Onko Puti vielä maisemissa?

  • 24 052
  • 53

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vieläkö legendaarinen jääkiekkofani "Puti" verrattomine kannustushuutoineen ("Jokereille juustoa, se vahvistaa luustoa" tms.) koheltaa Etelä-Suomen jäähalleissa? Vai onko jo ikuinen porttari kaikkiin halleihin? Vai ovatko taivaalliset kannustusjoukot kutsuneet?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 91.1

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Kyllä Puti vielä ainakin hengissä on...viimeisin havainto tästä legendasta on HJK-MyPa pelistä..Eiköhän Puti hallillekin löydä kun pelit alkavat...
 

kamraterna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aiai.. ei ole kyllä totta tosiaan miestä näkynyt moneen hetkeen. Kiersi aina kaikki jalkapallo ja jääkiekko kentät läpi kannustaen aina milloin ketäkin. Herra kiersi myös aiempina vuosina kansainvälisiä kenttiä läpi pappamopollaan. Rahoituksen hän järjesti keräilemällä pulloja ja tölkkejä kenttien reunoilta. Kerran oli muistaakseni Tanskan reissulla joutunut pahaan pulaan kun joku paikallinen oli varastanut Putin pappamopon :) En tiedä miten hoiti matkan loppuun, mutta tekevällehän saattuu..

Mukavahan sitä rumpujen pärinää ja törkeitä huutoja oli kuunnella ;)

Ei ollut muuten loppupeleissä mikään ihan järjetön kaveri tämä puti, vaan etenkin kielipäätä riitti vaikka muille jakaa. Laivallakin useita kertoja kävi pitkiä keskusteluja milloin milläkin kielellä..
 

kamraterna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ahaa

Eli puti on kehissä vielä.. en ole vaan itse törmännyt :)
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Näin viimeksi Putin jalkapallon 18-vuotiaiden EM-kisoissa.
 

Son Of Thor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Boston Bruins
Liekö urbaania legendaa, mutta jo aikoja sitten (>15 v.) muistan kuulleeni Putista tarinaa, että mies todellakin on (oli?) aavistuksen liiankin fiksu - hulluus/nerous - ja että olisi joskus tullut snadi nervous breakdown liiallisesta lukemisesta...

Kielitaitohan on tullut miehen osalta ilmi useampaankin otteeseen, ja kundi kommunikoi sujuvasti about seitsemällä eri kielellä.

Toivottavasti nähdään Puti täydessä tohinassa vielä pitkään!
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Son Of Thor:Itsekin kuulin jo n.10 vuotta sitten että mies olisi todella fiksu(todisteena esim kielitaito).En tiedä sitten missä vaiheessa "kilahti" jos näin kävi.Lisäksi eräät urbaanilegendat tietävät kertoa että miehellä kyllä on rahaa paljonkin muttei vaan sitä itse tiedä.Tästä sitten johtuisi esim tämä jokavuotinen Helsinki Cup pullonkeräysprojekti.

Espoon Siniset:Rupesin kommenttisi luettuani miettiä että kyllähän itsekin bongasin herran sieltä...TPS lippis päässä mikäli en väärin muista
:D
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti Son Of Thor
Liekö urbaania legendaa, mutta jo aikoja sitten (>15 v.) muistan kuulleeni Putista tarinaa, että mies todellakin on (oli?) aavistuksen liiankin fiksu - hulluus/nerous - ja että olisi joskus tullut snadi nervous breakdown liiallisesta lukemisesta...

Kielitaitohan on tullut miehen osalta ilmi useampaankin otteeseen, ja kundi kommunikoi sujuvasti about seitsemällä eri kielellä.

Itse olen kuullut juuri samanlaisen legendan.
Eli.. ehkä se ei olekkaan legendaa tai sitten on.
 

kamraterna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sama juttu kuultu täälläkin. Uskon kyllä tarinan, koska täysi kilipää ei kieliä tohon tyyliin heittele, vaan jo pelkästään niiden opiskelu vaatii mielettömän duunin. Ja tuossa kunnossa missä Puti viimeiset 15? vuotta on ollut, ei kyllä mitään opiskella..
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Puti osaa

sujuvasti ainakin suomea , ruotsia , englantia ja venäjää. MM kisoissa pelaajat olivat aika pihalla , kun Puti heitti legendaa monella eri kielellä . Ei ole myynyt Helsingin Kauppatorilla matoja ( siis kastematoja , joita tarvitaan mato - onginassa ) moneen vuoteen. Oikein on ikävä , nyt joutuu itse kaivamaan ! Puti on muuten ajanut mopolla Helsingistä Ouluun , pankaa paremmaksi !
 

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Puti

Tossa pari kesää sitten näin itse legendan espoon leppävaaran urheilupuistossa kannustamassa jollekkin 6-divari jengille, olisko ollu lepalle tai fc espoolle, en nyt muista, mutta samanlaista huutoa lähti kuin aikoinaan matinkylä gardenissa.

Todellinen legenda tämä Puti, en sitten tiedä, mutta ainakin minä sain miehestä sellaisen kuvan, että olisi kannustanut k-espoota.
Ainakin joka matsissa se oli ja käski porukkaa kannustamaan rummut sylissään!

Niin ja sellasen legendan kuulin myös, että putilla oli tosiaan rahaa!
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Kyllähän kyseinen herra kannusti aina milloin ketäkin ja seuraavassa pelissä sitten vastustajaa.

Itse muistan vuoden 1990 jalkapallon Suomen Cupin finaalin, jossa mies juhli Ilves-paita päällä seuran toistaiseksi viimeistä suurta jalkapallomenestystä.

Harmiton kylähullu, jolle jaettiin ilmeisesti isossa jaossa hanttikortit ja jossain vaiheessa järjen valo himmeni. Surullista, mutta tällaista täällä on.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti kamraterna

Ei ollut muuten loppupeleissä mikään ihan järjetön kaveri tämä puti, vaan etenkin kielipäätä riitti vaikka muille jakaa. Laivallakin useita kertoja kävi pitkiä keskusteluja milloin milläkin kielellä..


Tiettävästi Putin "järjettömyys" johtuu siitä, että kaveri on äärimmäisen lukenut. On siis lukenut itsensä siihen kuntoon. Onhan noita joitakin tapauksia muitakin. Liian paljon tietoa ja liian nopeassa ajassa, kypärä ei kestä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Voisiko olla?

Edesmenneessä Kiekkopesässä ihmettelin joskus tyyppiä, joka on usein Rinkelinmäellä katsomassa Kerhon pelejä IFK:n fanipaidassa. Silloin puhe kääntyi hyvin pian tähän samaan henkilöön. Voisiko siis tuo Rinkulan punapaita olla tämä Puti? En tosiaan siitä keskustelusta muista, oliko hemmo juuri hän vai kääntyikö juttu häneen muuten vaan.

Edit: myöhäisempi keskustelu osoittaa, että kyseessä ei ole sama mies...
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
lisää Putista

Kun nyt Putista on virinnyt keskustelua, niin tässäpä muutama muistikuva tyypistä kentän ulkopuolelta (liikkuvaa lajia, koska on usein osunut kohdalle):

Puti nousi raitiovaunuun Helsingin keskustassa. Suomen maajoukkue oli edellisenä iltana hävinnyt Izvestija-turnauksessa Saksalle about 10-1, joka tapauksessa kaksinumeroisilla luvuilla. Puti yllätti vaunun matkustajat karjaisemalla ilman alustusta: "Se oli valmentajan vika! V***u se oli valmentajan vika!" - Ja alkoi vuolaasti haukkua P. Matikaista. Mummot ihmettelivät.

***

Olin kaverin kanssa tulossa eräänä lumimyrskyisenä talvi-iltana kiekkomatsista Turusta Helsinkiin. Jossain Turun ja Salon välimaastossa pimeällä metsätaipaleella liftasi joku. Kelistä johtuen kaveri pysähtyi ollen valmiina auttamaan pulassa olevaa. Ehdin kuitenkin tunnistaa, että liftaaja oli Puti (liekö mopo piiputtanut vai oliko edellinen kyyditsijä heittänyt hemmon hankeen). Sanoin kuskille, että parasta painaa kaasua, sillä tuon tyypin kanssa vielä mahtuu samaan jäähalliin, mutta ei samaan autoon.. Puti, joka jo luuli päässeensä kyytiin, jäi luonnollisesti puimaan nyrkkiä peräämme.

***

Olin 90-luvun alussa asioimassa Suomen Tukholman suurlähetystössä. (Suomessa oli juuri siihen aikaan pankkilakko). Asiakastilaan ilmestyi Puti, joka sähköisti tunnelman ilmoittamalla heti kättelyssä: "V***u mä räjäytän tän mestan jos mä en saa niitä rahoja!" Henkilökunta oli vähällä pyytää paikalle kommandojoukot, mutta tapauksen tuntien kerroin heille vaivihkaa vähän taustoja, ja Puti välttyi putkareissulta. Konsuli yritti sitten selvittää, miksi rahaliikenne Suomesta Ruotsiin oli poikki ja Putin odottama rahalähetys jäänyt saapumatta. Jotenkin jäi sellainen kuva, että Puti oleskeli tuolloin Tukholmassa vähän pysyvämmin.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Puti taitaa vaikuttaa tällä hetkellä Turussa, sitä näkee niin Tepsin äijien, A:n kuin futiksen matseissa. Sama herra on myös aina niin TuTon kuin Interinkin peleissä, taitaa olla TPK:n Putin katselmuksen uhreja. Bristolissa näkee myös tätä nykyistä pöyräilijää.
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Puti..

Monenlaisia huhuja tosiaan liikkuu siitä, miten Putista tuli sellainen kuin hän on.

Muistan Putin jo kaukaa 70-luvulta; silloin hän kesäisin myi kastematoja Kauppatorin rannassa ja oli todella tarkka myyntireviiristään.

Talvella Puti kannusti yleensä Jokereitten A-junnuja ja ykköstä.

Kerran Jokereitten A:n valmistautuessa peliin Turun Kupittaalla, järkkäri tuli sanomaan Väisäselle, että ovella on pieni mies, joka väittää olevansa teidän kolmoshuoltaja..Puti pääsi sisään.

Ollessaan paluumatkalla Oulusta keskellä laakeeta jossain Pohjanmaalla helvetinkovassa pakkasessa yksinäinen mopoilija tuli Jokereitten A-junnujen bussia vastaan: Puti ! Vähän myöhässä..

Joskus, olisiko ollut 1980 tms. Jokerit oli keskellä Ruotsia turnausmatkalla loppukesästä ja ennen ottelua Puti ilmestyi sinne. Matkavarusteina mopossa punainen Valintatalon muovikassi, siellä vessaparerirulla. Ei mitään muuta.

Putilla oli aina tapana parkkeerata moponsa Stadin Jäähallin edessä olevaan pylvääseen kettingeillä. Joskus -78 se kirjoitti valkoiseen kypäräänsä tussilla "PUNK". heh

Puti oli jossain vaiheessa bosessa, kaiketi Keravan Nuorisovankilassa, en tiedä miksi. Siltä tuli kaverilleni sieltä kortti.

Olen aina ihmetellyt Putin kielitaitoa, se osaa ainakin englantia ja ruotsia täysin sujuvasti.

Olen edelleen sitä mieltä, että Kanadan A-junnut voitti maailmanmestaruuden Helsingissä - oliko se nyt -88? Silloin kun Lindros oli 16, koska Neuvostoliitto oli jo 3-0 johdossa ja sitten Puti alkoi hulluna huudattamaan monisataapäistä kanadalaisyleisöä. Pian Kanada oli tasoissa ja lopulta voitti koko pelin.

Turnauksissa Puti aina ilmestyy kannustamaan kanadalaisia joukkueita ja turnauspäivien edetessä sillä on yleensä cowboy-hattu päässä, lippu, merkkejä kuin joulukuusessa ja vaikka mitä rihkamaa. Olen varmasti ainakin 20 kertaa noukkinut Putin kyytiin jostain kylmästä ja pimeästä tienpenkasta matkalla jäähallilta milloin mistäkin - tai pyytänyt bussikuskia pysäyttämään.

Joskus 70-luvun loppupuolella menin kerran Stadin Jäähalliin omia junnutreenejäni varten ja menin tappamaan aikaa kahvilaan pelaamalla flipperiä. Puti ilmestyi siihen todella paskainen keltainen sadetakki päällä - huppu tiukasti pään yli vedettynä ja halvat aurinkolasit silmillä.. aikamoinen näky.

Kun morjestin sitä, se sanoi: "Shhhh, oo hiljaa, mä sain porttarin tänne ja olen valepuvussa ettei kukaan huomaa.."


En ole nähnyt Putia moneen moneen vuoteen. Joskus olin ajamassa Jäähallin nakkikioskin ohi talvi-iltana ja morjestin siinä seissyttä Putia auton ikkunasta. Se pyysi kympin lainaksi porilaista varten ja annoin kympin tietenkin.

Jos näette Putia, kertokaa että on velkaa vieläkin..
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse kysyin Putilta keväällä, että vieläkö hän asustelee Helsingissä ja hän kertoi muuttaneensa Turkuun. On heppu kyllä melkoinen persoona urheilupiireissä ja muutenkin.
 

Riz

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
Kyllähän Putin muistaa jalkapallokenttien laidoilta nuoruudestani. Muistaakseni ensimmäisen kerran törmäsin kyseiseen ilmiöön Konnun matsissa Kontulan kentällä ja sittemmin useita kertoja Hesa Cupin kentillä. Paras muisto jäi kun olimme muistaakseni Dana Cupissa Tanskassa kun Puti ilmaantui kentän laidalle kannustamaan milloin mitäkin suomalaisjoukkuetta. Taisi olla silloin juuri tuolla pappamopollaan matkassa. Ja rummut tietysti mukana.

Legenda jo eläessään...
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Huhu, onko tietoa?

Tämän tiedon löysin suoraan fudiskeskustelu palstalta:
"
Kerrotaan Putin saaneen surmansa väkivaltarikoksen uhrina Turun Jäkärlässä. Toivottavasti kyseessä on pelkkä huhu!
"

Tämmöistä, onko kenelläkään mitään tietoa tämmöisestä tragediasta??
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Puti..

Nyt sain kuulla Turun suunnalta minäkin tästä aika vahvasta huhusta, että Puti olisi saanut surmansa puukotuksen uhrina. Mutta tieto ei ole virallinen, vain ns. vahva huhu.

Jos tämä on totta, vaikea ymmärtää miten ilkeä on ihminen, joka harmittoman kylähullun tappaa. Siitä saa svedujärjestelmässä varmaan 10 kuukautta ehdonalaista ja se on todella väärin.

Jos joku tietää asiasta, voitteko pitää mut ajan tasalla.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Joo, mäkin oon kuullut useasta lähteestä tästä ikävästä tapahtumasta, mutta edelleen huhuhan tämä on.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Tällaisilla huhuilla

Tällaisilla huhuilla on paha tapa pitää " edes jotenkin " paikkansa. Ikävä ja karmea tapaus , jos on totta. Nykyistä uutisointia seuraamalla , voi todeta , ettei ole mikään ihme. Välittömästi tietoa tänne , jos huhun todenperäisyys varmistuu.
 

pygmalion

Jäsen
...Yritin keksiä jotain sopivaa otsikkoa, mutta sellaista ei yksinkertaisesti tullut mieleen.

Kuten edellisessä viestissä todettiin, tämänkaltaiset huhut pitävät turhan usein paikkaansa. Niin tälläkin kertaa. Eli Puti-nimellä tuntemamme herrasmies ei enää ole keskuudessamme.

Ikävä kyllä myös huhut raa'asta henkirikoksesta pitivät paikkaansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös