En nyt tajua keiden muiden rahoja käytin, kun aikoinaan 2000-luvun alussa opintolainaa nostin. Kyllä se ihan itse piti takaisin maksaa korkoineen, eikä se korko edes ollut kovin pieni, vaikka yleisesti näin tunnutaankin kuvittelevan. Toki niistä koroista sai verovähennyksiä, mutta loppupeleissä tuollaisilla kohtuullisen pienillä summilla ne vähennykset ovat pelkkä kärpäsenpaska.
Mikä tuo yli 2500 euron lainojen "ilmaisuus", josta Spiit mainitsi?
Ei ole ilmaista ei, nimittäin maksajalle. Se on perinteinen demarihenkinen "ilmainen palvelu" kun on itse saajapuolella.
Kituutin vähän turhankin pitkään ja nyt kun olen lukenut tarinoitanne niin saatan vielä toistamiseen nostaa opintolainaa, mutta toivon ettei tarvitse.
Ei opintolaina ole toisten taskuilla käymistä, se on nimenomaan vastuun ottamista omasta elämästään.
Kritisoin sitä, että jengi itkee kun ei halua nostaa lainaa vaan rahat pitäis tulla toisten taskuista eli veronmaksajilta.
Nyt on jo pakko kysyä. Olet opiskellut? Maksoitko itse opiskelusi? Vai otitko sen veronmaksajan taskusta?....
Kyllä olen ja nostin kaiken lainan. Tosin minulla oli jo perhettä siinä vaiheessa, että ei paljoa ollut vaihtoehtoja. En myöskään käynyt koko neljän vuoden aikana yhtään kertaa baarissa tai muutenkaan dokannut kertaakaan.
Minustakin on hyvä, että koulutussysteemi on kunnossa. Se on parhaita asioita suomessa. On ihan oikein, että opiskelijat panostavat vähän itsekin siihen opiskeluun, vaikka nyt sitten lainan muodossa.