Saako täällä puhua vaikeista asioista niiden oikeilla nimillä? Ei se mitään, puhun silti:
Jeesaisi ihan helvetisti jengiä, jos Paajanen ei olisi aivan tuhannen paska. Eikä hänen paskuutensa johdu Tallbergista, vaikka sellaisen väittäminen muodikasta onkin. Katsokaa tilastoja ja pelejä, Paajanen on mokaillut kentällä ihan itse kauden alusta asti. Ollut oikein yksi pääsössijöistä.
Mulle ei olisi tullut mieleenkään, että Paajasen oikea paikka on oikeasti katsomossa eikä kentällä. Pidin kauteen lähdettäessä Paajasta jengin tukena ja turvana yhdessä Motinin kanssa. Itse kuvittelin, että Paajanen pystyy kyllä osan peleistä pelaamaan helposti kakkossentterin tasoisesti ja loput vakuuttavasti kolmosessa, vaikka hän ei olekaan mikään herkkäkäsi. Luulen, että kaikki muutkin olettivat, mukaan lukien Salmelainen ja valmennus. Olin hyvin väärässä.
Ja kun senttereitä ei ole, Paajasta on pakko peluuttaa, vaikka katsomokomennus tekisi enemmän kuin hyvää. 23 peliä, ja Paajanen on ollut 19 kertaa kentällä, kun omissa on soinut. Melart on ollut kentällä 20 kertaa, Kotkansalo ja Koivistoinen 16. Tallberg "vain" 12. Melart ja Paajanen suurimmat yllättäjät, negatiivisessa valossa tämänn osalta. Valmennus myös uppiniskaisesti peluuttaa Paajasta isoja minuutteja, vaikka ei enää kannattaisi. Ennen kannatti, enää ei. Mutta, kun kilpailua senttereiden pelipaikoista ei ole, ei kai siinä muu auta kuin peluuttaa ja toivoa parasta. Toistaiseksi tämä ei ole tuottanut tulosta.
Eikä tämä ole lyhyen otannan analyysi, vaan kyse on yli kahdenkymmenestä ottelusta, enkä muista ehkä kuin pari peliä, jolloin Paajanen on ollut oikeasti lähes oma itsensä, eli hyvä. En edes muista, mitkä pelit ne olivat, mutta muistan ajatelleeni, että kyllä se tästä nyt lähtee. Että on siellä joku posipelikin ollut. Vaan ei lähtenyt.
Pelkästään Paajasen pelin parantumisella HIFK:n sentteripeli paranisi paljon. Aika moni tosin vielä tuntuu näkevän kentällä sen vanhan Paajasen tai ainakaan asiasta ei ole käyty täällä suurta keskustelua.
Paajasen kehonkieli on alistunutta ja melkein periksi antaneelta, pää roikkuu vaihtopenkillä, jne. Hän vaikuttaa jotenkin luovuttaneelta. Ja se on surkeaa ja anteeksi antamatonta.
Mua harmittaa kirjoittaa näin. Tosi paljon.