Viherpuiston Ruoska kirjoitti:
Saksassa en ole matseja nähnyt, mutta Itävallan pääsarjamatsia olen katsomosta käsin seurannut, ja hallissa oli kyllä ihan mukavasti meininkiä. Kaukalossa toiminta oli aika kehnoa tasoltaan, mutta pienen fanijoukon meno oli aika eläimellistä. Kaverit hakkasivat isoa rumpua täydet 60 minuuttia (erätauot siihen päälle) ja karjuivat suoraa huutoa. Oli meininki vähän erilaista kuin Nordiksella, ja oli siinä Suomi-poika hivenen ihmeissään. Tiedä sitten, paljonko menoon vaikuttaa sikäläinen käytäntö sallia oluen juonti katsomossa...
Ei sen suurempaa pointtia, kirjoitanpa tässä vain pari hajanaista mielipidettäni fanikulttuurista.
Itse en kaipaa mitään rumpuja tai pasuunoita halliin ääntä tuomaan. Se Latvian meininki, missä ne soitti jotain pirun torvia koko matsin ajan mm-kisoissa, oli aivan hirveää. Jos meteli itsessään on arvo, niin laitetaan stereot pauhaamaan Manowaria koko matsin ajan 130 decibelin voimalla. Ei kaikkea tarvitse kopioida.
B2 porukka on pyrkinyt kannustamaan joukkuetta vaikeillakin hetkillä ja sellaisesta pelkästä vastustajille "kuole homo" huuteluista on yritetty päästä eroon. Tämä on varmaan ollut se tekijä, joka on meille hyvän maineen pelaajien keskuudessa luonut (hienoja hetkiä muistuu mieleen esimerkiksi, kun B2 osoitti suosiotaan vastustajan maalivahdille Satosaarelle, joka piti Jypiä yksin pystyssä IFK:n myllytyksessä, sekä tietysti kaikki vierasmatkat, joissa meininki on uskomatonta.)
Pitää kuitenkin muistaa, ettei sitä katsomoa saada ympäri hallia mukaan kannustamaan pakottamalla, vaan sillä fanien ydinjoukolla pitää olla niin hyvä meininki, että muut haluavat yhtyä siihen mukaan. Tämä vaan viime pleijareista pienenä noottina, kun eräät tästä fanien ydinryhmästä ottivat kannustamisen vähän liiankin tosissaan, ja pinna kireänä rupesivat huutelemaan muille "vittu huutakaa". Kuvitteleeko joku, että tuollainen huuto innostaa ihmisiä kannustamaan? Ei ainakaan minua, lähinnä alkoi ottamaan päähän.
Lisäksi kannattaisi miettiä mikä kannustuslaulu sopii mihinkin tilanteeseen. Kun oltiin viimeisessä matsissa pudotuspeleissä tappiolla HPK:lle, niin minun mielestäni viimeisille minuuteille olisi sopinut paremmin vaikka rytmikäs HIFK huuto taputuksineen (johon koko halli olisi osannut osallistua), kuin se hidastempoinen laulu jota laulettiin. Se olisi sopinut siihen viimeisille hetkille, jos olisimme johtaneet HPK:ta muutamalla maalilla valmistautuneet juhlimaan voitettua ottelusarjaa.
Niin... aivan varmasti meininki olisi rennompaa, jos kaljaa saisi tuoda katsomoon. Eikä siitä yhtään sen enempää järjestyshäiriöitä aiheutuisi kuin ennenkään. Ei vain tarvitisi lähteä pois ennen erän loppua olutta ostamaan, eikä kiskoa sitä tuoppia naamaansa hirveällä tahdilla ehtiäkseen paikalleen seuraavaan erään.