Opiskelijoiden juominen kuriin!

• 7 491
  • 53

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Joo, taas holhotaan, kele.. Näin kirjoittaa Satakunnan Kansan pikauutiset:

Noin 140 000 opiskelijan juomahimot aiotaan panna hankkeella kuriin. Mäyräkoirasta sixpackiin -kampanja on uusi valtakunnallinen yhteisöterveyshanke, joka tavoitteena on tukea runsaasti alkoholia kuluttavia opiskelijoita kohti hallittua käyttöä. Lisätietoja löytyy netistä osoitteesta mayris.fi.

Jokaisen oma asia tuo juominen. Eikö tosiaan enää ole muuta tekemistä, kun puuttua ihmisten alkoholin, tupakan, rasvaisten ruokien jne käyttöön. Elämä on, ihanan rankkaa. Hyssälöitä lisää vaan..

Niin, ja itse sain mayris.fi:n testissä tuloksen: 8-10 hieman vaikutusta. Joo ja sitte..

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en edes kehtaa sanoa paljonko sain pisteitä.. Huhhuijaa.. kuka noita testejä keksii?!

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Arnold kirjoitti:
Jokaisen oma asia tuo juominen. Eikö tosiaan enää ole muuta tekemistä, kun puuttua ihmisten alkoholin, tupakan, rasvaisten ruokien jne käyttöön. Elämä on, ihanan rankkaa. Hyssälöitä lisää vaan..

Jokaisen oma asiahan se on. Mutta entäpä siinä vaiheessa, kun tietoisen epäterveelliset elämäntavat aiheuttavat sairauksia ja sitä kautta kustannuksia. Onko oikein, että samaiset ihmiset käyvät yhteiskunnan pussilla siinä vaiheessa vai pitäisikö ajatella, että se maksaa itse joka on tilannutkin? Nämä ovat arvovalintoja, eikä lainkaan niin mustavalkoisia asioita kuin ensi alkuun voisi ajatella. Yhtäällä huudetaan yksilönvapautta, toisaalla huudetaan yhteiskuntaa yhteisvastuuseen.

EDIT: Juu, huumorilla Arska varmaan osittain kirjoitti, ei sillä...

Viimeksi muokattu:

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Typeräähän se on yrittää pitää ihmiset työkykyisinä pidempään, poissa sairaaloista ja terveinä.

Ei juominen ole vain oma asia, ei se oma ruumis ole vain oma asia - paitsi jos suosiolla alkoholin aiheuttaman sairauden puskiessa päälle jää sinne kotiin kuolemaan eikä soita sitä MeidänMuidenAsiaa, eli ambulanssia, paikalle.

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
Arnold kirjoitti:

Mikä tässä nyt sitten oikeastaan on ongelmana? Omasta puolestani valistusta saa tulla joka tuutista, kunhan valinta säilyy viime kädessä yksilöllä itsellään. Kärjistäen voisi sanoa, että kaupoissa voisi puolestani olla vaikka 3*4-metrisiä plakaatteja joissa lukee "Viina tappaa!", kunhan sieltä kaupasta vaan saisi halutessaan ostaa sen viinipullon, ja mielellään vielä klo 21 jälkeen. Valistus on kuitenkin lopulta todella harmitonta hommaa verrattuna suoranaisiin kieltoihin ja rajoituksiin, joissa valinta otetaan pois yksilöltä itseltään.

Itse aion viettää viikonlopun olutkorin, 2-3 tupakka-askin, rasvaisen safkan ja jalkapallon merkeissä, mutta en koe että tuon tyyppiset kampanjat puuttuisivat meikäläisen elämään muulla lailla kuin ehkä sillä, että joskus miettii, että olisiko sitä ehkä parempiakin tapoja viettää vapaa-aikaansa. Yhteiskunnan kannalta olisi sitä paitsi tod.näk vain hyvä asia, jos jossain vaiheessa minä ja moni muu alkaa tehdä toisenlaisia valintoja päihteiden käyttönsä suhteen. Kunhan eivät ala väittämään futiksen tuijottamista terveydelle vaaralliseksi...

Rocco

Jäsen
Alkoholinkäyttösi vaikutus lähiympäristöön

Sait testissä 6 pistettä.

0-7 vähäinen, jopa olematon vaikutus

Vaikka kuppia otankin aika reilusti, en silti aiheuta pahennusta ympärilläni.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Arnold kirjoitti:

Niin, ja itse sain mayris.fi:n testissä tuloksen: 8-10 hieman vaikutusta. Joo ja sitte..

Ei se ole jokaisen oma asia, vaan se on a) kanssaihmisten asia jos ja kun juominen ei ole hallussa b)yhteiskunnan ongelma kasvavien terveydenhuoltokustannusten muodossa. Kukaanhan ei tahdo maksaa siitä, että kustannukset nousevat verojen muodossa, mutta valitettavasti "oma asia" ei ratkaise ongelmaa, koska ihmiset eivät vain osaa hallita alkoholin käyttöään, sitä kun voi, yllättäen, myös käyttää hallitusti aiheuttamatta itselleen terveysvaikutuksia.

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
21 pointsia, kiva.

Menee samaan sarjaan muiden alkoholitestien kanssa. Testit valehtelevat, minä en. Aion silti vähentää hieman tässä, jos saisi pisteet siihen 15 tuntumaan.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Suomi-Salama kirjoitti:
Jokaisen oma asiahan se on. Mutta entäpä siinä vaiheessa, kun tietoisen epäterveelliset elämäntavat aiheuttavat sairauksia ja sitä kautta kustannuksia.

Onkohan missään tehty laskelmia, että kuinka paljon veromarkko kilahtaa kirstuun 20 vuoden ahkeran ryyppäämisen tuloksena?

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Check, please!

Tosi hyvä idea tämä. Kyllä opiskelijoiden juominen kääntyy laskuun välittömästi. Mä haluaisin kanssa päästä ideoimaan tälläisiä hauskoja juttuja, josta ilmeisesti saa vielä palkkaakin.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Paska testi

Niin, itse vetäisin pisteet 21, enkä ole edes kovin hankala kännissä.

Olenko siis paha ihminen, vai kansantalouden tukipilari, kun kasvatan kauppojen ja ravitsemusliikkeiden myyntiä?

Täältä tähän

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
9 pojoa tuli testistä, mikä ehkä voi kertoa toden, tai sitten ei. Riippuu miten suhtautuu tuollaisiin testeihin. Onhan sillä alkoholilla määrätty ote minunkin elämästäni aina aika ajoin, mutta tällä hetkellä osaan pistää käytön kuriin. Välillä otankin, että ajatukset selvenee.

Tuo, että alkoholin käyttö on jokaisen oma asia, on kyllä aika kaksipiippuinen juttu tosiaan. Kohtuulla jos osaa käyttää, niin siinä ei ole väärää mielestäni. Eikä ainakaan minkään valtakunnan jeesustelijoiden tulisi päästä saarnaamaan muille heidän tekemisistään. Liikakäyttö aiheuttaa aina vääjäämättä ongelmia myös muille ihmisille. Unohtamatta sitä ihmistä itseäänkään. Kyllä ihmisen on aina helpompi viedä elämäänsä eteenpäin ilman alkoholiongelmaa. Sitä se on, jos sitä paljon käyttää, tunnusti itse tai ei. Sillä hetkellä se ei välttämättä tunnu ongelmalta, mutta terveyden heikentyessä ja otteen kirvotessa sitä voi äkkiä tajutakin asioiden olevan toisin.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Nooh, faktahan on se että insinööriopiskelijat juovat, ja paljon. Eli, hehe 28 pistettä. Eipä noita hirveän tosissaan viitsi edes ottaa... Puolet suomalaisista olisivat alkoholisteja alkon testin mukaan, joten...

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Siinä vaiheessa kun omat valinnat johtavat siihen että toimeentulotuella ryypiskellään pusikoissa, ja kerran kuussa ambulanssi kuljettaa sairaalaan, ja kerran viikossa poliisi käy heittämässä putkaan selviämään, voidaan puhua meidän kaikkien ongelmasta.

Yksi ambulanssiajo kustantaa kunnalle sievoisen eurokasan (3 numeroa, ei ala ykkösellä eikä kakkosella), kahden poliisin partiokeikka jossa heitetään pummi putkaan samoja hintoja (+pois muusta poliisityöstä), ja tietenkin se viina ostetaan toimeentulotuella usein jopa pimeästi.

Omat valinnat tuollaiseen johtaa. Ei alkoholiin sovi suhtautua kevyesti.

Nimim. jo kolme päivää selvin päin.

EDIT: Taidan korkata kaljan, lomalla kun olen. Alkoi tämä putki selvinpäin jo mietityttämään.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minä sain tuossa testissä 6 pistettä, mutta silti pidän erittäin tarpeellisena näitä kampanjoita. Varsinkin ainejärjestötason opiskelijakulttuuri (jota olen kyllä itsekin ollut tekemässä aikanaan) on aivan liian alkoholikeskeistä. Jokaisen juominen on tietyssä määrin oma asia, mutta näillä kulttuuriseikoilla asiaan voi vaikuttaa. Vallan mainiota kehitystä on viime vuosina jo nähty, mutta valitettavan vähäisessä määrin, alkoholittomia hauskanpitotapoja on alettu promotoida jne. Uskoisin, että tälläkin kampanjalla on oma, positiivinen vaikutuksensa.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
ervatsalo kirjoitti:
Niin, itse vetäisin pisteet 21, enkä ole edes kovin hankala kännissä.

Olenko siis paha ihminen, vai kansantalouden tukipilari, kun kasvatan kauppojen ja ravitsemusliikkeiden myyntiä?

Täältä tähän

itsekään en ole nyt kännissä, korkeintään laskuhumalassa, kun meni eilen taas "yks" pitkäksi...

Noh, pisteitä 15 eli olen hyvä ihminen, eiku mitä mä olen? "suuri vaikutus" siis oonko mä nyt lihava vai mitä tää vi**uilee? Hmph, nää on näitä justiinsa...

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mikko6000 kirjoitti:
Nooh, faktahan on se että insinööriopiskelijat juovat, ja paljon. Eli, hehe 28 pistettä. Eipä noita hirveän tosissaan viitsi edes ottaa... Puolet suomalaisista olisivat alkoholisteja alkon testin mukaan, joten...

Eiköhän näiden testien tarkoitus ole saada ns. omantunnon kolaus aikaan. Tätä epäilystä tukee mm. se fakta, että jo puolet pisteistä saamalla leimataan suurjuopoksi.

Itse sain kahdeksan pojoa, täytyy vissiin lisätä remuamista kun opiskelujakin on vielä jäljellä.

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jesh! Täällä joku saanut isompia pisteitä kuin minä. Eli homma hallussa.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
sopuli kirjoitti:
Onkohan missään tehty laskelmia, että kuinka paljon veromarkko kilahtaa kirstuun 20 vuoden ahkeran ryyppäämisen tuloksena?

Paljonko se nyt esimerkiksi yksi vietetty sairaalavuorokausi tulikaan maksamaan yhteiskunnalle? Puhumattakaan, jos joudutaan tekemään operaatioita tai popsimaan KELA-korvattavia lääkkeitä lopun ikää. Aika mittavasti siinä saa tosiaan viinaa vetää, että välilliset verot riittävät kattamaan aiheutuvat menot... Ja nythän ei ollut kyse pelkästään alkoholista vaan esim. tupakasta ja tietoisesti & runsaasti nautitusta epäterveellisestä ravinnosta.

Enpä minäkään valistusta pahana pidä. Hyvä, jos edes joku havahtuu ja kenties vähän muuttaa elintapojaan terveellisempään suuntaan. Mikään terveysvalistaja en itse todellakaan ole, tuleehan tuota epäterveellistä elämää ajoittain itsekin vietettyä. Mutta se kohtuus, se kohtuus. Ja kuten todettua, nämä eivät ole niin mustavalkoisia asioita kuin avausviesti ehkä antaa ymmärtää.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
3 pistettä tuli. Pitääpi olla tarkkana ettei karkaa Monkey, kun kohta alkaa kesäloma.

Jindebyne

Jäsen
27 pongoa lävähti testistä, mutta ainoa jonka kanssa tulee joskus kännissä riitaa on tyttöystävä ja nekin unohdetaan aamulla, joten muuten käytös menee plussan puolelle kun poikaporukalla lähdetään ottaa soossia.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Oman näkemykseni mukaan opiskelijoiden juomista pitää todellakin vähintään rajoittaa ellei peräti kieltää kokonaan. Pitäähän viinaa riittää meille kunnollisille, tai ainakin veroja maksaville kansalaisille.

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Opiskelijathan ovat niin köyhiä, kokoajan valitetaan ja pyydetään lisää tukia. Silti joka viikonloppu notkutaan pintaliitoravintoloissa ja luullaan saavan römpsää sillä että on teekkari..

Mikä helvetin teekkari? Opiskelija se on. Opiskelija.

Tälle hankkeelle varaukseton peukku.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy