Huikea matsi, vieläkin kutkuttaa. Pari pointtia:
De Jongia tarvitaan kipeästi keskikentälle, on ollut aivan helvetin hyvä näissä kisoissa. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa, mutta näitä pelejä ei kyllä mistään varmistelusyistä väliin jätetä. Näin ollen vähän kyllä jännittää.
Ei tullut keltaisia hollantilaisille. Tämä on todella merkittävä asia. Nyt tuntuu, että Hollanti on oppinut pelaamaan nykytyylillään, eli fyysisesti rappaamatta liikaa.
Sitten tämä viimeisen puolen tunnin peli. Ei mulla mitään vedenpitävää ole tarjota, mutta jokaisessa pelissä Hollanti on ollut viimeisellä kolmanneksella selvästi vastustajaansa parempi. Tämä näkyy myös maaleissa: Hollanti on tehnyt 12:sta maalistaan yhdeksän n. tunnin pelin jälkeen. Samaten viimeisen puolen tunnin aikana tehdyissä maaleissa Oranje on päihittänyt vastustajansa maalein 9-0 (3-0, 2-0, 2-0, 2-0).
Kaikkea ei tietenkään voi päätellä pelkästään maaleista, mutta on tämä kentällä muutenkin näkynyt. Hollanti on ollut aktiivisempi, hallinnut palloa vastustajan päädyssä ja pystynyt miehittämään keskikenttää aika ylhäältä. Mistä tällainen taktiikka juontuu? Olen itse tarjonnut energiansäästötaktiikkaa; annetaan vastustajan hakea maalia kiivaasti ensin, ja haetaan itse maalia kiivaasti vasta myöhemmin. En ole tällaisessa mikään ekspertti, mutta tiedän, että väsyneenä (peli loppupuolella) on vittumaista puolustaa ja kivaa hyökätä. Samaten puolustaminen on selvästi helpompaa matsin alkupuolella. Voi tämä energiatasoihin liittyäkin, vaikka ei, en usko, että meksikolaisilta olisi sinänsä kunto loppunut. Tai Chileltä. Puhutaan normaalista urheiluväsymyksestä.
Toisaalta van Gaal korostaa vaihtopelaajilla tätä pelirytmin muutosta. Memphis ja Fer sekä nyt viimeisenä Huntelaar ovat tuoneet hyökkäykseen juoksuvoimaa, mikä edelleen edistää Hollannin hyökkäyspäässä olevaa virkeyseroa. Vaihdot ovat tapahtuneet yleensä sopivasti juuri tuohon ajankohtaan, jossa aktivoituminen on alkanut.
Joka tapauksessa, ei tämä sattumaa ole. Hollanti on pelannut varmistellen ja passiivisesti jokaisen ottelunsa ensimmäisen puoliajan, ja vastaavasti painostanut todella tehokkaasti jokaisen ottelunsa viimeisen kolmanneksen. Ja tänä aikana vastustaja on jokaisessa ottelussa ollut pulassa pelillisesti.