mtmela kirjoitti:
Kelaile rauhassa, jääkiekon syöksylasku alkoi nimenomaan 90-luvulla. Mutta ihan ajatuksen tasolla kysyn sinulta, eikös ole kuitenkin hyvä asia että mailahäirintä poistetaan kokonaan? Sen jälkeenhän voidaan muokata tätä fyysistä aspektia sopivaksi? Ilman, että kahvaaminen palaa osaksi peliä?
Kahvaamisen ja estämisen poistamista vastaan minulla ei ole mitään mutta miksi muokata samaan syssyyn peliä maalinedustoilla ja kulmissa sellaiseen suuntaan mikä entisestään heikentää pelin intensitettiä ja vähentää niitä kaksinkamppailuita mitkä (ainakin minun ja monen muun mielestä) kuuluvat olennaisesti jääkiekkoon.
Luuletko, että ainakaan GB:n kaudella ryhdytään rukkaamaan enää takaisin entiselleen, että maalinedustallla ja kulmissa sallittaisi se entisenlainen fyysinen ja joskus jopa rajukin pelaaminen? Minä en ainakaan usko, ennemminkin epäilen, että kyseinen herra haluaa vähentää kiekosta entisestään ilmeisesti hänen mielestä negatiivisia elementtejä.
Niin, ja jokainen voi nähdä 90-luvun eritavalla - itse näen sen Red Wingsien kautta kautena jolloin peli sisälsi taitoa ja fyysisyyttä olennaisella tapaa ja jopa siten, että useampana kautena vastustajan "puolustusmyrkyt" onnistuttiin tuhoamaan täysin. Toisaalta minulle kiekossa ei ole tärkeintä se, että tehdään yli 50 maalia ja yli 100 pistettä vaan tärkeintä on se kuinka pelataan joukkueena - kuinka kokonaisuus toimiin ja siihen kuuluu taidon ohella fyysisyys.
Pelitaktiikoissa en näe mitään negatiivista 90-luvun suhteen, vain ja ainoastaan tuomarityöskentelyn suhteen (monen kauden kuluessa puhuttiin estämiseen puuttumisesta mutta siihen ei puututtu) ja sen suhteen, että sallittiin maalivahtien kamojen kasvaa järkyttäviin mittoihin. Jos tuomarit olisivat työskennelleet sääntökirjan mukaan ja maalivahtien kamat olisivat pysyneet inhimillisissä mitoissa niin tuolloin tuskin 90-lukun monet näkisivät niin tuhoisana kiekkoilun kehittymiselle.
vlad.