Viestin lähetti Voittaja
Vaikken mikään sota/auto/lentsikka/ymhullu olekkaan, olen jostain syystä ollut aina kiinnostunut näistä pienoismalleista.
"Sotahullu?" Ei perkele että tuollainen omituinen yleistys pistää vihaksi! Ei ihmisen tarvitse olla sotahullu sen takia että häntä sattuu kiinnostamaan sodissa extremeolosuhteissa käytettyjen laitteiden tekninen toteutus ja sotahistoria. Tämä ei ole mikään hyökkäys sinua nimim. Voittaja kohtaan, vaan olen tästä yleistyksestä joutunut kärsimään esitellessäni rakentamiani laitteita esim. pienoismallimesuilla.
Noh, asiaan jota kyselit:
Et sitten kertonut kuitenkaan, että mikä ala kiinnostaa eniten: autot, lentokoneet, laivat vai jokin muu?
Jos sinulla on pieni kämppä, niin ota huomioon että lentokoneet vievät siipineen PALJON hyllypinta-alaa. Jos kuitenkin päädyt lentokoneisiin, niin suosittelen mittakaavaa 1:48 ja seuraavia rakennussarjojen valmistajia:
- Tamiya (japanilainen "alan" ehdoton kuningas)
- Hasegawa (japsi myös ja korkeatasoinen, helppoja koottavia koska osia on vähän - sopii aloittelijalle)
- Airfix (perinteinen brittifirma, jonka pienoismallit vaativat hermoja, katkoteräveitsiä, paljon liimaa ja pakkelia - mutta ison urakan jälkeen mallit ovat todella upeita)
- Revel-Monogram (Jenkeistä Monogram myi kaikki vanhat mallimuottinsa saksalaiselle Revel-yhtiölle - tulos: sama kuin yhdistäisi Mersun ja Chevroletin parhaat ominaisuudet, siis hienoa jälkeä, ja mielenkiintoista jälkeä, koska nyt Monogramin vanhoja 1960-luvulla tehtyjä malleja saadaan uudestaan myyntiin Revel-Mongramin nimen alla!)
- Italeri (panssarivaunuihin ja kuljetuskalustoon erikoistunut korkeatasoinen, nykyään Venäjällä ja Ukrainassa valmistettu sarja)
- Dragon (Thaimaalainen firma. Erikoistunut 1:48 lentokoneisiin joissa mukana valkometalli- ja fotoestiosia - en suosittele aloittelijoille koska mallien kasaamisessa tarvitaan hillitön määrä kärsivällisyyttä, mielikuvitusta, lähdekirjallisuuden tutkimusta ja muoviliimojen lisäksi pikaliimaa ja kaksikomponenttiliimoja metalliosien takia)
PSST: Kun sinulla on vähän tilaa rakenteluun, niin mitäs jos valitsisit jonkin Tamiyan valikoimissa olevista isoista 1:350-mittakaavan sotalaivamalleista? Hintaa on n. 120 juuroa + maalit ja liimat päälle. Laivat ovat valmiina n. 40 cm pitkiä ja täynnä toinen toistaan upeampia yksityiskohtia. Rakentamisessa saa helposti kulahtamaan 3-4 kuukautta (enemmänkin) ja vaikka laivoissa tuntuu olevan kamala määrä osia (n. 200-450) niin paljolti siinä toistetaan samanlaisia osia ympäri laivaa - kärsivällisyyttä siis.
Minä rakensin viimeksi viime kesänä Tamiyan 1:350-mittakaavassa brittiläisen taistelulaivan Prince of Walesin ja komea siitä tuli, vaikka itse sanon.
Suosittelen erittäin lämpimästi näitä Tamiyan 1:350-mittakaavan sotalaivoja! Siinä rakennellessa talvi hurahtaa niin, ettei huomaakaan kun pitää jo lähteä Vappuna terassille nappaamaan huurteiset...