Itselleni mennyt kausi oli melkolailla tylsää seurattavaa, sen mitä seurasin. Tämä kausi ilman superjunnuja olisi saattanut olla ihan yhtä paska, mitä Haapakoski/Aravirtavuodet ilman tuota käsittämätöntä talentin määrää omista junioreista. Tästä huolimatta joukkueeseen haalittiin 6 kentällisen edestä pelaajia (viimeistään) kevään siirtoikkunassa. Minun mielestä vain Manninen oli perusteltu. Sailiokin oli hyvä, mutta onko tosiaan niin, että Sailion rooliin ei ollut pelaajaa ennestään? Hirsovits oli kaikkinensa Helvetin kummallinen luksushankinta. Kyllä Marjamäelläkin alkoi vähän mopo karkailla käsistä. En pidä Marjamäen pleioffsuoritusta ja pelaajapolitiikkaa tässä keväällä kovinkaan onnistuneena. Kokonaissuoritus on tietenkin loistava 3 vuodelta, mutta tämä loppu ei minusta ollut.
Ensi kausi kiinnostaa etukäteen taas yhtä paljon kuin silloin, kun Marjamäki sainattiin. Syyt on erilaisia. Marjamäen odotettiin laittavan organisaatio kuntoon ja sen hän teki. Nyt Suikkaseen liittyy odotuksia, jossa hän edelleen ei päästä organisaatiota pöhöttymään ja tuo peliin taas yllätyksellistä elementtiä. Kenties Kärppien peli voi hieman useammin päättyä esim. lukemiin 6-4. Tappioitakin varmasti tulee ja 1-1 pelit vähenevät.
Otan joukkueen uudistumisen ilolla vastaan. Osaa tuntuu pelottavan, mutta itseäni ei. Ei joukkueiden tyhjentyminen ole paljon Saipoja ja Jyppejäkään haitannut. Kyllä Kärpillä pitäisi riittää kykyä tästä selviämään. Oma hyvä juniorituotanto tarjoaa hieman selkänojaa, vaikka on selvää, että ei sieltä Ahoa tai Puljua tule. Kestilä, Ronkainen ja Kuokkanen antavat kuitenkin jotain odotusarvoja. Hankintapolitiikassa toivon myös, että nämä Normiot, Dahlmannit, Vertalat, Jämsenit jätetään rauhaan. Miika Lahti menee mielestäni edellä mainittuun kategoriaan. Häntähän joku tänne himoitsi.
KHL:stä puhuminen on typerää niinkauan kuin ei ole 10 miljoonaa ylimääräistä tuovaa namusetää. Ja senkin pitäisi olla suomalainen. Oligarkkien kanssa en lähtisi pelleilemään. Uskon, että yleisö löytäisi kyllä noihin peleihin, ei mitään epäilystä. Mutta itse olen tyytyväinen CHL:ään, varsinkin jos sitä kehitetään. Jos joku alkaa niistä yleisömääristä mussuttamaan, niin ne oli Itseasiassa todella hyvät, kun muistaa, että jokainen peli myytiin erikseen ilman kausareita. Keskieuroopassa myös riitti porukkaa, mikä on tärkeintä sarjan tulevaisuuden kannalta. Se, että sarja ei raumalaisia kiinnosta, ei ainakaan minua huoleta.
Tiivistettynä: Pitkästä aikaa ensi kausi kutkuttaa. Siitä huolimatta, että menestys on kysymysmerkki.