Mainos

Oulu - jääkiekkokulttuurin symboli?

  • 4 688
  • 36

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yli vuosikymmenen jatkunut hoipertelu jäisellä tundralla - alasarjoissa - on Kärpiltä ohi ja viimeistään nyt myös kuherruskuukaudet liigassa. Kärpät on osoittanut olevansa voimakas organisaatio, joka pystyy kilpailemaan tällä hetkellä niin taloudellisesti kuin urheilullisestikin. Tätä asiaa ei ole kuitenkaan aina osattu turvata, vaan vuoden pituisesta harharetkestä kehkeytyi painajaismainen jakso koko Oulun urheiluelämälle. Mitkä ovat nyt ne keinot, joilla Kärpät etenevät? Mikä on totuus kaiken takana? Ja kuinka paljon sattuma sanelee tulevaisuutta? Vai onko Oulu todella SM-liigan Ontario, jossa jääkiekkokulttuuri imetään äidinmaidosta?

Organisaatio pystyi Junnon johdolla luomaan Ouluun kasvavan jääkiekkobuumin. Divariaikana "omat pojat" saatiin sitoutumaan nousukampanjaan riittävän hyvin. Suunnitelma johtoportaassa oli huolellisesti tehty. Nousukausi toi mukaan suuria firmoja ja Kärpät loi imagon raikkaasta ja trendikkäästi erilaisesta, uudesta samastumiskohteesta. Kärpistä tehtiin puolen Suomen joukkue. Myytävä tuote oli yhtä houkutteleva kuin itsenäisyys sortovuosina.

Nousun kanssa ei hätäilty. Pelaajarintamalla luotettiin vanhoihin Kärppä-jyriin - Salpa, Palsola jne. olivat juuri niitä tyyppejä, joilla saatiin aikaiseksi kuva oululaisesta joukkueesta, jota kohtaan rakkaus on niin suurta, että se kestää vaikka alemman sarjatason. Pelaajarintamalla oltiin muutenkin agressiivisia ja yllättävän usein myös epäonnisia tai taidottomia. Efimov, Tsvetkov, Tsigurov, Åslin ja toisaalta Pekka Virta, Jan Lundell jne. olivat huonoja hankintoja, mutta jokaisen heidän mukanaan Ouluun näytti tulevan ripaus liigakelpoisuutta. Vaikka todellisuudessa nämä pelaajat eivät sitä tuoneet. Se oli Oulussa jo entuudestaan tai tuotiin muiden miesten mukana. Kuitenkin imago pelaajia houkuttelevasta, mutta silti perioululaisesta joukkueesta vahvistui.

Tammisen myötä Kärppä-organisaatio tiesi saavansa vakuudet kasvavaan buumiin. Media-näkyvyys nousisi, ihmisten mielenkiinto heräisi entisestään, firmat uskaltaisivat panostaa entistä paremmin. Kaikenkaikkiaan uskottavuus nousisi. Ja näin kävi.

Suunnitelmaan tuli yksi onneton mutka. Nousu jäi ensimmäisenä Tamin vuonna saavuttamatta. Toisaalta laskuvarjo tätäkin vaihtoehtoa varten oli ripustettu selkään. Koko vuoden Tami toitotti prinsiippejään oululaisessa lehdessä. Esim. näissä ja myös muissa media-käänteissään Tamminen toi esille - jopa täysin epäfaktisesti - sen, että divarista nouseminen on lähes mahdottomuus ja siitä muurista ei ole puskenut läpi kuin Tuto. Ja kenenkäs avuilla sekin tapahtui? Marttyrin asema oli jo valmiiksi luotu.

Silti putoaminen play-offeissa oli shokki ja jälkikäteen oululaiset saavat kiittää paljolti kapteeni Laukkasta - tätä perioulaista kapteeniaan, joka tappion ja pettymyksen hetkellä otti ohjat käsiinsä ja sai puhuttua muut soturit vielä yhteen yritykseen.

Tämä yritys tuotti tuloksen ja ansiokkaasti Oulussa on muistettu mainita se, kuinka kaikki tapahtui urheilullisin avuin. Turha onkaan muistella sitä, että nousu olisi toteutunut joka tapauksessa. Tällä hienolla joukkueella uskallettiin lähteä myös liigaan ja miksei olisi lähdetty, sillä se oli jo kahtena edellisvuotena täyttänyt keskivertoliigajoukkueen kriteerit.

Nyt on kaksi vuotta takana. Organisaatio on lypsänyt juuri niinkuin nousukaudella - siis nyt vallitsevalla buumilla - pitääkin: varmasti, mutta hitaasti. Ylikuumenemista vältellään ja menestys tulee asteittain. Tällä tavoin Kärpät turvaa yleisön kiinnostuksen jatkumisen, firmojen kionnostuksen ja taloudellisen asemansa. Ensimmäinen vuosi meni liiankin hyvin - vähemmälläkin olisi tultu toimeen. Tämä vuosi meni taas ehkä hivenen alakanttiin. Suunta on kuitenkin juuri se haluttu: yleisön ja sponsoreiden kiinnostus herätetään asteittain. Täksi vuodeksi on investoitu Petr Ton ja ilmeisesti Tenkrat. Pelkkä Ton, joka oululaisesta näkövinkkelistä on suuri tähti, tuonee lisää yleisöä satoja katsojia per ottelu.

Menestystä (minun kielelläni mestaruutta) ei kuitenkaan ajoiteta vielä ensi kauteen. Aikaisintaan kausi 2003-2004 on se, jolloin Junno kavereineen laskee ja toisaalta haluaa menestyksen tulevan. Kaudelle 2003-2004 Kärpät rakentanee paperilla vielä paremman joukkueen kuin ensi kauden porukka tulee olemaan. Vaikka nyt jo täällä on syntynyt mielikuva siitä, että Ton on se, joka tekee joukkueesta ratkaisevasti paremman kuin edellinen - jopa niin paljon, että mestaruus on lähellä.

Tulevaisuudessa odottava mestaruus olisi Junnon & co:n suunnitelmissa se, joka nostaisi pienen väljähtymisen uhatessa tuotteen taas raikkaaksi. Sillä puhallettaisiin taas hiilihapot limonaadiin.

Omia NHL-paluumuuttajia Kärpät kaipailee, mutta niitä ei ole vielä näköpiirissä. Niiden lisäksi yksi ponneaine on myös uusi areena, jonka avulla pari kautta menisi taas nosteessa.

Mikä tämän kaiken pohdinnan johtopäätös sitten on? Se on se, että Oulussa eletään buumia. Tämä ei ole kiekkokulttuuria, vaan buumia. Tämä ei jatku ikuisesti, vaikka sitä yritetään pitää kaikin keinoin yllä. Todellinen kiinnostus, yleisön/sponsoreiden mielenkiinto on vielä mittaamatta. Eikä sitä mitata vielä lähivuosina.

Vaikka kärpät on hyvin hoidettu, hyvälle pohjalle rakennettu organisaatio, jossa kaikesta muusta kuvittelusta huolimatta on silmää nimenomaan bisnekselle, niin väljähtyminen odottaa myös täällä. Se ei vakaata laivaa keikuta, mutta kuinka vakaa tämä laiva on - se jää nähtäväksi.


Lisätäänpä: Ylläoleva on täysin kirjoittajan oma ja puolueeton näkemys.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Aika hyviä huomioita, Oiva.

Aloitetaan kommentointi vastoin yleistä tapaa loppupäästä, jossa mielenkiintoisimmat asiat majailevat (Oivan Oulu & Kärppä-jutut kun ovat sellaisia, että automaattisesti olettaa homman olevan sarkasmia).

Oiva: "Mikä tämän kaiken pohdinnan johtopäätös sitten on? Se on se, että Oulussa eletään buumia. Tämä ei ole kiekkokulttuuria, vaan buumia."

"Oulun kiekkobuumi" lienee asia, jota ei saada karistetuksi harteilta vielä aivan vähään aikaan. Mitä sitten on kiekkokulttuuri, miten sitä mitataan ja mistä sitä löytyy?

Oiva: "Tämä ei jatku ikuisesti, vaikka sitä yritetään pitää kaikin keinoin yllä. Todellinen kiinnostus, yleisön/sponsoreiden mielenkiinto on vielä mittaamatta. Eikä sitä mitata vielä lähivuosina."

Niin - mielestäsi kiinnostusta ei siis mitattu divariaikana?

Oiva: "Vaikka kärpät on hyvin hoidettu, hyvälle pohjalle rakennettu organisaatio, jossa kaikesta muusta kuvittelusta huolimatta on silmää nimenomaan bisnekselle, niin väljähtyminen odottaa myös täällä. Se ei vakaata laivaa keikuta, mutta kuinka vakaa tämä laiva on - se jää nähtäväksi."

Olet oikeassa, että takuuvarmasti kiinnostus heittelehtii vuosittain. Jokaisen heikommin menneen kauden jälkeen se laskee ja jokaisen paremman kauden jälkeen nousee. Jos menestys pysyy vakiona (hyvänä tai huonona), kiinnostus laskee. Mutta näinhän tapahtuu kaikkialla.

Kuinka vakaa Kärppälaiva sitten on, se todellakin jää nähtäväksi.

---
Sitten aloitetaan alusta.

Oiva: "Kärpät on osoittanut olevansa voimakas organisaatio, joka pystyy kilpailemaan tällä hetkellä niin taloudellisesti kuin urheilullisestikin. Tätä asiaa ei ole kuitenkaan aina osattu turvata, vaan vuoden pituisesta harharetkestä kehkeytyi painajaismainen jakso koko Oulun urheiluelämälle."

Ehkei koko urheiluelämälle, mutta kieltämättä painajaismainen jakso jääkiekkoilun saralla.

Oiva: "Organisaatio pystyi Junnon johdolla luomaan Ouluun kasvavan jääkiekkobuumin [...] Myytävä tuote oli yhtä houkutteleva kuin itsenäisyys sortovuosina."

Ikuisuuskysymys, johon mielestäni annoit itse vastauksen - Junnolla ja kumppaneilla ei ollut merkittävää roolia buumin luomiselle, vaan tilaus oli jo olemassa. Vuosien alennustilan jälkeen oli mukava huomata, että jotain todellakin yritetään tehdä.

Oiva: "Nousun kanssa ei hätäilty."

No ei tosiaan! Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Oiva: "Pelaajarintamalla oltiin muutenkin agressiivisia ja yllättävän usein myös epäonnisia tai taidottomia."

Tämäkin on yksi niitä menneisyyden mörköjä, joista kiistellään kannattajien kanssa aina, kun Junno jonkin hankinnan tekee - Ton lienee yksi ensimmäisiä, joka on saanut *lähes* varauksettoman tuen kannattajien joukossa.

Oiva: "Suunnitelmaan tuli yksi onneton mutka. Nousu jäi ensimmäisenä Tamin vuonna saavuttamatta [...] Silti putoaminen play-offeissa oli shokki..."

Tämä onneton mutka matkassa todellakin oli shokki. Edellisinä kausina KalPa oli ollut nousun tukkeena, runkosarjassa lyödään oma piste-ennätys ja sitten romahdetaan karsintojen tuulikaapissa - ja kaiken muun hyvän lisäksi Pelicans menee, lyö henkitoreisen KalPan ja nousee liigaan nenän edestä. Pettymystä lienee mahdoton sanoin kuvailla.

Oiva: "...jälkikäteen oululaiset saavat kiittää paljolti kapteeni Laukkasta - tätä perioulaista kapteeniaan, joka tappion ja pettymyksen hetkellä otti ohjat käsiinsä ja sai puhuttua muut soturit vielä yhteen yritykseen."

Hmmh - ikävää, kun muuten asiapitoisessa jutussa pistät sarkasmia asiaan, jota ei ole koskaan kyseenalaistettu.

Oiva: "Tämä yritys tuotti tuloksen ja ansiokkaasti Oulussa on muistettu mainita se, kuinka kaikki tapahtui urheilullisin avuin. Turha onkaan muistella sitä, että nousu olisi toteutunut joka tapauksessa."

Heh, pakkohan sitä on nimenomaan alleviivata, että se oli *Pelicans*, joka sai armopaikan... Vaikka voisi tietysti olla mahdollista, että päätös liigan laajentamisesta tehtiin nimenomaan Kärppien takia...?

Oiva: "Tällä hienolla joukkueella uskallettiin lähteä myös liigaan ja miksei olisi lähdetty, sillä se oli jo kahtena edellisvuotena täyttänyt keskivertoliigajoukkueen kriteerit."

Asia, joka oli muille kuin Kärppäfaneille vaikeasti nieltävissä. Kiitokset, Oiva.

Oiva: "Organisaatio on lypsänyt juuri niinkuin nousukaudella - siis nyt vallitsevalla buumilla - pitääkin: varmasti, mutta hitaasti. Ylikuumenemista vältellään ja menestys tulee asteittain. Tällä tavoin Kärpät turvaa yleisön kiinnostuksen jatkumisen, firmojen kionnostuksen ja taloudellisen asemansa."

Täsmälleen samaa mieltä - siis niinkuin seurajohdon kannalta ajateltuna.

Oiva: "Ensimmäinen vuosi meni liiankin hyvin - vähemmälläkin olisi tultu toimeen. Tämä vuosi meni taas ehkä hivenen alakanttiin."

Ja tästäkin täsmälleen samaa mieltä - siis noin niinkuin seurajohdon kannalta, meille kannattajillehan mikään ei voi mennä liian hyvin.

Oiva: "Menestystä (minun kielelläni mestaruutta) ei kuitenkaan ajoiteta vielä ensi kauteen. Aikaisintaan kausi 2003-2004 on se, jolloin Junno kavereineen laskee ja toisaalta haluaa menestyksen tulevan. Kaudelle 2003-2004 Kärpät rakentanee paperilla vielä paremman joukkueen kuin ensi kauden porukka tulee olemaan."

Näin sen minäkin olen ajatellut tapahtuvan.

Oiva: "Vaikka nyt jo täällä on syntynyt mielikuva siitä, että Ton on se, joka tekee joukkueesta ratkaisevasti paremman kuin edellinen - jopa niin paljon, että mestaruus on lähellä."

Yksi tai kaksi pelaajaa ei oleellisesti vaikuta joukkueen menestykseen, jollei sitten taustalla ole potentiaalia. Vaikken ensi kaudella usko mestaruuden tulevan, Ton saattaa olla palanen, jolla hyökkäyspää saadaan toimimaan - tai sitten ei. Sen näkee.

Oiva: "Tulevaisuudessa odottava mestaruus olisi Junnon & co:n suunnitelmissa se, joka nostaisi pienen väljähtymisen uhatessa tuotteen taas raikkaaksi. Sillä puhallettaisiin taas hiilihapot limonaadiin."

Näin taatusti on. Joka tapauksessa Kärppäkannattajat tuskin jaksavat kovin montaa "välikautta", jossain vaiheessa joukkueen *täytyy* olla potentiaalinen mestarikanditaatti - tulipa se mestaruus tai ei. Ja mitalikantaan pitäisi päästä mielellään jo ensi vuonna... Se on sitä paikallista uhoa :-)

Lisäpontta yleisesti tähän Oivan kirjoitukseen Kärppien "markkinahenkisyydestä" tulee siitä, että Junno hoitaa yleensä tiedotusasiat pikkuhiljaa ripottelemalla - ja aika monesti negatiivinen uutinen Kärpistä kuitataan jollain sopivalla positiivisella uutisella (esim. Hamiltonin juttu --> seuraavana päivänä Ton).

Oiva: "Omia NHL-paluumuuttajia Kärpät kaipailee, mutta niitä ei ole vielä näköpiirissä. Niiden lisäksi yksi ponneaine on myös uusi areena, jonka avulla pari kautta menisi taas nosteessa."

Näinkin, kyllä. Varsinkin itse kaipailisin kovasti omia NHL-paluumuuttajia, toisaalta joku muukin kelpaisi odotellessa :-)

---
Mukava kirjoitus Kärpistä (ja Oulusta) Oivalta. Lisää tällaista, jossa ei turhaan silitellä päätä, mutta ei toisaalta katsota asiaa pelkästään yhdeltä kantilta.
 
Viimeksi muokattu:

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
Ei minulla ihmeemmin ole huomautettavaa Oivan juttuun, kaikin puolin hyvä ja asiallinen dokumentointi viime vuosien tapahtumista Kärppien tiimoilta.

Haluaisin kuitenkin sen verran lisätä, että Junno ei Ouluun buumia luonut. Buumi syntyi Kärppien noustessa silloiseen Divariin varsin nuorella ryhmällä. Itse asiassa joukkue oli kasattu niistä pelaajista, jotka ei muille kelvannut. Konkurssin jälkeisellä ensimmäisellä divarikaudella yleisömäärät oli noin kahden tuhannen kieppeillä, josta ne lähtivät joukkueen ehkä yllättävänkin menestyksen myötä kasvuun.

Junno taisi tulla Kärppiin vasta pari kautta myöhemmin eli hän tuli Ouluun buumin ollessa jo kasvussa. Junno on kyllä erinomaisesti muuttanut buumia markoiksi ja sittemmin Euroiksi.

Toinen huomio minulta tulee joukkueen kokoonpanoon SM-liigassa. Vaikka liigaa onkin Oulussa pelattu tällä erää vain kaksi vuotta, on joukkue sinä aikana muuttunut radikaalisti. Nyt keväällä joukkueen kokoonpanossa oli vain kahdeksan pelaajaa, jotka olivat mukana nostamassa Kärppiä liigaan (Aho, Harjula, Joenväärä, Korhonen, Koskenkorva, Laukkanen, Palsola ja Viuhkola). Ensi kaudella mukana on enää Korhonen, Palsola ja Viuhkola, joten joukkuetta on kyllä melkoisesti rakennettu liigassakin ettei enää voi puhua divarijengistä ja sillä rahastamisesta)

On totta, että Oulussa kiekkokulttuuri hakee vielä muotoaan. Sitä kyllä löytyy, mistä todistuksena veteraanien MM-kulta eräässä ikäluokassa. Buumin varassa Kärpät toki vielä elää, mutta jos asiaa ajattelee, niin jokaikinen seura pyrkii luomaan seuralle buumin, jonka nosteessa joukkueen menestystä pyritään rakentamaan. Kai se on Kärppien ansiota, kun on siihen pystynyt.

Erittäin hyvä kirjoitus Oivalta joka tapauksessa, piikittely on paikallaan niiltä osin kun sitä havaitsin.
 

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Oulu ei ole Ontario. Ennemminkin: Oulu on Alberta!

Hyvä pohdinta Oivalta. Oiva alkaa nousta vakavasti otettavaksi ulkopuoliseksi Kärppä-analysoijaksi, jollaisesta on ollut kiekkopalstoilla melkoinen uupelo. Vuodet Oulussa ovat ilmeisesti tehneet tehtävänsä. Oivalta tuli nyt tekstiä, joka osaltaan pakottaa paatuneimmaankin Kärppä-fanin miettimään ja mahdollisesti tarkentamaan näkökantojaan myös toiselta kantilta. Sarkasmia en tekstissä havainnut; paremminkin kevyttä ironiaa.
Oiva:
Yli vuosikymmenen jatkunut hoipertelu jäisellä tundralla - alasarjoissa - on Kärpiltä ohi ja viimeistään nyt myös kuherruskuukaudet liigassa. Kärpät on osoittanut olevansa voimakas organisaatio, joka pystyy kilpailemaan tällä hetkellä niin taloudellisesti kuin urheilullisestikin. Tätä asiaa ei ole kuitenkaan aina osattu turvata, vaan vuoden pituisesta harharetkestä kehkeytyi painajaismainen jakso koko Oulun urheiluelämälle. Mitkä ovat nyt ne keinot, joilla Kärpät etenevät? Mikä on totuus kaiken takana? Ja kuinka paljon sattuma sanelee tulevaisuutta? Vai onko Oulu todella SM-liigan Ontario, jossa jääkiekkokulttuuri imetään äidinmaidosta?
Ei nyt ihan SM-liigan Ontario, mutta melkein. "Mitkä ovat nyt ne keinot, joilla Kärpät etenevät?" Mitkä ovat teemat, joilla Kärpät etenevät? Olen itse tuonut melkein jatkuvasti muutamaa teemaa esille, joilla pitäisi mennä muutama kausi:

Petr Ton ja menestyspakko.
Oulun Kärppien juniorimylly ja oman kylän pojat -runko.
Kajaanin Hokki ja yhteistyö.
Uusi, hieno Raksila-stadium ja kasvaminen kokoluokkaa kaksi kertaa isompi.


Noin esimerkin oloisesti.

Se, että hyvään lopputulokseen päästään, niin ratkaisevassa asemassa ovat Kärppien johdon ihmissuhdetaidot, johdon henkilökohtaiset ominaisuudet ja resurssit, sekä myös "vastapuolen" vastaavat taidot, ominaisuudet ja resurssit. Maailmanlaajuisesti, globaalisti tämä "pelikenttä, jossa tätä peliä käydään". Myös sattumalla on merkityksensä, mutta mikäli edellisten osuutta tapahtumista kyetään kasvattamaan tai hallitsemaan, niin silloin sattuman osuus vähenee. Jos kaikki menisi nappiin, olisi lopputulos "kasvaminen kokoluokkaa kaksi kertaa isompi".
Oiva:
Mikä tämän kaiken pohdinnan johtopäätös sitten on? Se on se, että Oulussa eletään buumia. Tämä ei ole kiekkokulttuuria, vaan buumia. Tämä ei jatku ikuisesti, vaikka sitä yritetään pitää kaikin keinoin yllä. Todellinen kiinnostus, yleisön/sponsoreiden mielenkiinto on vielä mittaamatta. Eikä sitä mitata vielä lähivuosina. Vaikka Kärpät on hyvin hoidettu, hyvälle pohjalle rakennettu organisaatio, jossa kaikesta muusta kuvittelusta huolimatta on silmää nimenomaan bisnekselle, niin väljähtyminen odottaa myös täällä. Se ei vakaata laivaa keikuta, mutta kuinka vakaa tämä laiva on - se jää nähtäväksi.
Minun mielestä Oulussa on kiekkokulttuuria siinä, missä on esimerkiksi Porissa tai Raumalla – esimerkiksi. Kiekkokulttuuria on ollut monella eri tasolla. Kiekkokulttuurin lisäksi Oulussa on ollut kiekkobuumi viime vuodet – nimenomaa buumia on ollut viime vuodet. Se mikä huolestuttaa buumin/kulttuurin kannalta, on maailman talouden ja varsinkin informaatioteknologia-alan maailmanlaajuinen taantuma. Tämän taantuman kesto ratkaisee kaiken – Oulussa on oman IT-alan innovaatiota niin paljon, että en jaksa olla yksistään Oulun näkövinkkelistä huolissani. Enemmän olen huolissani taantumasta valtakunnallisesti – jos talouden tunnuslukuja ei saada pian nousuun, kääntyy tämä kulttuuri/buumi laskuun niin Oulussa, Porissa, Raumalla kuin myös muuallakin päin Suomea.

Toinen merkittävä asia on tämä hallihanke, ns. Raksila-stadium. Mikäli tämä hallihanke ei toteudu, eikä uutta, hienoa hallia rakenneta, kuihtuu sitä kautta myös koko oululainen kiekkobuumi (jäljelle jää vain oululainen kiekkokulttuuri). Samalla se on tappio myös koko Oulun imagolle – tajuaakohan oululaispoliitikot edes, että kuinka merkittävästä asiasta on kysymys? (Nyt ei kannattaisi päästää viherpiipertäjiä ja sosiaalitanttoja sähläämään!) En usko, että kukaan haluaa käydä katsomassa viiden vuoden päästä Kärppien pelejä siinä punaisessa ladossa. Se punainen lato ei vastaa 2010-luvun haasteita ja vaatimuksia. Kiekkovillityksen kannalta tämä hallihanke on mielettömän tärkeässä asemassa. Se ratkaisee, että taisteleeko Kärpät tulevaisuudessa SM-liigan herkkupaloista vaiko jostain muusta; saadaanko me Ouluun toonejajatenkratteja!


Ps. Oiva, olikohan tuo "Laukkanen – perioululainen" –juttu kohdistettu minulle?
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oivallinen kirjoitus!

Oulu on maamme mittakaavassa yksi osa kotimaista jääkiekkokulttuuria, historian merkkipaalut on syytä tunnustaa ja pitää mielessä. Miellän Tampereen, Turun ja Helsingin kuitenkin merkittävimmäksi jääkiekkokulttuurin symboleiksi. Oulussa ollaan liigakiekkoilun kakkosvaiheessa, nokkapyörä kohti horisonttia juuri ja juuri vielä takapyörät maanpinnalla. Keulassa paistaa aurinko, mutta peräosassa on vielä jonkinverran varjopaikkoja, joita pitää vielä kirkastaa.

Uskoakseni Kärppien liigakiekkoilulle oli myös sosiaalinen tilaus pohjoisessa. Pohjoisen väestöstä useat tuhannet olivat nähneet menestyvää kiekkoilua -80 luvulla, joten lamavuosien puristuksen jälkeen ihmisillä oli todellista hinkua tulla katsomaan vieläkö sitä samaa olisi tarjolla. Puhumattakaan ylipäätänsä siitä, että taloudellinen lama oli ajanut ahtaalle laajasti väestöä ja elämän raadollisuus ravisteli pirtissä kuin pirtissä. Sirkushuveja myöskin kaivattiin. Kärppien viestintä toki ruokki tätä puolen suomen joukkue -ajatusta, mutta sitä se mielestäni ihan oikeasti myös edelleen on.

Syytä olisi kuitenkin pitää mielessä se, että se puolen suomen kannatus ja tuki voi ruveta kääntymään toisinpäin, mikäli maalikylän korskea seura rupeaa ylimieliseksi.

Ensimmäisen kerran kun kuulin, että J.Tamminen tulee Ouluun valmentajaksi, tuli mieleeni vertaus norsusta posliinikaupassa tai tulitikun heittäminen bensalätäkköön. Kyllähän sellainen persoona omalta osaltaan houkutteli niin yrittäjiä, kuin tavallisia karvalakkiosaston tyyppejä hallille katsomaan, mistä ihmeestä oli kysymys. Häntä ja kärsä heilahtelivat muutaman kerran vain liian laajalla kaarella, jolloin palasiakin rupesi syntymään. Mutta Tami oli yksi tärkeä tekijä niin pelillisesti, kuin tämän buumin synnyttämisessä.

Mielestäni buumi kyti jo paljon aiemmin alueen ytimessä, Junno ja kumppanit osasivat virittää sen esiin, kuten aiemmissa kommenteissa jo todettiin. Sehän on selvää, että kun sankon pohjia tongitaan tukehtumisvaaran uhatessa, raikkaampi tuulenhenkäys tempaisee mukaansa takuuvarmasti.

Palatakseni tuohon jääkiekkokulttuuriin. Toivoisin todellakin, että Kärpät kykenisivät myös tukemaan pohjoisen jääkiekkoilun tulevaisuutta ja sitä rakentavien muiden seurojen toimintaa luomalla edellytyksiä, tekemällä yhteistyötä sekä jakamalla kokemuksia. Se olisi varmasti myös seuran etu pidemmällä tähtäimellä.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pieniä vastauksia

Ensinnäkin tahdon korostaa sitä, että Oulussa on kiekkokulttuuria, mutta tämä nyt nähtävä tilanne on buumi. Tilanne, jossa jokin tekijä aiheuttaa hetkellisen piikin kiinnostuksessa. Tulevaisuudessa näemme Oululaisen kiekkokulttuurin kehittymisen ja tilan.


kh: "Hyvä pohdinta Oivalta. Oiva alkaa nousta vakavasti otettavaksi ulkopuoliseksi Kärppä-analysoijaksi"

No, itse olen itseäni pitänyt aina vakavasti otettavana. Toisten mielestä lienen yhä täysi pelle. Kas, toinen pitää tyttärestä, toinen pojanpojasta. Huomauttaisin kuitenkin, että tältä näppäimistöltä on lähtenyt jo Kiekkopesän aikaan lukuisia Oulua ja Kärppiä koskevia kirjoituksia - välillä negatiivisia, välillä positiivisia.

Ja kh, Laukkasen perioululaisuus ei ollut piikki pelkästään sinua kohtaan - joskin toivottavasti sait siitä osasi.


Euro71: "Mitä sitten on kiekkokulttuuri, miten sitä mitataan ja mistä sitä löytyy? "


Kirjoitukseni yksi päätarkoitus oli luonnehtia sitä, mitä on buumi ja mikä ei vielä riitä käsitteen kiekkokulttuuri käyttämiseen. Siinä mielessä kysymyksesi on epäolennainen tässä yhteydessä. Muuten tosin mielenkiintoinen ja pohtimisen arvoinen. Ja sitä kiekkokulttuuria löytyy Ontariosta. ;)

Euro71: "Ehkei koko urheiluelämälle, mutta kieltämättä painajaismainen jakso jääkiekkoilun saralla. "


Tuohon ajanjaksoon ajoittuvat kuitenkin ne hetket, jolloin Kärpät pelasi alasarjoja, jalkapalloa ei Oulussa pelattu edes divaritasolla. Lentopallossa pääsarjatason joukkuetta ei ollut ja Oululaisesta koripallosta on turha puhua. Mielestäni tämä on katastrofitilanne itseään palloilukaupunkina pitävälle paikalle. Mielestäni on siis perusteltua puhua yleisemmästä urheiluelämän lamasta. Kärppien merkitys on sitä paitsi niin suuri, että pelkkä Kärppien liigapaikka nosti Oululaisen palloilun kuvaa suunnattomasti.
 

Roy

Jäsen
Ooh..

Oivallinen kirjoitus Oivalta Oulun kiekkokulttuurista tai -buumista, ihan miten vaan. Pisteesi nousivat, joskin tuskin se sinua kiinnostaa. Erittäin hyvin analysoitu, faktat olivat kunnossa ja ironiaa löytyi - hienoa!

Kuten SC totesi, niin buumi kyti pinnan alla: se odotti iskua.
Maestro Junno toteutti markkinoilla ja toimintatavoilla Oulun uuden liigatulemisen.

Missä nyt ollaan. Kuten Oiva totesi, niin buumia halutaan pitää yllä. Kärpät ei halua jäädä lepäämään laakereilla ja odotella.
Toisaalta organisaatio haluaa pohjata menestyksensä omiin junioreihinsa, jota ei olla unohdettu. Sopivalla mixillä saadaan aikaan menestyvä edustusjoukkue.

Kauan buumi sitten jatkuu? Siinäpä vasta kysymys. Varmasti nykyisten satsauksien myötä yritetään luoda pysyvyyttä kannattajien syvissä riveissä, mutta vaara on vauhtisokeus.
Uusien hankintojen myötä on selvästi ollut havaittavissa fanien riveissä uudenlaista säpinää ja odotusta tulevaa kautta kohtaan. Into on valtaisa ja ensi kaudella tullaan näkemään katsomossa ja Raksilassa uudenlaista pauketta.

Koko Oulun alueen tulisi ottaa kaikki irti buumista ja luoda sitä myötä Ouluun todellista ja pysyvää kiekkokulttuuria. Kaupungin tulisi rohkeasti ottaa Kärpät huomioon koko kaupungin imagoa ajatellen. Areena on ensimmäinen etappi, jossa kaupunki voi tehdä jotain. Nähtäväski jää haluaako Oulu Kärpistä imagollisen veturin vai luotetaanko hitech-hypetykseen...

Se todellakin jää nähtäväski. Harmittaa suuresti, jos Oulu ja oululaiset eivät käytä kaupungissa vellovaa Kärppäbuumia hyödyksi. Nyt olisi todellakin aika luoda pysyvä ja ennen kaikkea näkyvä kulttuuri.
Mielestäni myöskään Kärpät ei ole käyttänyt buumia täydellisessä mittakaavassa kunnolla. Esim. JJ ja kumppanit harrastavat välillä surkeaa ja harrastelijamaista markkinointia ja tiedottamista, sekä "eivät meidän fanit mitään tarvi" huhut eivät ole parantaneet Kärppäjohdon imagoa.
 
Viimeksi muokattu:

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Oiva:
Ensinnäkin tahdon korostaa sitä, että Oulussa on kiekkokulttuuria, mutta tämä nyt nähtävä tilanne on buumi. Tilanne, jossa jokin tekijä aiheuttaa hetkellisen piikin kiinnostuksessa. Tulevaisuudessa näemme Oululaisen kiekkokulttuurin kehittymisen ja tilan.

Kirjoitukseni yksi päätarkoitus oli luonnehtia sitä, mitä on buumi ja mikä ei vielä riitä käsitteen kiekkokulttuuri käyttämiseen. Siinä mielessä kysymyksesi on epäolennainen tässä yhteydessä. Muuten tosin mielenkiintoinen ja pohtimisen arvoinen. Ja sitä kiekkokulttuuria löytyy Ontariosta.
Buumi-sanassa (ark. nousukausi, ostoinnostus) ei ole mitään muuta pahaa, kuin että sitä nyt näinä aikoina käytetään Kärppien ollessa kysymyksessä halveeraavaan ja väheksyvään sävyyn. Kuitenkin näinkin kova kiekkobuumi on mahdollista vain silloin, että sitä kiekkokulttuuria löytyy näinkin paljon sieltä buumin takaa. Oulu ja Kärpät ovat olleet otollista maaperää tälle kiekkobuumille.

Myös 90-luvun alussa (ennen konkurssia) Kärpät tavoitteli aina nousua liigaan. Kärpät oli tuolloin nimekäs, ja joukkue lähti aina sarjaan yhtenä ennakkosuosikkina. Puhuttiinko tuolloin Kärppä-buumista? – ei puhuttu! Suurin ero tähän päivään, jos ajatellaan menestyksen tekijöitä, on seurajohdossa, alueen taloudellisessa tilanteessa, sekä siinä, että silloin (90-luvun alussa) unelmat eivät toteutuneet.

Tämä menestystarinan jatko (buumin kesto) on riippuvainen niistä teemoista, joita toin aiemmassa viestissä esille.
 

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
Kh, se ettei 90-luvun alussa puhuttu buumista johtui pitkälti siitä, että yleisömäärät olivat jatkuvassa laskussa kaudesta toiseen.
 

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti railwayman
Kh, se ettei 90-luvun alussa puhuttu buumista johtui pitkälti siitä, että yleisömäärät olivat jatkuvassa laskussa kaudesta toiseen.
Tai sitten siksi, että tuolloin 90-luvun alussa puhuttiin Jokeri-buumista! :o

Laskussa ja laskussa... Oliko tuo rwm'ltä vaan pelkkää mutua, että yleisömäärät olivat tuolloin laskussa?

Saattoi olla tietenkin laskussa, mutta silloin voi olla kyseessä ihan vuosittainen tilastollinen heilahtelu katsojamäärissä. Muistaakseni esim. kausien 90-93 yleisömäärät olivat ihan kohtuullisia. Kärppien joukkueet olivat mielenkiintoisia, ja minun mutu noilta ajoilta on, että yleisökeskiarvo oli 3500-4000 hengen huitteilla, ihan kelvollisia ja kilpailukykyisiä lukemia siis. Valitettavasti ei ollut tilastotietoa saatavilla ko. kausien runkosarjan yleisömääristä, mutta ainakin playoffsien yleisömäärät olivat samaa luokkaa kuin tänä päivänä. Sen huomaa www.karpatfanclub.net'in tilastoista. Jos yleisömääriä käytetään buumin mittarina, niin kyllä vähintään orastavaa buumia oli tuolloin 90-luvun alussa. Se vaan odotti aikaa parempaa; Kärpät on noista ajoista kehittynyt, tuote on mielenkiintoisampi, ja yleisöä käy paljon.

SM-liiga 1988-1989: rs yleisö ka. 3806, po yleisö ka. 4914
1.divisioona 1989-1990: rs yleisö ka. 3143, ei pel po.
1.divisioona 1990-1991: rs til ei käyt, po yleisö ka. 6230 (vs. Lukko)
1.divisioona 1991-1992: rs til ei käyt, po yleisö ka. 7253 (vs. Tappara)
1.divisioona 1992-1993: rs til ei käyt, ei pel po
1.divisioona 1993-1994: rs yleisö ka. 2879 ja 3724, ei pel po
2.divisioona 1994-1995: rs yleisö ka. 1112, js yleisö ka. 1876
Fazer-Liiga 1995-1996: rs til ei käyt, po til ei käyt
1.divisioona 1996-1997: rs til ei käyt, po til ei käyt
1.divisioona 1997-1998: rs yleisö ka. 3986, po yleisö ka. 6114
1.divisioona 1998-1999: rs yleisö ka. 4595, po yleisö ka. 6073
1.divisioona 1999-2000: rs yleisö ka. 4646, po yleisö ka. 7286
SM-liiga 2000-2001: rs yleisö ka. 6310, po yleisö ka. 7041
SM-liiga 2001-2002: rs yleisö ka. 6097, po yleisö ka. 6526

(Lähde: www.karpatfanclub.net)
 

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
Kh, kommenttini oli puhdasta mutua, minusta keskustelua ei voi muuten käydäkään. Mutua tuo näytti olevan sinultakin kera hienon tilaston, joka ei kerro meille mitään. Jos sallit, niin muistuttaisin vielä, että ilmoitetut katsojamäärät oli melkoisen villejä vielä tuolloin. Itse asiassa koko Matikaisen jälkeinen aika Oulussa oli lievää laskua. Jo pelkkä konkurssi johtui pitkälti seuran asettaman tavoitteellisen katsojamäärän ja todellisen katsojamäärän erosta. Kausikohtaista vaihtelua toki oli, mutta Oulussa oli myös selvää väsymystä 80-luvun alun menestyksen jälkeen. Tämä on kaikki mutua, tällainen muistikuva minulla on silloin tapahtuneista asioista, toki voin muistaa väärinkin.
 

hermano

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät. Kiekko-Laser.
Kattojat

Viestin lähetti railwayman
Kh, kommenttini oli puhdasta mutua, minusta keskustelua ei voi muuten käydäkään. Mutua tuo näytti olevan sinultakin kera hienon tilaston, joka ei kerro meille mitään. Jos sallit, niin muistuttaisin vielä, että ilmoitetut katsojamäärät oli melkoisen villejä vielä tuolloin. Itse asiassa koko Matikaisen jälkeinen aika Oulussa oli lievää laskua. Jo pelkkä konkurssi johtui pitkälti seuran asettaman tavoitteellisen katsojamäärän ja todellisen katsojamäärän erosta. Kausikohtaista vaihtelua toki oli, mutta Oulussa oli myös selvää väsymystä 80-luvun alun menestyksen jälkeen. Tämä on kaikki mutua, tällainen muistikuva minulla on silloin tapahtuneista asioista, toki voin muistaa väärinkin.

Asiaan vaikuttaa myös se, että ilmeisesti ilmaislippulaisten osuus katsojista on ollut huomattava. Etenkin Oulun kaupunki (etupäässä sen liikuntavirasto) korkeiden hallinkäyttömaksujen lisäksi vaati ja saikin itselleen paljon ilmaislippuja. Kun asia on mainittu jälkikäteen Kärppien toimesta useaan otteeseen on tuo määrä ollut sitten ehkä huomattavakin. Ja siis näin osaltaan vääristänyt noita lukuja & sitä että on voinut näyttääkin yleisömäärä hallissa isolta.
 

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti railwayman
Kh, kommenttini oli puhdasta mutua, minusta keskustelua ei voi muuten käydäkään. Mutua tuo näytti olevan sinultakin kera hienon tilaston, joka ei kerro meille mitään. Jos sallit, niin muistuttaisin vielä, että ilmoitetut katsojamäärät oli melkoisen villejä vielä tuolloin. Itse asiassa koko Matikaisen jälkeinen aika Oulussa oli lievää laskua. Jo pelkkä konkurssi johtui pitkälti seuran asettaman tavoitteellisen katsojamäärän ja todellisen katsojamäärän erosta. Kausikohtaista vaihtelua toki oli, mutta Oulussa oli myös selvää väsymystä 80-luvun alun menestyksen jälkeen. Tämä on kaikki mutua, tällainen muistikuva minulla on silloin tapahtuneista asioista, toki voin muistaa väärinkin.
Auts... ;) Ei tarvi ihan noin pahasti sanoa, vaikka itse aloitinkin. ;) Toin hyvää hyvyyttäni yleisömäärät esitäytettynä tilastona (olivat lähteessä vajavaiset), kun kuvittelin josko joku tilastonikkari täydentäisi taulukon puuttuvat tiedot. Puuttuvista tiedoista huolimatta sain tilastosta pari asiaa kiinni, joista kirjoitin yllä.

Niin, kyllä aikoinaan Kärpät budjetoi yleisömäärät vähintään yhtä paljon yläkanttiin, kuin Mr. J Junno budjetoi alakanttiin näinä päivinä. Sieltä se konkurssin siemen tuli, kun joka kausi muutaman satatuhatta budjetoi yleisötuloja perseelleen, niin lopulta se 5 miljoonaa (vai paljon se lopulta olikaan?) oli kasassa. Uskon kuitenkin, että niinä kausina, kun Kärpillä oli kilpailukykyinen joukkue (90-93), oli Raksilassa katsojia keskimäärin se 3500-4000 kappaletta. Kyllä tuolla populalla jonkin sortin kulttuuria yllä pidetään.

Kärpät ei onnistunut 90-luvun alussa hankkimaan niitä sponsorimarkkoja, jotka olisivat täyttäneet sen vajeen kassassa, joka tuli yläkanttiin budjetoiduissa yleisömäärissä sekä joukkueen palkka yms. kuluissa. Sieltä tuli sitten se toinen konkurssin siemen. Nimenomaan sponsorimarkkoja on tämän päivän Kärpät onnistunut saamaan talouden tueksi. Mainostajia on Kärppien pelipaidassa varmaankin yhtä paljon kuin oli 90-luvulla, mutta Mr. J Junno saa mainoksesta paremman korvauksen. Halvalla menivät mainospaikat 90-luvulla.

Mikäli Kärpät kykenee jatkossakin saalistamaan mainosmarkkoja samaan tahtiin kuin on nyt tehnyt, ei seuralla ole tulevaisuudessa mitään hätää. Paikallinen kiekkokulttuuri, omat juniorit ja muutama tähti, "Raksila-stadium", yhteistyö; pitävät siitä huolen.
 

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
Kh, ei tarkoitukseni loukata ollut, halusin vain tuoda esille ärtymykseni, kun keskusteluun tuodaan omien mielipiteiden tueksi tilastoja, jotka ei kerro mitään juuri siitä ajasta, josta oli puhe. Koska kyse 90-luvun alusta ja sen yleisömääristä, niin miksi ihmeessä piti tuoda esille sellainen tilasto, jossa kyseiset vuodet puuttuu tykkänään, olisiko kyseessä sama ilmiö kuin lehtien levikeillä. Laskevia levikkejä ei julkaista, nousevat kyllä.

Muistuttaisin myös, että kahdelta divarivuodelta kun tilastot on annettu, niin Kärpät toimi erittäin korkealla profiililla, muistanet varmaan kun Paha palaa takaisin ja sitten se konkurssi vuosi, jolloin Kärpissä pelasi Jalosta ja Sinisaloa myöten varsin nimekäs porukka.

Minä ymmärrän keskustelun keskusteluna, jossa normaalisti ei käytetä tilastoja hyväksi omien väitteiden tukemiseksi. Jokainen tilastojen kanssa askarrellut tietää tilastojen olevan kuin Raamatun sana, sitä voi kukin tulkita mielensä mukaan. Sen sijaan ketjujen avauksissa ja ottelu-ennakoissa tilastoilla on oma makua antava merkityksensä, jolloin ne toimii käytävän keskustelun pohjana.

90-luvun alku aina konkurssiin asti oli Kärpiltä melkoista sekoilua. Hallin myyntioikeudet oli jokavuotinen puheenaihe, hallivuokrat ja mainoksien myyntioikeuksista oli usein puhetta. Vielä kun muistaa sen, että Kärpät uhkasi pelata kotiottelunsa Jäälihallissa, niin voi kuvitella kuinka syvällä tuolloin uitiin. Jääkiekkokulttuuria kaupungista löytyi toki tuolloinkin, lippulaivalla vain meni huonosti.

Valitan edelleen tuota tilastoallergiaa, jota poden, mutta ikä ei tule yksin.
 

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti railwayman
...
90-luvun alku aina konkurssiin asti oli Kärpiltä melkoista sekoilua. Hallin myyntioikeudet oli jokavuotinen puheenaihe, hallivuokrat ja mainoksien myyntioikeuksista oli usein puhetta. Vielä kun muistaa sen, että Kärpät uhkasi pelata kotiottelunsa Jäälihallissa, niin voi kuvitella kuinka syvällä tuolloin uitiin. Jääkiekkokulttuuria kaupungista löytyi toki tuolloinkin, lippulaivalla vain meni huonosti.
...
Niin oli. Aika hyvää työtä ovat Junno ja Kärpät tehneet pistäessään hommat kondikseen...
 

power play

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jäähalli

Kärpät kävivät ainakin yhden ottelun pelaamassa Oulunsalon hallissa ja samalla reisulla, muistan kuinka oli poliisit järjestänyt tutka rysän hallin läheisyyteen paikkaan jossa ei varmasti koskaan aikaisemmin tai sen jälkeenkään ole tutka vieraillut mutta, ottivat sakkorahat ainakin kerran silläkin tieosuudella talteen.
 

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Suomalaiselle jääkiekolle, SM-liigalle, on tehnyt vuorollaan hyvää Jokeri-buumi ja vuorollaan Kärppä-buumi! Jokeri-buumi on tasoittunut sitten 90-luvun oikeaksi ja korkeaksi kiekkokulttuuriksi, kun taas Kärppä-buumi sen sijaan odottaa suuntaansa! Oiva tiesi mistä puhui! Nyt kun kovin Kärppä-buumi näyttää olevan laskemaan päin, jäädään - ainakin minä jään - odottamaan, ette missä nähdään seuraava kiekkobuumi. Se olisi koko suomalaiselle jääkiekolle tärkeää; itse toivoisin, että Kärppä-buumi jatkuisi Oulussa pitkään, ja myös Kuopiossa koettaisiin KalPa-buumi.

SM-liiga ei olisi läheskään tällä tasolla ilman Harry Harkimoa. Oikein liiga päätti, kun teki Harkimosta SM-liigan puheenjohtajan. Toivottavasti Harkimo jatkaa samalla tarmolla liigan kehittämishaasteisiin, kuin millä on touhuillut Jokeri-tuotteensa ympärillä. Itse ei tarvitse tehdä kaikkea, vaan voi pistää rengit (seurat) myös töihin.
 

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
No nyt olen Kh:n kanssa samoilla linjoilla. Tosin SM-liigan johtoon olisi minusta voinut valita yhtä hyvin Mobergin tai Santalan, molemmat on ansioituneita tahollaan ja heillä olisi vielä pitempi kokemus jääkiekon saralta.

Buumeista vielä sen verran, että niin Jokereita kuin Kärppiä yhdistää moni asia. Molempien buumi alkoi divarista, molemmilla oli nuori, lahjakas ja kehittyvä joukkue, jonka yleisö löysi ja otti omakseen ja mikä tärkeintä, kokoonpano säilyi pitkään samana. Itse pidän todella tärkeänä sitä, että niin Jokerit kuin Kärpät oli ennen kaikkea yleisön rakastamia joukkueita, jonka yksilöt koettiin omiksi pojiksi. Sanoisin Jokereista esimerkkinä vaikkapa Janeckyn, joka oli suorastaan ikoni. Itse katson Jokeri-buumin päättyneen juuri siihen, että Jokereiden ydinryhmä hajosi. Ehkä osasyynä oli myös väsymys pitkän menestyskauden jälkeen, mutta yhtä kaikki, Jokerit ei ollut enää se sama Jokerit, joka 90-luvun alussa kulki mestaruudesta toiseen. Jokereiden kohdalla voisi sanoa, että joukkueesta (nipusta yksilöitä) tuli brändi. Joukkue kelpasi yleisölle, mutta brändi on taas helpompi myydä sponsoreille.

Kärpät on seuraamassa Jokereiden jalanjälkiä tässäkin suhteessa. Joukkueesta on tulossa brändi. Joenväärän, Koskenkorvan, Harjulan ja Ahon vaihtuminen Toneihin ja Tenkrateihin saattaa olla urheilullisesti hyvä ratkaisu, jos menestystä haetaan lyhyellä aikavälillä. Samalla Kärpät muuttuu selkeämmin joukkueesta, jonka runko on pysynyt pitempään kasassa, brändiksi, jota on varmasti helppo kaupata sponsoreille. Tässä on myös huonot puolensa. Koska sponsoreiden painoarvo kasvaa tullaan joukkue jatkossakin kasaamaan heitä silmällä pitäen. Yleisö ei koe brändiä samalla tavalla omakseen kuin tutun joukkueen, tällöin menestys sanelee entistäkin enemmän sen innon millä yleisö otteluita käy seuraamassa. Jos Jokerit on tehnyt tappioita joillakin kausilla, niin kestääkö Kärpät saman? Huono brändi on helppo hylätä, vaikka sen nimi olisi Kärpät. Joukkue voi ratsastaa buumilla, mutta voiko brändi? Minä ainakin näen tiettyjä vaaroja sillä tiellä, jolle Kärpät näyttää lähteneen.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Laitanpa minäkin vielä muutaman sanan tähän buumikeskusteluun. Olen samaa mieltä rwm:n kanssa, että Kärppien ja Jokereiden vaiheista löytyy yhtäläisyyksiä. Tosin sillä erotuksella, että Kärppien nykytilanteesta ei vielä voida varmuudella sanoa muutakuin, että organisaatio on menossa kohtia brändimäistä toimintaa. Urheilullisesta menestyksestä voi vain esittää toiveita, lopputulos nähdään muutaman kauden sisällä.

Mutta se, että organisaatio on muodostumassa brändiksi, johtuu SM-liigan pelin hengestä. Kaupallisuus on yksi kulmakivi tämänpäivän liigassa ja muokkaa viitekehyksiä varsinaiselle urheilulliselle toiminnalle. Välillä näin fanin näkökulmasta liikaakin, mutta tuskinpa tämä suuntaus tästä mihinkään muuttuu. Varsinkin kun sen toiminnan yksi parhaista osaajista nimitettiin SM-liigan puheenjohtajaksi juuri äsken.

Junno ja kumppanit ovat tietoisesti kehittämässä toimintaa tähän senkin takia, että ilman lajaa yritysten ja yhteisöjen tukea homma ei varmastikaan toimisi. Ei se pohjoisen yhteinen joukkue rakennu sen varassa, että karvalakkikansa ostaa ottelulippuja ja kärkkäriä. Megabudjetit vaativat laajaa omistajapohjaa sekä suuria sponsorituloja. Kuitenkin jonkinlainen tasapaino pitäisi tässäkin suhteessa löytää juuri tuon joukkuekoostumuksen suhteen. Tällähetkellä en näe mitään ongelmaa tässä, vaan uusia hankintoja on tehty varmasti molempien toimintaa kustantavien näkökulmasta yhtälailla.

Mutta mahdollisia riskejäkin on syytä mietistkellä ja rwm ottikin niitä mielestäni hyvin esille. Ne on syytä pitää mielessä ja varsinkin vielä tässä vaiheessa, kun ensimmäistä peliä ei ole vielä pelattu. Tyypillisesti uho on noussut Kärppäfanien tuntemuksissa pintaan, mutta oikeastaan eipä siinäkään mitään. Onhan kuitenkin hankittu kovia vahvistuksia parhaasta A-ryhmästä, mitä on ollut saatavilla. Tuntemukset ovat olleet mielenkiintoisia, sillä samaan aikaan on entistä runkomiehistöä lähtenyt joukkueesta pois.

Jos pessimistisesti haluaa asiaa ajatella, niin kaudella 2003-2004 voi olla luu kädessä, mikäli menestystä ei ensikaudella tulekaan. Ton-Tenkrat parivaljakko on vuoden sopimuksella ja joukkueesta on poistunut tämän kauden päätteeksi vauhtia ja kokemusta (Kossu, Harjula, Laukkanen, Aho...). Toivottavasti ensikaudella omien poikien kehitys jatkuu hyvänä, sillä vastuunkantajia voidaan tarvita kipeästi siinävaiheessa, kun tämänkauden vahvistukset häipyvät. Samaan syssyyn on otettava huomioon sekin, että mikäli niin käy, niin osa heistä voi olla hyvinkin NHL:n suunnassa peliajasta taistelemassa, mikä voi myös vaikuttaa käytettävissä olevaan pelaajamateriaaliin.

Mieleeni tulee myös se, että juniorimyllyn jatkuvuus on varmasti tärkein urheilulliseen menestymiseen vaikuttava asia tulevaisuudessakin. Kärpät ovat saaneet lupaavia junioreita laajalta alueelta ja varmaan sanoa, että lähes yksinoikeudella. Tässäkin suhteessa voi tulla muutoksia, koska Kuopion ja Kajaanin joukkueet tulevat heitä varmastikin "verottamaan" ja nuorten pelaajien liikkuminen laajenee. Tämä on puhdasta mutua, mutta näin voisi ainakin otaksua tapahtuvan.

Lopuksi tuosta rwm:n loppukommentista "Joukkue voi ratsastaa buumilla, mutta voiko brändi?".

Näen asian niin, että brändiä rakennetaan buumin aikana ja sen elinvoimaisuuteen vaikuttaa nimenomaan se, että kuinka hyvin buumia osataan hyödyntää vahvan brändin rakentamisessa. En näe asiaa niinkään kaksijakoisena, vaan mieluummin niin, että tänäpäivänä hyvä, menestyvä joukkue tarvitsee hyvän brändin tuekseen (sekä kaiken sen muun kaupallisen sälän hössötyksineen) koska urheilullinen menestyminen vaatii rahaa. Samoin hyvä brändi ja hyvä urheilullisesti menestyvä joukkue voi mahdollistaa toiminnallaan monta muutakin laajemmallekin niiden vaikutusalueelle ulottuvaa asiaa.
 

Wicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins, Sudden Death (RIP)
Hello Oululaiset

Kesäloma alkamassa ja eukon kanssa ollaan suuntaamassa Ouluun. Muita Oulu aiheisia ketjuja en löytänyt joten kyselen täällä että missäs siellä on hyvä majottautua? Tietysti suht halvalla olis mukava selvitä... Hotelleja/Hostelleja?


Ja ettei nyt ihan mene offtopic niin vastataan ketjun otsikkoon että Kanada!


Kiitos jos vaivaudutte...
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Opiskelija-asuntoloita toimii kesähotelleina/hostelleina. Esimerkkeinä mm.

Kesähotelli Oppimestari- aivan keskustan läheisyydessä. Hintakaan ei näytä päätä huimaavan.

Summer Uni Hostel Välkkylä- Hieman kauempana keskustasta. Kävelymatkan päässä kylläkin.

Hotelli Turisti on rautatieasemaa vastapäätä sijaitseva lähinnä reppureiden käyttämä halpishotelli. Paikka on varsin meluisa (junat, aseman kuulutukset, kadulla ajelehtivat retaleet ja ohi kulkeva liikenne) ja ainakin ulkoapäin varsin epäsiisti.

Noista menisin itse Oppimestariin sijaintinsa ja hintatason perusteella.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Kesäloma alkamassa ja eukon kanssa ollaan suuntaamassa Ouluun. Muita Oulu aiheisia ketjuja en löytänyt joten kyselen täällä että missäs siellä on hyvä majottautua? Tietysti suht halvalla olis mukava selvitä...
Ensi viikonloppuna välttäisin tulemista, mikäli halvalla aiotte majoittautua. Tuo Qstock (eli paikallinen uudelleenlämmitys) tuppaa olemaan samaan aikaan, syöden tehokkaasti nimenomaan tuota halpaa majoituskapasiteettia.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ensi viikonloppuna välttäisin tulemista, mikäli halvalla aiotte majoittautua. Tuo Qstock (eli paikallinen uudelleenlämmitys) tuppaa olemaan samaan aikaan, syöden tehokkaasti nimenomaan tuota halpaa majoituskapasiteettia.

No enpä sanoisi nuinkaan jos hotellipaketteja vielä on saatavilla. Jokaisessa Oulun hotellissa nimittäin ollut myynnissä "2 yötä hotellissa + 2 päivän festariranneke 120e" paketteja.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
No enpä sanoisi nuinkaan jos hotellipaketteja vielä on saatavilla. Jokaisessa Oulun hotellissa nimittäin ollut myynnissä "2 yötä hotellissa + 2 päivän festariranneke 120e" paketteja.
Onko tuo nyt sitten halpaa? Mikäli festareille ei ole suuntaamassa, on tuossa hinnassa reilusti ilmaa. Turistissa tms yöpyy aika kohtuullisesti kaksi yötä, tuollaisiin paketteihin verrattaessa. Jos löydän kuitin, niin kerron mitä viikonloppu kustantaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös