Ok. Eli KHL on kai kovempi kuin NHL. USA:n ja Kanadan NHL-joukkueiden menestys on ollut huomattavasti surkeampaa kuin Venäjän KHL-pitoisten MM-mieheistöjen. SHL:kin taitaisi tässä katsannossa olla NHL:n edellä.
Kappas, logiikkojen kyseenalaistaja esittää taas mitä mainiointa logiikkaa itse. Jos haluat tulkita noin, niin ole hyvä. Näkisin ehkä kuitenkin etteivät nämä asiat kerro sarjan kovuudesta suoraan, vaan riippuvuussuhteita on kaikkiaan melko paljon. Haluat toki varmaan jatkossakin antaa ymmärtää että minä olen nyt suoraan väittänyt juuri noin kuin kirjoitat. En ole, vaan sinä vedät mutkia suoriksi melkoisen komeasti. Liigan osalta kun tässä nyt keskustellaan, pysyäksemme aiheessa, voin todeta että eipä sen taso ainakaan omasta mielestäni hirveästi ole tippunut jos Minskin MM-joukkueen pelaajien suoritteita saa pitää jonkinlaisina indikaattoreina. Mielestäni se on ihan kohtalaisen validia, jos olet eri mieltä niin ole, muttä älä ala jauhamaan paskaa ja asettamaan sanoja toisten suuhun.
Pitää ymmärtää, että jonkun joukkueen menestys MM-kisoissa on usein kiinni pelaajamateriaalia enemmän tai ainakin sen rinnalla valmennuksesta, roolituksista ja jopa tuuristakin.
Juuri näin. Mielestäni Liigassa valmentaa helvetin osaavia valmentajia. Tämä on luonnollisesti yksi osasyy sille että pelaajamassan kehitys pääsääntöisesti on hyvä ja Liigan kausittaiset tasonlaskut suuresta pelaajavirrasta poispäin huolimatta ovat ehkäistävissä esimerkiksi juuri hyvillä valmennus- ja harjoitusolosuhteilla sekä mielekkäillä pelillisillä rooleilla joihin uudet pelaajat kasvavat. Sinähän kirjoitat tässä ihan asiaa.
Suuresti hehkuttamasi Leijonien Minskin MM-joukkue oli erittäin lähellä tehdä vuosituhannen flopin suomikiekkoilussa, mutta kiitos Sveitsin avun ynnä vähän onnekkaan ja kenttätapahtumien vastaisesti tulleen puolivälierävoiton jälkeen pelattiinkin jo mitaleista ja hehkutetaan jälkeenpäin suuresta uroteosta. Toki tulos viime kädessä ratkaisee, mutta ehkä se iso kuva on syytä säilyttää. Taisi ekan kisaviikon jälkeen tuleva Leijonakoutsi Kojo jalonenkin todeta, että aika moni Suomen pelaaja on joutunut turhan kovaan paikkaan, tarkoittaen kaiketi enimmäkseen joitakin Liigapelaajia.
Isossa kuvassa muistan miten pelillisesti laitettiin tasaviisikoin KHL:n tähdistöstä koostuvalle jengille hanttiin enemmän kuin hyvin, ja miten Kanada ja Tsekki kaadettiin ehjien esitysten myötä. Oli jatkoonpääsy kiinni mistä tahansa, niin tuo juuri on se iso kuva, ei nähdäkseni se että aluksi turpaan tuli yksittäisissä otteluissa milloin miltäkin vastustajalta ja joltain Latvian tasoiselta maalta. Kokonaissuorittamisen trendi oli läpi kisojen nouseva ja Erkan järkevät pelitavalliset viilaukset saattoivat painaa melko paljon myös vaakakupissa. Kaikkineen en oikein ymmärrä mihin tällä lainaamallani kappaleella pyrit, enkä vähiten sen vuoksi että esimerkiksi määritelmäsi "isolle kuvalle" tuntuu olevan omastani melko poikkeava.
Kuitenkin jos näitä MM-joukkueita käytetään esimerkkinä, niin onhan Liigan osakkeet laskussa. Enää ei Liigasta juurikaan ponnisteta muiden huippumaiden MM-joukkueisiin, kun 2000-luvun alussa sarja vilisi tshekkiläisiä tai slovakialaisia maailmanmestareita. 1990-luvulla Leijonien MM-joukkue saattoi pelata MM-kullasta siten, että ykkösketjussa viiletti vain Liigapelaajia. KHL:n olemassaolon aikana ainoastaan tänä keväänä Suomen ykkösketjussa on pelannut pelaajia Liigasta, ja nytkin vasta ketjumuutosten- ja kokeilujen jälkeen, ei lähtökohtaisesti.
Silti kokonaismäärä tässä edellisessä suomalaisjoukkueessa oli korkea, ja se asia ei muutu miksikään vaikka yrität jotain vanhempaa dataa tässä lyödä tiskiin. Suomessa ylipäätään pelaa vähemmän ulkomaalaisvahvistuksia kuin aiemmin ja se selittää tuon ettei muiden maiden MM-jengeihin juuri ole Liigasta tunkua. Ei se välttämättä tarkoita sitä että Liigan taso olisi automaattisesti laskenut vaan taas kerran muuttujia on tässä yhtälössä vähän enemmän. KHL:n olemassaolon aikana isot nimet ovat, aivan oikein, siirtyneet itään rahastamaan, mutta siitä huolimatta Liigasta ponnistaa kansainväliselle huipputasolle pelaajia joka vuosi. Esimerkiksi juuri tänä vuonna sinne kuuluisaan loppuotteluun saakka, jossa tasakentällisin ajoittain kyykytettiin malkineita ja ovechkineja. Tämä on viimeisin indikaattori siitä että kotoisessa liigassamme osataan tehdä asioita oikein pelaajakehityksellisesti. Se, että valveutuneella taktisella suorittamisella, kovalla asenteella, oikealla roolittamisella ja henkilökohtaiseen kehitykseen nojaamalla voidaan laittaa kampoihin joillekin NHL- ja KHL-miljonääreille nähdynkaltaisesti on aivan tarpeeksi selkeä osoitus siitä että liigastamme löytyy osaamista. Niin pelaaja- kuin valmentajatasollakin. 1990-lukuun vertaaminen on hassua, ja mielestäni aika haastavaakin, sillä erilaisia riippuvuussuhteita taas tason mittaamisen suhteen voi keksiä liian useita. Mielestäni pelin taso on kokonaisuudestaan parantunut ja kehittynyt ysäristä, esimerkiksi pelikirja-ajattelun noustua kansalliseksi puheenaiheeksi. Mutta toki, tämä oma mielipiteeni.
Tämä on jo hilpeä kappale. Siis ihan vakavissasi ihmettelet, että kierrän ketjuissa toteamassa näkemyksiäni? Voi hellan lettas.
Siltä osin, että nyt nähtävästi syytätkin minua jostain ajojahdista kun vähän kyseenalaistan argumenttejasi jotka nojaavat itseäsi lainaten siihen että joku asia ei "sinun silmissäsi" ole jotenkin tai että sinä "et voi nähdä niin". Mitä olen ymmärtänyt niin melko kollektiivisella tasolla kirjoituksiasi on kritisoitu ja mielestäni eilen lainaamani teksti oli omiaan osoittamaan että ne sinunkaan viestisi eivät aina perustu juuri muuhun kuin tuohon kohtalaisen överiin agendaasi lytätä Liigaa ja muita aspekteja jotka siihen jollain tavalla liittyy.
Me emme selkeästikään ole monesta asiasta samaa mieltä. Se on minulle ok ja en ole antanut sen häiritä. Nyt kuitenkin alkaa väsyttämään nämä kirjoittelusi, joissa hyökkäät nimimerkkiäni vastaan, vaikka omasta mielestäni olen kohdellut sinua ihan asiallisesti. Tuntuu, että kykysi suvaita ja hyväksyä erilaisia mielipiteitä on aika heikko, vaikka jollakin perverssillä tavalla mukamas syytät minua siitä, etten kunnioita eriäviä mielipiteitä.
Tämä on todella tekopyhää settiä. Etenkin tämä viimeinen, kirjoitushistoriasi huomioiden. Pientä piikkiä on ihan aiheellista välillä antaa jos tänne Liiga-osioon jatkuvasti tarjoamasi teksti a) ei kovin usein vie aihetta eteenpäin b) kärjistävästi ajaa usein samaa asiaa ja c) välillä vielä melkoisen omituisilla argumenteilla. En minä nimimerkkiäsi vastaan sen enempää hyökkää vaikka annat niin ymmärtää. Hyväksyn mielipiteesi, mutta en kaikkia perusteluitasi. Minä kirjoitin eilen, myönnettäkööt, melko kärkevästi tätä asiaa auki, mutta jos rehellisiä ollaan niin mielestäni sinun teksteistäsi paistaa läpi jatkuvasti ettet itse puolestasi noteeraa tai hyväksy muiden mielipiteitä. Tämä, että Liigan tasonlaskusta jatkuvasti pitää tulla tänne pauhaamaan on omiaan alleviivaamaan mokomaa. Kyllä minä muunlaiset mielipiteet hyväksyn ja pyrin usein viesteissäni välittämään huomion siitä että omat tekstini nimenomaisesti perustuvat vain mielipiteisiini. Mielipiteitä on aina monia, se on päivänselvää ja luonnollista. Mitä tätä keskustelua nyt vain on seurannut sivusta jo tovin, on mielestäsi sinulta havaittavissa selkeää agendaa tätä aihetta kohtaan ja jotta keskustelua saataisiin eteenpäin oli mielestäni aiheellista kritisoida sinua. Pahoittelut jos sipulisi ei sitä nyt kestänyt, pidetään jatkossa muistissa. Ja voidaan vaikka jatkaa yksityisviestein jos jotain jäi hampaankoloon.