On aika oluen

  • 675 048
  • 3 968

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kohta alkaa kesäloma ja olisi kiva saada vähän vinkkejä oluista, joita voisi maistella loman aikana. Jatkoaikahan on paras paikka hankkia tietoa ihan mistä tahansa, joten käytetään tätä hyödyksi.

Omat suosikit ovat Stella Artois, Warsteiner ja toki myös perinteinen suomalainen Karhu maistuu ihan hyvin. Toiveissa olisi joku lager, mutta voin myös muitakin koittaa.

Moni suositellut ipoja ja apoja, mutta jos toivot kesäisiä lagereita niin takuuvarmoja ovat etelä-euroopan merkit. Aleissa saattaa katkeruus yllättää ja ei monille sovi kesäjuomaksi. Lagereitakin on vaikka millä mitalla eri makuisia ja helppoja kesäoluita.
Italialaisten Peroni on hyvä ja raikas, samoin epsanjalaisten Estrella Damm ja San Miguel. Nuo ovat kesäisiä, jos haluaa enemmän potkua lageriin niin siirtyy kartalla ylöspäin keskieurooppalaisiin, esim tsekin Litovel ja Primator ovat halpoja ja hintalaadultaan suomessa hyviä.

Itse suuntaan parin viikon päästä manner-epsanjaan ja odotan niitä huurteisia Estrella pulloja mitä saa noin parilla eurolla joka terassilta, ai jai...

Alko alkoi tuomaan kyseistä bisseä nyt kesäkuussa Daura Damm nimellä, mun ymmärtääkseni kyseessä sama epsanjalaisten suosituin lager.

_
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos lagereita, niin kokeile vaikkapa suomalaisten pienpanimojen tuotoksia. Esim. Nokian Keisari Lager ja Luomupils sekä Saimaan juomatehtaan Marsalkka Vaalea lager ja uutuus Saimaa Lager, myös Saimaa Blonde kannattaa kokeilla, ei ole tosin ole lager, mutta varsin helposti lähestyttävä ja mielestäni ihan raikas ja toimiva lajissaan.

Alko alkoi tuomaan kyseistä bisseä nyt kesäkuussa Daura Damm nimellä, mun ymmärtääkseni kyseessä sama epsanjalaisten suosituin lager.
Käsittääkseni tuo kyseinen olut on joku gluteeniton. Tiedä sitten minkälainen ja makuinen. Jotkut gluteenittomat oluet on olleet luvalla sanoen... nohh, aika erikoisen makuisia. On niitä toki hyviäkin, ei sillä.

Noin yleisesti ottaen en kyllä itse lähtisi mitään etelä-eurooppalaisia bulkkilagereita suosittelemaan jos tarkoituksena on laajentaa olutmakua. Kuka tietysti tykkää mistäkin. Tokihan Espanjasta ja etenkin Italiasta tulee huippulaatuakin, mutta ne on enemmän sitten pienpanimojuttuja. Niiden saatavuus on aika rajallista täällä ja yleensä menee enemmän olutravintoloiden puolelle. Oivallisia saapasmaan oluita olen kyllä maistellut, että kyllä sielläkin osataan ja ala kasvaa ja kehittyy koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Onko jengillä tietoo Tallinan oluthinnosta? Kuinka pitkälle pitää mennä keskustan ulkopuolelle että on halvempaa kun laivalla?
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Jo edellä mainittujen lisäksi kannattaa kokeilla Brooklyn Lageria. Makua löytyy ihan eri tavalla kuin markettilagereissa, mutta humalointi on pysynyt kuitenkin sen verran aisoissa, ettei mietoon humalointiin tottuneella mene pelkäksi irvistelyksi. Hinta alkossa valitettavan kova, toisaalta Suomenlahden eteläpuolelta saa sen verran halvalla, että Brooklyn lager on syrjäyttänyt omassa käytössä markettilagerit arkioluena. Makuasioitahan nämä, mutta itselle ei ole vielä parempaa lageria tullut vastaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Brooklyn Lager on kyllä erittäin pätevä, jota voin myös suositella lämpimästi. Alkossa kyllä hieman ylihinnoiteltu tuote. Virosta sitä tosiaan saa käypään hintaan ja joskus on tullut raahattua mukana. Pitäisi melkein joku halpareissu etsiä ja käydä lomalla hakemassa mm. tuota artikkelia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla toimi porttina parempiin olusiin hyvin Harviestounin Bitter&Twisted, jota kesäkuumalla 2010 kaatelin naamariini rempan yhteydessä. Aika helppo ja raikas olut se oli tuolloin juoda. Jostain ipa-tyylisistä olisin varmasti saanut vain kammon koko harrastuksen aloittamiseen, vaikka ne nykyään kuuluvat omiin suosikkeihini ehdottomasti. Tämä onkin kylmenemässä, josko illalla lenkin jälkeen palauttelisin: West Coast IPA
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Noin yleisesti ottaen en kyllä itse lähtisi mitään etelä-eurooppalaisia bulkkilagereita suosittelemaan jos tarkoituksena on laajentaa olutmakua.

Tottahan toki, mutta kyse oli ainakin osittain kesälomasta ja lagereista. Itse en helteellä jaksaisi kiskoa jotain kitkeränkatkeraa brittialea, juon itsekin laidasta laitaan oluita ja ymmärrän hyvin miksi välimerellä on suosiossa tietyntyyppiset lagerit. Mun makuun ne on silti paljon maukkaampia kuin meidän bulkkitavara isoilta merkeiltä. Hyviä helleoluita.

_
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Huomenissa pitäisi mennä käymään Lahdessa SOPP:ssä, mielenkiintoinen reissu varmasti tulossa, vaikka tämä oluiden harrastaminen aika lapsenkengissä vielä onkin. Sahti kiinnostaa noin kokemuksena ja eiköhän siellä tule aika montaa olutta maistettua. Onko muita täältä menossa kyseiseen tapahtumaan? Kohtahan sama tapahtuma on Helsingissäkin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tottahan toki, mutta kyse oli ainakin osittain kesälomasta ja lagereista. Itse en helteellä jaksaisi kiskoa jotain kitkeränkatkeraa brittialea, juon itsekin laidasta laitaan oluita ja ymmärrän hyvin miksi välimerellä on suosiossa tietyntyyppiset lagerit. Mun makuun ne on silti paljon maukkaampia kuin meidän bulkkitavara isoilta merkeiltä. Hyviä helleoluita.
Varmasti näin, mutta nämä on tietty viimekädessä niitä kuuluisia makuasioita. Itse en noista saa oikein mitään irti, koska tuoksu ja aromit maussa on osa nautintoa. Valitsen kyllä itse ennemmin vaikka hefen tai witbierin tai jonkun ei ihan niin humaloidun pale alen. Myös belgialaiset saisonit sopii oikein hyvin kesään. Pidän toki IPAstakin kesällä kuten muinakin vuodenaikoina, mutta se on tosiaan mihin on tottunut.

Mutta muutenkin ihan lagereissakin etsisin pienpanimotuotteista ennemmin sopivia kuin noista etelä-euroopan bulkeista...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ok, entäs tämä Python -IPA. Oletko maistanut? Myös tätä saa Alkosta, ja Helsingissä esimerkiksi Panimoravintola Teerenpeli on ottanut valikoimiinsa. Sen jälkimaku on pikkusen katkerampi, mutta tosi hyvä olut mun mielestä.

Python IPA - Google-haku

Kyllä Alkon olutvalikoima on kokolailla koluttu. Pythoninkin olen joskus juonut, mutta ei nyt ole ainakaan jäänyt mieleen, ei positiivisessa eikä negatiivisessa mielessä.

Jos mun pitäisi Alkon valikoimista kolme Ipaa valkata: Founders Centennial, Goose Island ja Brewdog Punk Ipa. Double Ipoja on myös useampi hyvä: Great Divide Hercules ja suomalaisista Prykmestarin Double I.P.A. Lisäksi tilausvalikoimassa on jyväskyläispanimon Hiiden Humulus Lupus - tuplaIpa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulle natsaa Alkon ipandereista ylivoimaisesti parhaiten Brewdogin Hardcore IPA. Beer huntersin Mufloni CCCCC IPA on lähellä, mutta edellisestä on sen verran aikaa, etten uskalla väittää yhtä hyväksi. Tuplista on ainakin tämä ollut todella hyvä, pari viikkoa sitten join: Great Divide Hercules Double IPA - Tuotteet - Alko
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä Alkon olutvalikoima on kokolailla koluttu. Pythoninkin olen joskus juonut, mutta ei nyt ole ainakaan jäänyt mieleen, ei positiivisessa eikä negatiivisessa mielessä.

Jos mun pitäisi Alkon valikoimista kolme Ipaa valkata: Founders Centennial, Goose Island ja Brewdog Punk Ipa. Double Ipoja on myös useampi hyvä: Great Divide Hercules ja suomalaisista Prykmestarin Double I.P.A. Lisäksi tilausvalikoimassa on jyväskyläispanimon Hiiden Humulus Lupus - tuplaIpa.

Ok, kiitos vinkeistä. Täytyy testata noita.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Kiitos kaikilla hyvistä vinkeistä! Pitää kyllä kaikki ainakin jossain vaiheessa kokeilla, jos vaikka osuisi. Pitää ensin tuota Brooklyn Lageria kokeilla, kun sisko on lähdössä käymään Virossa kahden viikon päästä, niin voi sitten pistää toivomuslistalle tuon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Njaa, eipä ollut Mufloni CCCCC niin hyvä kuin muistelin. Eikä kyllä West Coast Ipa mun makuuni kaikkien kehujen arvoinen. Jotenkin noiden molempien maku oli aika yksioikoinen, tosin WC-ipa alkoi lämmetessään hiukan saamaan sävyjä, eikä ollut vain kitkerän nyrpeä humalapommi alusta loppuun, kuten tuo CCCCC. Esim. Brewdogin HC IPA tai aiemmin mainitsemani Great Dividen Hercules ovat humalaisia, alkoholipitoisia ja täyteläisiä maultaan, ja lämmetessään esiin tulee lievää makeutta, lisäksi HC:ssa nousee todella hyviä aromeja, kuten anista ja lakritsaa. Tuolainen monivivahteisuus mua ipoissa kiehtoo, ei pelkkä tymäkkä humaluus. Vähän sama vika on paikkalisen Top Fuelin ipassa, potkua on, mutta turhan yksipuolinen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Njaa, eipä ollut Mufloni CCCCC niin hyvä kuin muistelin. Eikä kyllä West Coast Ipa mun makuuni kaikkien kehujen arvoinen. Jotenkin noiden molempien maku oli aika yksioikoinen, tosin WC-ipa alkoi lämmetessään hiukan saamaan sävyjä, eikä ollut vain kitkerän nyrpeä humalapommi alusta loppuun, kuten tuo CCCCC. Esim. Brewdogin HC IPA tai aiemmin mainitsemani Great Dividen Hercules ovat humalaisia, alkoholipitoisia ja täyteläisiä maultaan, ja lämmetessään esiin tulee lievää makeutta, lisäksi HC:ssa nousee todella hyviä aromeja, kuten anista ja lakritsaa. Tuolainen monivivahteisuus mua ipoissa kiehtoo, ei pelkkä tymäkkä humaluus. Vähän sama vika on paikkalisen Top Fuelin ipassa, potkua on, mutta turhan yksipuolinen.

Tosta Top Fuelista tykkään kyllä. Potkua on, mutta ei liikaa. Hyvin on Lohjalta lohjennut :) BierBier tossa pohjois-espalla on paikka jossa tuota maistellaan silloin ja tällöin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Tästä ketjusta varmaan löytyy parhaat asiantuntijat kertomaan Vantaan Tikkurilan ja lähimaaston parhaat olutravintojat. Olen muuttamassa Tikkurilaan ja paikka on etukäteen uppo-outo. Hyvän oluen ystävänä kuulisin mielelläni paikat, johon kannattaa rahansa tuhlata.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
En asu todellakaan kaukana Tikkurilasta, mutta jotenkin on jäänyt paikan olutpaikat kartoittamatta. Sen verran kuitenkin huomasin tuota uutta Asemakeskusta pikaisesti katsastaessa, että siellä näytti raiteiden yllä joku ihan pätevän oloinen olutbaari olevan. Tarkoitus on ollut käydä ihan testaamassa, mutta toistaiseksi on vielä jäänyt tekemättä.

Tuollainen paikka --> Maltainen Metso | Maltainen metso on laadukas olutravintola ja kohtaamispaikka Kauppakeskus Dixissä Vantaalla Löydät meidät raiteiden yläpuolelta.

Niin joo, ja onhan siellä Old Story, joka on kyllä myös testaamatta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En väitä minäkään tietäväni Tikkurilan paikoista sen enempää, mutta tuo L. Parasken mainitsema aseman paikka vaikutti ihan hyvältä. Heitin tyttären junalle ja vessoilla käydessäni huomasin paikan. Lista näytti ainakin kattavalta. En valitettavasti ehtinyt perehtyä tarjontaan.
 

Gneisenau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Metropolitans
Tuli testattua Ayingerin Celebrator Doppelbock ja pakko myöntää että hehkutukset eivät olleet turhia, todella maukas, täyteläinen, hivenen toffeemainen banaaniin taittava maku.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oma suosikki Sierra Nevada Pale Ale on ollut loppu kolmella viimeisellä Alko-visiitillä, pitää ensi kerralla tankata enemmän kun sattuu taas hyllyssä olemaan. Aika monia olen maistanut mutta tuo kolahtaa edelleen parhaiten.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Välillä on hyvä palata perusasioiden ja vanhojen klassikoiden äärelle. Lasissa on ylemmässäkin viestissä mainittua Sierra Nevada Pale Ale:a. On muuten kerta toisensa jälkeen vaan niin käsittämättömän hyvää. Seuraavaksi ajattelin vähän grillata halloumia ja chorizolla maustettua raakamakkaraa ja imailla ruokajuomana yhden Hardcore IPA:n.

edit: @Pleksi(t) tänään tuli ainakin Sellon alkoon uusi satsi, että jos liikut suunnilla niin sieltä löytyy. Toki myös alkon sivuilta voi tarkkailla saldoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hiisi-panimon Kyyttö vetelee viimeisiään lasissani. Ihan kiva stoutti, ehkä hivenen turhan makea jälkimaku mun mieleeni, mutta ei häiritse. Helppo, kepeä ja sopii tähän sateiseen säähän ja mielentilaan.

Laitilan Panimon Savuvehnä oli myös ok olut. Ei nyt lyönyt ällikältä, mutta ainakin viime viikon lager-setin jälkeen maistui hyvältä.

Viime viikolla tosiaan join puolenkymmentä Lapin Kultaa, yhden Tuborg greenin ja Kukko Lagerin. Näin siksi, että isännällä oli tuota Lapparia jääkaappi täynnä, Tuborg oli puhdas lotto ja Kukkoa ostin vastineeksi isäntäväen kokoelmiin. Olihan noissakin eroa - Tuborg oli aivan järjetöntä kusta, Lappari meni saunassa ja makkaran kanssa. Kukko oli sitten jo kohtalaista sellaisenaankin. Vaan kyllä mulla ikävä tuli ihan oikeita makuja, vaikka varsinkin Kukkoa joi mielellään esim. ruoan kanssa.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Välillä on hyvä palata perusasioiden ja vanhojen klassikoiden äärelle. Lasissa on ylemmässäkin viestissä mainittua Sierra Nevada Pale Ale:a. On muuten kerta toisensa jälkeen vaan niin käsittämättömän hyvää. Seuraavaksi ajattelin vähän grillata halloumia ja chorizolla maustettua raakamakkaraa ja imailla ruokajuomana yhden Hardcore IPA:n.

edit: @Pleksi(t) tänään tuli ainakin Sellon alkoon uusi satsi, että jos liikut suunnilla niin sieltä löytyy. Toki myös alkon sivuilta voi tarkkailla saldoa.

Jesh, kävin Mankkaalla eilen ja siellä oli myös täysi hylly, nyt on taas herkkujuomaa kaapissa. Samalla ostin Ruosniemen panimon Piirimyyjän, yllättävän hyvä oli tämäkin, voin ostaa toistekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös