Tänään kuningaskuluttaja ohjelmassa on puhetta opintotuen riitävyydestä. Oman kokemukseni perusteella voin sanoa että reilun kolme vuotta kestäneen yliopistokoulutukseni aikana, josta tosin olin viimeiset puolitoista vuotta töissä, niin opintotuella tulee toimeen (vuokrani oli alle 2000 mk/kk), eikä opintolainaa tarvitse ottaa. Menot olivat tietenkin tuloja huomattavasti isommat kun viinaan meni jopa pari tonnia kuussa. Joskus laskelelin menoista että vuokra 2000 mk, ruoka 1000 mk ja viina 2000 mk = 5000 mk. Tulot olivat muistaakseni n. 3000 mk (eli opintotuki ja asumislisä). Omalla alallani ei kirjoihin mennyt rahaa käytännössä juuri ollenkaan (suuruusluokka tyhjät pullot kauppaan).
Vaikka opintotuella tulee toimeen muutaman vuoden, niin elintaso pysyy melko matalana, eikä opiskelijat ole mielestäni se ihmisryhmä jota näin pitäisi kyykyttää. Toisaalta he/minä saa ilmaista mutta hyvin arvokasta koulutusta. Olen ollut myös työttämänä ja tiedän että opiskeluun verrattuna rahaa suorastaan tulvii (hymy), eikä tämä täytä minun oikeudenmukaisuuden tunnusmerkistöä. Tiedän myös sen etteivät kaikki opiskelijat tule toimeen ilman lainaa (vuokra suuri), ja kaikkein kovimmat jätkät juovat koko lainankin ja silti ovat pa. En myöskään hyväksy ajatusmaailmaa, että opiskelijoilta edellytetään opintolainan ottoa toimeentullakseen.
Väittäkää nyt vastaan, kun sitä mieltä kuitenkin olette.
Äänestykset ovat perseestä. Perusteltuja mielipiteitä ja kuvauksia omista kokemuksista.
Vaikka opintotuella tulee toimeen muutaman vuoden, niin elintaso pysyy melko matalana, eikä opiskelijat ole mielestäni se ihmisryhmä jota näin pitäisi kyykyttää. Toisaalta he/minä saa ilmaista mutta hyvin arvokasta koulutusta. Olen ollut myös työttämänä ja tiedän että opiskeluun verrattuna rahaa suorastaan tulvii (hymy), eikä tämä täytä minun oikeudenmukaisuuden tunnusmerkistöä. Tiedän myös sen etteivät kaikki opiskelijat tule toimeen ilman lainaa (vuokra suuri), ja kaikkein kovimmat jätkät juovat koko lainankin ja silti ovat pa. En myöskään hyväksy ajatusmaailmaa, että opiskelijoilta edellytetään opintolainan ottoa toimeentullakseen.
Väittäkää nyt vastaan, kun sitä mieltä kuitenkin olette.
Äänestykset ovat perseestä. Perusteltuja mielipiteitä ja kuvauksia omista kokemuksista.