Osaavia metallibändejä

  • 527 490
  • 2 939

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kun ei jaksa tuollaista genre runkkailua niin otetaanpas pari levyä esille, joita täällä ei ole ilmeisesti vielä mainittu.

Khanate - To Be Cruel

SunnO))) yhtyeestä tunnettu Robert O'Malley toimii tämän yhtyeen musiikillisena johtajana. Vahvasti feedbackiin ja Alan Dubinin kirkumiseen keskittyvää musiikkia joka aiheuttaa lähinnä henkistä pahoinvointia. Suosittelen erityisesti lasten nukuttamiseen.





The Body - I Shall Die Here/Earth Triumphant

The Body väsäilee taas kerran doom metallin, elektronisen musiikin noisen parissa. Eli perus hauskaa musiikkia säestettynä epäinhimillisillä vokaaleilla. Jos viettää kesä iltaa ja haluaa yllättää kaverinsa mukavalla konemusiikilla niin suosittelen tätä. Tunnelma tiivistyy takuulla.





Tsjuder - Helvegr

Sitten vähän nopeampaa musiikkia. Tsjuder on hyvin perinteistä black metallia Norjasta. Old school meininki, mutta äänitykset on hoidettu ihan oikeassa studiossa joka voi joidenkin mielestä tehdä yhtyeestä poser paskaa. Suosittelen taustamusiikiksi kun matka käy bensakanisterin ja tulitikkujen kanssa kohti puukirkkoa.





Thy Catafalque - Alföld

Unkarilaista avant-garde metallia. Tämä levy vaihtelee genreä biisien välillä olematta kuitenkaan hajanainen tai hajoamatta käsiin missään vaiheessa. Tätä kuunnellessa voi kuvitella itsensä ratsastamassa Euraasian aroilla metsästäen ihmisiä. Ei musiikki sellaista tunnelmaa varsinaisesti välitä mutta harrastuksena aika hyvä idea eikö?



 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Oli mitä oli, mutta Lorna Shore on hyvin taitavasti tehtyä musiikkia. Varmasti suosio on suurelta osin Will Ramosin ansiota, hänhän on somejulkkis. Itse en jaksa kuunnella juuri jenkkimetallia, varsinkaan näitä metalcore ja deathcore juttuja. Tuskassa piti nyt nähdä kun siitä niin puhutaan ja onhan Ramos eläin. Ainoastaan Pain Remains -trilogia bändiltä puhuttelee, jota kuuntelen mielelläni.
 

diavolo

Jäsen
Kävin kuuntelemassa parin somelööpin ja tämän ketjun innoittamana tuota Lorna Shorea, äärimetalli kun mulle on sellaista aidosti saatanallista ja vitut maailmalle -meiningillä taottua raivoa, joka joskus katsaa, joskus ei.

No. Saahan tuota kuunnella kuka tahtoo. Mulle tuli vahvasti aika mukakova, väkisin tuotettu jenkkimetallifiilis. Sellaista FFDP ja Avenged Sevenfold -settiä ja mitä emocorea vähän niitä aiemmin Atlantin takaa tulikaan, mutta "rankemmalla" otteella.

Ja edelleen, kuunnelkaa, fanittakaa ja menkää keikalle, ei ole mitään minulta pois. Äärimetallia tuo vaan ei kyllä ole. Jos pitäisi luokitella, niin vahvalla emo-otteella juntattua deathcorea.
Juuri näin. Vahva muovin maku jäi suuhun. Teknistä kikkailua teknisen kikkailun vuoksi. En juurikaan jaksa lokeroida musiikkia, mutta kun täälläkin oltiin Lorna Shorea työntämässä äärimetalliksi niin väkisinkin nousi kulmakarvat. Sekin on tullut selväksi tässä eri alustoilla ja monien ihmisten kanssa keskustellessa, että Lorna Shorea täytyy palvoa ja kritiikkiä ei saa antaa. No, mikäs siinä sitten. Ei ole tosiaan minulta pois.

Ja edelleen, en kiistä yhtyeen lahjakkuutta. Heidän tekemä musiikki on toistaiseksi vain jättänyt itselleni melko kuivan fiiliksen. Muutan mielipidettäni mielelläni, jos siihen on aihetta.
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Kun ei jaksa tuollaista genre runkkailua niin otetaanpas pari levyä esille, joita täällä ei ole ilmeisesti vielä mainittu.

Khanate - To Be Cruel

SunnO))) yhtyeestä tunnettu Robert O'Malley toimii tämän yhtyeen musiikillisena johtajana. Vahvasti feedbackiin ja Alan Dubinin kirkumiseen keskittyvää musiikkia joka aiheuttaa lähinnä henkistä pahoinvointia. Suosittelen erityisesti lasten nukuttamiseen.





The Body - I Shall Die Here/Earth Triumphant

The Body väsäilee taas kerran doom metallin, elektronisen musiikin noisen parissa. Eli perus hauskaa musiikkia säestettynä epäinhimillisillä vokaaleilla. Jos viettää kesä iltaa ja haluaa yllättää kaverinsa mukavalla konemusiikilla niin suosittelen tätä. Tunnelma tiivistyy takuulla.



Olipa hyvät tärpit, kiitos! Täytyy tässä joku hetki oikein keskittyä ja kuunnella levyt läpi.
 

Tonny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vähän haisee jo genrerunkkaaminen täällä.

Kovana Lorna Shoren fanina vahvistan bändin olevan deathcorea, mutta siitä paremmasta päästä. Ainut corebändi jota kuuntelen. Muuten olen vanhan liiton jyyrä ja tämä asia on jämpti. Ihan oikeasti, on mitä on.
 
Viimeksi muokattu:

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Juuri näin. Vahva muovin maku jäi suuhun. Teknistä kikkailua teknisen kikkailun vuoksi. En juurikaan jaksa lokeroida musiikkia, mutta kun täälläkin oltiin Lorna Shorea työntämässä äärimetalliksi niin väkisinkin nousi kulmakarvat. Sekin on tullut selväksi tässä eri alustoilla ja monien ihmisten kanssa keskustellessa, että Lorna Shorea täytyy palvoa ja kritiikkiä ei saa antaa. No, mikäs siinä sitten. Ei ole tosiaan minulta pois.

Ja edelleen, en kiistä yhtyeen lahjakkuutta. Heidän tekemä musiikki on toistaiseksi vain jättänyt itselleni melko kuivan fiiliksen. Muutan mielipidettäni mielelläni, jos siihen on aihetta.

Totta kai voi kritisoida, mutta kattavat perustelut ovat aina plussaa. Äärimetalli on toki hyvin epämääräinen termi, mutta itselle se tarkoittaa, että ilmaisu on viety äärimmilleen, eikä musiikissa ole havaittavissa pehmentäviä kompromisseja. LS täyttää mielestäni nämä kriteerit. Kiinnostaisi kuulla, miten tämän voi muutoin ajatella.

Ja sitten kommenttisi musiikista: ''teknistä kikkailua teknisen kikkailun vuoksi''. Tämä on objektiivinen väite, koska otat kantaa musiikin tavoitteeseen, intentioon, joka muusikoilla sitä tehdessä ja säveltäessä on (muka) ollut. Koska et perustellut millään tavalla, niin en perustele myöskään vastakkaista kantaa.

Kritiikkiä mielestäni saa antaa, mutta jos kritiikki on tasoa ''LS on huono, koska on Will Ramos on liian brutaali'' (mikä muuten todella oli yksi erään Encyclopaedia Metallumin Pain Remains -levyn arvion mielestäni koomisista kritiikeistä) ja vielä, että ''brutaaliudella tavoitellaan vain teknistä briljeeraamista (eikä vaikka tunteen välittämistä)'' niin ei ehkä kannata vetää marttyyrinviittaa ainakaan heti päälle.

Toisaalta olit selvästi ennen Tuskaa bändistä innoissasi. Olisikohan kuitenkin käynyt niin, että sinulla oli liian kovat odotukset, ja bändin ulosanti ei vain sinuun uppoa? Mitenköhän olet tähän alkuinnostukseen päätynyt? Itselle LS upposi kunnolla vasta noin pari viikkoa sitten, mutta sitten jo tulikin pari päivää kuunneltua lähes putkeen. En usko pettyväni marraskuun keikalla (ainakaan musiikkiin, keikkakunto on asia erikseen). Eri asia olisi, jos tutustuminen olisi jäänyt YouTube-reaktiovideoihin tms.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Onko jengi diggaillut espanjalaista Saratogaa? Ei haittaa. Mutta älkää pistäkö tubeen hakusanoja el estepario siberiano, varsinkin jos olla rumpali ja haluaa vielä jatkaa rumpulointia.

Metallimusa auennut mulle ihan uudella tavalla. Vanhaan ei ole paluuta.

Tuo rummuttelija siis eronnut jo bändistä ja on nykyisin sisällöntuottaja.
 

diavolo

Jäsen
Toisaalta olit selvästi ennen Tuskaa bändistä innoissasi. Olisikohan kuitenkin käynyt niin, että sinulla oli liian kovat odotukset, ja bändin ulosanti ei vain sinuun uppoa? Mitenköhän olet tähän alkuinnostukseen päätynyt?
Levyltä kuunneltuani halusin uskoa Lorna Shoren olevan yhtye joka herää todella eloon livetilanteessa, missä liika steriiliys karsiutuu pois. Että siinä mielessä oli kovat odotukset, toisaalta ei. Olen itse ollut aina sitä mieltä että livenä musiikin ei kuulukaan kuulostaa kuin levyltä soitetulta, vaan säröjä saa olla ihan luvan kanssa. Tuo Tuskan setti ei karistanut mielestäni sitä ylituotettua ja kliinistä kuvaa.

Mielipiteitähän nämä tietysti ovat ja turha näistä kai loputtomasti on vääntää. Toisaalta tiedostan myös sen että festariympäristö on aina epäreilu arvioida mitään yhtyettä, siksi odotankin mielenkiinnolla marraskuun keikkaa pimeässä ja enemmän intiimissä ympäristössä.
 

Tonny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen itse ollut aina sitä mieltä että livenä musiikin ei kuulukaan kuulostaa kuin levyltä soitetulta, vaan säröjä saa olla ihan luvan kanssa. Tuo Tuskan setti ei karistanut mielestäni sitä ylituotettua ja kliinistä kuvaa.
Tää on kyllä ihan totta. Olihan se pirun kliininen setti, mutta nautin silti suuresti. Kova bändi kovassa nosteessa joka toiminee juurikin pienemmässä tilassa.

Tyhmä kysymys tähän väliin kun tuli tuosta Lorna Shoren marraskuun keikasta mieleen. Muistelisin Ghostin keikalla aikoinaan Helsingin jäähallissa olleen anniskelualue siellä permannolla takana. Osaako joku viisaampi sanoa, että onko ihan väärä muistikuva? Jos ei, niin onko se vaan permantolipullisille? Itsellä nimittäin liput Lorna Shoren keikalle ja istumapaikat niin aika kämäiset paikat olla livenä katsomassa tuollaista musiikkia. Vaan eipä voi mitään kun oli myöhässä liikenteessä.
 

Sokea Vartija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers, Ässät, HIFK
18.8.23 ilmestyy Orbit Culturen neljäs albumi "Descent". Bändin edellinen levy "Nija" tuli täysin puskista ja löi ilmat pihalle omaperäisellä sekoituksellaan modernia metallia jossa kuuluu vaikutteita mm. Metallicasta, In Flamesista sekä Gojirasta. Odotukset uutta levyä kohtaan ovat siis katossa eikä juuri julkaistu uusi single "From the Inside" ainakaan laske niitä.



 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Olen hiljalleen lämmennyt tällaiselle brittiläiselle melodista metallia soittavalle bändille nimeltä The Raven Age. Heiltä tuli muuten juuri viime perjantaina ulos kolmas albumi joka kantaa nimeä Blood Omen. Tässä yksi levyn sinkuista ja ehkä oma suosikkibiisi tältä levyltä:





Ainiin. Ovat muuten tulossa tulevalla kiertueellaan lokakuussa Suomeen. Vink vink.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen hiljalleen lämmennyt tällaiselle brittiläiselle melodista metallia soittavalle bändille nimeltä The Raven Age.
Tässähän soittaa Iron Maiden basisti Steve Harrisin poika ja olivat aika vasta Tampereella lämppäämässä Maidenia...
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis




Warmen lisäsi laulajan ja rumpalin kokoonpanoon ja melodista death metallia julkaistaan levyn verran 18.8. Ensimmäisenä julkaistu linkattu single ainakin CoB fanille kuulosti todella hyvältä ja Janne Wirmanin soiton tunnistaa helposti tästä.






Ja viime perjantaina julkaistu kakkossingle kuulostaa jo laittoman paljon bodomilta. Siis hyvällä tavalla.
Nykykokoonpanossa mustaa melodeath-romantikon sydäntäni lämmittää erityisesti Petri Lindroos vokaaleissa
ja toisessa kitarassa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo




Ja viime perjantaina julkaistu kakkossingle kuulostaa jo laittoman paljon bodomilta. Siis hyvällä tavalla.
Nykykokoonpanossa mustaa melodeath-romantikon sydäntäni lämmittää erityisesti Petri Lindroos vokaaleissa
ja toisessa kitarassa.

Ehdit ensin, olin juuri tulossa laittamaan.. itse asiassa tuo ensimmäinen näytebiisi ei minusta ollut kauhean ihmeellinen, mutta herranjumala miten tämä lähti!! Tämä ei enää edes mitenkään "kuulosta laittoman paljon bodomilta", vaan tämä on bodomia.. ihan autenttisen 100% bodomia, jopa häiritsevyyteen asti vaikka tästä pidänkin aivan valtavasti. Ehkä se pieni häiritsevyys on se, että Lindroos ei jotenkin laula lainkaan "omalla äänellään", vaan aivan kuin suorastaan pyrkisi imitoimaan Laihoa mahdollisimman pitkälle. Ainoastaan jau-jau huudot on korvattu jollain jee-je-jee-jee huudolla..

Ja ollaan nyt raa'an rehellisiä: tämä biisi on käytännössä Needled 24/7 rip-off, Wirman on napannut kyseistä kappaleesta melodiakulkuja melkein sellaisenaan tähän. Mutta ehkä se nyt tässä tilanteessa hänelle sallitaan.. joka tapauksessa tässähän joutuu varmaan ihan tarkistamaan tämän tulevan levyn
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Ehdit ensin, olin juuri tulossa laittamaan.. itse asiassa tuo ensimmäinen näytebiisi ei minusta ollut kauhean ihmeellinen, mutta herranjumala miten tämä lähti!! Tämä ei enää edes mitenkään "kuulosta laittoman paljon bodomilta", vaan tämä on bodomia.. ihan autenttisen 100% bodomia, jopa häiritsevyyteen asti vaikka tästä pidänkin aivan valtavasti. Ehkä se pieni häiritsevyys on se, että Lindroos ei jotenkin laula lainkaan "omalla äänellään", vaan aivan kuin suorastaan pyrkisi imitoimaan Laihoa mahdollisimman pitkälle. Ainoastaan jau-jau huudot on korvattu jollain jee-je-jee-jee huudolla..

Ja ollaan nyt raa'an rehellisiä: tämä biisi on käytännössä Needled 24/7 rip-off, Wirman on napannut kyseistä kappaleesta melodiakulkuja melkein sellaisenaan tähän. Mutta ehkä se nyt tässä tilanteessa hänelle sallitaan.. joka tapauksessa tässähän joutuu varmaan ihan tarkistamaan tämän tulevan levyn

Eka biisi on ihan hyvä mutta tämä jälkimmäinen potkii paremmin meikälle. Itsellä ei haittaa yhtään vaikka tästä nyt täysi bodom-pastissi tulisi koska, noh, minulla on ollut ikävä juuri tällaista musiikkia. Lapsuus ja nuoruus kuitenkin meni pääosin bodomin (sekä Northerin ja kumppanien) parissa. Ja joku sen imitaation kuitenkin joskus olisi tullut tekemään niin Wirman kumppaneineen on oikea porukka siihen.

Sormi oli jo hetken levy tilluuseen-napilla mutta päätin että odotan vielä seuraavan singlen. Jos se ei ole ihan täyttä paskaa niin ostoon menee.
 

Bacon

Jäsen
Näin Bodomin suurkuluttajana tuo Hell on four wheels kuulostaa nimenomaan häiritsevän paljon Bodomilta. Jotenkin todella vaikea syttyä tuolle, vaikka biisi itsessään on kova.

Noh saa nähdä muuttuuko mielipide, kun tuon levyn kuuntelee pari kertaa läpi.
 

Käräppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Calgary Flames
Ehdit ensin, olin juuri tulossa laittamaan.. itse asiassa tuo ensimmäinen näytebiisi ei minusta ollut kauhean ihmeellinen, mutta herranjumala miten tämä lähti!! Tämä ei enää edes mitenkään "kuulosta laittoman paljon bodomilta", vaan tämä on bodomia.. ihan autenttisen 100% bodomia, jopa häiritsevyyteen asti vaikka tästä pidänkin aivan valtavasti. Ehkä se pieni häiritsevyys on se, että Lindroos ei jotenkin laula lainkaan "omalla äänellään", vaan aivan kuin suorastaan pyrkisi imitoimaan Laihoa mahdollisimman pitkälle. Ainoastaan jau-jau huudot on korvattu jollain jee-je-jee-jee huudolla..
Ensimmäisellä kuuntelulla meni hetki tajuta, että se on Lindroos joka laulaa. Joka tapauksessa innolla odotan tätä levyä.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ja ollaan nyt raa'an rehellisiä: tämä biisi on käytännössä Needled 24/7 rip-off, Wirman on napannut kyseistä kappaleesta melodiakulkuja melkein sellaisenaan tähän. Mutta ehkä se nyt tässä tilanteessa hänelle sallitaan.. joka tapauksessa tässähän joutuu varmaan ihan tarkistamaan tämän tulevan levyn

Nämä Needled -viitteet, tuo mainittu I Worship Chaos introssa ja vielä Hate Me:stä Psyko-syntikkakin löytyy. Tulee mieleen että oiskohan tää biisi ihan ns. läpällä tehty ja haluttu katsoa reaktiot. Tai sitten kyseessä on jonkinlainen viimeinen morjestus ja/tai kunnianosoitus Alexille. Oli miten oli, kyllähän tuosta mielenkiintoinen levy on tulossa ja tuskin se mitään pelkkää Bodom-pastissia kokonaisuudessaan on.
 
Vähän harmi, että näistä kumpikaan ei ole instrumentaali, sillä se on minulle aina ollut se oleellisin juttu Warmenissa. Toivottavasti niitä on sitten itse levyllä mahdollisimman monta.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Vähän harmi, että näistä kumpikaan ei ole instrumentaali, sillä se on minulle aina ollut se oleellisin juttu Warmenissa. Toivottavasti niitä on sitten itse levyllä mahdollisimman monta.
Warmenin kaksi viimeistä levyähän ovat ihan 100% laulettuja, joten sikäli projektin suunta on ollut selkeä. Veikkailisin, että tästäkin tulee siis puhtaasti laulettu levy. Minun mielestäni taas onneksi, koska niitä Warmenin alkupään umpitylsiä instrumentaalilevyjä ei kuuntelu pirukaan. Jos minulta kysytään, niin etenkin metallimusiikin piirissä instrumentaalilevyt ovat kokolailla muusikoiden toisille muusikoille tekemiä levyä, eikä varmasti ole ajatustakaan että suuri yleisö niitä sen enempää ostaisi.. onhan se tutkittu juttu, että ihmisten enemmistölle (siis kaikkien ihmisten enemmistölle, ei vain metallia kuunteleville) kaikkein tärkeimmät asiat musiikissa ja siitä nauttimisesta ovat nimenomaan laulajan ääni ja sanat
 
Warmenin kaksi viimeistä levyähän ovat ihan 100% laulettuja, joten sikäli projektin suunta on ollut selkeä. Veikkailisin, että tästäkin tulee siis puhtaasti laulettu levy. Minun mielestäni taas onneksi, koska niitä Warmenin alkupään umpitylsiä instrumentaalilevyjä ei kuuntelu pirukaan. Jos minulta kysytään, niin etenkin metallimusiikin piirissä instrumentaalilevyt ovat kokolailla muusikoiden toisille muusikoille tekemiä levyä, eikä varmasti ole ajatustakaan että suuri yleisö niitä sen enempää ostaisi.. onhan se tutkittu juttu, että ihmisten enemmistölle (siis kaikkien ihmisten enemmistölle, ei vain metallia kuunteleville) kaikkein tärkeimmät asiat musiikissa ja siitä nauttimisesta ovat nimenomaan laulajan ääni ja sanat
Ei pidä paikkaansa. Ihan noin konkreettisina kappaleiden niminä Intromental, First Of The Five Elements, Japanese Hospitality ja Switcharoo.

Itse olen kuunnellut levyiltä lähes pelkästään noita instrumentaaleja. Muutamaa muutakin välillä, mutta lähes pelkästään noita.

Ja laitetaan vielä linkkeinä:











 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös