Opintotuki

• 6 746
  • 58

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on mutu-pohjalta, mutta käsittääkseni opintotuen veroprosentti on aina kymmenen. Paitsi silloin kun se on alle 1000 mk (?) vanhaa rahaa, veroja ei mene ollenkaan.

Itselleni on parina vuonna napsahtanut ikävät mätkyt, mutta luulisin sen johtuvan siitä, että kesätöiden palkkoja maksaessa ei olla otettu huomioon opintotukea ja niinpä olen saanut liian pienellä veroprosentilla alkupään palkat. Ensi vuonna näen pitääkö käsitykseni paikkansa, sillä täksi vuodeksi sain ihan oikean aikuisten verokortin, kun viime vuonna tuli sen verran hyvin tienattua työharjoittelusta.

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Moto
Tämä on mutu-pohjalta, mutta käsittääkseni opintotuen veroprosentti on aina kymmenen. Paitsi silloin kun se on alle 1000 mk (?) vanhaa rahaa, veroja ei mene ollenkaan.

Itselleni on parina vuonna napsahtanut ikävät mätkyt, mutta luulisin sen johtuvan siitä, että kesätöiden palkkoja maksaessa ei olla otettu huomioon opintotukea ja niinpä olen saanut liian pienellä veroprosentilla alkupään palkat. Ensi vuonna näen pitääkö käsitykseni paikkansa, sillä täksi vuodeksi sain ihan oikean aikuisten verokortin, kun viime vuonna tuli sen verran hyvin tienattua työharjoittelusta.

_Ennakonpidätysprosentti_ on opintorahasta 10 automaattisesti, korkeammankin voi tietenkin halutessaan ilmoittaa ja nollakortinkin verottajalta saa. Verotuksessa on käytössä opintorahavähennys, jonka ansiosta opintorahasta ei lopullisessa verotuksessa mene veroa, jollei muita tuloja ole vuoden aikana ollut. Jos taas muita tuloja on riittävän paljon (muistaakseni kaksi kertaa opintorahan määrä), tuo vähennys putoaa nollaan ja lopullisessa verotuksessa opintorahaa verotetaan aivan kuin muitakin tuloja. Eli opintorahan veroprosentti voi olla mitä vaan ja se on verotettavaa tuloa siinä missä muukin tulo, mutta ennakkoprosentti on automaattisesti 10. Sitäkin voi siis muuttaa kuitenkin.

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti DAF

Eli opintorahan veroprosentti voi olla mitä vaan ja se on verotettavaa tuloa siinä missä muukin tulo, mutta ennakkoprosentti on automaattisesti 10. Sitäkin voi siis muuttaa kuitenkin.

Missä näin sanotaan?

Olin koko alkuvuoden töissä ja loppukesästä jouduin maksamaan jo 45%a veroa, sillä en hakenut verokorttiin muutosta (palautuksia siis pitäisi tulla aikalailla ensi vuonna).
Nyt aloitin opiskelun ja opintorahasta menee tuo 10% veroa.
Pitäisikö siis prosentin ollakin suurempi, vai?

???

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Ande
Olin koko alkuvuoden töissä ja loppukesästä jouduin maksamaan jo 45%a veroa, sillä en hakenut verokorttiin muutosta (palautuksia siis pitäisi tulla aikalailla ensi vuonna).
Nyt aloitin opiskelun ja opintorahasta menee tuo 10% veroa.
Pitäisikö siis prosentin ollakin suurempi, vai?

No juu, periaatteessa. Käytännössähän tietysti opintoraha on niin pieni, ettei siitä suuria mätkyjä oikein voi tulla. Mutta ihan samanlaista verotettavaa tuloa se on kuin muutkin, ennakonpidätysprosentista on vain olemassa tuo oletusarvoinen 10 %.

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tämä ketju on ikivanha, niin kuin olen minäkin. Olen kuitenkin tässä pari vuotta jo opiskellut ansiosidonnaisella, mutta nyt tulevana syksynä siirryn opintotuen piiriin. Tuli kyllä helvetin nuorekas olo siitä, että tällainen ikäloppukin on taas opintotuen nauttija.

Sitä taas en tiedä, miten ihmeessä tuolla 250 eurolla kuukaudessa elää. No on minulle luvattu toiset 250 euroa asumistukea, mutta silti. Kai tässä on pakko opintolainaa nostaa vielä vanhalla iällä. Edellinen opintolainahan tuli maksettua pois vasta noin 18 vuotta sitten. Parikymmentä vuotta toimin opettajana peruskoulussa, mutta sitten alkoi ahdistaa liikaa ne hommat ja piti alkaa opiskella jotakin uutta.

Eli vinkkejä nyt opiskelijat, miten noilla tuilla eletään?

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämä ketju on ikivanha, niin kuin olen minäkin. Olen kuitenkin tässä pari vuotta jo opiskellut ansiosidonnaisella, mutta nyt tulevana syksynä siirryn opintotuen piiriin. Tuli kyllä helvetin nuorekas olo siitä, että tällainen ikäloppukin on taas opintotuen nauttija.

Sitä taas en tiedä, miten ihmeessä tuolla 250 eurolla kuukaudessa elää. No on minulle luvattu toiset 250 euroa asumistukea, mutta silti. Kai tässä on pakko opintolainaa nostaa vielä vanhalla iällä. Edellinen opintolainahan tuli maksettua pois vasta noin 18 vuotta sitten. Parikymmentä vuotta toimin opettajana peruskoulussa, mutta sitten alkoi ahdistaa liikaa ne hommat ja piti alkaa opiskella jotakin uutta.

No kaikki ostetaan mahdollisimman halvalla. Sitten olut vaihdetaan halvimpaan mahdolliseen. Lopun aikaa kiristellään hampaita ja syödään koulussa reilusti.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuuttaat ne opinnot nopeasti pakettiin töiden ohessa ja tarvittaessa kevennät viikkotyötunteja opintolainalla. Näin minä tein, tosin töitä oli pakko tehdä, koska pelkällä vaimon palkalla, opintorahalla ja lainalla ei olisi pärjätty.

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuuttaat ne opinnot nopeasti pakettiin töiden ohessa ja tarvittaessa kevennät viikkotyötunteja opintolainalla. Näin minä tein, tosin töitä oli pakko tehdä, koska pelkällä vaimon palkalla, opintorahalla ja lainalla ei olisi pärjätty.
Minä tein samalla tavalla 80-90-luvun taitteessa. Nyt ei ole vaimoa ja lapsetkin ovat jo aikuisia. Opinnot edistyvät samaan tahtiin kuin nuoremmillakin, mutta sen olen huomannut, että näin vanhana tarvitsee enemmän aikaa uuden oppimiseen. Ei enää kertalukemisella mene oppi päähän.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy