Osallistu Telian Liiga-tuotteen kehitykseen – sana on vapaa!

  • 786 093
  • 5 070
Tila
Viestiketju on suljettu.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ärsyttävintähän on juuri se että maalinedustatilanteen tai muun jälkeen kaikki jälkipelit jää näkemättä kun kuvataan jotain katsojaa tai cheerleadereita eli kuva siirretään heti pillin vihellyksestä toiseen kameraan pois tapahtumakeskiöstä. Äänistä kuuluu ja selostaja jotain kommentoi jostain väännöistä mutta kotona katotaan vaan edellämainittuja. Ei näin.
Tämä. Tuhannesti tämä. Pelin täytyy aina olla pääosassa, eli jos jotain kentällä tapahtuu, niin se myös näytetään katsojille. Katsomoiden suuntaan voidaan katsella silloin, kun kentällä ei mitään tapahdu.

Ja tietysti ylipäätään ohjaajalta tarvitaan syvää ymmärrystä siitä, mikä kenttätapahtuman milläkin hetkellä on oleellisinta katsojille näyttää. Tämän osalta on paljon parannettavaa vielä siitä, miten homma hoituu nykyään.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Tämä. Tuhannesti tämä. Pelin täytyy aina olla pääosassa, eli jos jotain kentällä tapahtuu, niin se myös näytetään katsojille. Katsomoiden suuntaan voidaan katsella silloin, kun kentällä ei mitään tapahdu.

Täältäkin vielä tälle peukkua. Playoffeissakin on ollut ihan kummallista kun todella merkittäviä tapahtumia pelistä ei ole näytetty, vaan on kuvailtu jotain yksittäisten pelaajien naamoja. Tämä olisi tietysti ok, koska yksittäiset pelaajat ilmeineen toimivat tunteiden tulkkeina myös kotiyleisölle, mutta ei kai nyt kaiken muun kustannuksella voida keskittyä johonkin pärstäkertoimiin. Jääkiekkopeli, ja eritoten playoff-pelit, ovat täynnä tapahtumia myös pelikatkojen aikana. Näitä ei pitäisi jättää näyttämättä jonkinlaisten yksittäisistä pelaajista tai yleisöstä tehtävien tunnelmaotosten takia.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä. Tuhannesti tämä. Pelin täytyy aina olla pääosassa, eli jos jotain kentällä tapahtuu, niin se myös näytetään katsojille. Katsomoiden suuntaan voidaan katsella silloin, kun kentällä ei mitään tapahdu.
Kyllä! Juurikin näin. Yleisöä kerkeää katsella sitten, kun mitään ei pelissä tapahdu. Nyt käy monesti niin, että jokin oleellinen, esim. jäähyyn johtava, tekijä pelistä jää tv-katsolta pois, kun kuvataan yleisöä liian hätäisesti.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Yläkamera pitäisi kyllä olla NHL-tyyliin, mistä ainakin maalit näytettäisiin uusintoina.
 

Telia

Jäsen
Itse tykkäisin, että pelaajista tuotaisiin enemmän lähikuvia esille kun peli on katkoilla tai kun kähistään muuten vain. Ilmeet, hiki ja väsymys olisi hyvä tuoda enemmän myös kotisohvalle. Ymmärrän, että monia saattaa harmittaa lähikuvissa menetetty taktinen taso, mutta väitän, että tunnelmaa välittää parhaiten pelaajien kasvot. Vaihtoaitiostakin voisi kuvata vahvemmin yhtä pelaajaa tai valmentajaa kuin yleiskuvaa koko rivistä.

Tuohon voisi varmasti ympätä myös laajempaa tilastodataa pelaajasta, kuin mitä tähän saakka on näytetty. Olen samaa mieltä, että nuo lähikuvat sopivissa kohdin varmasti välittää tunnelmaa hyvin myös kotikatsomoon ja tokihan ne pelaajat on lajin tähtiä, joten ansaitusti myös vahvasti esillä tv-kuvissa :)

Niko / Telia
 

Hewle

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä on ollut keskustelua että kuinka monella laitteella ja kuinka monesta IP:stä Telian striimejä voi katsoa mutta entäs sitten jos henkilö joka haluaa katsoa jatkossakin Liigan matseja asuukin vakituisesti ulkomailla ? Telia TV sovelluksen infossa on teksti: "Salliaksemme sisällön toiston tarkistamme asuinmaasi Telian asiakastiedoista."

Jos tuota tulkitsee pahimman mukaan niin ulkomailla asuvat eivät pysty matseja katsomaan, Ruudun kautta tämä on ollut mahdollista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuohon voisi varmasti ympätä myös laajempaa tilastodataa pelaajasta, kuin mitä tähän saakka on näytetty. Olen samaa mieltä, että nuo lähikuvat sopivissa kohdin varmasti välittää tunnelmaa hyvin myös kotikatsomoon ja tokihan ne pelaajat on lajin tähtiä, joten ansaitusti myös vahvasti esillä tv-kuvissa :)

Miksipäs ei, mutta ei grafiikoihin niitä pelaajien naamoja. Haluaako joku muka nähdä jotain geelilettistä passikuvaa, kun olisi muutakin menossa.
 

Lht03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nupen Pelicans
Täällä on ollut keskustelua että kuinka monella laitteella ja kuinka monesta IP:stä Telian striimejä voi katsoa mutta entäs sitten jos henkilö joka haluaa katsoa jatkossakin Liigan matseja asuukin vakituisesti ulkomailla ? Telia TV sovelluksen infossa on teksti: "Salliaksemme sisällön toiston tarkistamme asuinmaasi Telian asiakastiedoista."

Jos tuota tulkitsee pahimman mukaan niin ulkomailla asuvat eivät pysty matseja katsomaan, Ruudun kautta tämä on ollut mahdollista.


EU-alueella voit katsoa, muutoin Freedome käyttöön.
 

Telia

Jäsen
Täällä on ollut keskustelua että kuinka monella laitteella ja kuinka monesta IP:stä Telian striimejä voi katsoa mutta entäs sitten jos henkilö joka haluaa katsoa jatkossakin Liigan matseja asuukin vakituisesti ulkomailla ? Telia TV sovelluksen infossa on teksti: "Salliaksemme sisällön toiston tarkistamme asuinmaasi Telian asiakastiedoista."

Jos tuota tulkitsee pahimman mukaan niin ulkomailla asuvat eivät pysty matseja katsomaan, Ruudun kautta tämä on ollut mahdollista.

Telia TV -sovellusta ja Liigan pelejä voi katsella ainakin EU:n alueella ensi kaudellakin, mutta odotan vielä lisäinfoja että miten onnistuu EU:n ulkopuolella.

Tällä hetkellä meidän verkkokaupan tilaukset vaatii tunnistautumiseen mobiilivarmenteen tai suomalaisen verkkopankkitunnistautumisen. Laitoin tästäkin tuotepäällikön suuntaan kyselyä, että miten onnistuu jos asuu virallisesti ulkomailla. Palaan siis tähän, kun saan asiaan varmuuden.

Niko / Telia
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tällä hetkellä meidän verkkokaupan tilaukset vaatii tunnistautumiseen mobiilivarmenteen tai suomalaisen verkkopankkitunnistautumisen. Laitoin tästäkin tuotepäällikön suuntaan kyselyä, että miten onnistuu jos asuu virallisesti ulkomailla. Palaan siis tähän, kun saan asiaan varmuuden.

Ei helvetti. Jos on pidempään asunut ulkomailla, niin passi uusitaan suurlähetystöstä ja ei välttämättä tule suomalaisia nettipankkeja käytettyä tai tarvittua.

Eihän tämä nyt niin voi mennä, että korttitiedot mitkä käy esimerkiksi Netflixille (tai sille Ruutuplussalle) ei jotenkin Telialle kävisi.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tästä kameratyöskentelystä ja kuvakulmista jos tulee muillakin ajatuksia mieleen, niin saa heittää kommenttia. Pyritään toiveita kuitenkin kuuntelemaan kaikissa asioissa, kuten näiden kanavapakettien muodostuksessa ja mikitysten osalta jo huomattu. Toki kuulolla ollaan myös kauden aikana ja tarvittaessa tehdään sitten muutoksia juttuihin.

Niko / Telia

En tiedä, kuinka monessa hallissa on arkkitehtuurisesti mahdollista, mutta ainakin itse pidän enemmän siitä että pääkamera on rangaistusaitioiden takana. Tällä kaudella 14 liigahallista kuudessa (Mikkeli, Jyväskylä, Lappeenranta, Vaasa, Turku, Pori) kamera on ollut rangaistusaitioiden ja kahdeksassa vaihtoaitioiden takana.
 
Minkälaiset kamerakalustot teillä tulee olemaan? Onko lupa odottaa kunnon hidastuksia, mistä näkee juuri lämätyn kiekon koko matkan viivalta maalille? MM-kisoissa ja NHL:ssä nyt ainakin huomaatte eron, kun vertaatte nykyliigaan. En tiedä onko nykyään edes hidastuksia, vai onko ne vain uusintoja?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minkälaiset kamerakalustot teillä tulee olemaan? Onko lupa odottaa kunnon hidastuksia, mistä näkee juuri lämätyn kiekon koko matkan viivalta maalille? MM-kisoissa ja NHL:ssä nyt ainakin huomaatte eron, kun vertaatte nykyliigaan. En tiedä onko nykyään edes hidastuksia, vai onko ne vain uusintoja?
Ainakin selväksi on jo tehty, että kalusto menee uusiksi ja tulee olemaan aiempaa selvästi parempaa, joten eiköhän hidastuksiinkin parannusta saada. Ja syytä onkin.
 
Ainakin selväksi on jo tehty, että kalusto menee uusiksi ja tulee olemaan aiempaa selvästi parempaa, joten eiköhän hidastuksiinkin parannusta saada. Ja syytä onkin.
Toivotaan näin. Noissa kisoissahan kameratyöskentely(+tekniikka tietenkin) on muutenkin yleensä ollut ensiluokkaista. Ihan livenäkin katsoessa monesti on erottanut ohjaukset maalinedustoilla jne.
 

Telia

Jäsen
Ainakin selväksi on jo tehty, että kalusto menee uusiksi ja tulee olemaan aiempaa selvästi parempaa, joten eiköhän hidastuksiinkin parannusta saada. Ja syytä onkin.

En ole toki itse kuvaamisen tai tv-lähetysten ammattilainen, mutta uskoisin että näillä täysin uusilla systeemeillä saadaan myös hidastuksia ruutuun. Kun kerran tekniikassa on valmiudet 4K kuvanlaatuun, niin luulisin taipuvan myös järkeviin tilannekuviin :)

Täällä onkin tullut hyviä ajatuksia pelien kuvaamiseen ja kuvakulmiin liittyen. Koostan näitä jossain vaiheessa nippuun ja toimitan eteenpäin, niin voivat tuotannosta vastaavat parhaansa mukaan pyrkiä toteuttamaan. Kaikista tekijöistä huokuu kuitenkin halu viedä Liigan lähetykset uudelle tasolle ja kova into kehittää entistäkin parempaa katselukokemusta kotisohvalle.

Niko / Telia
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällä hetkellä meidän verkkokaupan tilaukset vaatii tunnistautumiseen mobiilivarmenteen tai suomalaisen verkkopankkitunnistautumisen.

Kuulostaa idioottimaisimmalta mitä olen vähään aikaan kuullut. Kun ei ole kahdeksaan vuoteen ollut suomalaisia verkkopankkitunnuksia mobiilivarmenteesta puhumattakaan, niin jää näillä vaatimuksilla palvelut tilaamatta. Ihan niin kuin @pernaveikko totesi, miten ihmeessä tätä ei voi hoitaa luottokortilla, niin kuin normaalit ihmiset?
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kuulostaa idioottimaisimmalta mitä olen vähään aikaan kuullut. Kun ei ole kahdeksaan vuoteen ollut suomalaisia verkkopankkitunnuksia mobiilivarmenteesta puhumattakaan, niin jää näillä vaatimuksilla palvelut tilaamatta. Ihan niin kuin @pernaveikko totesi, miten ihmeessä tätä ei voi hoitaa luottokortilla, niin kuin normaalit ihmiset?
Voisin kuvitella, että syy on puhtaasti tekninen. Telialla ja varmaan muillakin operaattoreilla asiakkaiden palvelut (liittymät yms.) on yhdistetty henkilötunnuksiin (mikä sinänsä on perusteltua, koska on selvää, että esim. puhelinnumeron omistajuus halutaan kytkeä hetuun), jolloin palveluiden ostaminen vaatii jonkin sortin vahvan tunnistautumisen. Asiakaspalvelun kautta tilaaminen pitäisi kuitenkin onnistua (?). Tietysti sitten, jos asuu vakituisesti ulkomailla, niin en tiedä meneekö tuo tilauksen tekeminen jo hankalaksi.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
puhelinnumeron omistajuus halutaan kytkeä hetuun), jolloin palveluiden ostaminen vaatii jonkin sortin vahvan tunnistautumisen.


Tää tunnestautuminen on kyllä ihan meidän oma juttu. Ei muualla kiinnosta mikään varmentaminen, vaan pelkkä luottokorttinumero riittää.. ihan vaikka puhelimessa lueteltuna tai veppilomakkeelle annettuna (in any veppikauppa suomen ulkopuolella). Suomessa sitten halutaan varmennuksen varmennusta pankkitunnuksilla jne.


JOS luottokorttiyhtiöt tekisi maailmalla valtavia luottotappioita henkilötietojen huijaamisen/pimittämisen takia, olisi nekin siirtyneet tähän varmennuksen varmennus. Meilä siis Suomessa luottokorttiosto käydään varmentamassa Pankkitunnuksilla? Miksi, sehän on luottokortti.. no nyt on jo muutamia palveluja jossa ei tartte ja pari jossa luottokortin saa talteen kerran varmistettuaan mutta silti..


Maksamisen pitäsi onnistua PayPal:lla (joka on Maksajan kannalta hyvä, koska luottokorttinumero ei siirry), mutta Suomessahan on nihkeesti jopa vähennetty PayPal tukea ja siirretty varmistuksen varmistus omaan Klarna systeemiin (joka ei sitten käy missään muualla)



No tämä on tietty pääasiassa kritiikkiä pankkeja kohtaan (jotka vetoo pankkidirektiiviin ja tietosuojakäytäntöihin ja varmentamiseen ym. mitä kuitenkaan ei tunnu olevan pakko käyttää muualla EU:ssa), mutta Teliankin voisi osoittaa vähän luottamusta asiakkaisiinsa tässä… pelkän luottokorttinumeron pitäisi riittää niin kauan kun siältä rahaa tulee..
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Teliakin voisi osoittaa vähän luottamusta asiakkaisiinsa tässä… pelkän luottokorttinumeron pitäisi riittää niin kauan kun siältä rahaa tulee..

En ymmärrä mistä tässä voi edes olla kyse. Jos ei raha siirry kortilta, niin peli poikki vaikka kesken jatkoerän. Ei se nyt kovin ihmeellinen tekninen seikka voi olla. En edes tiedä miten Netflix ja Ruutu sen tekee, mutta molemmat sieltä kortilta aina ottavat rahansa kerran kuussa.

Jotkut parin vuoden sopparit ja mitkä lie boksit sitten varmaankin erikseen. Mutta mitä luottamusta siis tarvitsee siihen, että maksaa aina kuukaudeksi etukäteen? Jos seuraava maksu ei mene läpi, niin palvelu katkaistaan ilman mitään aneluja voisitko maksaa. Tai toki katkaisun jälkeen voi laittaa jonkun meilin tarkistatko korttitietosi.

Tekisi mieli sanoa vitun idiootit, mutta odotellaan nyt vielä mitä kevät tuo tullessaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ymmärrä mistä tässä voi edes olla kyse. Jos ei raha siirry kortilta, niin peli poikki vaikka kesken jatkoerän. Ei se nyt kovin ihmeellinen tekninen seikka voi olla. En edes tiedä miten Netflix ja Ruutu sen tekee, mutta molemmat sieltä kortilta aina ottavat rahansa kerran kuussa.

Jotkut parin vuoden sopparit ja mitkä lie boksit sitten varmaankin erikseen. Mutta mitä luottamusta siis tarvitsee siihen, että maksaa aina kuukaudeksi etukäteen? Jos seuraava maksu ei mene läpi, niin palvelu katkaistaan ilman mitään aneluja voisitko maksaa. Tai toki katkaisun jälkeen voi laittaa jonkun meilin tarkistatko korttitietosi.

Tekisi mieli sanoa vitun idiootit, mutta odotellaan nyt vielä mitä kevät tuo tullessaan.
Kysehän lienee ihan siitä, että tässä on pohjimmiltaan kyse operaattorista ja Telialla on haluttu kasata kaikki mahdolliset palvelut ja tuotteet saman asiakkuuden alle. Ei ole varmastikaan ennen liigaa ollut mitään syitä mahdollistaa luottokorttilaskutusta, kun ei ulkomailla asuvilla ihmisillä ole ollut syytä Telian palveluita hyödyntää.

Kun halutaan helppokäyttöisyyttä ja kaikki tuotteet saman asiakkuuden alle, niin tässä tapauksessa siihen vain vaaditaan henkilötietojen varmistusta yms.

Varmastikin siellä nyt heräillään siihen todellisuuteen, että ulkomailla asuvien mahdollisten asiakkaiden määrä räjähtää käsiin, jolloin luottokorttimaksut mahdollistetaan.

Aika kärkkäästi täällä lähdetään tuomitsemaan palveluntarjoajaa suoralta kädeltä, eikä edes yritetä miettiä miksi asiat ovat kuten ovat. En millään usko, että Telialla halutaan tehdä asiakkaan elämä mahdollisimman vaikeaksi ja maksaminen mahdottomaksi, vaan kyllähän se nyt on kaikkien etu, että asiakkaan on helppo tulla asiakkaaksi ja maksaa haluamistaan tuotteista. Kaikki ei vain aina ole niin yksinkertaista, kuin ensituntumalta vaikuttaa.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
En ymmärrä mistä tässä voi edes olla kyse. Jos ei raha siirry kortilta, niin peli poikki vaikka kesken jatkoerän. Ei se nyt kovin ihmeellinen tekninen seikka voi olla. En edes tiedä miten Netflix ja Ruutu sen tekee, mutta molemmat sieltä kortilta aina ottavat rahansa kerran kuussa.
Ei tässä kai maksun varmentamisesta ole kyse, vaan tunnistautumisesta verkkosisältöjen siirrettävyysasetusta varten. Näin juonikkaat sisältöjen tuottajien lakimiehet eivät voi saada Teliaa nalkkiin siitä, että asiakkaana olisi joku suomalaiseksi tekeytyvä ei-suomalainen. Suomalaiset sitten saavat katsella vapaasti suomalaiselta palveluntarjoajalta hankittuja sisältöjä EU-aluella.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kysehän lienee ihan siitä, että tässä on pohjimmiltaan kyse operaattorista ja Telialla on haluttu kasata kaikki mahdolliset palvelut ja tuotteet saman asiakkuuden alle. Ei ole varmastikaan ennen liigaa ollut mitään syitä mahdollistaa luottokorttilaskutusta, kun ei ulkomailla asuvilla ihmisillä ole ollut syytä Telian palveluita hyödyntää.
Juuri näin. Kyse ei ole etteikö maksamista voitaisi varmistaa luottokortilla, vaan siitä, että henkilötunnusta ei voida pelkän luottokortin avulla varmistaa. Asiakkuudet (jolle se Telia TV avataan) kun todennäköisesti ovat suoraan linkitettyjä henkilötunnukseen. Vaatisi siis sen, että Liiga-paketin ja Telia TV:n voisi avata luomalla pelkästään käyttäjätunnuksen ilman tunnistautumisia, kuten esimerkiksi Ruudussa tai täällä Jatkoajassa. Asiakastietojärjestelmän rakenteen muuttaminen tuskin on ihan mikään pikku juttu, mutta tietysti tässä olisi "business-case" ratkaisun löytämiseksi. Toki Telia osaa kommentoida tätä tilannetta tarkemmin, mutta uskon ongelman olevan tämä.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Pakkohan tämä on tuoda vielä esille mutta näin on esim kohelossa ja Nhlssä. Eli esimerkiksi kun maalia on tutkittu niin tuomari kertoo oliko maali vai ei ja ylittikö kiekko maaliviivan vai ei. Silloin myös selostajat ovat hiljaa sen aikaa. Tämän tavan voisi tuoda myös liigaan.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Pakkohan tämä on tuoda vielä esille mutta näin on esim kohelossa ja Nhlssä. Eli esimerkiksi kun maalia on tutkittu niin tuomari kertoo oliko maali vai ei ja ylittikö kiekko maaliviivan vai ei. Silloin myös selostajat ovat hiljaa sen aikaa. Tämän tavan voisi tuoda myös liigaan.

Tuota, tarkoitatko nyt siis vaikka sanallisia "perusteluita" jonkin päätöksen suhteen esim "kiekko meni maaliin, mutta maalivahti tönäistiin sinne, ei maalia". Kun mielestäni jo nykyisellään sen on tuomari ihan näyttänyt, että ei maalia tai keskelle.

Että silleen...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös