Oulu – paska kaupunni?

  • 152 686
  • 596

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kyllähän se suunnittelu aikalailla edelleen on omakotilähiöitä tukevia. Toki keskustaankin on jotain tullut mutta edelleen ihan kuollut paikkahan tuo on kaupungin asukasmäärä huomioituna. Itse näkisin oikeastaan, että nimenomaan tuo isomman kaupungin tunnelma puuttuu kokonaan ja ne vähät palvelut mitä on mahtuvat muutaman hassun korttelin alueelle.

Tämä oli tuolta kauempaa, mutta lainaan, koska tässäpä se tiivistettynä on syyni muuttaa Helsinkiin yli 30-vuotiaana. Joskus yli parikymppisenä kun talous alkoi sallia matkustelun, ihastuin välittömästi Keski-Euroopan kaupunkien tunnelmaan ja vilkkauteen. Tajusin myös, että oululaisen äidinmaidon mukana nielty Helsinki-nihkeys ei perustunut muuhun kuin keskusta-periferia-asetelmaan. Matkailun myötä Helsinki alkoi näyttää juuri siltä, mitä Oulusta toivoin - kansainväliseltä, vilkkaalta ja palveluiltaan ylivoimaiselta.

Oulussa ei uskota keskustan kehittämisen vetovoimaetuun. Kepulaisuus - ja tohtisinko lestadiolaisuuteenkin viitata - on aika kulttuurivihamielinen, mutta toisaalta lähiöperheitä suosiva ideologia. Tämän uskoisin monelle olevan syy jäädä Ouluun siinä missä minulle ja useimmille samanmielisille kaveripiirissäni se on ollut syy muuttaa Tampereelle tai Heldinkiin. Tarjolla on ns. oikeisiin kaupunkeihin nähden huomattavan edullista ja tarvittaessa hyvätasoista omakotitaloasumista, lukuisissa peltomarketeissa on helppo hoitaa ostokset. Vuoden yhteen kahteen reissuun jaksaa lähteä vaihtoyhteydellä ja keskustasta löytyy muutama pöytäliinaravintola "teittinaiteille" Aaltolan tavoin, blockbusterit pyörivät leffoissa ja kaupunginteatteri on parhaimmillaan laadukas. Minusta tällaisessa elämäntavassa ei ole kerrassaan mitään vikaa ja sellaiseen Oulu saattaa sopia montaa muuta kaupunkia paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Tässä on tullut mietittyä keinoja hyödyntää paremmin Suomen mahdollisuudet talviurheiluun, tarkemmin sanottuna lumilautailuun.

Oulu voisi sopia siihen asuinpaikkana ihan hyvin. Tai ei Oulu itsessään, mutta sieltä voisi heittää päiväreissun Rukalle tai viikonloppureissun Lappiin.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Tässä on tullut mietittyä keinoja hyödyntää paremmin Suomen mahdollisuudet talviurheiluun, tarkemmin sanottuna lumilautailuun.

Oulu voisi sopia siihen asuinpaikkana ihan hyvin. Tai ei Oulu itsessään, mutta sieltä voisi heittää päiväreissun Rukalle tai viikonloppureissun Lappiin.

Onhan Oulustakin ajamista, jos usein haluaa käydä talvessa useamman reissun. Rovaniemi talviurheilukaupunkina voisi sopia paremmin, jos sitä haluaa vahvasti painottaa. Ounasvaara itsessään on jo jonkun kokoinen mäki ja Lapin isommat tunturitkin kohtuullisen matkan päässä.

Kompromissejahan nämä kaikki jonkun ominaisuuden suhteen on.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF

Saa nähdä minkälainen sumppu tuosta Tuiran sillat - Tuira - Alppila tieosuudesta tulee tuleviksi vuosiksi jos tuon yllä olevan lisäksi vielä Alppilan bulevardia aletaan rakentamaan Kemintien tilalle. Sattuu juuri omalle nykyiselle työmatkalle (silloin kun toimistolle jaksaa raahautua). Hienoa toki, että sillat uusitaan - taitaa olla pakollinen asia myös esim. mahdollista ratikkaliikennettä varten.

Isoja projekteja muutenkin alkamassa tai alkanut ympäri Oulua, kun Raksilaa aletaan remppaamaan ja rakentamaan areenan, asemanseudun ja markettien osalta. Siihen lisäksi jo rakentuva asuntomessualue ja toki valituksia odotteleva futisstadion.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis

Saa nähdä minkälainen sumppu tuosta Tuiran sillat - Tuira - Alppila tieosuudesta tulee tuleviksi vuosiksi jos tuon yllä olevan lisäksi vielä Alppilan bulevardia aletaan rakentamaan Kemintien tilalle. Sattuu juuri omalle nykyiselle työmatkalle (silloin kun toimistolle jaksaa raahautua). Hienoa toki, että sillat uusitaan - taitaa olla pakollinen asia myös esim. mahdollista ratikkaliikennettä varten.

Isoja projekteja muutenkin alkamassa tai alkanut ympäri Oulua, kun Raksilaa aletaan remppaamaan ja rakentamaan areenan, asemanseudun ja markettien osalta. Siihen lisäksi jo rakentuva asuntomessualue ja toki valituksia odotteleva futisstadion.
Tälle listalle kuuluu myös OYS:n uusiksi rakentaminen.
 

Ränse

Jäsen

Saa nähdä minkälainen sumppu tuosta Tuiran sillat - Tuira - Alppila tieosuudesta tulee tuleviksi vuosiksi jos tuon yllä olevan lisäksi vielä Alppilan bulevardia aletaan rakentamaan Kemintien tilalle. Sattuu juuri omalle nykyiselle työmatkalle (silloin kun toimistolle jaksaa raahautua). Hienoa toki, että sillat uusitaan - taitaa olla pakollinen asia myös esim. mahdollista ratikkaliikennettä varten.

Isoja projekteja muutenkin alkamassa tai alkanut ympäri Oulua, kun Raksilaa aletaan remppaamaan ja rakentamaan areenan, asemanseudun ja markettien osalta. Siihen lisäksi jo rakentuva asuntomessualue ja toki valituksia odotteleva futisstadion.

Eiköhän näistäkin saada valituskierteet aikaan, samojen muumioiden masinoimana eräästä puoluekartan laidasta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nythän olisi hieno mahdollisuus rakentaa raitiotie samalla kertaa. Oletan siis linjan menevän joka tapauksessa tuota kautta.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Viitaten tuohon aiempaan 24/7 keskusteluun, niin voipi olla K-kauppias yrittäjällä hieman korkea kynnys lähteä pitämään kauppaa auki 24/7. Todellisuus on, että ei siellä juuri kukaan käy ja saa siinä sitten yrittäjä ite olla päivin öin pojottamassa että pysyy kulut edes jotenkin siedettävinä. Jollakin Arinalla on hieman enemmän rahkeita kun yksittäisellä K-kauppiaalla.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Nythän olisi hieno mahdollisuus rakentaa raitiotie samalla kertaa. Oletan siis linjan menevän joka tapauksessa tuota kautta.
Sori vaan mutta, ei. Ei missään tapauksessa. Oulun kaupunkirakenne ei suosi ratikkaa eikä etenkään kaupungin lompakko. Jos vaan laitetaan ne bussiyhteydet kuntoon.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu, eikös jossakin suunnitelmassa linja ollut nimenomaan suunnilleen Yliopisto / Linnanmaa <-> OYS / Kontinkangas.
Jotain tällaista muistan alustavasti kaavaillun, Oulun keskustan seudun valtasuoni kun nykyiselläänkin menee about tuota reittiä.

Iso investointihan pikaraitiotie Oululle olisi, mutta huomioiden millainen menestys se on Tampereella ollut, en näe mitään syytä, etteikö se olisi mahdollista myös Pohjois-Skandinavian pääkaupungissa. Nykyistä tiiviimpää asutushan raitiotien varrelle olisi hyvä saada, mutta nimenomaisesti kiskojen voi nähdä sitä ennen kaikkea edistävänä asiana, mikä on ilmiönä todellinen niin Tampereella ja Pääkaupunkiseudulla. Oulu sitä paitsi nappaisi Trondheimilta maailman pohjoisimman raitiovaunukaupungin tittelin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viitaten tuohon aiempaan 24/7 keskusteluun, niin voipi olla K-kauppias yrittäjällä hieman korkea kynnys lähteä pitämään kauppaa auki 24/7. Todellisuus on, että ei siellä juuri kukaan käy ja saa siinä sitten yrittäjä ite olla päivin öin pojottamassa että pysyy kulut edes jotenkin siedettävinä. Jollakin Arinalla on hieman enemmän rahkeita kun yksittäisellä K-kauppiaalla.
Tämä on hyvä pointti ja myös valtakunnallisesti tilanne on (tai ainakin vielä toissa syksynä oli) se, että S-ryhmällä on huomattavasti enemmän 24h-kauppoja kuin K-ryhmällä:

Nykyään S-ryhmän reilusta tuhannesta myymälästä yli 90, eli lähes joka kymmenes, on avoinna ympäri vuorokauden.

K-ryhmällä on myös yli tuhat myymälää, mutta niistä vain kahdeksan citymarketia ja kaksi supermarketia on avoinna ympäri vuorokauden. Lisäksi Neste-huoltoasemilla on kahdeksan 24/7-myymälää.

 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Nythän olisi hieno mahdollisuus rakentaa raitiotie samalla kertaa. Oletan siis linjan menevän joka tapauksessa tuota kautta.
AInakin tuon Kalevan jutun mukaan remontissa varaudutaan myös mahdolliseen tulevaan raitiovaunuliikenteeseen.
 

Ränse

Jäsen
Jotain tällaista muistan alustavasti kaavaillun, Oulun keskustan seudun valtasuoni kun nykyiselläänkin menee about tuota reittiä.

Iso investointihan pikaraitiotie Oululle olisi, mutta huomioiden millainen menestys se on Tampereella ollut, en näe mitään syytä, etteikö se olisi mahdollista myös Pohjois-Skandinavian pääkaupungissa. Nykyistä tiiviimpää asutushan raitiotien varrelle olisi hyvä saada, mutta nimenomaisesti kiskojen voi nähdä sitä ennen kaikkea edistävänä asiana, mikä on ilmiönä todellinen niin Tampereella ja Pääkaupunkiseudulla. Oulu sitä paitsi nappaisi Trondheimilta maailman pohjoisimman raitiovaunukaupungin tittelin.

Tähän mielestäni jollakin kaupunginhallituksen jäsenellä oli hyvä argumentti: Oulussa asuu ruutukaava-alueella ja sen läheisyydessä niin vähän ihmisiä vrt. esim. Tampereeseen tai Turkuun että hanke ei olisi millään tavalla taloudellisesti järkevää. Tampereella kulkee kaupunkialueella ja ratikan ympäristössä varmaan monia kertoja enemmän ihmisiä kuin Oulussa. Tämän huomaa joka kerta kun Tampereella käy. Kaupunki tuntuu asukasluvultaan monia kertoja suuremmalta kuin Oulu. Sama homma Turussa vaikka Turussa asuu virallisesti vähemmän asukkaita kuin Oulussa. Eikä Turussakaan ole ratikkaa. Ero on melkeen sama kun vertaisi em. mainittuja kaupunkeja Helsinkiin.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Oulun joukkoliikenteessä siirrytään vuoden lopussa tasataksaan, eli kaikki kertaliput maksavat 2,50€ (käteisellä bussista 4,00€). Omasta näkökulmasta oikeinkin positiivinen päätös, kun pääasiassa tulee sahattua useamman vyöhykkeen ylittävää reittiä. Toki kaupungin sisällä kulkevien kertalipun hinta nousee 45 senttiä, mutta kauemmas pääseekin sitten reilusti halvemmalla. Esimerkiksi itse olen joutunut maksamaan 6,25€ kertalipusta, kun käytössä kolme vyöhykettä.

Onhan tämä tervetullut uudistus ja varmasti lisää bussimatkoja lähikunnista Ouluun entisestään. Ihan jokaisen pikkujutun takia ei ole viitsinyt maksaa 12,50€ meno-paluusta, mutta vitosella lähtee jo mielellään pienemmillekin ostoksille. Plussaa myös siitä, että päivän maksukatto on 8,80€, niin voi maltillisin kustannuksin pyörähtää samalla reissulla keskustassa ja vaikkapa Kaakkurissa / Kempeleessä ostoksilla. Erinomainen uudistus!
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Tämä on kieltämättä merkillepantava piirre oululaisessa katukuvassa. Toisin kuin muissa suurehkoissa suomalaiskaupungeissa, Oulussa ei käsittääkseni ole noiden Arinan muutamien 24/7 auki olevien S-marketien vastapainoksi ainoatakaan 24/7 auki olevaa K-Supermarketia eikä kummaltakaan ketjulta löydy ympärivuotisesti 24/7 palvelevia hypermarketeja. Muutamista muista suurista suomalaiskaupungeista 24/7 avoinna olevia Prismoja ja K-Citymarketeja on löytynyt jo jonkin aikaa.

Oulussakin on kyllä kokeiltu 24/7 aukioloa muutamaan otteeseen joulukuussa ja juhannuksen aikoihin Limingantullin ja Linnanmaan Prismoissa (Kalevan artikkeli). Ilmeisesti aukiolon laajentaminen vakituisesti ympärivuotiseksi, on kuitenkin laskeskeltu turhan kalliiksi hyötyyn nähden, vaikka nuo rajalliset kokeilut ovatkin ilmeisesti aika menestyksekkäitä olleetkin.


Nyt on lähdetty unelmoimaan ja visioimaan rohkeasti, arvostan! Itse olisin oikeastaan todella tyytyväinen, mikäli edes murto-osa noista listaamistasi asioista toteutuisi jollain aikavälillä. Tuolta listan yläpäästä olisi hyvä aloitella.

Mieltäni lämmitti, miten nostit Limen skuutit esille. Itselläni on tullut kaikkien näiden Oulussa jossain vaiheessa toimineiden operaattoreiden kalustoa testailtua (Lime, Tier, Voi, Bird, Ryde) ja täytyy sanoa, että Limen laudoista olen pitänyt eniten. Niissä on miellyttävä jousitus, hyvä ajettavuus, passien hinnoittelumallit olivat mielestäni paremmat kuin kilpailijoilla ja kokonaisuuden kruunasi lautojen pirteät ääniefektit (tässä näytteitä niistä YouTubessa). Mikäli näistä pitäisi valita yksi operaattori ylitse muiden, niin valinta kohdistuisi itselläni Limeen.

Sen verran täytyy tosin myös kilpailijoista Tierille nostaa hattua, että heiltä oli ainoana toimijana myös vuokrattavat sähköpyörät valikoimissa parin kauden ajan (niitä ei tällä kaudella nähdä millään suomalaispaikkakunnalla). Tierin sähköpyörien kohdalla kohtasin kuitenkin niin usein rikkinäisiä satuloita ja/tai temppuilevia lukituksia, että nuo jättivät pyöristä hieman negatiivisen laatuvaikutelman. Kuitenkin on harmillista ja jopa häpeällistäkin, ettei pyöräilykaupunki Oulusta tällä hetkellä löydy operaattoria, joka mahdollistaisi tuon tyyppistä sähköpyörien vuokraamista, etenkin kun pyöräbaanaverkosto alkaa olla jo aika hyvä.

Toinen asia, joka Tieristä jäi mieleen oli kaudella 2022 käytössä ollut SwapSpot-järjestelmä (teknologiauutissivusto Verdictin juttua järjestelmästä). Kyseessä oli siis akunvaihtosysteemi, jossa akkujen latausasemia oltiin sijoiteltu ympäri Oulua pääasiassa S-ryhmän toimipisteisiin. Jokaisesta käyttäjän vaihtamasta akusta sai muistaakseni 15 minuutin verran ajoaikaa ja ainakin yhden ilmaisen avauksen (noita avauksia saattoi tosin olla enemmänkin). Tuo oli kohtalaisen helppo tapa ansaita ajominuutteja aika nopeastikin ja kohtalaisen pienellä vaivalla.

Tierillä oli lisäksi käytössään systeemi, jossa tähdellä merkittyjä lautoja ja pyöriä siirtämällä pystyi ansaitsemaan viisi ajominuuttia per siirto (tuota tosin viime kaudella supistettiin kolmeen minuuttiin). Tuokin oli kätevä tapa säästää hieman matkan hinnassa.

Se, että Oulun palvelutarjonta niin sähköpotkulautojen kuin sähköpolkupyörienkin osalta on supistunut murto-osaan siitä, mitä se on ollut aiemmin ja mitä se on monissa muissa suomalaiskaupungeissa näkyy kuluttajalle monin tavoin. Valinnanvara, erilaisten hinnoittelumallien, passien ja tarjouskampanjoiden kirjo on supistunut huomattavasti ja ainakaan tällä hetkellä mahdollisuudet tienata ilmaisia avauksia ja ajominuutteja ovat varsin olemattomat.

Kun vertailee Ryden hinnastoa Espoon ja Oulun välillä, joissa Ryde on ilmeisesti molemmissa toiminnassa nyt toista vuottaan, ero on varsin raju. Kovemman kilpailun Espoossa, Ryden valikoimista löytyy esimerkiksi 7 päivän passi, joka on ainoastaan kaksi euroa kalliimpi kuin päiväpassi Oulussa ja siihen sisältyy kaksinkertainen määrä ajominuutteja (60 min vs. 120 min). Oulun valikoimista koko 7 päivän passia ei löydy, päiväpassi on hinnaltaan kaksinkertainen Espooseen verrattuna (3,49€ vs. 6,99€) ja 14 päivän passi on kympin kalliimpi (19,99€ vs. 29,99€).

Kesällä hinnat tulevat nousemaan entisestään, kun voimaan astuu liikennevakuutukseen liittyvä uusi lainsäädäntö. Ainakaan eilisessä Maikkarin uutisessa, haastateltujen Tierin ja Voin edustajat eivät vielä osanneet arvioida muutoksen suuruutta tarkemmin.

Edeltävällä sivulla jo hieman kommentoinkin tuoreeltaan tuota Kalevan uutista siitä, että Lime ja Tier vetäytyvät ainakin tämän kauden osalta Oulun markkinoilta. Minusta on erittäin huolestuttavaa, että Tierin maajohtajan kertomuksesta saa sellaisen vaikutelman, että Oulun kaupunki olisi ollut joustamaton yhteistyökumppani kauden aikaisemman aloittamisen suhteen.

Toki Tierin maajohtajan kertomus edustaa vain yhtä osapuolta tässä saagassa, mutta tuosta jää helposti sellainen vaikutelma, että Oulun kaupunki on yrityksille huono ja joustamaton yhteistyökumppani verrattuna muihin kaupunkeihin (esim. Kuopio, jonka maajohtaja erikseen nosti jalustalle puheissaan) ja sana leviää helposti yritysverkostoissa säteillen muillekin toimialueille.

Itse olen myös pistänyt merkille, että näitä vuokraskuutteja hyvin ahkerasti käyttävät mm. Oulussa toimivien IT-yritysten työntekijät ja Kärppien sopimuspelaajat. Onkin harmillista, että yksi tällainen kaupungin vetovoimatekijä on rapistunut, sen seurauksena, että Oulussa on tällä kaudella huomattavasti kokoaan pienemmän kaupungin palvelutarjonta, mitä tulee vuokraskuuttien ja kaupunkipyörien saatavuuteen.

Monenlaisia haasteitahan erityisesti vandalismin ja muiden väärinkäytösten muodossa näihin liikkumismuotoihin liittyy, mutta niitä toivoisi pyrittävän ratkomaan kaupungin ja operaattoreiden tiiviillä yhteistyöllä, uppiniskaisen jääräpäisyyden sijasta.

E: Loppuun vielä huomio noista lautojen tämänvuotisesta määrästä. Rydellä näyttäisi tällä hetkellä olevan Oulussa noin tuhat lautaa. Viime kaudella lautoja oli parhaillaan kaikilta operaattoreilta yhteensä noin 4 000 ja siihen vielä noin 500 sähköpyörää erikseen päälle. Kaluston määrältään Tier oli selkeästi suurin toimija 1 800 laudalla ja 500 pyörällään.

Nyt ollaan siis tipahdettu lautojen määrässä kauden 2021 tasolle, jolloin Limellä oli parhaillaan samaiset noin tuhat lautaa liikenteessä.
Huhhuh. En oo ikinä lukenut tälläistä tietopläjäystä sähköpotkulaudoista,meinasi oikein lukiessa hiki tulla.

Kiitos tästä!
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Joukkoliikenteessä siirrytään tasataksamalliin vuoden loppuun mennessä, ja käytössä on vain yksi vyöhyke.


Liput asiakasryhmittäinAikuinenLapsi 7-16 vuottaNuori 17-24 vuottaSeniori
65 vuotta täyttänyt
Kertalippu2,501,252,502,50
alehinta 1,90
ma-pe 9.30-14.30 matkakortin arvolla
Bussista käteisellä ostettu kertalippu4,002,004,004,00
Kausilippu 30 vrk60,0042,0050,0060,00
Kausilippu 90 vrk180,00126,00150,00180,00
Vuorokausilippu 1 vrk9,604,809,609,60
Vuorokausilippu 2 vrk14,407,2014,4014,40
Vuorokausilippu 3 vrk19,209,6019,2019,20
Vuorokausilippu 4 vrk24,0012,0024,0024,00
Vuorokausilippu 5 vrk28,8014,4028,8028,80
Vuorokausilippu 6 vrk33,6016,8033,6033,60
Vuorokausilippu 7 vrk38,4019,2038,4038,40
Kertamaksu lähimaksulla2,502,502,502,50
Lähimaksun päivähinta (kello 00.00-23.59)8,808,808,808,80
Peruskoulujen koululaislippu2,80
 

Dead Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tällaiselle lähibussin käyttäjälle aika kauhea muutos. Hinta nousee 1,20 € -> 2,50 €! Tai ei varmasti tule enää käytettyä kuin ihan pakon edessä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Tällaiselle lähibussin käyttäjälle aika kauhea muutos. Hinta nousee 1,20 € -> 2,50 €! Tai ei varmasti tule enää käytettyä kuin ihan pakon edessä.
Satunnaisemmalle taas hyvä, kun pääsee minne vaan samalla hinnalla. Esim. lentokentälle pääsee todella halvalla nyt aikaisempaan verrattuna.

Tällaiselle lähibussin käyttäjälle aika kauhea muutos. Hinta nousee 1,20 € -> 2,50 €! Tai ei varmasti tule enää käytettyä kuin ihan pakon edessä.
Joka kolmas päivä edestakainen matka, niin kannattaa jo ostaa kuukausilippu.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Suosikkijoukkue
Kärpät
Arina on laajentamassa robottikuljetuksia Ritaharjuun ja Kempeleen Linnakankaalle.

Aluksi robotit toimittavat noin kilometrin säteelle palvelua tarjoavista kaupoista ja kun ne oppivat tuntemaan aluetta, laajenee toiminta-alue n. 3 km säteelle. Eli esimerkiksi Ritaharjun tapauksessa, robottikuljetukset tulevat luultavasti saataville myös Kuivasjärvelle, Pateniemeen ja Linnanmaan suuntaankin.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös