Onko metalli Saatanasta?

  • 8 244
  • 51
Ihan tähän aiheeseen (oliko tässä sellaista) liittyen.
Niin, tottakai me siellä Tuskassa palvotaan saatanaa ja juodaan verta ja kirotaan ihmisiä ja vääväävää. o_O
Ihan yhtä typerä yleistys kuin "Koneistossa kaikki käyttää"...
Ja tuo BM-aihe, siihen nyt saa jokaiselta eri vastauksen, riippuen siitä miten "truu" alan harrastaja on. Ei pahalla ;)
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
. Pelkää vain, lampaat pelkäävätkin. BM merkitsee vahvaa ja itsenäistä mieltä, mikä erottaa persoonan lampaista.

Sinulle siis persoonasi löytäminen vaati örinämusan kuuntelua? Minä löysin omani kyllä muutenkin.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Aikamoista elitismiähän tuo mustan metallin kuuntelu monelle tuntuisi olevan. Monelle varsinkin teinimmälle alan tuotosten kuuntelijalle uskon ainakin eräiden tiettyjen artistien kohdalla piilevän "keisarin uudet vaatteet" -ilmiön, eli ei varsinaisesti ymmärretä, mikä siitä tekee joidenkin mielestä niin mahdottoman hyvää (tai ylipäänsä musiikkia), mutta mennään mukana kun muut tuntuvat tykkäävän. Muunmuassa indiefolknoisejne. -skenessä kohtalaisen yleinen rajoitettujen esim. 100 kappaleen painosten levyjen (joille on nauhoitettu esim. jonkun piereskelyä tai tomaatinsyöntiä ukulele-taustoille) perään kuolaaminen on bm-piireissä tuttua puuhaa. Eihän se mun asiani ole, jos joku haluaa käyttää noihin tuhansia euroja, mutta se, että esim. eräät tällaista toimintaa harrastavat ystäväni eivät edes kuuntele osaa ostamistaan tällaisista levyistä, pistää miettimään, mikä osa toiminnasta on musiikkiharrastusta ja mikä taas pelkkää puristista ja hifisteleväistä kikkelin kasvatusta.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Re: Re: Selvittäkää tyhmälle

Viestin lähetti Filosofem
Takapassi: Vaikea uskoa, ettet ole BM-skeneä seurannut, kun tiedät mainita nimiä kuten Vlad Tepes tai Ildjarn. Toki nämä ovat suuria nimiä, mutta ovat kuitenkin yleisesti jopa metalliväestölle lähes tuntemattomia. Itse hyväksyn syntikat ja jopa koneetkin BM:ään, jos niitä käytetään oikein ja hallitusti. Eri asia on tietenkin jokin totaalinen melohuttu, mikä markkinoidaan Black Metallina. Jopa äänimaailmakin saa olla puhdas, mikäli musiikki ja ulosanti sitä todella vaatii. Tosin nämä tapaukset ovat harvinaisia, itsekin arvostan lähes vain ja ainoastaan kylmää, raakaa, suttuista, likaista ja epäinhimillistä kellaritason suhinaa ja korinaa.

No lukenut alan lehdistöä jonkinverran ja sit pari kaveria on enempikin perillä noista ug-orkestereista, on niitä joskus ollut lainassakin, siinäpä tuo seuraaminen, alan levyjä en omista kuin jotain kavereiden bändien julkaisuja jotka on hankittu lähinnä kannatusmielessä.

Tuosta melohuttu-jutusta, jossainhan Children Of Bodomia sanottiin BM:ksi, perusteena on kuulemma se että siinä on BM-tyylinen laulu. Just just.... Varokaa lapset kun COB:ia kuuntelette.
 

Filosofem

Jäsen
Viestin lähetti yellow
Sinulle siis persoonasi löytäminen vaati örinämusan kuuntelua?
Ei.
Viestin lähetti rapster
Monelle varsinkin teinimmälle alan tuotosten kuuntelijalle uskon ainakin eräiden tiettyjen artistien kohdalla piilevän "keisarin uudet vaatteet" -ilmiön, eli ei varsinaisesti ymmärretä, mikä siitä tekee joidenkin mielestä niin mahdottoman hyvää (tai ylipäänsä musiikkia), mutta mennään mukana kun muut tuntuvat tykkäävän.
Hyvin sanottu ja 100% totta.
Viestin lähetti rapster
100 kappaleen painosten levyjen perään kuolaaminen on bm-piireissä tuttua puuhaa. Eihän se mun asiani ole, jos joku haluaa käyttää noihin tuhansia euroja, mutta se, että esim. eräät tällaista toimintaa harrastavat ystäväni eivät edes kuuntele osaa ostamistaan tällaisista levyistä, pistää miettimään, mikä osa toiminnasta on musiikkiharrastusta ja mikä taas pelkkää puristista ja hifisteleväistä kikkelin kasvatusta.
Taas nappisuoritus. Itsekään en ymmärrä levyjen yltiöpäistä keräämistä, jos niitä levyjä ei edes kuuntele. Itselläni toki on monia ja monia tuotoksia, jotka saisi huutokaupoissa myytyä todellisilla kiskurihinnoilla, mutta ne eivät minulle edusta mitään statusta tai kyrvän pituutta.
 
Viimeksi muokattu:

Sumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sentteri Jumalan armosta Patrik Westerback
Re: Re: Selvittäkää tyhmälle

Jos USA on Ajatollahin mukaan suuri saatana niin miten se liittyy BM:iin?

Tämä kysymys on askarruttanut pientä päätäni jo useamman minuutin...
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: Selvittäkää tyhmälle

Viestin lähetti cosmic_rodeo
Ihan provovapaissa tunnelmissa mielenkiinnosta kysyn, että mitä se Black Metal sitten on? Missä vaiheessa Emperor lakkasi olemasta mustaa metallia? .

Tässä Paavo Lipposmainen silmänkääntötemppu: Missä vaiheessa Emperor on ollut Black Metallia? Pelkkää lelumetallia tyyliin Cradle of Filth...
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Re: Re: Selvittäkää tyhmälle

Viestin lähetti Blackie
Missä vaiheessa Emperor on ollut Black Metallia? Pelkkää lelumetallia tyyliin Cradle of Filth...

Öö, eikö Wrath Of The Tyrant ja In The Nightside Eclipse olleetkaan BM:ää? Olen hämmentynyt. Minun mielestäni ainut COF:n BM:ää hiponut albumi oli Principles...jne.

Ilmeisesti minulla on äärimmäisen kieroutuneet näkemykset BM-scenestä.
 

Filosofem

Jäsen
Re: Re: Re: Selvittäkää tyhmälle

Viestin lähetti Takapassi
Öö, eikö Wrath Of The Tyrant ja In The Nightside Eclipse olleetkaan BM:ää? Olen hämmentynyt. Minun mielestäni ainut COF:n BM:ää hiponut albumi oli Principles...jne.
Mielestäni Emperorin "Wrath of the Tyrant" demokasetti, sitä seurannut bändin nimeä kantanut 12"EP, sekä debyytti LP "In the Nightside Eclipse" edustavat samalla niin kylmää ja saatanallista BM:ää, etten ole IKINÄ kuullut vastaavaa. Mitä koskettimiin tulee, niin näillä tuotoksilla ne loivat ainutlaatuisen tunnelman. Mikäli Emperoria ei pidä BM:nä, henkilön pitää melkein olla joku ensimmäisen aallon mies, jolle Mercyful Fate, Venom tai Hellhammer on 1000 kertaa enemmän Black Metallia kuin esimerkiksi Burzum tai VON.

Cradle of Filth soitti muuten varhaisella demokaudellaan Death Metallia. Toki bändin ensimmäisistä albumeista löytää helpostikin BM-elementtejä, mutta Black Metallia COF ei ole edustanut koskaan.


Edelleen nimim. yellow'lta olisi mukava tietää, minkä takia blackmetallistien valitsema tie ei johda mihinkään hyvään? Senkö takia, koska et pidä "örinämusiikkia" (ttu mikä termi) musiikkina?

Tormentori: Tottahan tuo. Tämä on vaikea ideologia näin selittää, koska se elää musiikissa, jota se ei pohjimmiltaan kuitenkaan ole. Itseäni vain vituttaa, kun (metalli)ihmisillä on aivan ihmeellisiä käsityksiä tästä filosofiasta. Niitä on silloin tällöin hyvä oikoa.
 
Viimeksi muokattu:

Tormentori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On aivan turha edes yrittää selittää black metallia sellaisille ihmisille jotka eivät sitä elä. Black Metal EI OLE PELKKÄÄ MUSIIKKIA PISTE. End of story. Silence.

Edit. typoXXX
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: ei ole, kuten eivät virretkään ole Jumalasta. Kuolevaisten vajavaista toimintaa kaikki tyynni.

Mutta hienon mainoslauseen jokin metallibändi tästä kyllä saisi: "Osta levymme. Saatanan hienoa metallia."
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Mä en ymmärrä, miksi Dark Throne (vai nykyään Darkthrone?) on julkaissut loistavan 'Soulside Journey':n jälkeen pelkkää paskaa. Ehkä mä olen sitten enemmän vanhan koulun Death Metal-miehiä, mutta mä en löydä mitään hyvää noista debyytin jälkeen julkaistuista kiekoista.
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minun teoriani mukaan suomalaiset (varsinkin miehet) itkevät "sisäisesti" kuuntelemalla melankolista musiikkia. Siten niitä tunteita ei tarvitse ulkoisesti näytellä. Kai tämä Black Metal on sitten jatkumoa kaihoisalle tangomusiikille. Toisessa vain kaivataan satumaata ja toisessa helvettiä.
 

Hammer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Black & Gold: SAINTS
Re: Raju musiikki iskee

Viestin lähetti Jugorov
Itse olen armoton heavy-musiikin ystävä. Se on vain sellaista musiikkia mikä minuun iskee. Jotkut ovat vain keksineet heavyn yhdistettynä saatanaan ja sen palvontaan. Itselleni uskonto on aivan sama asia kuin esimerkiksi viherpörriäisten olemassa olo jossain metsiköissä eli EVVK = Ei Vois Vähempää Kiinnostaa.

Ei mitään lisättävää. Kuuntelen sitä musiikkia, mikä kuulostaa hyvältä ja minun kohdallani se on suurimmaksi osaksi Metal-musiikkia. On mielestäni naurettavaa, että ihmisiä leimataan esimerkiksi saatananpalvojiksi pelkän musiikkimaun perusteella.

Now playing: King Diamond -Waiting (*lol*)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En tiedä onko metalli(musiikki) saatanasta, mutta saatanan huonoa musiikkia se usein on.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Blackmetal ja mitkäliealagenret ovat saatanasta - niin saatanan huonoa musiikkia ne ovat.

(Tämähän on tietysti minun mielipide. Hyväksyn muut mielipiteet, vaikken mitenkään niitä ymmärräkään.)
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Tryy iivöl kirkonpolttajien uhoamiseksi tämäkin ketju taas meni. Mikähän kekkeles siinä mahtaa olla, että kaikkeen metallikeskusteluun on aivan pakko ympätä jotakin rajanvetoa, kategorisointia, norsunluutornien rakentelua ja muuta vastaavaa vajaaitsetuntoisten haahujen puuhastelua? Itsehän kuuntelen tällä hetkellä METALLIORKESTERI Pain of Salvationin albumia The Perfect Element Part I. Tukehtukaa matoihinne.

On topic: metalli ei ole Saatanasta.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
jees

Vai että bm:ää? Kuka oikeasti edes jaksaa kuunnella sanoituksia? Mää revin itte ainakin kicksit musiikista, enkä noista sanoista...


Ei voi oikeasti saada edes selvää tuosta kurkunpää kailotuksesta, eihän? Siis ihan mahdotonta? Vaikka on pitkä lontoo M ja toimin ulkomaalaisten kanssa suhteellisen paljon nii mää en saa näistä ikinä selvää, heh...


Mutta kuten olen aina sanonut, tehkää kuin teette, kunhan ette mua häiritte!
 

Sheedy

Jäsen
Re: jees

Viestin lähetti masaman
Vai että bm:ää? Kuka oikeasti edes jaksaa kuunnella sanoituksia? Mää revin itte ainakin kicksit musiikista, enkä noista sanoista...

Ei voi oikeasti saada edes selvää tuosta kurkunpää kailotuksesta, eihän?

Pientä ristiriitaa? Et itse välitä sanoista mutta kuitenkin kritisoit bm-laulua koska siitä ei saa selvää.

Sama se on useimpien kohdalla. Harva mistään diibadaabapop-biisien lyriikoista välittää paskaakaan mutta sitten suureen ääneen ihmetellään että miten voi kuunnella metallia joiden "sanoista ei saa edes selvää". Lauluhan on vain yksi instrumentti muiden joukossa. Sitä voidaan käyttää myös rytmisenä "soittimena" (matala death metal-korina) tai luomaan kylmää ja sairasta tunnelmaa (black metal). Niitä sanoja voi sitten lueskella kansivihkosesta jos haluaa.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Re: Re: jees

Viestin lähetti Sheedy
Lauluhan on vain yksi instrumentti muiden joukossa. Sitä voidaan käyttää myös rytmisenä "soittimena" (matala death metal-korina) tai luomaan kylmää ja sairasta tunnelmaa (black metal). Niitä sanoja voi sitten lueskella kansivihkosesta jos haluaa.

Yesin Jon Anderson sanoi teksteistään jo samaa 1970-luvulla, mutta tällöin toimittajat pitivät sitä hippihaihatteluna. Siis sanoista sai selvää, mutta ne olivat muuten käsittämättömiä.

Muistaakseni 1980-luvun lopulla Soundissa joku toimittaja kyseli Nuclear Assaultin äijältä, että voisiko laulaa selvemmin. Vastaus oli yksinkertaisen hienosti:"Lukekaa ne v#¤£n kansipaperit!"
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Onpahan taas. Luulisi että antifasisteille olisi ihan ok että rasistinen black metal -väki kuuntelisi sitä rasistista musiikkia kivasti omissa oloissaan. Juuri tällaisen kohun nostaminen lisää kaikenmaailman tappeluita. Toisaalta sitähän antifasistit haluavat. Yhtä väkivaltaista paskasakkia hekin ovat kuin natsit, he vain lähinnä odottavat että pääsevät lyömään takaisin eikä ensin, siksi tällainen provosointitaktiikka. Tapahtumapaikka toki haluaa turvata omat taloudelliset intressit, ja eihän kyseessä ole mikään vannoutunut black metal -paikka, joten ihan ymmärrettävää. Pieni syyttävä sormi tapahtuman järjestäjän suuntaan, koska annatte terroristien voittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös