Itse olen töissä asiakaspalvelijana, mutta kovin pienessä kaupassa. Veikkauksen suhteen olen kysynyt papereita kohtalaisen harvoin, koska nykyään nuorempi jengi tuntuu tekevän pelinsä netissä. Useimmiten veikkausta pelaavat selvästi vanhemmat, joten harvoin tulee edes tilannetta, että voisi kysyä papereita. Arvat ovat vielä paljon vaikeampia, koska voitot saa lunastaa, mutta uutta ei saa ostaa. Nämä ovat myös asiakkaille (nuorille) kovin vaikeita ymmärtää, että vaikka mummu antoi pikkupojalle arvan ja sano, että hae uus ja ota voitot niin me ei voida antaa kuin voitot. Tällaisia tilanteita on tullut muutama.
Kaupassa, jossa olen töissä käy hyvin paljon kanta-asiakkaita, jotka tunnistan. Useimmiten tunnistan / muistan ihmisten kasvot kovin hyvin, joten jos joltakin oon jossakin tilanteessa ne laput kysellyt niin en yleensä jaksa pyytää uudelleen joka kerta kun käy kaupassa, vaikka tämähän on säännösten vastainen toimintatapa, koska asiakkaan pitäisi myös nähdä ulospäin, että näitä kontrolloidaan.
Ylipäätään kaikki paperien kysyminen on kovin vaikeaa, koska iän arviointi on aivan absurdin vaikeaa. Yleensä, jos joudun arpomaan päässäni, että onko henkilö alle 25v niin sitten kysyn varmuuden vuoksi paperit. Kovin tilannekohtaista ja tuntuu, että itsellä vaikuttaa jonkin verran sekin, että mitä asiakas ostaa. Jos ostaa vaikka yhden oluen ja 100€:n edestä elintarvikkeita niin jostain syystä kynnys nousee aika korkeaksi kysyä siitä yhdestä oluesta papereita. Tämä toki vain minulla.