Mainos

Onnettomuudet

  • 54 622
  • 288

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK




Paljonhan Stockton Rushin tapaisia henkilöitä löytyy myös meikäläisestä start-up -skenestä. Oikein ”hallittuina” ja aloilla, joilla ”sääntely on vain rasite” -ajattelu ei johda ihmishenkiä vaativiin katastrofeihin, mahdollisesti jopa hyvin hyödyllisiä tyyppejä ihan yhteiskunnankin kannalta. Ajatus on ollut ilmeisesti luoda OceanGatesta freesi, avoin, innovatiivinen työyhteisö, mutta jos pääjehu on lopulta dominoiva ”my way or the highway” -persoona, niin nopeasti yrityksen kulttuuri menee siihen, että kyseenalaistajat heivataan pois ja lopulta kukaan talossa ei uskalla sanoa yhden ihmisen määrittämää virallista linjaa vastaan.

Alan toimijat ovat korostaneet, että alalla on pitkä ja ansiokas turvallisuushistoria, ongelmat ovat puhdasta fysiikkaa, joka tunnetaan ja tämä katastrofi olisi vältetty toimimalla alan käytänteiden ja soft law:n mukaisesti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan sillä Lintsin vanhalla puurakenteisella vuoristoradalla tehty seitsemässä vuosikymmenessä muutama miljoona kierrosta. Ja vaikka kuinka huolletaan ja tarkastetaan jakuvasti, niin kiinnostavaa nähdä milloin saa lopullisen purkutuomion. Siinä ei kuitenkaan ole mitään pahempia turmia kai koskaan sattunut?
Ilta-Sanomien mukaan vuonna 1953 menehtyi vuoristoradan kuljettaja. Vuonna 1985 vuoristoradan kyydissä ollut asiakas oli onnistunut avaamaan turvapuomin kesken ajon ja noussut vilkuttamaan. Asiakas oli pudonnut vaunun eteen ja jäänyt sen alle ja kuoli.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc
Aika vähän on noita kuolemaan johtaneita huvipuisto-onnettomuuksia sattunut Suomessa:

Kaikkiaan kuolemantapauksia on ollut kolme, joista kaksi on tapahtunut Helsingin Linnanmäellä ja yksi Powerparkissa Ala-Härmässä.

Molemmat Linnanmäen onnettomuudet tapahtuivat huvipuiston vuoristoradassa. Ensimmäinen kuolemantapaus sattui vuonna 1953, kun vuoristoradan kuljettaja kuoli. Seuraava kuolemaan johtanut onnettomuus tapahtui vuonna 1985, kun vuoristoradan kyydissä ollut henkilö oli avannut laitteen turvapuomin kesken ajon. Hän putosi vaunun eteen, jäi sen alle ja kuoli.

Viimeisin kuolemaan johtanut huvipuisto-onnettomuus tapahtui vuonna 2007 Alahärmän Powerparkissa. Heilurimaista Typhoon-laitetta valvonut kesätyöntekijä oli mennyt laitteen vaara-alueelle noukkimaan kyydissä olleelta asiakkaalta pudonneita kenkiä. Käynnissä ollut laite osui naiseen, joka lensi päin laitetta ympäröivää kaidetta ja kuoli heti.

 

npc

Jäsen
Siis ei jumalauta. Matkustajien joukossa oli mm. Ranskan laivaston komentaja, joka on 36 kertaa käynyt Titanicilla ja jolla oli suurin kokemus hylyllä toimisesta ja esineistön noutamisesta pintaan, sekä henkilö, jonka vyöltä löytyy muun muassa laskeutumien Mariaanien hautaan ja käynti avaruudessa. Ja kellään, siis kellään ei raksuttanut, että nyt tässä paatissa ei ole kaikki kunnossa. Paitsi toki sillä nuorella miehellä, joka pelkäsi kuollakseen reissua.
Heille ei oltu kerrottu ilmeisesti kaikkia yksityiskohtia. Eiväthän he mitään insinöörejä ja laitteen rakentajia kai itse olleet. Kyllä pitäisi voida luottaa miljardiyrityksen sanaan näissä asioissa.

Huvittavaa vaan kun parin päivän kuluttua yhteyksien katkeamista saatiin hömppälehdistä lukea, etta purkki kestää paineen 1300 metrin syvyydessä.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällä kaverilla kävi flaksi, sään takia peruuntui sukellus vain päiviä ennen kuin sama purkki koki kohtalonsa. Onpa hyytävää katsoa näin jälkikäteen dokumentointia tästä yrityksestä joka siis ei sään takia vielä onnistunut:




Kuinkakohan iso osa matkustajista on lopulta ollut aitoja oikeita maksavia asiakkaita? Mitä nyt nopeasti selaillut, niin matkaa on tyrkytty ilmaiseksi yo. videon tehneen henkilön kaltaisille somestaroille ja Rush yrittänyt henkilökohtaisilla vierailuilla värvätä mukaan raharikkaita alennuksin ja ties millä keinoin.

Toki ihan ymmärretävää, että alkuun tuotteelle pitää luoda markkinoita markkinoinnilla ja mielikuvien rakentamisella.
 

npc

Jäsen
Toki ihan ymmärretävää, että alkuun tuotteelle pitää luoda markkinoita markkinoinnilla ja mielikuvien rakentamisella.
Nämä mielikuvat ei ehkä ole niitä parhaimpia markkinointikeinoja jos vempele hajoaa, ja käsittämättömästi tämä jo tiedettiin kun ei kestä yli 1300 metriä, vaikka pari kertaa oli runkoa kokeiltukin syvemmissä vesissä. Kukaan oman yrityksensä menestyksestä varmistava taho ei vain voi olla tällaisen hankkeen takana...

...joten on pakko kallistua johonkin parin tiedemiehen keskinäiseen kavalluskupruun tässä. Saanut 7,5 miljardia per nokka, ostivat jonkun afrikan valtion kumpikin ja elelevät siellä sitten.

Eiköhän tämä huijaus laita kovemmat vaatimukset tuleville meri- ja avaruusseikkailuille. Luultavasti ne tahot, jotka ovat jaksaneet välittää turvallisuusasioista aikaisemminkin, ei heillä ole edelleenkään hätää. Rajoittanee vain näitä hubbabubba-firmojen toimintaa.

Tai mitä se minulle kuuluu jos joku haluaa tehdä itsarin maksamalla 250 000e jollekin laittomalle eutanasiatohtorille ja vakuutusfirma maksaa perikunnalle bonukset.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nämä mielikuvat ei ehkä ole niitä parhaimpia markkinointikeinoja jos vempele hajoaa, ja käsittämättömästi tämä jo tiedettiin kun ei kestä yli 1300 metriä, vaikka pari kertaa oli runkoa kokeiltukin syvemmissä vesissä. Kukaan oman yrityksensä menestyksestä varmistava taho ei vain voi olla tällaisen hankkeen takana...

...joten on pakko kallistua johonkin parin tiedemiehen keskinäiseen kavalluskupruun tässä. Saanut 7,5 miljardia per nokka, ostivat jonkun afrikan valtion kumpikin ja elelevät siellä sitten.
Se akryyli-ikkuna oli 1300 metriin luokiteltu. Aluksen runko 4000 metriin. Mutta ilmeisesti ikkuna ei rikkoutunut vaan runko.

Saattaahan olla että se ikkuna kestää paljon enemmän kuin mitä siihen on leimaksi laitettu. Tietenkin yhtiön olisi pitänyt käyttää parempaa ikkunaakin siinä. Mutta voipi olla ettei sillä ollut tässä merkitystä.

Ratkaiseva virhe lienee ollut käyttää hiilikuitua tuollaisessa pitkänomaisessa rakenteessa useamman sukelluksen ajan. Se materiaali väsyy, ja pettää sitten muutaman sukelluksen jälkeen. Aluksi kestää kyllä sen 4000 metrin sukelluksen mihin oli mitoitettu, muttei toistuvasti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

npc

Jäsen
Ratkaiseva virhe lienee ollut käyttää hiilikuitua tuollaisessa pitkänomaisessa rakenteessa useamman sukelluksen ajan. Se materiaali väsyy, ja pettää sitten muutaman sukelluksen jälkeen. Aluksi kestää kyllä sen 4000 metrin sukelluksen mihin oli mitoitettu, muttei toistuvasti.
Varmaan näin. Ja jos ei ajattelisi pahinta eli rungon pettämistä niin ensinnäkin purkki oranssiksi ja kunnon gps-laitteet kun ponnahtaisi lievän onnettomuuden hetkellä pintaan - varsinkaan kun ei voi avata sisältä käsin. Bondi toki on monta kertaa pelastettu meriltä blondi kainalossa vaikkei ollut moisia laitteita tai oranssia kumivenettä.
- - -
Grönalundin onnettomuus ikävä. Siellä tuskin onnettomuus johtunut ahneudesta & idiotismista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Varmaan näin. Ja jos ei ajattelisi pahinta eli rungon pettämistä niin ensinnäkin purkki oranssiksi ja kunnon gps-laitteet kun ponnahtaisi lievän onnettomuuden hetkellä pintaan - varsinkaan kun ei voi avata sisältä käsin. Bondi toki on monta kertaa pelastettu meriltä blondi kainalossa vaikkei ollut moisia laitteita tai oranssia kumivenettä.
- - -
Grönalundin onnettomuus ikävä. Siellä tuskin onnettomuus johtunut ahneudesta & idiotismista.

Ehkä lohdullisinta tässä on että alus ei päässyt tuonne meren pohjaan asti ehjänä sillä olisi todennäköisesti silti ollut iso prosenttimahdollisuus että jotain olisi mennyt pieleen ennen pintaan nousua. Kauheinta olisi ollut hidas tukehtuminen ja jopa vielä juuri sillä hetkellä kun pelastajat olisi ollut kohdilla. Jännintä kyllä että miksei aikaisempien ongelmien jälkeen kukaan herännyt että tässähän voi jotain sattua että pitäisiköhän parannella vähänä hätäsysteemejä ja hälytyksiä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

npc

Jäsen
Ehkä lohdullisinta tässä on että alus ei päässyt tuonne meren pohjaan asti ehjänä sillä olisi todennäköisesti silti ollut iso prosenttimahdollisuus että jotain olisi mennyt pieleen ennen pintaan nousua. Kauheinta olisi ollut hidas tukehtuminen ja jopa vielä juuri sillä hetkellä kun pelastajat olisi ollut kohdilla. Jännintä kyllä että miksei aikaisempien ongelmien jälkeen kukaan herännyt että tässähän voi jotain sattua että pitäisiköhän parannella vähänä hätäsysteemejä ja hälytyksiä.
Ongelmaksi muodostuisi aluksi siellä pohjassa katolleen kääntyneessä pimeässä Ladassa tunnistaa kuka näistä huutavista lonkeroista on se perkeleen pleikkariohjaimen käyttäjä joka lynkataan ensimmäisenä. Se perkeleen toimitusjohtaja.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Aika vähän on noita kuolemaan johtaneita huvipuisto-onnettomuuksia sattunut Suomessa:




Näistäkin tapauksista kaksi tapahtui inhimillisen virheen eikä laitteen vian takia. Sitä vuoristoradan turvapuomia ei pidä avata kesken menon ja käynnissä olevan laitteen alle ei pidä mennä. Tarina ei kerro, miten tuo vuoristoradan kuljettaja kuoli eli tekikö jotain väärin vai pettikö jokin systeemi. Kumminkin tuntuu, että Suomessa on laitteet olleet hyvässä kunnossa ja toimineet niin kuin pitääkin. Tosin joskus on saanut lukea juttua juuttuneista laitteista Suomessakin.
 

Buster

Jäsen
Tarina ei kerro, miten tuo vuoristoradan kuljettaja kuoli eli tekikö jotain väärin vai pettikö jokin systeemi.
Perimätiedon mukaan olisi käynyt aika samankaltaisesti kuin 1985. Kuljettaja oli istunut illan viimeisellä ajolla takimmaiseen vaunuun laittamatta turvapuomia kiinni. Putosi ja jäi alle.

Nämä on kieltämättä kivoja, kun joskus teini-iän keskivaiheilla kehittyi eittämättä monien jakama irrationaalinen pelko, että mitä jos joku pultti sittenkin vaan pettää (vaikka kuinka tarkistellaan laitteet joka päivä ennen käyttöönottoa).
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Yllätys yllätys, että kaveri joka säästi itsensä hengiltä (copyright @Patarouva) ja valitettavasti vei myös muut mukanaan, niin käytti nettiyhteyttä mallia peruna. Ei aivan riittänyt nettiyhteyden kaista välittämään kuvaa ja ääntä samanaikaisesti...



 

npc

Jäsen

Ei voi edes spedeiksi eikä pellepelottomiksi näitä sankareita kutsua. Vihaksi pistää ihmisten tyhmyys. Tietty jos näitä ei kukaan jäänyt kaipaamaan niin kaikki hyvin. Eutanasian kannattaja olen ja harmillisesti vaan jossain hollannissa saa tehdä näitä mutta siinäkin hirvee paperisota kumminkin.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Laivasta Itämereen pudonneet 7-vuotias poika ja hänen äitinsä ovat kuolleet Harmillinen tilanne kyllä, varmaan aika moni kuitenkin tekisi samoin että hyppäisi heti perässä (en tiedä olisiko lähettyvillä voinut olla pelastusliivejä tai renkaita jotka olisi voinut pelastaa.
Onhan niitä liivejä sekä renkaita ihan lakienkin mukaan oltava riittävästi. Tietysti se pitää ymmärtää, että lapsi on todennäköisesti pudonnut nopeasti ja yllättäen sekä äiti mennyt paniikkiin, joten siinä ei jää aikaa miettimiseen. Surullinen tapahtuma kaikkineen.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Laivasta Itämereen pudonneet 7-vuotias poika ja hänen äitinsä ovat kuolleet Harmillinen tilanne kyllä, varmaan aika moni kuitenkin tekisi samoin että hyppäisi heti perässä (en tiedä olisiko lähettyvillä voinut olla pelastusliivejä tai renkaita jotka olisi voinut pelastaa.
Kyllä niitä välineitä on, mut jos laivan nopeus on vaikka 20 solmuu, ni se yli 10 metrii sekunnissa, siitä on helppo laskee kuin kauas laiva ehtii hetkessä. Heti ku bryga saa viestin, kaikki muu tekeminen laivalla stoppaa, mutta…
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä niitä välineitä on, mut jos laivan nopeus on vaikka 20 solmuu, ni se yli 10 metrii sekunnissa, siitä on helppo laskee kuin kauas laiva ehtii hetkessä. Heti ku bryga saa viestin, kaikki muu tekeminen laivalla stoppaa, mutta…

Joo lähinnä mietin olisiko voinut olla jotain käden ulottuvilla ennen perässä hyppyä, mutta jos merenkäynti yhtään kovaa niin ei taitaisi edes pelastusliivit/renkaan kanssa kovin hyvät menestysmahdollisuudet meressä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Joo lähinnä mietin olisiko voinut olla jotain käden ulottuvilla ennen perässä hyppyä, mutta jos merenkäynti yhtään kovaa niin ei taitaisi edes pelastusliivit/renkaan kanssa kovin hyvät menestysmahdollisuudet meressä.
Jos on hyvin puettu, merenkäynti ei juuri haittaa. Lapsella tietty eri juttu, ku ei osaa analysoida. Jos putoaa/hyppää keulasta tai kyljeltä, imu on kova potkureihin, eli ilmeisesti ovat pudonneer/hypänneet perästä. Joka tapauksessa isku veteen on kova, vaikka osaisi ”laskeutua”.
 
Itse tulkitsen sen niin, että lapsesta ja ainakin naisesta on löytynyt selviä väkivallan merkkejä.
Mereen paiskaamista ei välttämättä tarvitse nähdä.

Melko nopeasti kuitenkin tiedettiin, että lapsi putosi mereen ja nainen hyppäsi perässä. Jos tälle ei ole silminnäkijöitä, miten tuota pystytään päättelemään? Ja jos silminnäkijöitä on, niin silloin varmaan tiedetään myös ovatko joutuneet veteen jonkun ulkopuolisen toimesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös