen pelipaikka oli rotaatiopelaaja.
Lähinnä siis tarkoitin pohtia, että mitä tarkoittaa reilu näytönpaikka. Nämä herrat toki saivat sitä siimaa vielä vähän enemmän, mitä joku junnu saisi. Ja se on toki ihan ymmärrettävää, kun katselee niitä edellisiä näyttöjä (Deschampsin näytöistä ei toki mitään hajua, mutta kaipa niitä oli).

Näistä voi tosiaan ajatella monella tavoin. Itse olin ja olen yhä sitä mieltä, että joukkue tulee koota niin, että on mahdollista luvata pelipaikka ainakin alkukaudella Saarijärven ja Kuokkasen tasoisille pelaajille. Yllättävän moni kirjoittaja kuitenkin torppasi ajatukseni Saarijärvestä seiskapakkina viime kaudella, joten varmasti moni näkee asiat toisin kuin minä. Tilanne on vaan sellainen, että nämä lahjakkaimmat kaverit tuppaavat karata rapakon taakse jos ei heille voida luvata oikein mitään vaikka pienellä riskilläkin. Itse olen tosin sitä mieltä, että jokkueen kokoamisessa on epäonnistuttu jos Kuokkasen tai Saarijärven vaisumpi alku ehtisi keikauttaa venettä parissa tai muutamassa kuukaudessa. Minulle se on kyllä jonkinmoinen katastrofi jos Humaloja, Kähkönen tai jopa Lehtonenkin saavat varman paikan, mutta Kuokkanen joutuu menemään rapakon taakse taatun peliajan perässä.
Paljon asiaa kyllä kirjoitat. Hieman eri mieltä olen kuitenkin tuosta luvatusta pelipaikasta, vaikka ymmärsinkin pointtisi ja meinasin jo tässä viestissä myötäillä sitä.
Joukkueen kasvaminen ja oikeiden ketjukavereiden etsiminen pitäisi lähteä pyörimään kohti pudotuspelejä heti syksyllä, jotta joukkue olisi oikeasti valmis sitten keväällä. Mielestäni se pitää olla valmentajan päätettävissä, että ketä peluuttaa ja millä paikalla. Tuollainen luvattu 30 peliä on yksinkertaisesti liikaa, jos näytöt on ilta toisensa jälkeen surkeita. Siinä vaiheessa pitää valmentajan pystyä tekemään ratkaisuja, ilman että jotkut Junnon sopparit sen estäisivät. Reilu mahdollisuus on sitten hieman eri asia, kuin luvata taattu pelipaikka puoleksi kaudeksi.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itseä kieltämättä vähän yllätti, että Kuokkanen teki jatkodiilin Kärppiin ennen NHL-draftia.
Olisiko Kuokkanen lopulta vakuuttunut niin kovin Suikkasen kyvyistä, että haluaa kehittyä pelaajana tämän mestarivalmentajan ja Kärppälegendan opastuksessa?
 

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olisiko Kuokkanen lopulta vakuuttunut...
Vai tuleeko tässä vaiheessa vastaan ne @Erätauko'n kaipaamat lupaukset peliajasta ja vastuusta? En todellakaan tiedä, mutta onhan näitä hauska spekuloida.

Sen verran olen eri mieltä esim. @Erätauko'n kanssa, että olisiko Saarijärven urakehitystä parantanut lupaus vähintään seiskapakin roolista vai tekikö mies oikein ja lähti pelaamaan ykköspariin Firebirdsiin? Mun mielestä Firebirds oli Saarijärven kohdalla oikea ratkaisu. Vili harjoittelee tällä hetkellä Kärppien kanssa ja mulla oli hetken aikaa fiilis, että olisi Oulussa jatkanut tulevan kauden, mutta tää siirtokuvio Steelheadsiin hieman aiheuttaa hämmennystä. Mississauga kuitenkin antoi vastineeksi melko paljon Saarijärvestä, joten tilanne saattaakin olla ihan erillainen. Holland tämän kuvion loppujen lopuksi päättää.

Pelinäytöt ratkaisee. Mielestäni aikahyvin Marjamäkikin onnistui junnujen kasvattamisessa.
Puljujärvi rikkoi pelitapaa ja joutui koirankoppiin. Aho rikkoi pelitapaa, tuli mestaruus, kaikki unohtui. Oli Marjamäelläkin "blind spot'insa".
 

Tonikarppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Melko suuresti harmittaa, jos Kuokkanen ei pelaakaan ensi kaudella Kärpissä. Tiedän, että hänen itsensä kannalta voi olla järkevää lähteä, mutta näin kannattajan näkökulmasta hieman jättää pahan maun suuhun.

Ne on katos ne järkisyyt miksi jotku pelaajat lähtee muualle...ja valitettavasti monet fanit ei niitä sulata koskaan vaan pelaaja on täysi juudas koko loppu-uransa...
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Puljujärvi rikkoi pelitapaa ja joutui koirankoppiin. Aho rikkoi pelitapaa, tuli mestaruus, kaikki unohtui. Oli Marjamäelläkin "blind spot'insa".

Meinasin kirjoittaa tästä, mutta ehdit ensin ja sanoit sen paremmin ja tehokkaammin kuin mitä itse olisin jaaritellut.

Puljujärvi oli ensimmäisen liigakauden alussa hyvä ja olisi ansainnut jatkaa joukkueessa pidempään jos Marjamäen "12 parasta pelaa" olisi pitänyt kutinsa. Tämän voi tarkistaa vaikka lukemalla omien ja vastustajien kannattajien kommentteja pelien jälkeen. Kovin usein Puljujärveä pidettiin yhtenä ottelun parhaista hyökkäjistä ja mielestäni hänet laitettiin kierroksille muihin joukkueisiin turhan helposti. Monesti muisti vaan tekee sen, että jälkikäteen ajatellaankin Puljujärven olleen ihan surkea puolustuspelissä tai muuta vastaavaa. Valmistahan se ei toki ollut, mutta kyllä Puljujärvi pärjäsi mukana oikein mainiosti.

Kyllä mun kanssa saa olla näistä asioista eri mieltä enkä todellakaan väitä tai luule olevani aina oikeassa. Aika tutuksi on kuitenkin tullut se tilanne, että toivon itse lahjakkaille junnuille peliaikaa, mutta vastaan tuli etenkin Granlundin tapauksessa monelta kirjoittajalta kärkevääkin palauteryöppyä siitä kuinka yhdellekään nuorelle ei voi luvata pelipaikkaa ja kuinka yhdellekään nuorelle ei aleta maksamaan kymmenien tuhansien palkkaa. Noista ajoista lähtien olen ollut skeptinen sen suhteen ettei lahjakkaimpia junnuja karkaisi pois ilman jonkinlaista lupausta pelipaikasta. Se on sitten määrittelykysymys mitä tuo lupaus on ja mitä tehdään jos ei lupausta voida pitää. Voisihan sopparissa olla esimerkiksi lupaus 20-30 ottelusta ja jonkinlainen korvaus (vaikkapa 2000 euroa) jokaisesta tuon alle jäävästä ottelumäärästä. Loukkaantumiset tai pelaajan omat toimet ovat sitten asia erikseen. Tämä siis oli tällainen supernopea harkitsematon heitto. Ei tarvi ihan välttämättä kivittää tai ainakin olen jo väistelyvalmiudessa.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joukkueen kasvaminen ja oikeiden ketjukavereiden etsiminen pitäisi lähteä pyörimään kohti pudotuspelejä heti syksyllä, jotta joukkue olisi oikeasti valmis sitten keväällä. Mielestäni se pitää olla valmentajan päätettävissä, että ketä peluuttaa ja millä paikalla. Tuollainen luvattu 30 peliä on yksinkertaisesti liikaa, jos näytöt on ilta toisensa jälkeen surkeita. Siinä vaiheessa pitää valmentajan pystyä tekemään ratkaisuja, ilman että jotkut Junnon sopparit sen estäisivät. Reilu mahdollisuus on sitten hieman eri asia, kuin luvata taattu pelipaikka puoleksi kaudeksi.

Tottahan se on, että pallon on syytä lähteä rullaamaan hyvin jo heti alusta lähtien. On kuitenkin nähty jo monta kertaa, että näillä maailmanluokan lahjakkuuksilla on oma erityisarvonsa ja merkityksensä myös joukkueen pärjäämiselle. Valmentajankin pitäisi pyrkiä kasaamaan joukkue niin, että voidaan miettiä annetaanko peliaikaa vaikkapa Humalojalle tai Kähköselle sen sijaan, että yritetään ihan oikeasti ajaa sisään oma kaveri joka kuuluu ikäluokkansa parhaisiin hyökkääjiin koko maailmassa ja joka teki hirveät pisteet junnuissa, kaksi maalia ainoassa liigapelissään (eli kaksi enemmän kuin Kähkönen koko viime kaudella) ja tehot 1+1 ainoassa Mestispelissään. Tietenkin pitää olla joku ratkaisu siihen jos esitykset ovat sittenkin ihan hirveitä illasta toiseen. Tuo ratkaisu on vain pohtimis- ja sopimiskysymys. Kyllä pelaajan ja hänen agenttinsakin luulisi ymmärtävän asian. Kuokkasen pelejä nähneenä paha floppaaminen tuntuu kuitenkin aika kaukaiselta ajatukselta.
 
Tottahan se on, että pallon on syytä lähteä rullaamaan hyvin jo heti alusta lähtien. On kuitenkin nähty jo monta kertaa, että näillä maailmanluokan lahjakkuuksilla on oma erityisarvonsa ja merkityksensä myös joukkueen pärjäämiselle. Valmentajankin pitäisi pyrkiä kasaamaan joukkue niin, että voidaan miettiä annetaanko peliaikaa vaikkapa Humalojalle tai Kähköselle sen sijaan, että yritetään ihan oikeasti ajaa sisään oma kaveri joka kuuluu ikäluokkansa parhaisiin hyökkääjiin koko maailmassa ja joka teki hirveät pisteet junnuissa, kaksi maalia ainoassa liigapelissään (eli kaksi enemmän kuin Kähkönen koko viime kaudella) ja tehot 1+1 ainoassa Mestispelissään. Tietenkin pitää olla joku ratkaisu siihen jos esitykset ovat sittenkin ihan hirveitä illasta toiseen. Tuo ratkaisu on vain pohtimis- ja sopimiskysymys. Kyllä pelaajan ja hänen agenttinsakin luulisi ymmärtävän asian. Kuokkasen pelejä nähneenä paha floppaaminen tuntuu kuitenkin aika kaukaiselta ajatukselta.
Mielestäni tuo sinun vertailusi Kähköseen ja Humalojaan ei ole kovin reilu, sillä he kuitenkin ovat joukkueessa ihan eri roolissa, kuin mitä Kuokkanen tulisi olemaan. Tai en itse ainakaan halua nähdä Jannea ensi kaudella pelailemassa nelosketjun jämäminuuteilla/rouhimassa. Hyvin roolitettu joukkue on menestyvä joukkue, kuten viime kausi osoitti (vrt. Tappara, Penguins).

Täsmennetään vielä pari asiaa, ettei tule väärinymmärryksiä: Tarkoitan tuolla pelipaikan/määrän jne. lupaamisella, ettei semmoista voi tehdä kenellekään vähänkään epävarmalle kortille. En tarkoittanut tällä pelkästään omia junnuja.
Lisäksi olen kanssasi täysin samaa mieltä tuosta viimeisestä lauseesta. En missään nimessä usko tai toivo Kuokkasen floppaavan; päinvastoin. Odotan häneltä oikein mainiota kautta ja sellainen 0.5ppg on ihan realismia.
 
Aika tutuksi on kuitenkin tullut se tilanne, että toivon itse lahjakkaille junnuille peliaikaa, mutta vastaan tuli etenkin Granlundin tapauksessa monelta kirjoittajalta kärkevääkin palauteryöppyä siitä kuinka yhdellekään nuorelle ei voi luvata pelipaikkaa ja kuinka yhdellekään nuorelle ei aleta maksamaan kymmenien tuhansien palkkaa. Noista ajoista lähtien olen ollut skeptinen sen suhteen ettei lahjakkaimpia junnuja karkaisi pois ilman jonkinlaista lupausta pelipaikasta. Se on sitten määrittelykysymys mitä tuo lupaus on ja mitä tehdään jos ei lupausta voida pitää. Voisihan sopparissa olla esimerkiksi lupaus 20-30 ottelusta ja jonkinlainen korvaus (vaikkapa 2000 euroa) jokaisesta tuon alle jäävästä ottelumäärästä. Loukkaantumiset tai pelaajan omat toimet ovat sitten
Olet tässä asian ytimessä. Ehdottomasti nuo junnutähdet pitää huomioida ensin ja ovat se prioriteetti numero yksi. Se on ainoa tapa saada NHL-tason miehiä liigajoukkueeseen (Aho, Donskoi...). Ja kyllä siinä on omakin sydän heti x100 kovemmin mukana, kun sen mestaruuden ratkaisee oma poika Sepe Aho kuin jos sen olisi ratkaissut vaikkapa Davis.

Ihan en tuohon korvausehdotelmaasi lähtisi. Sehän se vasta hullua olisikin, että jos ensin pelaat paskasti, niin sut vielä palkitaan siitä hyvästä. Heh.
Tätä olen jo jonnin verran toitottanut, mutta kyllä pelaajalle pitää riittää lupaus siitä reilusta näytönpaikasta. Jos ihan paperille asti tätä haluaa viedä, niin soppariin vaikkapa se 10-15 peliä hyvässä roolissa ja hyvillä minuuteilla. Sen jälkeen kaikki on itsestä kiinni.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihan en tuohon korvausehdotelmaasi lähtisi. Sehän se vasta hullua olisikin, että jos ensin pelaat paskasti, niin sut vielä palkitaan siitä hyvästä. Heh.
Tätä olen jo jonnin verran toitottanut, mutta kyllä pelaajalle pitää riittää lupaus siitä reilusta näytönpaikasta. Jos ihan paperille asti tätä haluaa viedä, niin soppariin vaikkapa se 10-15 peliä hyvässä roolissa ja hyvillä minuuteilla. Sen jälkeen kaikki on itsestä kiinni.

Joo kuten sanoin tuo oli vaan ihan pikainen heitto sen suhteen, että näiden soppareiden kanssa voi olla luovempikin. Ihan varmasti lahjakas pelaaja silti valitsisi mieluummin pelipaikan kuin hyvitysrahan, mutta sinänsä toki hyvä huomio sinulta. Vaan kyllä tuohon ratkaisu varmastikin löytyisi jos viitsisi hetken miettiä. Ja ehkäpä toimistolla on mietittykin, mistä näistä kuvioista tietää.

Tuo ehdotuksesi vaikkapa 10-15 pelistä hyvässä roolissa (!!) kuulostaa ihan terveeltä, valmentajan ja utj:n tehtävä on sitten kaupata ajatus pelaajalle ja agentille.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Puljujärvi rikkoi pelitapaa ja joutui koirankoppiin. Aho rikkoi pelitapaa, tuli mestaruus, kaikki unohtui. Oli Marjamäelläkin "blind spot'insa".
Millä tavalla tämä sitten meni pieleen? Aho pelasi viimekaudella elämänsä kauden ja Pulju on menossa kovaa änäriin. Vaatimus taso pitää olla korkea ja junnunkin voi penkittää jos valmentaja näkee siihen tarvetta. Kävihän Aho toissa kaudella Ässissäkin pari peliä lätkimässä ja Pulju mestiksen puolella. Nämä kaikki on semmoisia asioita, jotka junnut voi ottaa vaikka kasvamisen kannalta tai sitten jotenkin muuten. Ei tarvi arvailla kumman kautta Pulju ja Aho on tätä asiaa purkanut.
 

Ilen kädet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Real Madrid, NHL
Nyt kun niitä megalomaanisia sopimuksia ei vielä ole julkaistu, voisko joku heittää kokoonpano toivettaan. Näkisi millaiseen rooliin Kuokkasta istuttaisitte.

Spede - X - X
Kuokka- Ruoho - Lehtonen
Mäenalanen - Kalapudas-Ville
Anttila/Aku - Humaloja - Kähkönen

Tuossa saisi ainakin näyttöjä??
 
Nyt kun niitä megalomaanisia sopimuksia ei vielä ole julkaistu, voisko joku heittää kokoonpano toivettaan. Näkisi millaiseen rooliin Kuokkasta istuttaisitte.

Spede - X - X
Kuokka- Ruoho - Lehtonen
Mäenalanen - Kalapudas-Ville
Anttila/Aku - Humaloja - Kähkönen

Tuossa saisi ainakin näyttöjä??
No laitetaanpa jotain millä voisin itse lähteä kauteen:

Pyörälä-X-Kuokkanen
Mäenalanen-Ruohomaa-Leskinen
X-Kalapudas-Lehtonen
X-Humaloja-Kähkönen

Kolmea hyökkääjää tuo siis väkisinkin kaipaa. Itselle tosin riittäisi vähän vähempitasoisikin pelureita, kuin 2-3 ykköskentän miestä. Fyysisyyttä nyt ainakin on pakko hommata lisää. Mieluiten sellainen joka pystyy pelaamaan myös keskellä.
 

Knowhow73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
En epäile hetkeäkään, etteikö olisi hyvä paikka kehittyä. Varsinkin kun ensi kaudella ei Kärpissä välttämättä ole Jannelle lähtökohtaisesti isoa roolia tarjolla. Mietiskelin vain, että eikö tässä sopimustilanteessa Kärpillä ole kuitenkin se viimeinen sana?
Luulen että sopparissa on pykälä joka mahdollistaa rapakon taakse siirtymisen ihan omasta halusta. Muutoin soppari ois tehty jo ajat sitten. Hokki vai London? Helppo valinta Londonin eduksi. Isoon rooliin Kärpissä ei riitä rahkeet, vielä.
 
Luulen että sopparissa on pykälä joka mahdollistaa rapakon taakse siirtymisen ihan omasta halusta. Muutoin soppari ois tehty jo ajat sitten. Hokki vai London? Helppo valinta Londonin eduksi. Isoon rooliin Kärpissä ei riitä rahkeet, vielä.
Hyvä pointti. Eipä tullut itselleni mieleenkään. Vaikea sanoa riittääkö rahkeet. Tuskin kukaan odotti viime kesänä Ahon kantavan koko joukkuetta ja dominoivan Liigaa. Tää on menny tämmöseksi, kun nämä junnut on nykyään jo niin nuorena hyvin supereita.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Millä tavalla tämä sitten meni pieleen? Aho pelasi viimekaudella elämänsä kauden ja Pulju on menossa kovaa änäriin. Vaatimus taso pitää olla korkea ja junnunkin voi penkittää jos valmentaja näkee siihen tarvetta. Kävihän Aho toissa kaudella Ässissäkin pari peliä lätkimässä ja Pulju mestiksen puolella. Nämä kaikki on semmoisia asioita, jotka junnut voi ottaa vaikka kasvamisen kannalta tai sitten jotenkin muuten. Ei tarvi arvailla kumman kautta Pulju ja Aho on tätä asiaa purkanut.

Ahon kohdalla homma meni erittäin hyvin. Puljunkin kohdalla näyttää tulevaisuus hyvältä. Pidän kuitenkin täysin mahdollisena (todennäköisenäkin) sitä, että Puljujärvi voisi olla tällä hetkellä vieläkin parempi jos ei häntä olisi laitettu noin aikaisessa vaiheessa kierrokselle muihin joukkueisiin. En tosin tarkoita valittaa enää tästä, asioilla ja eri vaihtoehdoilla on kuitenkin puolensa.

Jos Pesosen kohdalla sanotaan, että nimenomaan sanojen ja tekojen ristiriita häiritsi, niin samaa ajattelen itse Marjamäestä tuossa keississä. Ennen kauden alkua hän sanoi, että Puljujärvi pelaa jos on 12 parhaan hyökkääjän joukossa. Alku oli sitten 16-vuotiaaksi häikäisevän hyvä ja pistetahtikin joukkueen kärkipäätä. Ei siellä kestänyt tulla kuin yksi tai kaksi hieman näkymättömämpää peliä kun Pulju lähetettiin jo pois. Tämäkin on ihan ok, mutta ihan turha kyllä väittää että Marjamäellä vain taidot ratkaisivat.

Useissa eri joukkueissa pelaaminen teki ainakin tilapäistä hallaa Puljujärven kehitykselle, mutta nyt näyttää taas hyvältä ja kaikki on Puljun itsensä käsissä. Ahon kanssa Marjamäki toimi hienosti, mutta häntä ei potkittukaan pois heti hieman vaisumpien pelien jälkeen. Tässä Ahon isän roolilla sattoi olla varsin isokin merkitys. En väitä, että Harri olisi painostanut Marjamäkeä, mutta kummasti se siellä alitajunnassa voi vaikuttaa. Joka tapauksessa kaikki on nyt erittäin hyvin, Aho ja Pulju ovat valmiita aloittamaan ihmeteot rapakon takana.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No laitetaanpa jotain millä voisin itse lähteä kauteen:

Pyörälä-X-Kuokkanen
Mäenalanen-Ruohomaa-Leskinen
X-Kalapudas-Lehtonen
X-Humaloja-Kähkönen

Kolmea hyökkääjää tuo siis väkisinkin kaipaa. Itselle tosin riittäisi vähän vähempitasoisikin pelureita, kuin 2-3 ykköskentän miestä. Fyysisyyttä nyt ainakin on pakko hommata lisää. Mieluiten sellainen joka pystyy pelaamaan myös keskellä.

Toivon tosiaan itsekin Kuokkaselle hyvää näytönpaikkaa. Jos äksät hankittaisiin muihin kuin ykkösketjuun toivoisin ja olettaisin heidän olevan silti ykköskentän tasoisia. Täytemassaa kyllä riittää ja kummasti se vahvistaa joukkuetta jos alemissa kentissäkin pelaa kovan luokan pelimiestä. Vähän sekavasti sanottu kiireessä, mutta toivottavasti ajatus aukeni jotenkin.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Ahon kohdalla homma meni erittäin hyvin. Puljunkin kohdalla näyttää tulevaisuus hyvältä. Pidän kuitenkin täysin mahdollisena (todennäköisenäkin) sitä, että Puljujärvi voisi olla tällä hetkellä vieläkin parempi jos ei häntä olisi laitettu noin aikaisessa vaiheessa kierrokselle muihin joukkueisiin. En tosin tarkoita valittaa enää tästä, asioilla ja eri vaihtoehdoilla on kuitenkin puolensa.

Jos Pesosen kohdalla sanotaan, että nimenomaan sanojen ja tekojen ristiriita häiritsi, niin samaa ajattelen itse Marjamäestä tuossa keississä. Ennen kauden alkua hän sanoi, että Puljujärvi pelaa jos on 12 parhaan hyökkääjän joukossa. Alku oli sitten 16-vuotiaaksi häikäisevän hyvä ja pistetahtikin joukkueen kärkipäätä. Ei siellä kestänyt tulla kuin yksi tai kaksi hieman näkymättömämpää peliä kun Pulju lähetettiin jo pois. Tämäkin on ihan ok, mutta ihan turha kyllä väittää että Marjamäellä vain taidot ratkaisivat.

Useissa eri joukkueissa pelaaminen teki ainakin tilapäistä hallaa Puljujärven kehitykselle, mutta nyt näyttää taas hyvältä ja kaikki on Puljun itsensä käsissä. Ahon kanssa Marjamäki toimi hienosti, mutta häntä ei potkittukaan pois heti hieman vaisumpien pelien jälkeen. Tässä Ahon isän roolilla sattoi olla varsin isokin merkitys. En väitä, että Harri olisi painostanut Marjamäkeä, mutta kummasti se siellä alitajunnassa voi vaikuttaa. Joka tapauksessa kaikki on nyt erittäin hyvin, Aho ja Pulju ovat valmiita aloittamaan ihmeteot rapakon takana.
No ei se nyt ihan näinkään mennyt. Puljuhan oli tuolloin ensimmäisissä peleissään puolustuspäähän varmaan joukkueensa huonoin, vain hyvä ja luova (ja suhkot tehokas) hyökkäyspeli kantoi Puljulle noinkin monta peliä. Myös Aho kävi lainassa Porissa, koska ei kunnolla mahtunut Kärppiinkään. Et voi myöskään sanoa, että mestiksessä pelaaminen olisi tehnyt Puljulle hallaa jos et mitenkään tätä edes perustele. Jääkiekon pelaamisessa on muitakin tärkeitä elementtejä kuin hyökkäyspäässä syntyvät tehot. Marjamäki jos joku ymmärtää peliä kokonaisuuden kautta ja hän antoi kyllä Puljujärvelle hyvin peliaikaa tasapainotellen samalla Puljun henkilökohtaisen kehityksen ja Kärppien joukkuemenestyksen välissä.
 
Toivon tosiaan itsekin Kuokkaselle hyvää näytönpaikkaa. Jos äksät hankittaisiin muihin kuin ykkösketjuun toivoisin ja olettaisin heidän olevan silti ykköskentän tasoisia. Täytemassaa kyllä riittää ja kummasti se vahvistaa joukkuetta jos alemissa kentissäkin pelaa kovan luokan pelimiestä. Vähän sekavasti sanottu kiireessä, mutta toivottavasti ajatus aukeni jotenkin.
Jep. Viime aikoina Kärpillä on ollut kauden alussa se kaksi-kolme ykkösketjua ja niistä sitten parhaat ovat astuneet kehiin. Ensi kaudelle en ihan tuollaista rotaatiota uskalla odottaa, mutta sanottakoot että korit ovat 1-2, 3 ja 4. Se olisi melkeinpä se minimivaatimus. Reilusti vaan näille meidän junnuille peliaikaa ja jos näyttää ettei toimi, niin onhan tuossa koko syssy aikaa reagoida.

Tuosta täytemassasta olen hieman eri mieltä. Toki meillä on nyt näitä B-korin jätkiä paljon joukkueessa, mutta niitä ei ole rotaatioksi asti. Tällä hetkellä siellä ei ole kokoonpanon ulkopuolella muita kuin kestilöitä ja anttiloita.

Laitanpa vielä tähän selvennyksen noista omista rakseista kokoonpanossa:

1X: Yksi takuuvarma ykköskorin mies. Ei tarvitse välttämättä olla sentteri, sillä Ruohomaakin menenee siinä paikalla.
2X: Jos viime kautta vaikkapa peilataan, niin tälle tontille kelpaisi esimerkiksi Sakari Mannisen tasoinen pelaaja. Mieluiten kuitenki vähän isokokoisempi ja fyysisempi.
3X: "Juho Keränen"

1X tai 2X pitää jompi kumpi olla ihan puhdas sentteri ja plussaa siitä, jos myös toinen pystyy keskellä pelaamaan, vaikka laituri olisikin. 3X pitäisi taas olla roolituksen kannalta ihan itsestään selvä hankinta. En tykkää yhtään siitä, että junnuja peluutetaan jämäminuuteilla nelosessa. Mielummin stunttaa ylhäällä tai sitten isolla vastuulla jossain muualla.
 

Zinetula

Jäsen
Toissakausi oli siitäkin erikoinen, että juuri Pulju, Aho ja muutama muu oma kasvatti kuten Manninen löivät läpi tietoisuuteen ja Kärppien rosteriin. Näin isossa määrin tämä tuli yllätyksenä ja täten pelaajista oli jossakin vaiheessa hyvinkin runsauden pulaa ja siksi päädyttiin esim. Ahon vierailuun Ässissä. Näin jälkeenpäin sanottuna olisi pitänyt hankinnat panostaa keskikaistalle ja jättää Davis ja Haataja hommaamatta. Kemppainen ja Pirnes hoitivat enemmän kuin hyvin oman ruutunsa ja laitureina Donskoi, Pyörälä, Huml ja Junttila kantoivat joukkuetta odotetusti.

Mainittujen Davisin ja Haatajan lisäksi murheenkryynejä oli Deschamps, kenestä ei ollut pelaamaan Eurooppaan. Davis ja Haataja hankittiin kärkimaalintekijöiden rooliin ja joukkueenjohto halusi pitkään katsoa josko homma lähtee toimimaan. Komun kohdalla oli projekti myös ajaa hänet sentteriksi, mikä ei ikävä kyllä toiminut. Nämä kaksi edellä mainittua keissiä toi aika isoa turbulenssia peluutuksen suhteen yhdessä kahden muun Saipakolmikon palasen lisäksi. Saipakolmikko sai jäädä, mutta Komu ja Haataja päästettiin muualle hakemaan vielä kaudelle/uralle nostetta. Sitten oli Kertsi, Suoranta, Mäenalanen ja Alikoski, joten kovasti vastuu oli katselussa Aholle ja Puljulle.

Eka kappaleessa mainittu hyökkääjäkuusikko toimi hyvin! Tämän lisäksi tuli Maxwell kolmanneksi sentteriksi keväällä ja Kaspar, kenen pelikunto oli ilmeisesti kortilla. Summa summarum, hyökkääjiä oli kehissä paljon ja osin tästä syystä Ahon ja Puljun vastuu jäi pieneksi. Etenkään kun Pulju ei ollut ollenkaan tuolloin mahdollinen nelosketjun pelaaja, ymmärrän hyvin Hokki -komennuksen. Siellä Pulju sai totutella miesten ligassa isommalle vastuulle ja Papu Laukkasen koulu varmasti kehitti. Puljulla oli myös itselle tärkeät U18-kisat keväällä, mihin Aho ehti vain finaaliin. Puljulla oli tuolloin selviä väsymisen merkkejä. Kahdet junnukisat ja muutenkin kova määrä pelejä 16-vuotiaaksi! Minusta Puljun ja Ahon peluutus meni ihan nappiin kaikkien osapuolten kannalta! Iso määrä minuutteja Hokissa ylivoimineen kehitti Puljuakin enemmän kuin jämärooli Kärpissä.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No ei se nyt ihan näinkään mennyt. Puljuhan oli tuolloin ensimmäisissä peleissään puolustuspäähän varmaan joukkueensa huonoin, vain hyvä ja luova (ja suhkot tehokas) hyökkäyspeli kantoi Puljulle noinkin monta peliä. Myös Aho kävi lainassa Porissa, koska ei kunnolla mahtunut Kärppiinkään. Et voi myöskään sanoa, että mestiksessä pelaaminen olisi tehnyt Puljulle hallaa jos et mitenkään tätä edes perustele. Jääkiekon pelaamisessa on muitakin tärkeitä elementtejä kuin hyökkäyspäässä syntyvät tehot. Marjamäki jos joku ymmärtää peliä kokonaisuuden kautta ja hän antoi kyllä Puljujärvelle hyvin peliaikaa tasapainotellen samalla Puljun henkilökohtaisen kehityksen ja Kärppien joukkuemenestyksen välissä.

Me on oltu aiemminkin vähän eri linjoilla Puljun suhteen eli olemme ottaneet yhteenkin sen kanssa kun meillä on ollut erilainen näkemys Puljujärven tasosta. Ja se on ihan ok. En yritä nytkään puhua kantaasi toiseksi, mutta toivon sultakin kunnioitusta omalle näkemykselleni vaikka varmasti eri tavoin asian näetkin.

Puljujärvihän joutui hyppimään viime kauden joukkueesta toiseen harvinaisen paljon, kun välillä oli liigapelejä, Kärppien junnupelejä, Mestistä ja vaikka minkälaista junnumaajoukkuetta. Ei voi tosiaan tietää varmasti mikä olisi ollut Puljujärvelle paras vaihtoehto. Itse pidän hyvin mahdollisena (ja tämähän on eri asia kuin varmana), että isompi osa kaudesta Kärpissä olisi tehnyt Puljujärven kehityksestä vielä tehokkaamman. Toisaalta koskaan ei voi tietää esimerkiksi loukkaantumisista, nythän kaikki on mennyt ihan hyvin kun Puljujärvi on päässyt tähän pisteeseen. Ahon kehitys on ollut huikeaa ja yhtä lailla voitaisiin miettiä olisiko se ollut yhtä hyvää jos hän olisi tehnyt edellisenä vuonna samanlaisen kierroksen kuin Puljujärvi. Porin jakso tarjosi kuitenkin Aholle liigapelejä, joita kertyikin lopulta mukava määrä kauden aikana.

Samalla pitää myös sanoa, että ymmärrän kyllä Marjamäkeäkin tuossa ratkaisussa. Sanon vaan, että useimmat pitivät Puljujärveä alkukaudella parempana kuin vaikkapa Aho. Se mikä ratkaisi Ahon pysymisen saattoi olla Ahon pelityyli, vuotta vanhempi ikä ja myöskin Ahon tilanne isänsä poikana. Ahon suhteen tämä oli joka tapauksessa loistava ratkaisu. Ja jos joku pitää viestiäni valittamisena niin siitä vaan. Koskaanhan ei tähän vastausta saada, joten kyse on vain mielipiteistä ja veikkauksista. Tämä riittää osaltani tästä.
 

Zinetula

Jäsen
Hei tietääkö joku, miten Kärpät reenaa tänä kesänä? Sais vähän sateiseen kesään piristystä sillon ku Oulussa olen :P
Jos en ihan väärin muista, niin joukkueen yhteisharjoitukset alkavat jälleen vasta elokuun alusta. Siihen asti pelaajat ovat "kesän vietossa" eli harjoittelevat omatoimisesti. Kahden viikon yhteinen jäharjoittelujakso päättyi enen juhannusta.
 

kokenu

Jäsen
Kiitos! Näin ounastelinkin... "Junnujäät" taitaa alkaa paria viikkoa aikaisemmin... Eli nuoret edarin kaverit käyvät jäällä + satunnaisesti kokeneempiakin pelaajia. Viime kesänä esim. Spede oli monesti mukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös