Pakko nyt ottaa sen verran kantaa, että vaikka noista KHL-vuosista olisi mitä mieltä hyvänsä, niin se toi myös sukupolven mukanaan. Myös Jokereiden peleissä, vastoin rakennettua palstatotuutta, kävi hyvin paljon yleisöä. Tylysti pelkkiin katsojalukuihin tuijottaen Jokerit menetti kannattajia jättäessään KHL ja siirtyessään Mestikseen.
Ilman tietoa, mutulla pohtien: menettikö Jokerit siinä kannattajia vai firmakausarilaisia, asiakkaita kestitseviä myyjiä jne? Otanta on toki snadi, mutta itse en ainakaan tunne ketään, joka olisi aktiivisesti käynyt KHL-peleissä ja jättäytynyt pois uudesta tulemisesta. Itse asiassa myyttinen ”pelin taso” ei ole noussut esiin yhdessäkään keskustelussa, mitä olen aiheen tiimoilta käynyt; satunnaisten katsojien negatiiviset ennakko-odotukset ovat liittyneet Mestikseen tuotteena, ja kun Nordiksen peleissä
show on ollut kunnossa, alkuvideot ammattimaisesti toteutettu, sisääntulot mietitty jne ja ennen kaikkea, kun fanipääty on saanut muun yleisön lietsottua hyvin messiin, niin nekin ennakkoluulot on nopeasti murrettu.
Omalla empiirisellä kokemuksella KHL-aikana ei paljon uusia faneja syntynyt. Jokerit - Metallurg Magnitogorsk ei vaan napannut skidejä, tai ehkä heidän vanhempiaan samalla tavalla, kuin mediassa joka tuutista tungettava Liiga, jonka jengien logot jokainen urheilusta millään tasolla innostunut mukula oppii aika aikaisessa vaiheessa tunnistamaan. Itse tunnen jopa muutaman Jokereissa pelaavan, KHL-aikana tai juuri ennen sen alkua syntyneen skidin, jotka kannattavat HIFKiä. Ja ymmärtäähän sen tavallaan, jos vanhemmat eivät ole ”kulttuuri-ihmisiä”, eikä näillä lapsilla ole mitään käsitystä Stadin vastakkainasettelusta.
Hälyttävää tämä ei mielestäni ole. Kuten
@Clubittaja totesi, asia korjaantuu ajan kanssa. Jokerit on taas mediassa esillä enemmän ja positiivisemmassa valossa kuin kertaakaan ysärin kulta-ajan jälkeen. Tuote on freshi ja mielikuvat iloisia. Väitän, että logo, nimi ja värikkyys vetoavat lapsiin enemmän, kuin ”HIFK”. Itselle aikanaan mutsi mainosti narreja ja faija julleja. Kysyin isältä,
mitä HIFK tarkoittaa ja sain vastaukseksi litanian ruotsinkielisiä sanoja, joita en ymmärtänyt. Valinta ei ollut vaikea.