Osaavia metallibändejä

  • 528 312
  • 2 940
Suosikkijoukkue
Ässät
Itselle ei kyllä oikein uponnut tuo Betraying The Martyrs, vaikka sitä tunnutaan joka puolella hypetettävänkin. Ei vaan maistu nämä core bändit, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Tuli mieleen Meshuggah (varsinkin tuon Martyrsin loppupuolella), johon on sämplätty kliinejä vokaaleja jne. Ja ei, jostain syystä en ole koskaan Meshuggahillekkaan lämmennyt sen kummemmin.

Viimeinen naula yhtyeen kohdalla arkkuun on Kristitty sanoma. Tiedän sen olevan tyhmää, mutta kristilliset sanomat ovat ainoat ulkomusiikilliset tekijät, jotka meikäläiset karkoittaa bändin luota pois. Ei vain pysty kuuntelemaan, kun omat aatteet ovat niin jyrkästi tuota ilosanomaa vastaan. Olisihan Immortal Soulsillakin muutama ihan kuunneltava veisu, mutta tässä asiassa olen vain niin juntti/epäsuvaitsevainen, ettei toimi.

Ja selvennöksenä vielä todettakoon, että allekirjoittaneella ei siis ole mitään Kristittyjä vastaan ja esim. Megadethia pystyy luukuttamaan ilman sen suurempia tuskia, mutta gospeliin vain vedän rajan.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Viimeinen naula yhtyeen kohdalla arkkuun on Kristitty sanoma. Tiedän sen olevan tyhmää, mutta kristilliset sanomat ovat ainoat ulkomusiikilliset tekijät, jotka meikäläiset karkoittaa bändin luota pois. Ei vain pysty kuuntelemaan, kun omat aatteet ovat niin jyrkästi tuota ilosanomaa vastaan.

Juu, tää on kyllä ärsyttävää nykypäivänä. Mitä seuraavaksi, white power-hiphoppia? Kyllähän tuo metallin lähtökohta on ollut jotain muuta kuin Jahven ylistystä perinteisesti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu, tää on kyllä ärsyttävää nykypäivänä. Mitä seuraavaksi, white power-hiphoppia? Kyllähän tuo metallin lähtökohta on ollut jotain muuta kuin Jahven ylistystä perinteisesti.
Tuolla argumentilla meiltä pitäisi karsia aika monta genreä pois kuuntelusta. Hupaisaa, kun omissa piireissä saa selitellä miten metalli ei ole mikään pahan alkujuuri, ja toisille taas näköjään taas sitä, että metallia voi tehdä myös kristilliseltä pohjalta. Mites muuten poliittisesti värittyneet pumput?

Mielenkiintoista kyllä on se, että 2000-luvulla metallipuolelle on noussut paljon jengejä, joilla on vahva kristillinen tausta. Ehkä tässä on osatekijänä monien vapaiden seurakuntien vahva nuoriso- ja musiikkityö, väittäisin esim. kitaransoittotaidon olevan paljon yleisempää hihhuliringeissä kuin yleisesti. No, tiedäpä näistä. Se on kuitenkin faktaa, että tässä uudessa aallossa on noussut todella paljon täälläkin mainittuja nimiä tunnetuksi.

Niin, ja vielä Immortal Soulsista: kyseessähän on mitä mahtavin vanhan koulukunnan metallipumppu. Enpä osaa sanoa, onko se death- vai black- vai mitä metallia, mutta tykkään siitä, ettei mukana ole puhtaita osuuksia, vaan kappaleet rullaavat kovalla tahdilla eteenpäin hyviä melodioita unohtamatta. Tässä yksi hyvä esimerkki bändiltä Youtuben puolelta.

En tiedä, onko Sotahuuto kenellekään tuttu, mutta laitetaan heiltäkin näyte. Suomeksi laulavat, joten tässä tapauksessa sanoitus saattaa pompata vielä voimakkaammin haittaamaan joidenkin kuuntelua. Mulle sanoitus on vain positiivinen juttu, ja musan puolesta taas tykkään tuosta simppelin aggressiivisesta runttauksesta, mitä pojat harrastavat.

Lopuksi vielä oma ehdoton lempipumppuni, jo kauan ennen nykyisiä kauniiden poikien core-keitoksia kasaan haalittu Living Sacrifice. Tästä biisistä tasan kahden minuutin kohdalta alkava sahaus on sitä mikä mua liikuttaa metallissa. Noihin sekunteihin tiivistyy tajuttoman paljon. Tässä hiukan tuoreempaa tavaraa.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Kyllähän tuo metallin lähtökohta on ollut jotain muuta kuin Jahven ylistystä perinteisesti.

Huutonaurua tällaisille argumenteille. Viitsisitkö myöskin valottaa vähän perusteluja, mikä se metallin lähtökohta on sitten "perinteisesti" ollut? Miten määrittelet ylipäätään metallin? (Tiedän, että ruokin tässä varmaan trollia, mutta perustelematon lässytys vituttaa joka kerta lähes aiheesta kuin aiheesta.)
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Käytetään taas häikäilemättömästi hyväksi tätä topikkia oman proggiksen mainostamiseen. Kyseessä on Hiittenvare-niminen kokoonpano, joka näki päivänvalonsa kuluvan vuoden kesän/syksyn aikana. Voisi ehkä pudota jollekin, joka tykkää bläkimmästä kamasta suomenkielisin vokaalein. Sivulta löytyy toistaiseksi yksi biisi ja lisää tipahtellee sitten loppuvuoden aikana. Ainiin ja tässä linkki: Hiittenvare | Facebook ..
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Tuolla argumentilla meiltä pitäisi karsia aika monta genreä pois kuuntelusta. Hupaisaa, kun omissa piireissä saa selitellä miten metalli ei ole mikään pahan alkujuuri, ja toisille taas näköjään taas sitä, että metallia voi tehdä myös kristilliseltä pohjalta. Mites muuten poliittisesti värittyneet pumput?

No, mulle on ihan sinänsä se ja sama mihin joku uskoo mutta minä en jaksa kuunnella veisuuta siitä kuinka kun oikein uskoo ja kärsii maan päällä niin on muita parempi ihminen. En kyllä jaksa kuunnella tai varsinkaan katsella usempia black metal tuotoksiakaan muuten kuin huutonaurua pidätellen. Politiikka on jees, paitsi äärioikea sellainen.

Huutonaurua tällaisille argumenteille. Viitsisitkö myöskin valottaa vähän perusteluja, mikä se metallin lähtökohta on sitten "perinteisesti" ollut? Miten määrittelet ylipäätään metallin? (Tiedän, että ruokin tässä varmaan trollia, mutta perustelematon lässytys vituttaa joka kerta lähes aiheesta kuin aiheesta.)

Pitääkö tähänkin nyt jotain vastata? Jos nyt mietit metallimusiikin eri alagenrejä, niin miten suurena osana pitäisit kristillistä metallia kokonaisuudesta? Mä keksin kyllä aika monta vastakkaista näkökulmaa edustavaa sekä mainstream että ug-osastosta.

Sillä välin kun te mietitte miksi minä en välitä kristillisestä hevistä, minä menen katselemaan straight edge/vegaani-pumppu Between the Buried and Me:tä. Kebabin ja tuopin kautta.

Alaska - BTBAM
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No, mulle on ihan sinänsä se ja sama mihin joku uskoo mutta minä en jaksa kuunnella veisuuta siitä kuinka kun oikein uskoo ja kärsii maan päällä niin on muita parempi ihminen. En kyllä jaksa kuunnella tai varsinkaan katsella usempia black metal tuotoksiakaan muuten kuin huutonaurua pidätellen. Politiikka on jees, paitsi äärioikea sellainen.
Niin, mikäpä sitten on ongelma kristillisten metallipumppujen kanssa? Sun kuuntelusi tai kuuntelematta jättäminen ynnä tykkäämisesi on aika ontto perustelu sille, ettei niitä voisi silti olla.

Pitääkö tähänkin nyt jotain vastata? Jos nyt mietit metallimusiikin eri alagenrejä, niin miten suurena osana pitäisit kristillistä metallia kokonaisuudesta? Mä keksin kyllä aika monta vastakkaista näkökulmaa edustavaa sekä mainstream että ug-osastosta.
Ei ollut mulle, mutta kysynpä silti, että mikä peruste tuo jälkimmäinenkään on?

Sillä välin kun te mietitte miksi minä en välitä kristillisestä hevistä, minä menen katselemaan straight edge/vegaani-pumppu Between the Buried and Me:tä. Kebabin ja tuopin kautta.
Ei minua sen kummemmin kutittele sun mielipiteesi, vaan lähinnä ontuva perustelusi. Joten ihan rauhassa vaan olutta nassuun. Minä siirryn katsomaan Bayernin peliä.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Sampio, sinulla on ongelma. Et ilmeisesti tiedä, että ihmisillä voi olla erilaisia mielipiteitä. Kristillistä heviä on, en minä sitä voi estää. Minun mielipiteeni on vain se, että en tykkää siitä. Minä en puolestaan ymmärrä miksi sinä et ymmärrä miten minä määrittelin omasta näkökulmastani metallin ja "perinteisen". Itse selittelit jostain 2000-luvun nuorisotoiminnasta, jota ei kai voi pitää minään metallimusiikin alkujuurina.

Ei minuakaan kiinnosta sinun mielipiteesi, jos se sinua lohduttaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kristillistä heviä on, en minä sitä voi estää. Minun mielipiteeni on vain se, että en tykkää siitä.

Kristillinen hevi on perkeleestä. Belsebuubin peräkarvojen kasvuonkalon syväjuonteista kummunnutta ulinaa. Tai sitten ihan puhdas mainosgimmikki. Ja tuokaa jo se Stryper Saunaan!
 
Käytetään taas häikäilemättömästi hyväksi tätä topikkia oman proggiksen mainostamiseen. Kyseessä on Hiittenvare-niminen kokoonpano, joka näki päivänvalonsa kuluvan vuoden kesän/syksyn aikana. Voisi ehkä pudota jollekin, joka tykkää bläkimmästä kamasta suomenkielisin vokaalein. Sivulta löytyy toistaiseksi yksi biisi ja lisää tipahtellee sitten loppuvuoden aikana. Ainiin ja tässä linkki: Hiittenvare | Facebook ..

Alkuun olin vaan että jees jees, mutta pian tullut hitaampi tunnelmaosuus herätti kuuntelemaan paremmin ja sittenhän tuo kuulosti oikein hyvältä materiaalilta. Soundi on mukavasti yhtäaikaisesti sekä selkeän kirkas että kyllin mätäisä. Lisäpisteet vielä täysin lukukelvottomasta logosta! Hyvä!
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Alkuun olin vaan että jees jees, mutta pian tullut hitaampi tunnelmaosuus herätti kuuntelemaan paremmin ja sittenhän tuo kuulosti oikein hyvältä materiaalilta. Soundi on mukavasti yhtäaikaisesti sekä selkeän kirkas että kyllin mätäisä. Lisäpisteet vielä täysin lukukelvottomasta logosta! Hyvä!

Kiitokset kannustavista kommenteista! Tuo on tosiaan meidän ensimmäinen biisi, vaikka samaisella kokoonpanolla ollaankin aiemmin väännetty hieman erityylistä räimettä. Uusia biisejä on kuitenkin jo valmiina ja niitä olisi tarkoitus alkaa tässä pikkuhiljaa työstämään. Uskon, että kuluvan vuoden puolella saadaan helpostikin jo lisää maistiaisia nettiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sampio, sinulla on ongelma.
Itse asiassa useitakin, mutta ne eivät liity kaikki tähän keskusteluun.

Et ilmeisesti tiedä, että ihmisillä voi olla erilaisia mielipiteitä. Kristillistä heviä on, en minä sitä voi estää. Minun mielipiteeni on vain se, että en tykkää siitä.
Saat toki pitää mielipiteesi, se passaa mulle oikein hyvin. Enkä minä sinun mielipidettäsi ole yrittänyt kääntää, pointti on tuossa ensimmäisessä lainauksessani. Annoit ymmärtää, että kristillinen metalli olisi jotenkin väärin, koska musiikkityylin juuret ovat muualla kuin kristillisyydessä. Jos noin ajatellaan, niin aika monta genreä köyhtyisi kovin paljon eri syistä. Ja miten tuo white power-rap -rinnastuksesi pitäisi sitten tulkita.

Minä en puolestaan ymmärrä miksi sinä et ymmärrä miten minä määrittelin omasta näkökulmastani metallin ja "perinteisen". Itse selittelit jostain 2000-luvun nuorisotoiminnasta, jota ei kai voi pitää minään metallimusiikin alkujuurina.
Niin, siis kommentoin vain yleisesti, että core-aallon harjalla ratsastaa aika paljon kristillisiä tai kristillistaustaisia bändejä, mikä ehkä selittyy jossain määrin mainitsemillani seikoilla. En minä siinä yrittänyt mitään sen enempää perustella.

Ei minuakaan kiinnosta sinun mielipiteesi, jos se sinua lohduttaa.
Mua itse asiassa kiinnostaa perusteltu mielipiteesi alkuperäiseen pointtiini. Kirjoitin edellisessä viestissäni, ettei minun tarkoitukseni ole vääntää tässä siitä, mikä tyyli tai lähtökohta musiikin tekemiseen olisi jotenkin parempi kuin toinen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Mors Principium Estistä kun on ollut täällä paljon juttua, niin nyt ovat tyypit löytäneet Uudesta-Seelannista (!) toisenkin kepittäjän, ja aikovat keskittyä uuteen materiaaliin. Kaikki tämä kävi ilmi yhtyeen Facebook sivulta.

Sanotaanko että olisi se yksi odotetuimmista levyistä vuosiin, mikäli saisivat jotain purkitettua ja löytäisivät jonkun lafkan tuon julkaisemaan.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Miksei kotimainen For the Imperium ole saanut palstalla enempää huomiota? Tuollaista vähän "vinksahtanutta" pomppuheviä, tulee mieleen sekoitus System of a Downia ja Faith No Morea.

Debyyttilevy ilmestyi n. kuukausi sitten, ja on tehnyt vaikutuksen. Ensikosketus bändiin oli yksi sattumalta radiosta kuultu biisi, ja sen jälkeen tehty YouTube-katsaus innosti. Breathing Life in You, Creator ja Pike River iskivät ja levy lähti samantien tilaukseen.

Ensinmainittua biisiä ei valitettavasti levyltä löydy (ei taida olla kuin latauspalveluissa myynnissä), mutta eipä siellä huonojakaan biisejä ole yhtään.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
En tiedä lätkäporukoiden musiikkimausta mutta onpa ihme jos ei uusi Anthrax kolahda. Aivan perkeleellisen kova uusi levy Worship Music,soi muuten uuden änäripelinkin taustalla. Tulee ihan teiniajat mieleen!
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Pistetääs tänne, kun kerran osaavia porukoita ovat. Eli tänään Turun Klubilla Kalmantach ja The Moment of Collapse alkaen klo. 20. Ilmaiseksi vielä sisään.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
In Flamesia on tulossa lämppäämään metalcorebändi nimeltään Rise To Remain.

Joku saattaa lähteä tappamaan minua nyt, mutta bändin vokalisti hakkaa isänsä, erään Bruce Dickinsonin sata muna. Hyvänoloista settiä. Valittu Briteissa parhaaksi tulokkaaksi ennen levynjulkaisua muunmuassa The Hammerin toimesta.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Ja tässä hyvin omaperäistä metallia uudelta Oululaiselta bändiltä. Tai bändihän on itseasiassa jo jonkun aikaa hengittänyt, mutta ensimmäisen kerran biisejä kuulee muuallakin, kuin reeniksellä.

Linkki bändin kotisivuille

Keikkoja odotellessa!
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ja tässä hyvin omaperäistä metallia uudelta Oululaiselta bändiltä. Tai bändihän on itseasiassa jo jonkun aikaa hengittänyt, mutta ensimmäisen kerran biisejä kuulee muuallakin, kuin reeniksellä.

Linkki bändin kotisivuille

Keikkoja odotellessa!

Nyt ei kyllä lähtenyt ei sitten ensinkään. Melkein minuutin kykenin suodattamaan sen kaiken paskan, mutta rajansa kaikella. Mutta aina mukava kuulla uusia bändejä ja toivotan toki kaikkea hyvää jatkoon. Minusta ei vaan tule levynomistajaa.
 
Ja tässä hyvin omaperäistä metallia uudelta Oululaiselta bändiltä. Tai bändihän on itseasiassa jo jonkun aikaa hengittänyt, mutta ensimmäisen kerran biisejä kuulee muuallakin, kuin reeniksellä.

Linkki bändin kotisivuille

Keikkoja odotellessa!

Eihän tuo nyt kyllä paskempaa ollut. Mukavan rähjäistä ja likaista, ja vokalistin hyvällä tavalla hallitsemattoman kuuloinen suoritus oli jopa miellyttävää kuultavaa. Hyvä kun tällaistakin meteliä vielä tehdään, eikä kaikki uudet möykkäbändit ole jotain helkkarin tukka silmillä soitettua mukarankkaa wannabe-inflames/soilworkkia tai (etuliite-tähän)corea puhtailla autotuunatuilla kertosäkeistöillä ja paskoilla alavireisillä tökö-tidi-tökö-tidi-riffeillä.

Vauhtia ja vaihtelua olisi kyllä kaivannut enemmän, nythän tuossa mentiin samalla keskitempoisella kyydillä kaiken aikaa.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mors Principium Estistä kun on ollut täällä paljon juttua, niin nyt ovat tyypit löytäneet Uudesta-Seelannista (!) toisenkin kepittäjän, ja aikovat keskittyä uuteen materiaaliin. Kaikki tämä kävi ilmi yhtyeen Facebook sivulta.

Sanotaanko että olisi se yksi odotetuimmista levyistä vuosiin, mikäli saisivat jotain purkitettua ja löytäisivät jonkun lafkan tuon julkaisemaan.

Ja minä kun löysin tämän bändin vasta alkuviikolla. Ei ole ennen tullut kuunneltua biisin biisiä, mutta nyt tuli spotifyssa vastaan ja se oli sivuun kirjoittaneen menoa. Ei tällä viikolla ole pahemmin muut bändit soineetkaan kuin Mors Principium Est!
 
Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ketjussa ei kaiketi ole kertaakaan mainittu amerikkalaista Helmet-nimistä orkesteria. Perustettu jo 80-luvulla ja luokitellaan kaiketi jonkinlaiseksi alternative-metalliksi. Tuommoista pikkuisen junnaavaa riffitoistoa, aika kevyttä tosin. Mutta ah niin pätevää, tuohon paan vähän linkkejä alle.

Neljä ekaa levyä Strap It On (1990), Meantime (1992), Betty (1994) ja Aftertaste (1997) on mulla ollut vuosien varrella säännöllisesti kuuntelussa - varsinkin näistä nuo pari viimeisintä. Tässä pari herkkupalaa, ensin Betty levyltä mainio Wilma's Rainbow: http://www.youtube.com/watch?v=k3a8Ow-DoAw&feature=relmfu ja vielä päälle Aftertaste-levyltä vaikkapa aivan mieletön Exactly what you wanted: http://www.youtube.com/watch?v=L1p1NlICSps&ob=av2e

OK. Jotain sitten tapahtui ja bändi hiljeni vuosikauksiksi, mutta vähän kuin vahingossa törmäsin levyihin Size Matters (2004) ja Monochrome (2006). Nuo on nyt työn alla ja hyviä biisejä on kerrassaan näissäkin. Tässä -04 vuodelta Crashing foreign cars: http://www.youtube.com/watch?v=SwpWwuzjh_k Saatana että rullaa hienosti!

On sieltä näköjään tullut vielä viime vuonnakin uutta matskua joten eiköhän pidä tuokin jossain kohtaa kuuntelulle laittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös