Eletään vuoden 2011 syyskuuta. On tullut suuri päivä, kauan odotettu SM-liigakauden avauskierroksen ottelu Jokerit – HIFK. HIFK voittanut edelliskauden päätteeksi SM-kultaa ja kiima kauden suhteen on tapissa, onhan HIFK:lla yksi 2000-luvun kovimmista joukkueista. Paperilla HIFK ja Jokerit olivat tuolloin kauden ylivoimaiset mestarisuosikit. Kansallislaulun jälkeen areenalla paukkuvat vielä raketit, ja kausi on valmis alkamaan…Huikea fiilis…
Reilut 3,5 vuotta myöhemmin kiima jääkiekon suhteen on laskenut jonkin verran. HIFK:n otteita tulee seurattua entiseen malliin, mutta muiden joukkueiden otteet eivät enää pahemmin kiinnosta. Myöskään tappiot eivät ota enää samalla tavalla päähän kuin 2000-luvun alussa. Kiiman laskemiseen toki ovat vaikuttaneet myös ikä, työ, opiskelu yms., mutta myös Liigan typerillä päätöksillä on ollut osansa asiassa (mm. Case Nordlund-Peltonen, suljettu liiga, tuulipukukansan jatkuva itkeminen tappeluista yms.). Maajoukkueelle tuli vielä edellisvuosina toivottua menestystä, mutta kevään 2011 karjalalippiskiiman jälkeen, maajoukkue herättää pelkkää halveksuntaa sekä vastenmielisyyttä. Nykyään itse asiassa toivon lähinnä maajoukkueen tappiota heidän pelatessaan. NHL:ää ja varsinkin Detroit Red Wingsia seurasin ennen aktiivisesti, nyt kuitenkin katson vain tulokset ja sarjataulukon.
Parin viime vuoden aikana jalkapallosta on tullut minulle jääkiekkoa suurempi juttu, tähän on osaltaan vaikuttanut HIFK:n futisjaoston nousu. Myös Hampuriin jalkapallon perässä matkustaminen on ollut myös yksi tekijä jalkapallon nousussa ykköslajiksi.
Nykyisin kotimainen jalkapallo kiinnostaa kotimaista Liigaa enemmän. Mielestäni myös yhteisöllisyys HIFK Fotboll vs. HIFK Hockey, on futispuolella valovuoden edellä, jotenkin futispuolen perusmatsien voitot tuntuvat nykyisin jääkiekon vastaavia isommilta. Myös Stadin Kingien meininki on tehnyt minuun suuren vaikutuksen. Tällä hetkellä odotan toki Liigan pudotuspelien alkua HIFK:n osalta, mutta tällä hetkellä eniten odottamani ottelu on huhtikuun loppupuolella pelattava HIFK – HJK. Olisi myös kiva kuulla, onko muille HIFK:n kannattajille käynyt samanlailla kuin minulle?