Opiskelija budjetilla liikkeellä
HK 3370
Sony CD-soitin
Itsetehdyt valkoisella nahalla päällystetyt harrin kaiuttimen rakennussarjalaiset numero 4 (2kpl)
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Jo aikaisemmin olen havainnut,että CD-soittimia ei enää näytä mistään saavan.
Nykytekniikasta olen ihan ulkona.Ilmeisesti DVD-soittimella voi soittaa myös CD-levyjä.Meillä DVD-soitin ei ole takka/musiikki – huoneessa, joten tämä vaihtoehto on poisuljettu.
Mitä pitäisi tehdä?Millä nykyään kuunnellaan musiikkia?Kannattaako ostaa joku kokonaishässäkkä?Mulla on ihan toimivat Kenwoodin viritin ja vahvistin ja jotkut kaapit vuodelta –85.Onko liittimet tai vastaavat muuttuneet niistä ajoista? Ja kannattaako ja millaisia mp3 tms-härveleitä hankkia ja jotenkin liittää systeemeihin?Ynnä muuta epätietoisuutta.
Hifi-kauppaan en kylmiltään viitsisi lähteä huijattavaksi.
Musiikkihuone tuntuu jotenkin oudolta,kun ei voi levyjään soittaa.
CD-soittimia saa Hifi-liikkeistä. Käytettyjä edullisestikin. Itse ostin viidelläkympillä Sony 5-cd:n vaihtajalla.
DVD-soittimella voi yleensä kuunnella mp3-levyjä.
DVD-soittimessa ei yleensä ole yhtä hyvä äänenlaatu CD:tä kuunnellessa kuin CD-soittimessa.
Kaikenlaiset kannettavat mp3-soittimet voi kytkeä vahvistimeen. Kannattaa olla kuitenkin (erittäin) suurilla äänenvoimakkuuksilla varovainen, jos mp3-soittimessa on vahvistin. Kaksi kertaa vahvistettu ääni, suurilla äänenvoimakkuksilla, saattaa rikkoa kaiuttimesi / käräyttää vahvistimesi. Kannettavissa CD-soittimissa on monesti line out- ulostulo jossa ääntä ei ole vahvistettu. Mp3-soittimissa tätä ulostuloa en ole vielä havainnut.
Musiikkia voi kuunnellaan nykyään eri tavoilla. On olemassa kotiteatterilla musiikkia kuuntelevia ja perus kaksikanava harrastajia.
Jos ajattelit uusia laitteistosi kokonaan, ja käytät niitä pelkästään musiikin kuunteluun, en suosittele kotiteatteria. Kaksi kaiutinta, (viritin)vahvistin, CD/DVD riittää hyvin. Kaksikanavaisesta laitteistosta saa laadukkaamman samalla sijoituksella kuin kotiteatterilaitteistosta.
Laitteistovinkkejä kannattaa lukea tuolta HIFI-lehden keskustelupalstoilta.
Jos olet tyytyväinen laitteidesi äänenlaatuun ei muuta kuin ostamaan CD-soitin käytettynä jostain. Ei pitäisi paljoa maksaa.
Vanhoissa vahvistimissa käytetään useasti DIN-liittimiä. Uusissa laitteissa näitä ei enää käytetä. Itselläni oli joskus vanha vahvistin jossa oli DIN-liittimet, kun piti liittää uudempi CD-soitin RCA-liittimillä tuli ongelma. Mistä RCA-DIN liitin. Ei löytynyt kaupasta ja piti itse väsätä. Eli jos vahvistimessasi on DIN liitännät kannattaa mainita siitä myyjälle uutta laitetta ostaessasi.