Vähän pidemmin vielä kuin aamulla...
Minun ekat muistikuvat Selänteestä ovat Teemun NHL-uran ensitaipaleilta, ja onpahan muutama maitomainos ja julistekin jäänyt mieleen tuolta 90-luvun alusta. Pieneen poikaan teki vaikutuksen myös Teemun omaperäinen hanskan ampumis -tuuletus. Sieltä asti Selänne on ollut ykkössuosikkini. Silloin matkittiin sekin, millä tyylillä Teemu laittaa erkat lapaan. Kyseessä on jotenkin vain niin uskomattoman hieno pelaaja: maailmanluokan maalintekijä ja maailmanluokan joukkuepelaaja.
Vähän miehen ominaisuuksista, niinkuin minä ne näen...Kun Selänne seisoo vastustajan maalin edessä lapa jäässä, niin näkee, että hänellä on vain yksi tavoite. Selännettä on siunattu uskomattomalla maalivainulla. Hänen pehmeä ja pienieleinen tekniikka on aina tehnyt minuun vaikutuksen. Jetsin paidasta muistan Teemun painattamassa sata lasissa, maila yhdessä kädessä ja kiekko nätisti lavassa. Siinä se kiteytyy: vauhti, taito ja pelinäkemys yhdessä paketissa.
Jotenkin olen aina elänyt Leijonienkin rankat tappiot osittain Selänteen kautta: 1999 MM-finaali, 2003 Ruotsi-tappio, 2004 World Cup -tappio ja 2006 olympiatappio, kaikki ollut karvaita pettymyksiä jo pelkilläänkin, mutta pettymystä on lisännyt vielä se, että Teemu ei ole saanut voittaa mitään suurta.
Odotukset olivat korkealla ennen Coloradon kautta. Homma ei kuitenkaan luistanut, ja pelkäsin jo, että Selänne lopettaisi uransa. Onneksi uusi vauhti kuitenkin vielä löytyi. Se, että Selänne pelaa tavalla jolla hän on pelannut pari viimeistä kautta on kertakaikkiaan uskomaton suoritus, etenkin tuon ikäiseltä pelaajalta. Hänen vauhtinsa on edelleen aivan huippuluokkaa, ja toisaalta pelikäsitys on vain parantunut vuosien aikana. On ollut upeaa seurata Selänteen peliä näiden parin viime kauden aikana.
Nyt ei vanhoja tappioita enää tarvitse muistella, eikä tarvitse jossitella. Teemu Selänne on ottanut suurimman voiton, minkä jääkiekossa voi ottaa. Vielä kerran suuret onnittelut ykkössuosikille. Kova työ on vihdoinkin tuottanut tulosta, ja oikea mies sai nostaa kannun kohti kattoa!