Onko metalli Saatanasta?

  • 8 243
  • 51
Saatanalliset sävelet

Suomen musta metallikansa, black metal-musiikin ystävät juhli Tuska festareillaan Helsingissä. Tuska festivaaleille black metal musiikki vetää mustapukuisia, synkeitä nuoria tuhansittain joka kesä. Festivaali on Suomen heavy-musiikin ystävien vuoden suurtapahtuma. Kädet nousevat hurmoksessa sarvipäätä symbolisoivaan saatanamerkkiin. Asuja koristavat saatanalliset tunnukset, pentagrammit ja alaspäin käännetyt ristit. Paidat julistavat saatanan sanomaa ja pilkkaavat kristittyjen jumalaa. Saatanasymbolien kanssa juhlakenttää hallitsevat natsitunnukset.

Eivät kuitenkaan kaikki metallimusiikin harrastajat ole saatananpalvojia tai uusnatseja, eivät läheskään. Suurin osa Tuska festivaalinkin yleisöstä pitää tervehenkistä välimatkaa tykkämiensä bändien vihanlietsontaan.

Tasapainoiseen ihmiseen saatananpalvonta houkutus ei yleensä tepsi, mutta herkässä kapinavaiheessa olevan tai muuten säröilevän ihmisen satanismi saattaa viedä mukaansa käsittämättömiin syvyyksiin.

Saatananpalvonta on vaikea juttu, koska se täyttää nuoren persoonan kokonaan. Musta on valkoista ja valkoinen on mustaa, viha kuolema, tuska pelot ja kauhu, ne täyttävät lapsen mielen, ja nuoren mielen. Mieletön viha, joka ei lähde itsestä, se saa transsitilaan. Välillä se viha saa ymmärryksen katoamaan, niin ettei tiedä, että mitä touhuaa, ettei pysty hallitsemaan itseään, musiikki vetää vaan enemmän kietoutumaan siihen pimeyden ympärille, vetää mukaansa, magneetti on musiikki. Hyvästä tulee paha, pahasta tulee hyvä, pyrkii saamaan tietynlaista sisäistä normia, kylmyys, inho, viha, kuoleman toivo, kuoleman illuusion ihannointi. Nämä ovat ne, jotka sitä nuorta muuttaa, ja silloin kun hän imee itseensä, aivan niin kuin kuiva erämaa imee, niin tämä nuori muuttuu aivan todellisesti, ja silloin hänen arvonsa, hän alkaa vihata sitä päivänvalo-ihannointia ja hän pitää sitä fraasina taikka tekopyhyytenä. Tämä on se, mikä on kaikista vaarallisinta, eli se ihminen itse tavallaan sokeassa tilassa menee syvemmälle ja sitten kun saa virikkeitä, oikea ideologiaryhmä, niin silloin se tietoisuus tavallaan
tulee hänelle niin voimakkaana, että hän ei enää hallitse tekojaan.

Saatananpalvojan päätyessä mielisairaalaan, syy on itsemurhayritys. Kellokosken sairaalaan hoitoon joutuvista/pääsevistä satanisteista suuriosa on tyttöjä. He ovat joutuneet kokemaan satanistijengeissä niin raakaa väkivaltaa ja hyväksikäyttöä, että eivät ole sitä murtumatta kestäneet.

Satanisteillä ja Uusnatseilla on voimakas käsitys siitä, että he itse ovat itsensä jumalia ja silloin tällainen puhdistautuminen, puhdas maa puhtaalle ihmiselle, on se ideologian pohja. Metallikulttuurissa on kaivettu esille muinaiset germaaniset pakanajumalat ja uskonnot. Suomalaisille metalisteille Kalevala on tärkeä myyttinen innoituksen lähde. Black metal -kulttuuri saatanallisine, fasistisine ja myyttisine piirteineen syntyi Norjassa runsaat kymmenen vuotta sitten. Norjan ahdasmielisessä uskonnollisessa ilmastossa saatanapalvonta löi takaisin lujaa ja se huipentui parinkymmenen arvokkaan puukirkon polttamiseen.

Musiikin osa on erittäin tärkeä teossa. Musiikki on ensinnäkin yhdistävä tekijä ja tämä musiikki luo jollakin tavalla tällaisen otollisen ilmapiirin ja nämä musiikin sanotukset usein käsittelevät väkivaltaisia tekoja, verta ja jopa uhraamista. Musiikissa on voimaa, ihmiset menevät musiikin mukaan. Bändin sanoitukset tihkuvat vihaa heikkoja, kristittyjä ja juutalaisia kohtaan.

Saatananpalvonta on laajaa ja vakava ongelma nykypäivinä. Se koskettaa tänä päivänä äärimmäisen syvästi, äärimmäisen vakavasti yksilöitä ja heidän ohessaan myöskin sitten perheitä. Siellä on tragedia. Yksilön ja perheen sekä yhteisön tragedia.
 

Filosofem

Jäsen
Tänä vuonna Tuskassa on vain yksi Black Metal bändi, joka on vieläpä laimeata mainstreamtasoa. Viime vuonna Tuskassa taisi olla kaksi BM-orkesteria. Toissa vuonna niitä oli myös kaksi. Kolme vuotta sitten taisi olla vain yksi. Neljää vuotta taaksepäin en esiintyjiä muista. Kuitenkaan yhtään kunnollista BM-pumppua Tuskassa ei ole viime vuosina ollut, paria poikkeusta lukuunottamatta.

Saatananpalvonta ja satanismi on kaksi aivan eri asiaa. En muista nähneeni Tuskassa ikinä yhtään saatananpalvojaa. Toisaalta tuo ylhäällä esitetty teksti on niin paskanjauhantaa ilman pienintäkään totuudenjyvää, ettei tätä jaksa enempää kommentoida.

Eikö tästä ollut ketju jo vuosia sitten?
 
Viimeksi muokattu:

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti Agent Orange
Eivät kuitenkaan kaikki metallimusiikin harrastajat ole saatananpalvojia tai uusnatseja, eivät läheskään.
Oisko noin? Aika rohkea väite mielestäni.
 

Sheedy

Jäsen
Olikos tuo teksti siitä MOT:n ohjelmasta? Tutulta kuulostaa. Ehkä hauskin pätkä siinä oli toimittajan kuvaus Tuskan yleisöstä: Yleisö koostui muistaakseni sivareista, kasvisyöjistä ja ekoaktivisteista. Saatananpalvojien lisäksi tietysti. Kieltämättä hyvät naurut kyseinen ohjelma aikoinaan aiheutti.

Edit. Tänä vuonna Tuskassa taitaa olla peräti yksi black metal-orkesteri, Dark Funeral Ruotsista. Enemmän siellä on näitä koko kansan "hevi"bändejä kuten Kotiteollisuutta ja Niskalaukausta joita Esko 44-v. myös kuuntelee.
 
Viimeksi muokattu:

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
Saatanalliset sävelet

Suomen musta metallikansa, black metal-musiikin ystävät juhli heinäkuussaTuska-festareillaan Helsingissä. Samaan aikaan istui kaksi heidän veljeään ja sisartaan musiikissa, Manuela ja Daniel Ruda tutkintavankeudessa Saksassa syytettyinä satanistisestarituaalimurhasta. Black metalia harrastanut saatananpalvojapariskunta surmasi sielunvihollisen käskystä ystävänsä 66 saatanallisella puukoniskulla.

Lahtelainen äiti menetti lapsensa saatananpalvonnalle kolme vuotta sitten:

Äiti: "Se on pahempi kuin lapsen huumekoukku".

Miksi se on pahempi?

Äiti: "Koska se täyttää, se muuttaa nuoren persoonan kokonaan, sä et tunne sitä lasta, sä et tunne sitä lastas enää. Musta on valkoista ja valkoinen on mustaa, viha kuolema, tuska pelot ja kauhu, ne täyttävät lapsen mielen, ja nuoren mielen. Ellei heti, niin hyvin pian".

Myös turkulainen Anne Pönni sai tuntea pahan kosketuksen:

Anne Pönni: "mul tuli sellanen mieletön viha, joka ei lähteny musta ittestä, se sai mut niinku sellaseen transsitilaan välillä se viha, et mä en ymmärtäny itekkään et mitä mä touhuan, et mä en pystyny yhtään hallitsemaan mua itteäni, ja sit mä rupesin myöhemmin kuunteleen sitä black

metalia mun kavereitten kautta, et se musiikki sai mut vaan enemmän kietoutumaan siihen pimeyden ympärille, et se veti mut mukaansa, se oli kun magneetti se musiikki".

Tuska-festivaaleille black metal musiikki vetää mustapukuisia, synkeitä nuoria tuhansittain joka kesä. Festivaali on Suomen heavy-musiikin ystävien vuoden suurtapahtuma.

Mutta hevareita yhdistää toki muukin kuin vain puhdas musiikki. Helsingin vehreässä Kaisaniemessä bailataan kuoleman, veren, koston ja väkivallan merkeissä.

Kädet nousevat hurmoksessa sarvipäätä symbolisoivaan saatanamerkkiin. Asuja koristavat saatanalliset tunnukset, pentagrammit ja alaspäin käännetyt ristit. Paidat julistavat saatanan sanomaa ja pilkkaavat kristittyjen jumalaa.

Rooliasuihin kuuluu sadomasokistisia piikkipantoja, ketjuja sekä lävistyksiä. Kauhugalleriaa täydentävät lystikkäät vampyyrit ja pikkunoidat, viccat.

Rauna Timonen: "Saatana on vapaus, saatana on anarkia, saatana on vapaus jumalan tyranniasta. Jumala on kontrolli. Saatana on ihmisen vapaus tehdä mitä ihminen haluaa, ihmisen vapaus olla sitä mitä hän todella haluaa olla".

Saatanasymbolien kanssa juhlakenttää hallitsevat natsitunnukset. Ja jotta soppa olisi täydellinen, sulassa sovussa näiden pahuuden palvelijoiden kanssa metallimusiikista nauttii sivareita, kasvissyöjiä ja muita ekoaktivisteja.

Raumalainen erityisopettaja Keijo Ahorinta on auttanut saatanapalvonnan otteeseen joutuneita nuoria ja heidän perheitään jo kymmenen vuoden ajan. Mikä yhdistää saatanapalvojia ja uusnatseja ?

Ahorinta: Voimakas käsitys siitä, että he itse ovat itsensä jumalia ja silloin tällainen puhdistautuminen, puhdas maa puhtaalle ihmiselle, niin se on se ideologian pohja".

Kotamies: "No, mä oon kuunnellu pienestä ikää, et tai pienestä iästä pitäen metallia, ja sen on hyvää musiikkia"

Metallikulttuurissa on kaivettu esille muinaiset germaaniset pakanajumalat ja uskonnot. Suomalaisille metalisteille Kalevala on tärkeä myyttinen innoituksen lähde.

Kotamies: " ... mä en usko jumalaan, että Odiniin ja mitä on nää vanhat Suomen uskonnot, ni ne on mulle paljon tärkeempii".

Black metal -kulttuuri kaikkine saatanallisine, fasistisine ja myyttisine piirteineen syntyi Norjassa runsaat kymmenen vuotta sitten. Norjan ahdasmielisessä uskonnollisessa ilmapiirissä saatanapalvonta löi takaisin lujaa ja se huipentui parinkymmenen arvokkaan puukirkon polttamiseen.

Norjan saatanametallin johtohahmo, Burzum-yhtyeen solisti Varg Vikernes istuu parhaillaan vankilassa murhattuaan erään toisen metalliyhtyeen jäsenen, jota hän piti kommunistina ja homoseksuaalina.

Vikernesin filosofiassa nousee natsistinen antihumanismi vahvana esiin:

"Vastustan sivilisaatiota, joka raiskaa Äiti Maan ja murhaa ihmisrotujamme, joka kiduttaa eläimiä ja tuhoaa kaiken, mikä on hyvää, puhdasta, luonnollista ja tervettä. Tämän sairaan, degeneroituneen, luonnonvastaisen, juutalaiskristillisen sikakapitalistisen sivilisaation kehittäminen ei tule kysymykseenkään. Heil Äiti Maa ! " (Varg Vikernesin haastattelusta 1996)

Suomalaisista black metal -bändeistä Impaled Nazarene on maailmalla ehkä tunnetuin. Australiassa sen esiintyminen kiellettiin ja Ranskassa suuri kauppaketju poisti sen levyn valikoimistaan bändin räikeän natsististen ja satanististen sanoitusten vuoksi.

Helsingin Tuska-festivaaleilla Impaled Nazarene on pääesiintyjiä.

I N soittaa. Ruudussa kulkee tekstityksenä bändin sanoituksia:

"Tappakaa ja tuhotkaa kaikki heikot,

murskatkaa heidät rautanyrkillä,

maailmani ei kaipaa kaltaistanne törkyä,

lopultakin on takaisinmaksun aika,

uusi sarastus nousee pian,

ja maksatte vitun elämällänne.

Tuskan huudot täyttävät taivaat,

kun seuraatte rotunne kuolemaa,

rukouksenne ovat turhia,

kun saatanan sukupolvi näyttää tietä.

Ampukaa tappaaksenne, murskatkaa tuhotaksenne ..."

"Minä rukoilen ydinsotaa, ali-ihmisten kuolemaa,

ei valoa tunnelin päässä, orjien on kuoltava,

milloin te huorat tajuatte, että ME OLEMME JUMALIA?"

Impaled Nazarene kielsi lavashowstaan kuvatun nauhan esittämisen ohjelmassa.

Bändin sanoitukset tihkuvat vihaa heikkoja, homoja, kristittyjä ja juutalaisia kohtaan. Älykkötytöt eivät kuitenkaan niistä säikähdä.

Linda Forsman: "Sitä ei ehkä kannata ottaa niin tosissaan, ei todellakaan kannata ottaa tosissaan, koska niitä lyriikoita ei oo tehty tosissaan.

Mistä tiedät, että niitä ei ole tehty tosissaan?

Linda Forsman: "Koska kukaan ei tee semmosta musiikkia tosissaan. Tai sitten jos tekee, ni kannattaisi mennä ehkä lataamoon hetkeks rauhoittumaan".

Kun keskustelumme etenee, käy ilmi, että Pentti Linkolan maailmantuska sekä ekofasistiset ajatukset viehättävät tyttöjä.

Forsman: "Niin, mun mielestä on liian paljon ihmisiä, meillä on sama näkökulma, et mun mielestä ehkä ainakin 95 % siis koko maailman kansasta pitäis tappaa ja maailman olis myöskin olemaan yksi osa siitä, jos..."

Miksi pitäisi tappaa ?

Forsman: "Koska silloin maailma olis paljon parempi paikka, ihmiset, luonto alkais ehkä mahdollisesti, jos se osa ihmisistä olis yhtään järkeviä, luonto alkais ehkä elää uudestaan, alkais elättää tätä maailmaa, alkais oleen niinku oma, jota me ollaan tavallaan osa."

Klassinen humanismi lähtee ajatuksesta, että ihmisellä on itseisarvo, ihminen on kaikken arvokkain.

Forsman: "Mä olen täysin, mä en ole yhtään tota mieltä, mun mielestä ihmisellä ei ole oikeastaan mitään arvoo, koska ihminen ei oo tehny mitään hyvää tälle maailmalle. Ei todellakaan mitään hyvää. Ihmisellä, varsinkin kristinuskon tulon jälkeen ihmisellä ei ole mitään hyvää annettavaa tälle maailmalle, muuta kuin se, että teollistuu ja lisäännytään, ei yksinkertaisesti mitään hyvää. Sen jälkeen on luonto hylätty täysin, ketään ei enää kiinnosta luonto, kaikki vaan haluu lisää rahaa, lisää rahaa, lisää kauniita vaatteita, viinaa, tupakkaa, kauniita naisia, kauniita miehiä, urheiluautoja, joka on täysin turhaa".

Nahkapää Kai Kotamies antaa kannatuksensa Impaled Nazarenen kehotukselle tappaa heikot ja elinkelvottomat.

Kotamies: "Se on ihan oikein, että ei heikkoja ja vammasii ja semmosii täällä tartteta, että...

Miksi heikot pitäisi tappaa?

Kotamies: "No mitä me maksetaan niitten eläminen ja koulutus ja kaikki, jos ei ne pysty tekeen työtä, niin se on niskalaukaus".

Tapio Kuure Tampereen yliopistosta on tutkinut suomalaista nuorisosatanismia.

Kuure: "Miten mä oon nähnyt näiden asioiden nivoutuvan tosiinsa, on valkoinen miehisyys, tällainen valkoiseen rotuun, ei etniseen ryhmään, vaan puhutaan rodusta, siihen liittyvä miehisyys, jossa korostetaan ihmisen, voimakkaan ihmisen oikeuksia elää ja lyödä heikommat mataliksi. Tää on yhteys, selvä yhteys fasistiseen ja natsistiseen ajatteluun".

Eivät kuitenkaan kaikki metallimusiikin harrastajat ole saatananpalvojia tai uusnatseja, eivät läheskään. Suurin osa Tuska-festivaalinkin nuoresta yleisöstä pitää tervehenkistä välimatkaa diggaamiensa bändien vihanlietsontaan.

Anssi: "No, mä en itse siitä oikein pidä, et mun mielestä se on sellasta hyvin infantiilia, näin sivistyssanaa käyttäen".

Otto, mitä sulle merkitsee tämä metallikulttuuri?

Otto: "No hyvää musiikkii, rumii ihmisii ja tämmöstä oikein mukavaa porukkaa mitä on ollu, että vaikka ne on rumii ja mustii ja mukamas synkkiä, ni kyl siel on aika värikästä tyyppiä, että..."





Täällä on voimakkaasti esillä tämmöset satanismiin ja jopa natsilaisuuteen liittyvät symbolit, mitä ne sinulle merkitsevät?

Otto: "Ne ei merkkaa mulle yhtään mitään. Aika raukkamaisii jotku nää esim. natsimaisuudet ja natsimerkit, ne on aika syvältä suoraan sanoen".

Tavalliseen, tasapainoiseen nuoreen saatananpalvontakultin houkutus ei yleensä tepsi. Mutta herkässä kapinavaiheessa olevan tai muuten säröilevän nuoren ihmisen satanismi saattaa viedä mukaansa käsittämättömiin syvyyksiin.

Äiti: "Ensinäkin lasten ulkonäöllinen olemus muuttui. Se muuttui mustaksi, suttuiseksi ja tuli omituisia koruja. Ei yksinomaan alaspäin käännettyjä ristejä, vaan muita okkultisia koruja. Musiikki soi, tai örinämusiikki soi yötä päivää. Sitä ei saanut keskeyttää, muuten tuli melkeinpä turpiin tai sylki lensi mun kasvoilleni. Omituisia pitkiä poissaoloja, joihin en saanut selitystä. He vetäytyivät yhä enemmän ja enemmän siihen omaan maailmaansa".

Erityisopettaja Keijo Ahorinta on kirjoittanut kirjan oppaaksi satanistinuorten ja heidän perheidensä auttamistyöhön:

Ahorinta: "Hyvästä tulee paha, pahasta tulee hyvä, sä pyrit saamaan tietynlaista sisäistä normia, kylmyys, inho, viha, kuoleman toivo, kuoleman illuusion ihannointi. Nää on ne, jotka sitä nuorta muuttaa, ja silloin kun hän imee itseensä, aivan niin kuin kuiva erämaa imee, niin tää nuori muuttuu aivan todellisesti, ja silloin hänen arvonsa, hän alkaa vihata sitä päivänvalo-ihannointia ja hän pitää sitä fraasina taikka tekopyhyytenä, tai jos puhutaan jumalasta, niin hän sanoo, että konkretisoi se"

Anne Pönni: "Mä piirsin mun huoneen täyteen kaikkii niinku pentagrammeja ja ristejä väärinpäin, mä aloin pitää mustia vaatteita ja meikkaamaan mustilla meikeillä ja pidin sellaista paitaa, missä oli risti alaspäin ja nainen naulittu verilleen siihen ristiin, et se oli ihan veres se nainen ja takan mul luki et ´desire me like satan´ ja mul oli mustat lateksihousut ja mä olin niinku tosi syvällä siinä, et mun mieli meni ihan siihen mukaan sillattii, et mä en enää ymmärtäny mitä mun ympärillä tapahtu, et mä elin semmoses omas pimees maailmas ja se vaan veti mua enemmän mukaansa".

Ahorinta: "Ja tää on se, mikä on kaikista vaarallisinta, eli se ihminen itse tavallaan sokeassa tilassa menee syvemmälle ja sitten kun saa virikkeitä, oikea ideologiaryhmä, niin silloin se tietoisuus tavallaan tulee hänelle niin voimakkaana, että hän ei enää hallitse tekojaan".

Äiti: "... Tämä lapseni, joka oli puolivuotta siinä ollut ajoittain ihan psykoottisessa tilassa niin makasi pimennetyssä huoneessaan itsensä viillelleenä, ja ainoastaan, ei hän tullut paikalle, hänen asioistaan kuitenkin oli tarkoitus puhua. Ainoastaan sosiaalityöntekijä, jota hän oli tottunut pyörittelemään pikkusormensa ympäri, kävivät häntä vilkaisemassa ja asia jäi siihen mitään ei tapahtunut."

Pönni: "... ja mun niinku tuli tosi sairaita ajatuksia, et ku mä kuulin aamulla, ku lapset tuli meidän äidin hoitoon, ku mä kuulin ku ne huusi siellä, mun tuli, et voi että, mä naulitsen noi kohta ristille ja mä revin ne palasiks ja mä palottelen ne, et miksei niit voi tappaa, et kaikki lapset sais tappaa".

Noituus, magia ja yliluonnollinen ovat keskeinen osa nykyajan lasten ja nuorten kulttuuria, niin lehdissä, kirjoissa kuin elokuvissakin. Kun maallistuneessa maailmassamme uskonto on astunut ovesta ulos, on mystiikka tullut ikkunasta sisään.

Ahorinta: "Se on hurjan suosittua, ja siihen tietysti on omalla tavallansa myöskin tilaus, internet on tuonut mahdollisuudet tuoda sen okkultistisen maailman samalla tavoin spritistisen mailman, noituusmaailman, on tuonut sen aivan käsinkosketeltaviksi, samalla tavoin sitten kirjallisuus, se tuo sen jokaiselle ihmiselle aivan niin, että se jopa tarjoillaan täydellisenä noitien käsikirjoissa, tietynlaisissa tämmöisissä salaseuroissa, se tuodaan sitten näitten pienten lasten ulottuville ja samalla tavoin siinä sitten tulee normaaliksi ajatella okkultistisesti".

Pönni: "... et pakko saada tätä lisää, et ei täs oo mitään tietä ulos, et mua rupes vaan enemmän ja enemmän vetämään se pelko ja se kauhu ja mitä enemmän mä kattosin niit kauhuleffoja ja luin niit kaikkii tällasii tosi mysteerisiä kirjoja, Stephen Kingin kirjoja ja näit kaikkii mahdollisii juttuja, ni mua rupes niinku kiinnostaa se, se saastutti mun mielen, mun ajatukset ja kaikki".



Äiti:"Ja sitten kun tulivat tämmöset roolipelit, joissa eläydytään hyvin voimakkaasti erilaisten ihmisten rooleihin ja hyvinkin hurjiin, dramaattisiin tunnetiloihin, jopa iäkkääksi sadomasokistiseksi raiskaajaksi, huumekauppiaaksi jne. 13 - vuotiaana, niin eihän tämä voi olla vääristämättä lapsen maailmankuvaa. Ja sitten kun roolipeleihin liittyy hyvin paljon mystiikkaa, magiaa, mustaa magiaa, oppia otetaan Egyptin, Babylonian, Tiibetin kuolleiden kirjoista lähtien."

Pönni: "Mä lähin musta raamattu ja kaikkii näit muita magiakirjoja hommaamaan, ku mä kuulin et Naantalis Pekka Siitoin myy niitä, se uusnatsijohtaja, kaikki varmaan tietää sen, ni mä lähin sinne Naantaliin käymään mun yhen kaverin kanssa, ja mä muistan ku mä astuin sinne ovelle, se oli tosi kylmä se niinku se ilmapiiri, mä tunsin et täs on oikeesti niinku pimeyden voimat mukana, mä menin sinne sisälle, mä muistan vielä ku mä selitin, mä pelkäsin sielä, mä tärisin oikein, et joo mä haluan mustan raamatun, mä haluan mustan magian, et mä oon kiinnostunut saatanan palvonnasta, ja sillon se rupes selittään kaikkea et hänel on niinkun, et jos se vihkis mut sellaseen porukkaan, et jos mut vihitään sellaseen porukkaan, et mut tapetaan ku sika, jos mä lähden siitä poijes. Sit mä rupesin vasta tajuamaan, et mitä mä oon tekemässä, et sen jälkeen mä poltin ne kirjat ja repisin ne paidat ja hävitin kaikki pentagrammit ja muut".

Usein kuulee väitettävän, että nuorella on saatananpalvonnasta kaksi uloskäyntiä, joko kuoleman tai uskoon tulemisen kautta. Kolme saksalaista nuorta satanistia ratkaisi äskettäin pulmansa hyppäämällä alas rautatiesillalta.

Ahorinta: ".., ja silloin uskoon tulemisen kautta tietysti, se on se tapa on nopea, totaalinen, mutta sitten psykiatrinen hoito, lähiverkostoissa oleminen, niin se kestää kauan, mutta se tuottaa myöskin yhtä lailla tulosta".

Pönni: "Jumala anto mulle sen voiman, jumala avas mun silmät, se kääns mun ajatusmaailman ihan nurin, pääsin irti kaikest niinku okkultismista, kaikest niinku huumeista, viinasta ja seksistä ja sellasest irtoseksistä ja jumala vapautti mut ihan täysin. Ja sit mul oli varmaan viikko sen jälkeen kun mä olin tullut uskoon, ni mä niinku vein seurakuntaan cd:t, kaikki ne niinku saatanan palvojien bändipaidat, kaikki paidat, kaikki sellanen musiikki ja mikä liitty mun entiseen elämään, mä vein seurakuntaan ja me lyötiin kirveen kans piikki niitä, et Jeesuksen nimessä mä sanon itteni irti tästä".

Kun saatananpalvoja päätyy mielisairaalaan, on välitön syy yleensä itsemurhayritys. Kymmenestä Kellokosken sairaalaan hoitoon joutuvasta satanistista on yhdeksän tyttöjä. He ovat joutuneet kokemaan satanistijengeissä niin raakaa väkivaltaa ja hyväksikäyttöä, että eivät ole sitä murtumatta kestäneet. Kuinka vakavia henkisiä vammoja saatananpalvonta voi aiheuttaa?

Matti Brummer: "Kyllä minusta sitä voi verrata äärimmäisen vakaviin psyykkisiin häiriötiloihin, joissa joko oma henki on vaarassa tai sitten toisten henki on vaarassa, katsotaanko sitä sitten depressionäkökulmasta tai mistä tahansa, niin kyllä se on verrattavissa minusta kaikkein vakavimpiin psyykkisiin häiriöihin".

Kuinka vaikeita tapauksia nämä ovat hoidollisesti?

Brummer: "Erittäin vaikeat psyykkiset häiriöt ovat erittäin vaikeasti hoidettavia"

Ehkä tärkein saatanallista riippuvuutta synnyttävä tekijä on black metal -musiikki.

Pönni: "..siin on voimaa, ihan pirun voimaa et ei se oo sitä, et se on jotain psyykkaamista, et ihmiset menee sen musiikin mukana, et sen musiikin kautta toimii se voima".

Äiti: "se tunnelma siellä on hypnoottinen, siihen siellä vallitsee sellanen täydellinen joukkosuggestio. Se näyttää joko turruttavan, ainakin jos on aine, kuulija on aineissaan, tai sitten herättävän raivoon ja vihaan. Se on yksi massa, yksi sielu ja yksi mieli, joka näyttää olevan koko sillä konserttiyleisöllä".

Äiti kuvaa Lahden kaupungin tuella, kaupungin nuoisotiloissa järjestettyjä black metal konsertteja, joissa on esiintynyt avoimen satanistisia ja natsistisia bändejä. Kysyimme kaupungin nuorisolautakunnan kristilliseltä puheenjohtajalta, miksi kaupungin tuella järjestetään suoranaisia saatanan palvontatilaisuuksia.

Vesa Knuuttila: "Ei täällä mitään saatananpalvontakonsertteja tai mustia messuja tai mitään tällaista ole, että täällä on musiikkia, johon liittyy synkät vaatteet ja tummiin pukeutuminen ja mukana on varmasti myös niitä, jotka ajattelevat, käyttävät tämmösiä satanistisia tunnusmerkkejä, mutta tota toisaalta, mihin me vedetään se raja, se on aina kysymys, että ei me voida valita yleisöä sen mukaan, mennä vahtimaan, että nyt sulla on liian pitkät hiukset tai liian mustat vaatteet".

Lahden nuorisotalon Hammerfest-konserttien nettisivuilta tervehtii vierailijaa ensimmäiseksi saatanahahmo. Konsertit ovat hurmoksellisia tilaisuuksia, jossa kaikki esillä olevat merkit ja symbolit ovat saatanallisia, eikö tämä täytä jo palvontatilaisuuden tunnusmerkit?

Knuuttila: "Käsittääkseni, no en ... tota ... mä en oo itte nähny niitä sivuja, enkä ole sillä siihen perehtynyt, mutta kuitenkin se mikä tässä on oleellista on se, että näihin lieveilmiöihin, joita tässä vuosia sitten jo on ollut, niihin on puututtu ja jokaisen konsertin järjestäjän kanssa joka kerta ennen konserttia käydään läpi pelisäännöt".

Uusiin pelisääntöihin kuuluu mm. sopimus, että tekoverta ei enää heitetä lavalla eikä keinopeniksiä ja vaginoita myydä konsertin yhteydessä.

Mitä tiedät saatananpalvonnan vaikutuksista nuorten mielenterveyteen?

Knuuttila: "Tiedän, että se on hyvinkin tuhoisaa".

Myös radiolla ja tv:llä on omat metallimusiikin erikoislähetyksensä, mm. Yleisradiolla. Radiomafian Metalliliitto -ohjelma esittää muun metallin ohella myös kovaa satanistista ja natsistista heviä. Ohjelmalla on lähes 40 000 kuuntelijaa.

Ville Vilen: "Nää ohjelmat vetää aika itsenäistä linjaa, eli meidän täytyy luottaa tämmösen erikoistoimittajan arvostelukykyyn siitä, että mitä hän valitsee ohjelmaansa, luonnollisestikaan kaikkea ei voi seurata koko ajan."

Ruotsinkielisen kanavan Metallväktarna -ohjelmalle on asetettu selkeämmät rajat:

Rickhard Nordgren: "Me ei soiteta white power, tämmöstä natsimusiikkia ja sitten meillä on tämmösiä sanotaan nyt seksuaalisia rikoksia koskevia lauluja, missä yllytetään semmoseen, niin sitä pyritään karsimaan kovalla kädellä".

Annan kanavapäällikölle luettavaksi hänen ohjelmassaan usein soitetun Impaled Nazarenen kappaleen "Vitutuksen multihuipennus"

"Synnyin tappamaan, aiheuttamaan tuhoa

Tuottamaan tuskaa, moderni messias

Kylvän kuolemaa, sadonkorjuun aika

Raiskaan ja kidutan, moderni messias

CHORUS:

Haudattuani teidät vedin käteen ja huusin, että olen jumala!

Lopunalku lähenee, viikatteeni heiluu

päitä putoilee ja sperma haisee"

Nordgren: "Joo, no eihän tää niinku mitään kivaa tekstiä oo, ja tota noin, en mä nyt tiiä, ... ei pitäis mut täs on kyl, täytyy sanoo että tää on menny mun ohitse, en mä oo näitä tekstejä lukenu koskaan, kyl mä oon näitä biisejä kuullu".

Impaled Nazarenen sanoitusten tekijä Mika Luttinen kieltäytyi haastattelusta.

Toistaiseksi järkyttävin suomalainen saatananpalvontaan liittyvä rikos tehtiin Hyvinkäällä vajaat kolme vuotta sitten. Neljän hengen satanistiryhmä surmasi ja paloitteli jengin heikoimman jäsenen ritualistisin menoin.

Soronen: "Musiikin osuus on erittäin tärkeä tässä teossa. Musiikki o ensinäkin yhdistävä tekijä ja tää musiikki luo jollakin tavalla tällaisen otollisen ilmapiirin ja tään musiikin sanotus usein käsittelee väkivaltaisia tekoja, verta ja jopa uhraamista. Tässä tapauksessa tuli ilmi, että erästä kappaletta kuunneltiin siellä useampaankin kertaan ja siinä kappaleessa puhuttiin uhraamisesta muun muassa".

Satanistijengi lietsoi itsensä murhamielentilaan kuuntelemalla kerta toisensa jälkeen Kainin tekemästä Abelin uhrauksesta kertovaa black metal kappaletta. Jengin johtaja Jarno Elg istuu nyt murhasta elinkautista.

Järkytys Hyvinkään tapahtumista pysäytti saatananpalvonnan nousun ainakin joksikin aikaa. Mutta merkkejä villityksen uudesta noususta on taas näkyvillä. Sisäministeriö teki äskettäin kaikkiin Suomen poliisilaitoksiin kyselyn näköpiirissä olevista ns. ideologiarikoksiin liittyvistä tulevaisuudenuhkista, ja neljäsosa poliisilaitoksista ennakoi saatananpalvontaongelman pahenevan.

Kalle Kekomäki: "Kyllä mä yllätyin siitä, että tää tuli näin selkeesti esille, tää saatananpalvonta ja sen ympärillä mahdollisesti siihen liittyvä rikollinen käyttäytyminen, etten olisi uskonut, että se olis tällaisessa kyselyssä tullut esille".

Kuinka laajana saatananpalvontaongelmaa on pidettävä? Sen vakavuuden arviointi kultin uhrien lukumäärää laskemalla lienee lopulta tarkoituksetonta.

Ahorinta: "Se koskettaa tänä päivänä äärimmäisen syvästi, äärimmäisen vakavasti yksilöitä ja heidän ohessaan myöskin sitten perheitä. Ja siellä on tragedia. Sen yksilön plus sen perheen ja sen yhteisön tragedia".
 
Olikos tuo teksti siitä MOT:n ohjelmasta? Tutulta kuulostaa.

Joo. MOT-ohjelmasta pätkiä käytetty avuksi tekstissä.

Ehkä hauskin pätkä siinä oli toimittajan kuvaus Tuskan yleisöstä

..sulassa sovussa näiden pahuuden
palvelijoiden kanssa metallimusiikista nauttii sivareita, kasvissyöjiä
ja muita ekoaktivisteja..
 

Filosofem

Jäsen
En jaksa editoida enempää edellistä viestiäni, joten:

Mikä tämän ketjun idea on? Aloitusviestissä lainaus MOT:n dokkarista. Niin? Mitä? Täh?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jäi vähän tämän ketjun tarkoitus epäselväksi mullekin. Ainoa asia mitä tässä voi kommentoida on se kuinka hieno bändi Impaled Nazarene on!

Muutenkin minulla on ainakin helvetin hyvä kuva Tuska-festareista. Pääkaupunkiseudulla pari kesää vietettyäni väittäisin että ehkä Suomen siisteimmät festarit. Kiltistihän siellä metalliväki käyttäytyy pussikaljojensa kanssa. Eli jos tässä ketjunavauksessa oli tarkoitus kritisoida myös Tuskaa niin mettään menee.
 

Jugorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit, HC Sparta Praha, NY Rangers
Raju musiikki iskee

Itse olen armoton heavy-musiikin ystävä. Se on vain sellaista musiikkia mikä minuun iskee. Jotkut ovat vain keksineet heavyn yhdistettynä saatanaan ja sen palvontaan. Itselleni uskonto on aivan sama asia kuin esimerkiksi viherpörriäisten olemassa olo jossain metsiköissä eli EVVK = Ei Vois Vähempää Kiinnostaa.

Mulle on aivan yks hailee mitä uskontoryhmää kannattaa olkoon luterilainen, hindu, satanisti tai mikä vain. Itse en kuulu mihinkään uskontolahkoon ja muusiikkimakuni tai tummat vaatteeni eivät asiaa hetkauta!
 

Tormentori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Black metal -kulttuuri kaikkine saatanallisine, fasistisine ja myyttisine piirteineen syntyi Norjassa runsaat kymmenen vuotta sitten. Norjan ahdasmielisessä uskonnollisessa ilmapiirissä saatanapalvonta löi takaisin lujaa ja se huipentui parinkymmenen arvokkaan puukirkon polttamiseen."

Korjaus: Black Metallin toinen aalto syntyi Norjassa. Ei black metallia Norjassa keksitty hyvät ihmiset ja motin tekijät.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
MOT:n kyseinen ohjelma on yhä paska, Backman vai mikä se oli yhä paska toimittaja ja minä olen yhä samaa mieltä, kuin tuossa toisessa linkitetyssä samaa asia käsittelevässä ketjussa.

Haistakaa paska, MOT my ass.
 

Filosofem

Jäsen
Viestin lähetti Tormentori
"Black metal -kulttuuri kaikkine saatanallisine, fasistisine ja myyttisine piirteineen syntyi Norjassa runsaat kymmenen vuotta sitten. Norjan ahdasmielisessä uskonnollisessa ilmapiirissä saatanapalvonta löi takaisin lujaa ja se huipentui parinkymmenen arvokkaan puukirkon polttamiseen."

Korjaus: Black Metallin toinen aalto syntyi Norjassa. Ei black metallia Norjassa keksitty hyvät ihmiset ja motin tekijät.
Jep, tuossa menisi ikä ja terveys jos alkaisi korjata kaikkia noita MOTin räikeitä asiavirheitä. Ihmeellistä kuitenkin, että kun Black Metal on ollut viime vuosina julkisesti kohtalaisesti esillä, ei sitä todellisuudessa kuitenkaan ymmärrä kuin alan ihmiset. Hyvänä esimerkkinä nuo saatananpalvontasyytökset tai juuri tuo Norjan nostaminen erityiselle korokkeelle. Melkein vedet silmissä tuli naurettua, kun pari vuotta sitten Turussa hihhulit kerääntyivät rukoilemaan jonkun Satyriconin keikan ulkopuolelle, hehee. Suurin väärinkäsitys ihmisillä taitaakin olla se, että he luulevat kuuntelevansa BM:ää, vaikka kuuntelevatkin jotain ihan muuta. Esimerkkeinä tälläkin palstalla BM:nä on muistaakseni pidetty mm. Finntrollia, Moonsorrow'ta, Borknagaria, uutta Emperoria ja Cradle of Filthia, hah.
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin. Yhtä aiheellinen kysymys on varmastikin onko musiikki Saatanasta? Franz Liszt oli daamienkaataja parhaasta päästä, ja ei-niin-kovin-pidetty vävyehdokas. Joku taisi pyörtyäkin kuunnellessa Fransua - vaarallinen kaiffari. Bing Crosby, ja sittemmin Frankie-boy olivat massojen villitsijöitä. Nilkkasukkatytöt päivystivät yökaudet ovella, ja turmio oli taattu vanhempien mielestä. Elvistä ei saanut näyttää kuin vyötäröstä ylöspäin, Beatles-levyt poltettiin roviolla jne jne.

Hassu juttu, mutta Black Sabbathin tullessa kuvioihin ei se nimestään huolimatta ollut ollenkaan pelottava... nuoren ihmisen mielestä. Sen ajan aikuiset repivät pelihousunsa, tietenkin. Nyt 70-luvun lapset ovat itse 'niitä aikuisia', ja joku kohde tietenkin pitää löytää. Hyi hyi rap-musiikki, hyi hyi örinämetalli :)
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ketjun otsikon kysymykseen vastaisin niin, että metalli on peräisin maaperästä. Geologi en ole mutta rautamalmihan on tärkeää ja siitä saadaan rakennusainetta (metallia) mm. kirkoille.

Että ei se metalli varmaan saatanasta ole.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ihan vaan otsakkeen kysymykseen vastatakseni voin todeta, että on se. Ei kai muuten kellään pojalla voi olla pitkää tukkaa ja sitten ne näyttävät sitä pahan merkkiäkin niissä konserteissaan.

Jos kyse kuitenkin oli tästä ammattiliitosta johon itsekin kuulun, eli metallityöväenliitto ry:stä, vastaan jyrkän ein koska heidän myöntämällä jäsenkortilla saa bensasta selkeää alennusta.
 

Filosofem

Jäsen
Tuo Näkijän lainaus on muuten saletisti Darkthronen Transilvanian Hungerilta, mutten biisin nimeä muista (koko levyltäkin vain sen ensimmäisen, heh). Ja jotta off-topicista tulisi täydellinen, niin Anton LaVeyn nimi kirjoitetaan Anton LaVey.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Olen joskus ihmetellyt, että miksi metallistit käyttävät niin paljon kristillistä materiaalia sanoituksissaan ja pukeutumisessaan (anti-kristillinenkin voidaan ymmärtää kristilliseksi, koska ilman kristillisyyttä ei olisi myöskään anti-kristillisyyttä)?

Mitä metallistit haluavat kertoa alaspäin käännetyillä risteillään ja Jeesusta solvaavilla laulun sanoituksillaan?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti HN
Höh, no sitä tietysti, että he palvovat Saatanaa.

En usko että kaikki metallistit uskovat persoonalliseen saatanaan, mutta voihan olla, että uskovatkin. En tunne yhtään metallistia.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti The Original Jags
(anti-kristillinenkin voidaan ymmärtää kristilliseksi, koska ilman kristillisyyttä ei olisi myöskään anti-kristillisyyttä)?

Niinpä. Ilman uskontoja ei puhuttaisi saatanastakaan, kun taas ilman saatanaa tuskin olisi jumalatkaan mielessä. Eräänlainen symbioosi siis.

Itseäni ei jaksa oikein kiinnostaa kumpikaan puoli. Mutta Jagsin kysymys oli oikeastaan varsin mielenkiintoinen. Eihän hän yleistänyt kysymystään koskemaan kaikkia "metallisteja", mistä HN jo ehti kuitata. Sillä onhan pahuuden ruhtinaalla suuri rooli eri metalli ja meteliorkesterien tuotannossa. Osa varmaan kokee aiheen läheiseksi, mutta vain pieni osa. Monet turvautuvat kliseisiin, samalla tavalla kuin muillakin musiikinaloilla. Kummastelen toisaalta kuitenkin itsekin sitä, kuinka samoja fraaseja ja teemoja jaksetaan yhä kierrättää vuosikymmenienkin jälkeen - semminkin, kun mitään shokkiarvoa ei enää taida olla.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Filosofem
Suurin väärinkäsitys ihmisillä taitaakin olla se, että he luulevat kuuntelevansa BM:ää, vaikka kuuntelevatkin jotain ihan muuta. Esimerkkeinä tälläkin palstalla BM:nä on muistaakseni pidetty mm. Finntrollia, Moonsorrow'ta, Borknagaria, uutta Emperoria ja Cradle of Filthia, hah.

En ole BM-diggari, mutta tämä on täyttä asiaa! Black Metal on jotain ihan muuta, kuin mitä nämä bändit edustaa!
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Metalli on suhteellinen käsite. 80-luvulla metallina pidettiin Dio:ta, Iron Maidenia, Ozzy Osbournea jne. Nykymetallistit pitävät edellämainittuja aika löysänä tavarana. Mielestäni nykyinen Black, death ym.metalli ei ole edes musiikkia vaan pelkkää meteliä ja örinää. Eli ilmeisesti en nykypäivän mittapuun mukaan ole enää metallimusan kuuntelija vaan tavallinen rokkari. Mitä tulee kysymykseen onko metalli saatanasta, vastaus on että kaikkea voi käyttää sekä hyvään että pahaan. Blackmetallistit ovat varmaan itse tiensä valinneet, eikä se johda mihinkään hyvään.
 
Selvittäkää tyhmälle

Viestin lähetti Blackie
En ole BM-diggari, mutta tämä on täyttä asiaa! Black Metal on jotain ihan muuta, kuin mitä nämä bändit edustaa!

Ihan provovapaissa tunnelmissa mielenkiinnosta kysyn, että mitä se Black Metal sitten on? Missä vaiheessa Emperor lakkasi olemasta mustaa metallia? Miten esimerkiksi pakanametalli ja black metal eroavat toisistaan? Miksi näitä genren alagenrejä pitää olla niin pirun (no pun intended) monta?

Perkele, rokkia ne on kaikki...

edit: Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että musiikin sanoman/ideologianko perusteella nämä yhtyeet lajitellaan aidoiksi ja ei-niin-kauhian-aidoiksi Black Metal -orkestereiksi? Musiikillinen sisältökö ei merkitse mitään?

Kerran eräs hieno ystäväni soitti minulle UG-metallilevyjään. Siis bändejä, joista en ollut koskaan ennen kuullutkaan. Toinen artisti oli kuulemma bläkkistä ja toinen jotain ihan muuta, vaikka biisit kuulostivatkin aika pitkälle samasta puisesta rististä veistetyiltä. Hurja vauhti, epäselvä korinalaulu ja säröiset kitarat löytyivät molemmista kappaleista, mutta vain toinen oli bläkkistä. En tajunnut. Saattoi tosin johtua siitäkin, että olin oluissa ja kuulin kappaleet ensimmäistä (ja toistaiseksi ainoaa) kertaa.

edit2: Jumalauta! Vasta kuudennella editillä viestistä tuli osittan järkevä. Korkkaan seuraavan.
 
Viimeksi muokattu:

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Re: Selvittäkää tyhmälle

Viestin lähetti cosmic_rodeo
Ihan provovapaissa tunnelmissa mielenkiinnosta kysyn, että mitä se Black Metal sitten on?

Tämä on minullekin hieman epäselvä raja, jotkut true-miehethän eivät hyväksy vieläkään sitä että blackissä käytetään syntikoita sun muuta konepaskaa mukana, oikea BM on lähinnä linjalta Ildjarn/Vlad Tepes tai vastaavat ja ne muut on mitä on. Toisaalta itse omistin joskus aikoinaan esim. kaikki Mardukin levyt Panzer Divisioniin asti ja ymmärsin sen olevan BM:ää ja varsin laadukasta sellaista kunnes kyllästyin ja möin kaikki tai vaihdoin Ruotsi-death metalliin tyyliin At The Gates. Sitten taas Emperorin IX Equilibrium on ihan erilainen kuin orkesterin aikaisemmat julkaisut (no ehkä jotain yhteyksiä Anthemsiin), mutta biisien aiheet eivät välttämättä niin hirveästi eroa (voin toki muistaa väärinkin).

Mikä siis tekee BM-levyn ja mikä on jotain aivan muuta? Raja ei kai mene siinä että on ihan fiksujakin melodioita tyyliin Dissection tai että soundit on suht kohdallaan? Tämä siis BM-sceneä seuraamattoman ihmettelyä.
 

Filosofem

Jäsen
Re: Selvittäkää tyhmälle

Viestin lähetti cosmic_rodeo
Ihan provovapaissa tunnelmissa mielenkiinnosta kysyn, että mitä se Black Metal sitten on? Missä vaiheessa Emperor lakkasi olemasta mustaa metallia? Miten esimerkiksi pakanametalli ja black metal eroavat toisistaan? Miksi näitä genren alagenrejä pitää olla niin pirun (no pun intended) monta?
Luuletko tosiaan, että sinulle paljastettaisiin näin suuri salaisuus? Heh. Black Metal eroaa muusta metallista olemalla ideologia. Aiemmin mainittu antikristillisyys BM:ssä on erittäin suurta ja vahvaa vihaa kristinuskoa (ja muita uskontoja) kohtaan. Saatana tällöin symboloi tätä vihaa, ollen samalla erinomainen provokaatio kristinuskoa kohtaan. Satanismi taas tunnustaa jossain määrin Jeesuksen ja jumaluuden, mutta pitää tätä heikkona vaihtoehtona itse Saatanan jumaluuden varjossa. Näin nopeasti ja yksinkertaisesti selitettynä.

Pakana taas palvoo ja/tai kunnioittaa entisiä kansan jumalia ja jumaluuksia (hyvin yleisesti Luontoa). Näin pakanametallissa käytetään kansanmusiikkia muistuttavia sointuja sekä joskus vanhan ajan soittimia. Tässäkin musiikissa on mukana eräänlainen viha kristinuskoa kohtaan, mutta kuitenkin pakana/antikristitty/satanisti ovat kolme täysin eri asiaa.

Emperor kasvoi ulos Black Metallista, kun alkoi tekemään black METALLIA, kun BLACK metal on se asia, joka tässä ideologiassa merkitsee.

BM:n alagenrejä - tai pikemminkin etuliitteitä - voivat olla depressiivinen, raaka, melodinen, primitiivinen, ankara (grim), symfoninen etc. Näitä on siksi, jotta lokerointi olisi helpompaa ja monipuolisempaa.

Viestin lähetti cosmic_rodeo
Musiikillinen sisältökö ei merkitse mitään?
Merkitsee paljonkin, mutta BM:n tärkein perusta ei ole musiikki, vaikkakin se kantaa tuota 'metal' -nimikettä perässään.


Takapassi: Vaikea uskoa, ettet ole BM-skeneä seurannut, kun tiedät mainita nimiä kuten Vlad Tepes tai Ildjarn. Toki nämä ovat suuria nimiä, mutta ovat kuitenkin yleisesti jopa metalliväestölle lähes tuntemattomia. Itse hyväksyn syntikat ja jopa koneetkin BM:ään, jos niitä käytetään oikein ja hallitusti. Eri asia on tietenkin jokin totaalinen melohuttu, mikä markkinoidaan Black Metallina. Jopa äänimaailmakin saa olla puhdas, mikäli musiikki ja ulosanti sitä todella vaatii. Tosin nämä tapaukset ovat harvinaisia, itsekin arvostan lähes vain ja ainoastaan kylmää, raakaa, suttuista, likaista ja epäinhimillistä kellaritason suhinaa ja korinaa.


Yellow: Miten niin ei johda mihinkään hyvään. Pelkää vain, lampaat pelkäävätkin. BM merkitsee vahvaa ja itsenäistä mieltä, mikä erottaa persoonan lampaista. Tämä oli hallittu provo.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös