Onko suljetulla alueella toteutettu teko rattijuopumuksen tunnusmerkistön mukainen rikos?

  • 11 841
  • 60

Onko suljetulla alueella toteutettu teko rattijuopumuksen tunnusmerkistön mukainen rikos?


  • Äänestäjiä
    78

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Eräässä toisessa ketjussa @Kisapuisto väitti, että suljetulla alueella voi ajella humalassa ilman, että teko olisi rikos, vaikka se ei-suljetulla alueella olisi rikos. Sen innoittamana kysynkin, vaikka itse kysymys juridisesti täysin selvä onkin ilman mitään epäselvyyttä, että onko kyseessä rikos vai ei ole?

Ja oma vastaus, totta kai on. Ei siinä pitäisi olla minkäänlaista epäselvyyttä.

Edit. Kyseessä tietenkin Suomen laki.
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
On. Mikä helvetin kyselymania täällä on. Saako ihmisen tappaa, jos on trespässäämässä propertyllä, kysyy nimimerkki "Georgia On My Mind".
 

sinikettu

Jäsen
Eiköhän lakikirjoissa ole tähän vastaus, eikä mielipiteille ole tarvetta. Toki riippuu, ovatko lakikirjat suomalaisia, gambialaisia vaiko marsilaisia.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
On. Mikä helvetin kyselymania täällä on. Saako ihmisen tappaa, jos on trespässäämässä propertyllä, kysyy nimimerkki "Georgia On My Mind".

Netistä löytää vastauksen kaikkeen. Jopa me löydetään.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuota, kysymyksesi on pielessä siinä mielessä, että kun selkeästi nyt yrität minulle vittuilla, niin pieleen menee. Miksikö? No siitä yksinkertaisesta syystä, että en minä ole noin sanonut yhtään missään, ellen nyt sitten jossain ole ohimennen väärin kirjoittanut. Tätä minä juuri tarkoitin, kun silloin oliko nyt noin reilut kaksi kuukautta sitten jätin asian sikseen, kun rautalanka ei enää teille riittänyt ja rautakangen solmuun vääntämiseen ei omat voimat riitä. Kovasti se kuitenkin sinulle ja parille muulle nimeltämainitsemattomalle nimimerkille on mennyt ihon alle, jostain kumman syystä.

Mutta vastaus itse kysymykseesihän noilla kysymyksesi tiedoilla on täysin selkeä eikä siinä ole mitään epäselvyyttä kuten itsekin sanoit, kyseessä on rikos josta joutuu vastuuseen jos kiinni jää. Meinaatko nyt sitten laittaa toisen gallupin pystyyn vai alatko vääntää samasta asiasta uudestaan? Neljässä ketjussa olet siitä tainnut jo veistikaupalla mesota. Mua se ei enää jaksa kiinnostaa kun asia on moneen kertaan jo läpi käyty mutta sinä ja ne muutamat muut ette vaan sitä ymmärrä/suostu ymmärtämään, joten saat tapella ihan yksiksesi. Kun et kerran selkeästi ymmärrä, että mitä minä olen kirjoittanut, mikä on se pointti niin antaa olla. Ja jos ymmärtäisit, niin sinun ei tarvitsisi täällä enää siitä asiasta räpistellä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Eli voiko ajaa kännissä puoli metriä, nousta autosta ylös, mennä takas autoon ja ajaa taas se puoli metriä ja näin menettelemällä hilata itsensä himaan?

Tietysti voi. Voit ajaa vaikka Murmanskiin asti tuolla tavalla.

Tyhmään kysymykseen asiallinen vastaus. Noinhan se menee, kaikki sen tietää.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
No perkele, enään ei tarvii jättää taksirahoja juomatta. Mittanauha messiin ja baanalle.

Leo-poikaan voi sattua jos tunget siihen mittanauhan.

Olis hienoo jos Leo ja Crisu rekisteröis parisuhteensa. Kunhan muistavat, että Espanjassa rattijuopumuksen raja on 0,5 ja Portugalissa 0,49 promillea.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Ilman ajokorttia muuten saa ajaa suljetulla alueella, mutta silloin sen suljetun alueen täytyy käsittääkseni olla oma, esim joku mökkitie tai vastaava. Minkään rautakaupan pihassa ei saa ajaa ilman ajokorttia vaikka sen sulkisikin portilla
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Täytyi oikein tarkistaa, en muistanut ulkoa, mikä on Argentiinassa rattijuopumuksen raja (0,5), joten siellä päin pariskunta voi ottaa rennommin mennessään vuokraamaan Ministro Pistarinin lentokentältä autoa. Oon ihan varma muuten, että Crisu tahtoo ajaa, on senluontonen. Yks frendi, homo, käy toisinaan Buenos Airesissa, ja kehuu kovasti mestaa. Siellä kuulemma saa kelpoa latinomunaa (näin sanoi).
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Crisu ajaa varmasti ja lujaa. Eikä pelkästään suljetulla alueella vaan ihan Madridin keskustassa vetelee täysiä. On se kova ja komea. Sekin saisi Buenos Airesissa latinomunaa jos haluaisi.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Crisu ajaa varmasti ja lujaa. Eikä pelkästään suljetulla alueella vaan ihan Madridin keskustassa vetelee täysiä. On se kova ja komea. Sekin saisi Buenos Airesissa latinomunaa jos haluaisi.

Nyt ymmärrän, miksi Crisu eros siitä überhotista venakosta ja Leksa pitää perheensä taka-alalla.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
No ei ihan noinkaan, voi siellä naapurin poikakin ajella ilman korttia. Tuo mökkitie ei esimerkkinä ole suljettua aluetta, missä voisi ajella ilman korttia.

Ok. Ei olisi pitänyt lähteä pätemään. Naapurin poika on muuten vasta vajaan vuoden ettei se vähään aikaan aja kuin polkuautolla ja sitä voi ajaa missä vaan ilman korttia.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ilman ajokorttia muuten saa ajaa suljetulla alueella, mutta silloin sen suljetun alueen täytyy käsittääkseni olla oma, esim joku mökkitie tai vastaava. Minkään rautakaupan pihassa ei saa ajaa ilman ajokorttia vaikka sen sulkisikin portilla

Ei ajokorttia tarvita kuin tiellä/alueella, jolla kuka tahansa voi ajaa. Esim. alaikäinen voi ajaa rallia tai kortiton suljetulla bussivarikolla.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Tuota, kysymyksesi on pielessä siinä mielessä, että kun selkeästi nyt yrität minulle vittuilla, niin pieleen menee. Miksikö? No siitä yksinkertaisesta syystä, että en minä ole noin sanonut yhtään missään, ellen nyt sitten jossain ole ohimennen väärin kirjoittanut. Tätä minä juuri tarkoitin, kun silloin oliko nyt noin reilut kaksi kuukautta sitten jätin asian sikseen, kun rautalanka ei enää teille riittänyt ja rautakangen solmuun vääntämiseen ei omat voimat riitä. Kovasti se kuitenkin sinulle ja parille muulle nimeltämainitsemattomalle nimimerkille on mennyt ihon alle, jostain kumman syystä.

Mutta vastaus itse kysymykseesihän noilla kysymyksesi tiedoilla on täysin selkeä eikä siinä ole mitään epäselvyyttä kuten itsekin sanoit, kyseessä on rikos josta joutuu vastuuseen jos kiinni jää. Meinaatko nyt sitten laittaa toisen gallupin pystyyn vai alatko vääntää samasta asiasta uudestaan? Neljässä ketjussa olet siitä tainnut jo veistikaupalla mesota. Mua se ei enää jaksa kiinnostaa kun asia on moneen kertaan jo läpi käyty mutta sinä ja ne muutamat muut ette vaan sitä ymmärrä/suostu ymmärtämään, joten saat tapella ihan yksiksesi. Kun et kerran selkeästi ymmärrä, että mitä minä olen kirjoittanut, mikä on se pointti niin antaa olla. Ja jos ymmärtäisit, niin sinun ei tarvitsisi täällä enää siitä asiasta räpistellä.

Olen sen verran paljon tuota tieliikennelakia tutkinut ammatin puolesta, että uskallan väittää, että autoa saa ajaa vaikka viiden promillen kännissä suljetulla ja yksityisellä alueella. Eli vaikka pellolla, joka on aidattu ja aidan portti on kiinni. Tai yksityistiellä, jossa on puomit ettei sinne edes vahingossa kukaan muu pääse. Tai sitten autohallissa, kunhan ovet ovat kiinni. Sama jos olet alaikäinen, noilla alueilla saa ajaa.

Sähän voisit nyt vielä kerra vääntää rautalankaa. Lupaan ihan hirveän kovasti yritää ymmärtää sun totuutesi.
 
Ei tämä ole mikään arvoittelu ketju. Vastaa kysymykseen.
Vastaus on yksiselitteinen: on. Rattijuopumus kuuluu rikoslakiin ja sen alaisista rikoksista tulee tuomio vaikka ne tapahtuisivat suljetussa tilassa tai suljetulla alueella. Rattijuopumus on täysin eri asia kuin esim. auton kuljettaminen kortitta tai ylinopeus koska näistä taas säädetään tieliikennelaissa joka ei päde suljetulla alueella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös