Opintolaina - Opiskelijan pelastus?

  • 10 073
  • 38

Oletko nostanut/ nostatko opintolainaa?

  • Kyllä.

    Ääniä: 61 46,9%
  • Kyllä, mahdollisesti tulevaisuudessa.

    Ääniä: 4 3,1%
  • Kyllä, mutta vain äärimmäisen tiukassa tilanteessa.

    Ääniä: 11 8,5%
  • En ole opiskellut korkeakouluissa, enkä osaa sanoa.

    Ääniä: 5 3,8%
  • En, käyn/kävin töissä.

    Ääniä: 21 16,2%
  • En, pelkkä opintotuki saa riittää.

    Ääniä: 19 14,6%
  • En, en missään nimessä.

    Ääniä: 9 6,9%

  • Äänestäjiä
    130

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei opintolaina ole toisten taskuilla käymistä, se on nimenomaan vastuun ottamista omasta elämästään.

Kritisoin sitä, että jengi itkee kun ei halua nostaa lainaa vaan rahat pitäis tulla toisten taskuista eli veronmaksajilta.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Pakko sitä ottaa ainakin meikäläisen tilanteessa. Lomat ja kesät tietenkin töissä, mutta ei rahat silti riittäisi ilman opintolainan ottamista.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En nyt tajua keiden muiden rahoja käytin, kun aikoinaan 2000-luvun alussa opintolainaa nostin. Kyllä se ihan itse piti takaisin maksaa korkoineen, eikä se korko edes ollut kovin pieni, vaikka yleisesti näin tunnutaankin kuvittelevan. Toki niistä koroista sai verovähennyksiä, mutta loppupeleissä tuollaisilla kohtuullisen pienillä summilla ne vähennykset ovat pelkkä kärpäsenpaska.

Mikä tuo yli 2500 euron lainojen "ilmaisuus", josta Spiit mainitsi?

Opintolaina.net:
"Jos opiskelija on suorittanut tutkintonsa määräajassa, hän saa opintolainavähennyksen verotuksessa. Tähän vaaditaan, että opiskelupaikka on otettu vastaan lukuvuotena 2005-2006 tai myöhemmin. Opintolainaa on tosin nostettava yli 2500 euroa, sillä vasta sen jälkeiseltä osuudelta tulee vähennys, joka tosin on merkittävä, jopa 30%."

Eli siis jos nostat op-lainaa 10ke, niin saat vähentää siitä 10 000-2 500 *0,3
=2 250e

edit: +korkovähennykset
----


Ilman opintotuki/lainajärjestelmää opiskeluajat venyvät ja osa halukkaista karsiutuu opiskelumahdollisuuksien ulkopuolelle (ne joiden vanhemmat eivät ole valmiina kustantamaan lastensa opiskelua)
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Olen opiskellut AMK:ssa 3,5 vuotta ja vielä pari kuukautta olisi jäljellä. Olen tuon laina-asian järkeillyt niin, että kaiken lainan nostan mikä irti lähtee vaikka sille ei edes akuuttia tarvetta olisi. Tällä hetkellä lainaa on reilut 11 000 € ja varmaan tulee vielä 600 € lisää.

Uskoisin valmistuttuani töitä löytyvän ja sitten elämänlaadun olevan taloudellisesti varsin hyvä. Miksi en siis hivenen siirtäisi tuota todennäköistä tulevaa hyvää taloudellista tilannettani nautittavakseni jo nyt?

Olen myös käynyt jonkin verran töissä koulun ohessa ja sieltäkin suunnalta on siis lisätuloja tullut.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ei ole ilmaista ei, nimittäin maksajalle. Se on perinteinen demarihenkinen "ilmainen palvelu" kun on itse saajapuolella.

Ei se ole ilmaista sille saajallekaan. Joko meillä on opintorahan saantiperusteista eri tiedot, tai sitten ymmärrämme ilmaisen rahan saannin eri tavoin. Se nyt ainakin on selvää, että sinulle tämä asia on paljon tärkeämpi kuin minulle.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
En edelleenkään tuomitse täällä lainanottoa mutta sen ottointoa kumminkin hieman. Riippuu toki alasta hieman mutta en nyt esimerkiksi perheellisenä,omakotitaloasujana ja kahden auton omistajana(vaimon nimissä toinen) näe mitään järkeä ottaa lainaa pelkästään ottamisen ilosta. Ei ainakaan opettajien liksat niin kummoisia ole että rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Niin ja pätkätöitäkin tekee edelleen monet akateemiset. Mutta mikäs siinä jos on varma koville palkoille pääsemisestä niin velkaa vaan että tyrät rytkyy,pitääpä ainakin työmotivaation pitkälle eläkeikään korkeana..

Mutta taustani ovat syvällä maaseudulla jossa on maailman kotkotuksista ajateltu hieman maltillisemmin kuin kaupungeissa. Kaikkea ei tarvitse saada heti eikä opiskellessa tarvitse olla sitä saunallista kämppää paalupaikalla. Huomaa kyllä ihan yleisesti että ajattelutapani on katoava luonnonvara,pitäisikö hieman hidastaa tahtia tässä kulutushuumassa nykynuortenkin?
 

12961

Jäsen
Silloin opiskeluaikoina o-laina oli todella halpaa, ja päätin kokeilla onneani osakemarkkinoilla valtion takaaman velkavivun kanssa, nostinhan kaikki opintolainani kolmen vuoden ajalta sijoitustarkoituksiin. Tulihan nuo sitten kovan nousukauden aikaan yli tuplattua ja loppu opiskeluaika lähinnä nautittua hyvien sijoituksien hedelmistä.

Miksikäs ei, kun verovähennysoikeuskin säilyi?
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Olen nyt opiskellut kaksi ja puoli vuotta yliopistossa, ja vielä olisi pari vuotta jäljellä. En ole nostanut opintolainaa, mutten pidä sitä mahdottomana, jos säästöt pääsevät ehtymään. Tosin ihan hyvin korkeakouluopiskelija pärjää, kun tekee kolme kuukautta töitä ja nostaa yhdeksän kuukautta opintotukea. Itse olen "tienannut" kuluvana vuonna noin 14000€ edellä mainituin keinoin, mikä tekee 1160 kuukautta kohden. Sillä elää opiskelija-alennukset yms. huomioon ottaen jo melko mukavasti.
 

Vesku

Jäsen
Aloin nostaa, kun pääsin humanistisesta paremman työllisyysnäkymän opiskelualalle. Olisi kannattanut aloittaa vain aikaisemmin. Edullista rahaa, pitkä maksuaika.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Itse otin 1200€ nyt lainaa ja samalla tipahti suuri taakka hartioilta! Hurvitella ei vieläkään pysty, mutta vähän helpommin voi hengittää. Kituutin vähän turhankin pitkään ja nyt kun olen lukenut tarinoitanne niin saatan vielä toistamiseen nostaa opintolainaa, mutta toivon ettei tarvitse.
 

Vesku

Jäsen
Kituutin vähän turhankin pitkään ja nyt kun olen lukenut tarinoitanne niin saatan vielä toistamiseen nostaa opintolainaa, mutta toivon ettei tarvitse.

Se on sitä ekavuotisen kokeilunhaluisuutta tuo kituuttaminen. Kyllähän minäkin pärjäsin juuri ja juuri ensimmäisen vuoden opintotuella, mutta se ei ollut elämää.

Nuoruus on elämistä varten.

Säästöillä, kesätöillä, lukuvuodenaikaisella osa-aikatyöllä ja opintolainalla pärjää pitkälle. Elää mukavasti mutta lähtökohtaisesti ei kuitenkaan rikkaana. Niin voi käydä reissussa, vaihdossa, peleissä ja bissellä. Aivan tavallisia opiskeluelämän elementtejä.

Nämä saunalliset keskustakaksiot "pappa betalar" -väellä lähinnä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Ei opintolaina ole toisten taskuilla käymistä, se on nimenomaan vastuun ottamista omasta elämästään.

Kritisoin sitä, että jengi itkee kun ei halua nostaa lainaa vaan rahat pitäis tulla toisten taskuista eli veronmaksajilta.

Nyt on jo pakko kysyä. Olet opiskellut? Maksoitko itse opiskelusi? Vai otitko sen veronmaksajan taskusta? Ei siis sinänsä mitään henkilökohtaista, mutta tämä kohkaaminen tämän asian ympärillä ihmetyttää.

Olen iloinen veronmaksaja kun puhutaan koulutuksesta. Muissa kohteissa voisikin olla viilaamista. Enkä nyt tarkoita mitään "kakstonnii käteen hummailuun", vaan ihan normimeininkiä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt on jo pakko kysyä. Olet opiskellut? Maksoitko itse opiskelusi? Vai otitko sen veronmaksajan taskusta?....

Kyllä olen ja nostin kaiken lainan. Tosin minulla oli jo perhettä siinä vaiheessa, että ei paljoa ollut vaihtoehtoja. En myöskään käynyt koko neljän vuoden aikana yhtään kertaa baarissa tai muutenkaan dokannut kertaakaan.

Minustakin on hyvä, että koulutussysteemi on kunnossa. Se on parhaita asioita suomessa. On ihan oikein, että opiskelijat panostavat vähän itsekin siihen opiskeluun, vaikka nyt sitten lainan muodossa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Kyllä olen ja nostin kaiken lainan. Tosin minulla oli jo perhettä siinä vaiheessa, että ei paljoa ollut vaihtoehtoja. En myöskään käynyt koko neljän vuoden aikana yhtään kertaa baarissa tai muutenkaan dokannut kertaakaan.

Minustakin on hyvä, että koulutussysteemi on kunnossa. Se on parhaita asioita suomessa. On ihan oikein, että opiskelijat panostavat vähän itsekin siihen opiskeluun, vaikka nyt sitten lainan muodossa.

Oolrait. Mutta sait opintotuen ihan normaalisti? En itsekään hyvällä katso "ikiopiskelijoita" tai mitään muitakaan rahan väärinkäyttäjiä, mutta opiskeluun ja koulutukseen pitää raha riittää.

Itse tein perustutkinnon parikymppisenä ja kolmekymppisenä tein tutkinnon. Nyt on edessä lisää koulutusta, mutta senkin maksaa firma. En kuitenkaan koe, että opiskelijat veisivät minun rahat.

Tosin ymmärrän näkökulmasi ihan hyvin.

Edit. Tulipa tuossa mieleen, että miksi parikymppisenä pitäisi jo tietää mitä tekee työurallaan? Itse näin nelikymppisenä vasta hahmottaa, minkälaisia vaihtoehtoja on.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös