Tästä
NHL:kö muka maailman kovatasoisin sarja? Jopa kankaanpääläinen pesäpalloilija ja Allsvenskanin tusinahyökkääjä voivat nousta isoon rooliin Jatkoajan kolumnista tuli mieleen, arvostetaanko NHL:ää aivan liikaa verrattuna muihin sarjoihin?
Itse olen tullut siihen tulokseen, että kyllä. Toki pelit ovat siellä vauhdikkaita ja pääosin laadukkaita kaukalon koosta johtuen, mutta pelaajissa/valmentajissa ei ole niin suuri ero muihin sarjoihin, mitä luullaan. Tämän on osoittanut lukuisat lukuisat ottelut. Sanokaa vaan niitä vain harjoitusotteluiksi tai vain MM-kisoiksi, mutta jos NHL olisi ylivertainen sarja, minä monet sitä pitävät, niin joukkueiden ja pelaajien pitäisi pyyhkiä lattiaa eurooppalaisilla.
Jatkoajan kolumnissa oli hyviä esimerkkejä, ja nostaisin vielä näitä pelaajia eteen. NHL:ssä kärki on aivan ehdotonta eliittiä maailmassa, mutta alakenttien miehet eivät paljoa häviä muihin verrattuna. Mieleen tulee lukuisat NHL-statuksen pelaajat, jotka eivät erotu Euroopassa sen enempää, kun joku Euroopassa pelaava tähtipelaaja. Tällä haen takaa sitä, että Euroopassa pelaa valtava määrä pelaajia, jotka menisi heittämällä NHL:ään, mutta koska tunkua on valtavasti, niin nämä eivät lähde sinne tai saa reilua mahdollisuutta.
Katselin tuossa yöllä Maple Leafsin peliä. Viime kaudella KHL:ssä 45 pistettä painanut 24 vuotias Ilya Mikheyjev pelasi loistavaa peliä ja erottui kentältä. Kuka olisi hänestä esimerkiksi sanonut viime kaudella, että täysin NHL-tasoa? Ei kukaan. Kuka olisi sanonut Ville Heinolasta, kun hän pelasi pari vuotta sitten pesäpalloa, että tässä on tulevaisuuden nimi NHL-kokoonpanossa? Ei kukaan. Esimerkkejä on järjetön määrä. Ja esimerkkejä on myös toisinpäin. Ei Euroopassa dominoivat aina tuolla pärjää, eikä pidäkkään, koska kyseessä on kiistatta kovin sarja, mutta kysymys ei olekkaan siitä...
Liigassa, KHL:ssä, SHL:ssä ja NLA:ssa pelaa iso joukko pelaajia jotka pärjäisivät tuolla. NHL:ssä pelaa monta pelaajaa millä ei tekisi Euroopassa mitään. NHL:ää pidetään ylivaltiaana ja täysin suvereenina sarjana, ja kyllä, NHL on kiistatta maailman kovin sarja, mutta itse pidän sitä täysin yliarvostettuna verrattuna muihin sarjoihin.
Sana on vapaa.
Itse olin ennen NHL-friikki, mutta nykyisin annan mieluummin tukeni eurooppalaiselle jääkiekolle, Liigalle, KHL:lle, SHL:le ja NLA:lle.