Onko sinulta kysytty papereita Veikkauksen pelejä maksaessa?

  • 4 747
  • 21

Onko sinulta kysytty papereita Veikkauksen pelejä maksaessa myyntipisteissä?

  • On

    Ääniä: 19 35,2%
  • Ei

    Ääniä: 29 53,7%
  • En ole pelannut myyntipisteissä

    Ääniä: 6 11,1%

  • Äänestäjiä
    54

zunter

Jäsen
Kuulin että eräältä oli kysytty papereita kun oli Veikkauksen pelejä kaupassa pelannut, ymmärtääkseni on erittäin harvinaista että ikää kysytään pelatessa vaikka pelien ikäraja onkin K18, niin kysynkin onko teiltä koskaan kysytty henkkareita?

Itseltäni ei ole kysytty, ehkä siksi koska Veikkauskorttia olen käyttänyt.

Vähän taustatietoa:
Veikkauksen pelien ikäraja on ollut K18 1.6.2009 lähtien, siihen asti ikäraja on ollut K15.

Ja näin sanotaan Veikkauksen sivuilla:
"Myyntipaikoissa myyjä ohjeistetaan tarkistamaan ikä, mikäli asiakas näyttää alle 23-vuotiaalta. Rahapeliä ei saa myydä asiakkaalle, jos myyjä tietää tai hänellä on syytä epäillä myytävien pelien olevan tosiasiassa alaikäisen pelejä."
 
Viimeksi muokattu:

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Ei oo.
 

Snagari

Jäsen
Ei parrankasvun alkamisen jälkeen. Eli ei noin viiteen vuoteen.

Kaupassa huomaa kassaneidin ilmeestä meinaako se kysyä papereita. Yleensä silloin kaivan jo esille ennen kuin ehtii sanomaan.

Alkossa lyön paperit suoraan tiskiin vaikka eivät meinaisikaan kysyä.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Sattuipa sopivasti, sillä viime viikon...perjantaina vai oliko lauantaina näin pääsi käymään. Prisman pisteellä heitin jotain yksittäistä lappua sisään ja ulkomaalaistaustainen muori-ikään ehtinyt myyjä kysyi paperit. Naisen hiukan huonosta suomesta ja tilanteen yllättävyydestä johtuen jäädyin toviksi, ennen kuin ymmärsin mistä on kyse. Eipä se sitten suuri vaiva ollut laput kaivaa tiskiin. Toki hiukan huvittava tilanne, kun samanikäinen, mutta ehkä hiukan minua nuoremmalta näyttävä tyttöystävä lampsi kummissaan viereen Alkosta, josta viinipullo oli tarttunut matkaan ilman suurempia kyselyitä.

Johtuisiko juuri tuosta vierasmaalaisuudesta, että hoitaa viimeisen päälle asian joka hänelle on kerrottu, eikä tiedä mikä on "maan tapa". Tai voihan toki olla joku kampanjakin Veikkauksella, en kyllä ole huomannut.

PS: Alkoholiostoksiin melko sama kuin yllä, eli kaivan lähes aina jo valmiiksi esille. Joskus kun laiskuuttani tai epähuomiossa en sitä tee, niin aika 50-50 menee että kysytäänkö vai ei. Sen hetkinen partatilanne tosiaan vaikuttaa aika paljonkin kyselyhanakkuuteen.
 

turo-urpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Happee
Olin jo suht vanha pieru silloin kun ikärajaksi tuli 18, ettei oo kysytty. Oliko sitä ennen mitään ikärajaa veikkauksen peleissä? Taisin olla 13 tai 14 kun alotin pistämään lappua sisään, eikä ketään kiinnostanu. Pelikoneen pelaamisesta tuli pari kertaa sanomista.
 

cheap_shot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit, KäPa, Liverpool
Olin jo suht vanha pieru silloin kun ikärajaksi tuli 18, ettei oo kysytty. Oliko sitä ennen mitään ikärajaa veikkauksen peleissä? Taisin olla 13 tai 14 kun alotin pistämään lappua sisään, eikä ketään kiinnostanu. Pelikoneen pelaamisesta tuli pari kertaa sanomista.

Ennen K18 ikärajaa taisi olla K15, joskin alaikäinen sai pelata vanhemman luvalla (tms?)

On kysytty useastikkin, ja varmaan ihan aiheestakin kun ikää on vasta 22..
 

Nick Neim

Jäsen
Ennen K18 ikärajaa taisi olla K15, joskin alaikäinen sai pelata vanhemman luvalla (tms?)
Tämä oli ainakin pelikoneissa, mutta silloisen SM-liigan kierroksia tuli taottua sisään jo varmaan 12-vuotiaasta lähtien. Jos Veikkauksella oli tuo sama ikärajasysteemi kuin RAYlla, niin ei sitä ainakaan mitenkään tarkasti valvottu.

On kysytty ja edelleen silloin tällöin kysellään, jos myyntipisteissä jotain tulee pelailtua.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Tilanne 2v sitten: Jokaisessa paikassa kysittiin paperit. Oli sitten veikkauskuponki, alkoholi tai tupakka kyseessä.

Nykypäivä: Ei kysytä edes yökerhon ovella, jossa on ikäraja 23v. Omituisesti olen vanhentunut parissa vuodessa. Pitääkö huolestua?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse olen töissä asiakaspalvelijana, mutta kovin pienessä kaupassa. Veikkauksen suhteen olen kysynyt papereita kohtalaisen harvoin, koska nykyään nuorempi jengi tuntuu tekevän pelinsä netissä. Useimmiten veikkausta pelaavat selvästi vanhemmat, joten harvoin tulee edes tilannetta, että voisi kysyä papereita. Arvat ovat vielä paljon vaikeampia, koska voitot saa lunastaa, mutta uutta ei saa ostaa. Nämä ovat myös asiakkaille (nuorille) kovin vaikeita ymmärtää, että vaikka mummu antoi pikkupojalle arvan ja sano, että hae uus ja ota voitot niin me ei voida antaa kuin voitot. Tällaisia tilanteita on tullut muutama.

Kaupassa, jossa olen töissä käy hyvin paljon kanta-asiakkaita, jotka tunnistan. Useimmiten tunnistan / muistan ihmisten kasvot kovin hyvin, joten jos joltakin oon jossakin tilanteessa ne laput kysellyt niin en yleensä jaksa pyytää uudelleen joka kerta kun käy kaupassa, vaikka tämähän on säännösten vastainen toimintatapa, koska asiakkaan pitäisi myös nähdä ulospäin, että näitä kontrolloidaan.

Ylipäätään kaikki paperien kysyminen on kovin vaikeaa, koska iän arviointi on aivan absurdin vaikeaa. Yleensä, jos joudun arpomaan päässäni, että onko henkilö alle 25v niin sitten kysyn varmuuden vuoksi paperit. Kovin tilannekohtaista ja tuntuu, että itsellä vaikuttaa jonkin verran sekin, että mitä asiakas ostaa. Jos ostaa vaikka yhden oluen ja 100€:n edestä elintarvikkeita niin jostain syystä kynnys nousee aika korkeaksi kysyä siitä yhdestä oluesta papereita. Tämä toki vain minulla.
 

Koge

Jäsen
Ennen K18 ikärajaa taisi olla K15, joskin alaikäinen sai pelata vanhemman luvalla (tms?)
Veikkauksella K15-ikäraja oli vain muutaman vuoden käytössä ennen kuin kaikki rahapelit muuttuivat K18-rajoitetuiksi. Ennen K15:ttä ikärajaa ei ollut ollenkaan ja minä ainakin pelailin lottoa ja vakioveikkausta alle kymmenvuotiaana. Muutamia arpojakin tuli mummon antamilla rahoilla ostettua. RAY:llä ikäraja oli pitkään K15, vaikka kyllä niitäkin koneita tuli lätkittyä reilusti alaikäisenä silloin kun henkilökunnan silmä vältti. Toki RAY:n pelejäkin sai pelata alaikäisenä "samaan perheeseen kuuluvan täysi-ikäisen seurassa".

Täytin pari viikkoa sitten 26 ja kyllä papereita ainakin viime vuonna vielä kysyttiin ainakin välillä veikkauskuponkia sisään laittaessa. Niinkin päin on tosin käynyt, että minua on pyydetty kaupan ulko-ovella laittamaan pitkävetokuponki sisään teinipoikien puolesta. Kieltäydyin, mutta myöhemmin selvitin, ettei veikkauspelien välittäminen alaikäisille ilmeiesesti edes ole laitonta.
 

cornix

Jäsen
Olin jo suht vanha pieru silloin kun ikärajaksi tuli 18, ettei oo kysytty. Oliko sitä ennen mitään ikärajaa veikkauksen peleissä? Taisin olla 13 tai 14 kun alotin pistämään lappua sisään, eikä ketään kiinnostanu. Pelikoneen pelaamisesta tuli pari kertaa sanomista.

Sama juttu. Aikaisemmin ei muutenkaan ollut niin nöpönuukaa, tuskin nykyään mitään ykkösbissejä tai siiderimehuja 2% pöhinöineen saisi missään myydä alaikäisille ilman somekohua. Me haettiin niitä kaverien kanssa ala-asteella, kiskaistiin huiviin ja mentiin kioskille uittamaan pitkävetolaput katiskaan.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ikinä ei ole papereita kysytty itse pelatessa, mutta kaksi kertaa on pyydetty käydä täyttämässä pitkäveto, kun kysyjän oma ikä ei ole riittänyt. Yritin vähän kysellä että etkö nyt kuitenkin ottaisi kaljaa mieluummin?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joskus erittäin harvoin kysytään. Tuntuu usein olevan vieläpä niin, että suunnilleen itseni ikäiset niitä kyselevät - vanhoja tätejä ei jaksa kiinnostaa. Ainiin ja mahdollinen partavalinta vaikuttaa merkittävästi.
 

zunter

Jäsen
Niinkin päin on tosin käynyt, että minua on pyydetty kaupan ulko-ovella laittamaan pitkävetokuponki sisään teinipoikien puolesta. Kieltäydyin, mutta myöhemmin selvitin, ettei veikkauspelien välittäminen alaikäisille ilmeiesesti edes ole laitonta.

"Rahapeliä ei saa myydä asiakkaalle, jos myyjä tietää tai hänellä on syytä epäillä myytävien pelien olevan tosiasiassa alaikäisen pelejä." noin sanotaan Veikkauksen sivuilla, eli lahjaksi saat ostaa pelejä mutta et välittää alaikäiselle, niin ainakin tuo sivu antaa ymmärtää.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Joskus erittäin harvoin kysytään. Tuntuu usein olevan vieläpä niin, että suunnilleen itseni ikäiset niitä kyselevät - vanhoja tätejä ei jaksa kiinnostaa. Ainiin ja mahdollinen partavalinta vaikuttaa merkittävästi.

Tähän partavalintaan vahva sama =) Mutta hauskinta oli kun minulta kysyttiin ikää kun pelasin pikapokeria Alkossa poiketessani niin siinä vieressä olevassa kaupassa, kun olen tälläinen alle 175cm pitkä persjalkainen ja kohtuu nuorekkaat vaatteet niin takaapäin nuori kassaneiti vain näki. Toki sitten kun tuli kohdalle niin melkein meinasi jo vähän perua, kun näytin paperit ja naurahdin ikää kuitenkin päälle 25v. Alkossa ei tietenkään kysytty kassalla papereita, eikä tämä kassapimu osannut ottaa edes riidejä Alkon kassista.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ei ole ei. Toisaalta kun junnuna tuli veikkaukset maksettua markoilla myyntipisteissä ja aikuisemmalla iällä satunnaiset uhkapelit siirtyneet verkkoon, niin eipä oikein syytäkään ole ollut. Jos nyt kuitenkin myyntipisteellä syystä tai toisesta pelaisin ja henkkarit kysyttäisiin, niin eipä tuo mikään ongelma olisi. Kysellään multa vielä keppanaakin ostaessa aina välillä noita, vaikkakin kyselytiheys nousu varsinkin hetkellisesti kun kassojen ohjeistus muuttui tuossa pari vuotta takaperin.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole koskaan kysytty, itse asiassa opin tästä ketjusta että tuossa on jokin ikäraja. RAY:n automaattien ikärajan tiesin kyllä, mutta olen tähän päivään asti kuvitellut Veikkauksen pelien olevan vailla moisia rajoituksia. Toki tuo nyt olisi ollut helposti pääteltävissä maan nykyisestä menosta, ettei vedonlyönnin kaltaista hupia ole enää sallittu lapsille. Itse aloin seuraamaan urheilua alle kouluikäisenä 90-luvun alkupuolella ja viikkorahoilla väännetyt vedot olivat merkittävä syy innostumiseen. Into palkittiin 7-vuotiaana, kun täräytin Vakioveikkauksesta 11 oikein pirun vaikealta kierrokselta ja voitin yli 500 markkaa. Tuo taitaa edelleen olla veikkaajan urani tähtihetki, ainakin jos summan suhteuttaa silloiseen ostovoimaan ja ennen kaikkea siihen, miten helvetin iso raha tuo oli ekaluokkalaiselle.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikä ne ota riidejä myöskään autonavaimista joita heiluttelet "kasuaalisti" kassalla, vanhimpia temppuja kirjasta tuollaiset Alkon muovipussit ja muut.
Pari kertaa on tullut kassalla huomattua, että paperit jäi himaan. Siinä kohtaa on ehdottomasti otettava kaikki mahdolliset väsyneet huokailut ja avainten esittelyt käyttöön. Tärkeää on myös esiintyä ikään kuin olisi arkisten rutiinien äärellä.

Joskus kokeneet konnat ovat saaneet tellin ja katsovat bluffin, siinä kohtaa keljuttaa.
 

Sandersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Porin Ässät
Silloin tällöin, mutta teen aika vakiopaikoissa/netissä omat lappuni, niin jäänyt naama mieleen.

Alaikäisenä oli "taktiikkana" näyttää vain silti laput naama peruslukemilla. Meni se pari kertaa läpi.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Milloinkohan olen viimeksi tehnyt pitkävetoa ihan perinteisessä kuponkimuodossa? Varmaan 2-3 vuotta sitten, riittääkö edes? Mulle tuli yllärinä että nykyään pitkävedossa joutuu itse vielä värittämään kohteen numeron siihen lappuun. En varmaan osaisi enää edes täyttää sitä kuponkia jos pitäisi useampi peli pelata samalle lapulle. Varmasti menisi rasti väärään kohtaan. Onneks on nettipelit, vaikka niissä nyt ei oo sitä fiilistä.

Vastasin etten pelaa myyntipisteissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös