Puti..
Monenlaisia huhuja tosiaan liikkuu siitä, miten Putista tuli sellainen kuin hän on.
Muistan Putin jo kaukaa 70-luvulta; silloin hän kesäisin myi kastematoja Kauppatorin rannassa ja oli todella tarkka myyntireviiristään.
Talvella Puti kannusti yleensä Jokereitten A-junnuja ja ykköstä.
Kerran Jokereitten A:n valmistautuessa peliin Turun Kupittaalla, järkkäri tuli sanomaan Väisäselle, että ovella on pieni mies, joka väittää olevansa teidän kolmoshuoltaja..Puti pääsi sisään.
Ollessaan paluumatkalla Oulusta keskellä laakeeta jossain Pohjanmaalla helvetinkovassa pakkasessa yksinäinen mopoilija tuli Jokereitten A-junnujen bussia vastaan: Puti ! Vähän myöhässä..
Joskus, olisiko ollut 1980 tms. Jokerit oli keskellä Ruotsia turnausmatkalla loppukesästä ja ennen ottelua Puti ilmestyi sinne. Matkavarusteina mopossa punainen Valintatalon muovikassi, siellä vessaparerirulla. Ei mitään muuta.
Putilla oli aina tapana parkkeerata moponsa Stadin Jäähallin edessä olevaan pylvääseen kettingeillä. Joskus -78 se kirjoitti valkoiseen kypäräänsä tussilla "PUNK". heh
Puti oli jossain vaiheessa bosessa, kaiketi Keravan Nuorisovankilassa, en tiedä miksi. Siltä tuli kaverilleni sieltä kortti.
Olen aina ihmetellyt Putin kielitaitoa, se osaa ainakin englantia ja ruotsia täysin sujuvasti.
Olen edelleen sitä mieltä, että Kanadan A-junnut voitti maailmanmestaruuden Helsingissä - oliko se nyt -88? Silloin kun Lindros oli 16, koska Neuvostoliitto oli jo 3-0 johdossa ja sitten Puti alkoi hulluna huudattamaan monisataapäistä kanadalaisyleisöä. Pian Kanada oli tasoissa ja lopulta voitti koko pelin.
Turnauksissa Puti aina ilmestyy kannustamaan kanadalaisia joukkueita ja turnauspäivien edetessä sillä on yleensä cowboy-hattu päässä, lippu, merkkejä kuin joulukuusessa ja vaikka mitä rihkamaa. Olen varmasti ainakin 20 kertaa noukkinut Putin kyytiin jostain kylmästä ja pimeästä tienpenkasta matkalla jäähallilta milloin mistäkin - tai pyytänyt bussikuskia pysäyttämään.
Joskus 70-luvun loppupuolella menin kerran Stadin Jäähalliin omia junnutreenejäni varten ja menin tappamaan aikaa kahvilaan pelaamalla flipperiä. Puti ilmestyi siihen todella paskainen keltainen sadetakki päällä - huppu tiukasti pään yli vedettynä ja halvat aurinkolasit silmillä.. aikamoinen näky.
Kun morjestin sitä, se sanoi: "Shhhh, oo hiljaa, mä sain porttarin tänne ja olen valepuvussa ettei kukaan huomaa.."
En ole nähnyt Putia moneen moneen vuoteen. Joskus olin ajamassa Jäähallin nakkikioskin ohi talvi-iltana ja morjestin siinä seissyttä Putia auton ikkunasta. Se pyysi kympin lainaksi porilaista varten ja annoin kympin tietenkin.
Jos näette Putia, kertokaa että on velkaa vieläkin..