On aika oluen

  • 674 703
  • 3 968

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisi mahdollisuus tuottaa Systembolagetista jokunen toiveolut, mutta sen verran laajalta näyttää tuo valikoima, että menee sormi suuhun. Olisiko jollakulla heittää esim. jotain nohevaa ruotsalaista pienpanimoa, jonka tuotoksia kannattaisi maistella? IPAt ja belgi-alet ovat mun juttujani, toki muitakin saa ehdottaa.

Itse join pariin otteeseen muutama vuosi sitten Tampereella olutravintola Konttorissa Nynäshamn-panimon tekemää Smörbundet Porteria, ja pidin oikein kovasti. Tuo meni oikeasti ihan kärkipäähän ikinä juomistani oluista. Olen siinä käsityksessä, että tuo panimo tekee pääsääntöisesti oikein hyviä oluita.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Suomen Alkosta löytymättömiä hyviä oluita on kohtuupaljon:

Myönnän olevani väsynyt, mutta en malttanut olla puuttumatta tähän lauseeseen. Miten v*tussa voi sanoa kohtuupaljon jos Systeemin valikoimassa on 2115 olutta ja alkolla alle 300 jossa joukossa kaikkia jokaisen ruokakaupan III-oluita. Ruotsin monopoli tarjoaa seitsenkertaisen valikoiman olutta! J*malauta!

Eikä tuo Ruotsin valikoima ole pelkkää kuraa ja bulkkia, vaan suuri osa tuotteista on erittäin hyviä.

Toki tuohon valikoiman laajuuteen vaikuttaa Systeemin käytäntö jossa asiakas voi tilata minkä tahansa Ruotsissa tuotetun olen lähisysteemiinsä tekstiviestillä! Koskahan Suomessa? Ai niin, ei koskaan.

Sampiolle avautumisen jälkeen vinkkinä että Mohawkilta ehdottomasti maistoon Extra Ipa ennen tuota Black Ipa Easterniä. Ihan eriluokan tuotteita tuon Extran eduksi.

Systeemin valikoimasta löytyy monenmoista herkkua, laita sitten tänne kommenttia mihin päädyit ja miltä maistui.

Lopuksi pyydän vielä anteeksi olkikuukkelilta avautumistani. Syyhän ei ole sinun vaan Alkon ja suomalaisen virkamieskoneiston.

Taidan joutua muuten avaamaan vielä West Coast Ipan tämän avautumiseni päälle vaikka on jo myöhä. Hyviä oluthetkiä kaikille!

Edit: Minuutin otannalla sampiolle Ipa-ehdokas jos vaan tuoja löytää. Saldot monin paikoin vähissä, mutta vielä näyttäisi jonkin verran olevan. Itselleni tuntematon olut, mutta uskallan silti suositella.

Cigar City Jai Alai Ipa - TinyURL.com - shorten that long URL into a tiny URL
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Meinasitko Ted tätä tuolla Sigtunan extra IPAlla: Mohawk Extra IPA (1419) - Systembolaget.se
Juurikin tuo. Voin suositella.

Ja asia on tosiaan juuri niin kuin Gleb sanoi, eli mustalais- tai haamupanimo, eri termejä käytetään. Voi helposti kyllä hämätä. Niin panimo onkin tosiaan Mohawk. Olen tuon EIPA:n takia aina kuvitellut, että panimo on Sigtuna, mutta se onkin sitten yksi niistä joita tuo Mohawk hyödyntää.

Mikkeller on tosiaan kuuluisin näistä haamuista. Sinänsä vähän ihmettelen, että maineeseen ja levikkiinsä nähden eivät ole Tanskaan omaa panimoa rakennuttaneet, tuskin voi olla rahasta kiinni? No, ehkä kokevat, että tuota kautta riittää enemmän resursseja kokeilla erilaisia juttuja. Erilaisia oluitahan Mikkeller on kyllä valmistanutkin ihan tuhottoman määrän. Köpiksessäkin Mikkeller barissa oli melkoisen kunnioitettava rivi hanoja, toki seassa oli myös muiden panimoiden tuotteita.

Edit. Kuten Jyrla sanoo, on Systembolaget aika tavalla valovuoden edellä Alkoa valikoimien suhteen ja sesonkioluitakin tulee aina huikeat määrät. Esimerkiksi jouluoluiden suhteen Alkon n. 20 eri oluen satsi (jossa on joka vuosi ne muutamat samat turhakkeet) kalpenee ihan huolella jokaikinen vuosi sille määrälle kaikkea mitä Systembolaget voi tarjota ja se ero sekä määrässä että yleensä laadussakin on ruotsalaisten hyväksi ihan omaa luokkaansa. Senpä takia on muodostunut jo perinteeksi käydä Tukholmassa halparisteilyllä joulukuun alussa.

Lisäksi Systembolaget ottaa tilauksia vastaan ja se toimii paljon jouhevammin kuin Alkon vastaava. Sieltä saisivat mennä johtoporras ottamaan oppia, mutta eihän niitä oikeasti kiinnosta, olut ei muutenkaan taida olla monopolin mielestä lähellekään tärkeimpiä myyntiartikkeleita...

Tästä tuli jo hiukan avauduttua tuolla Alkoholista yleisesti -ketjussakin.
 
Viimeksi muokattu:

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Lisäksi Systembolaget ottaa tilauksia vastaan ja se toimii paljon jouhevammin kuin Alkon vastaava. Sieltä saisivat mennä johtoporras ottamaan oppia, mutta eihän niitä oikeasti kiinnosta, olut ei muutenkaan taida olla monopolin mielestä lähellekään tärkeimpiä myyntiartikkeleita...

Ei kun täällä pitää mennä kaupaksi kossua.

Idioottimaisista aukioloajoista huolimatta vaihtaisin lagetin Alkoon silmääkään räpäyttämättä. Valikoima ei ole järin suuri Haaparannassa, mutta tilausvalikoima on tosiaan - Jyrla ansiokkaasti toi esille - valtava meikäläiseen monopoliin verrattuna.

Ja ne hinnat. Kaksi Haaparanta-reissua olen tehnyt ja olemme laskeneet satsin hinnan olevan yli 30% halvempi kuin jos ostaisi Suomesta vastaavat oluet. Esimerkiksi kelvollisen porterin (Carnegie) saa 15 kruunulla ja vaikkapa Brewdogin Dead Pony Clubin n. 18 kruunulla. St. Eriksin oluet saa alle 20 kruunun, samoin Oppigårdsin laatutuotteet... Voi tätä kateuden määrää länsinaapuria kohtaan.

Ja huom., siellä tapellaan saman pohjolan viinapirun kanssa, mutta "ei-kännäyskaljoilla" ei kuitenkaan riistetä. Väkevät ovat sitten asia erikseen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo Haaparanta ja sen kautta saatavat oluet on ainoita juttuja joista näin etelän vetelänä voi olla vähän teille pohjoisen poroille kateellinen (ainakin sijainnin suhteen). Ei se nyt tosiaan etenkään viikolla ole välttämättä lainkaan kallista reissata Tukholmaan Helsingistäkään, mutta töissä kun on viikolla, niin ei sitä parin päivän vapaata ihan noin vaan oteta ja vaikka risteily nyt olisikin puoli-ilmaista, niin onhan siinä safkattava ja ei sieltä Viikkarin pubistakaan erossa osaa pysyä, niissä kun on usein jokunen ihan ok olunen tarjolla.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Mufloni CCCCC IPA:a on tullut uusi erä Alkojen hyllyille ja ainakin omasta lähialkostani tuota herkkua löytyi. Kyllähän tuota ihan mielikseen hörppäili Lappeenrannan kamppailua samalla katsoessa. Oikein mukavaa varsinkin kun West Coast IPAa ei ole muutamaan hetkeen taas näkynyt.

Tällä viikolla pitäisi löytyä myös kehutun To Øl -panimon tuotteita (tai ainakin tuo yksi) Alkon hyllyiltä. Itsellä ei silmään sattunut Tammistossa, mutta pitääpä jatkossa olla tarkempana. Mielelläni maistaisin Mikkellerin "sukulaispanimon" tuotetta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kievarin Ameriikan Ale menossa. Hyvä kilpailija 66:lle. Ei yhtä greippinen, mutta oikein maukas maitokauppa-ale. Kuohun vastaava vielä odottelee avaamista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Paikalliseen Alkoon oli tullut aika paljon uutuuksia, joista poimin mukaani Rochefort 10:n, Chimay Triplen, Coisbo Queen's Desiren ja Neuzeller Apfel Bierin. Rochefortin jätän pääsiäiseksi, omppuoluen kokeilen kalan kanssa sunnuntaina. Nyt on lasissa tuo tanskalaisvehnis. Ihan ok, mutta ei mitenkään erikoinen. Ei kovin raikas maku, ehkä liian hiivainen jotenkin. Mutta vaihteluna menee, huomenna taas IPAa tuoppiin.

Systemistä on tulossa Mohawkin Extra IPAa nyt ainakin pääsiäiseksi.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Paikalliseen Alkoon oli tullut aika paljon uutuuksia, joista poimin mukaani Rochefort 10:n, Chimay Triplen, Coisbo Queen's Desiren ja Neuzeller Apfel Bierin. Rochefortin jätän pääsiäiseksi, omppuoluen kokeilen kalan kanssa sunnuntaina.

Tuo "omppuolut" on kyllä yks karseimmista tapauksista mihin olen oluen saralla törmännyt. Itse luokittelisin tuon ennemmin siideriksi kuin olueksi. Jää hyllyyn tänä vuonna, kun viime vuonna tuli erehdyttyä. Coisbon testasin myös, eikä ollut kyllä mikään kummoinen.

Rochefortia, Chimayta ja St.Feueillenia sitten pääsiäiseksi. Rochefortia taidan ottaa suoraan useamman yksikön, ainakin olutoppaan hehkutus on sitä luokkaa että lienee todella jäätävä tuote kyseessä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo "omppuolut" on kyllä yks karseimmista tapauksista mihin olen oluen saralla törmännyt. Itse luokittelisin tuon ennemmin siideriksi kuin olueksi. Jää hyllyyn tänä vuonna, kun viime vuonna tuli erehdyttyä. Coisbon testasin myös, eikä ollut kyllä mikään kummoinen.

Rochefortia, Chimayta ja St.Feueillenia sitten pääsiäiseksi. Rochefortia taidan ottaa suoraan useamman yksikön, ainakin olutoppaan hehkutus on sitä luokkaa että lienee todella jäätävä tuote kyseessä.

St. Feuillenia arvoin hetken, mutta jätin hyllyyn, otin ompun vaihtelun vuoksi. Saa nähdä, millainen se sitten lopulta on, vähän jänskättää. Tuo Coisbo alkoi tympiä loppua kohden, ei ollut kyllä kaksinen vehnis.

Rochefort on kallis kuin mikä, mutta jos se sitten olisi hyvääkin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Rochefort on kallis kuin mikä, mutta jos se sitten olisi hyvääkin.

Pieni hörppäisy otettu ja olihan se sekä tuoksultaan että maultaan taivaallinen olut. Omani tulevat haltuun ensiviikolla, pari kappaletta noita ja sitten kasia ja kutostakin siihen päälle.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rochefort on kallis kuin mikä, mutta jos se sitten olisi hyvääkin.
Onhan se trappistien kärkikastia. Mielestäni heittämällä parempi kuin vaikkapa Westvleteren 12. Moni tosin sanoo, että Rochefort 10 paranee kypsytyksellä vielä huomattavasti, siihen en itse osaa sanoa kun en ole järin vanhaa yksilöä koskaan maistanut. Muutaman vuoden vanha pullo löytyy itseltäni varastosta.

Pidän tosin Rochefort 8:sta itse asiassa vielä vähän enemmän kuin tuosta kympistä, mutta mainioita oluita koko kööri, 6 myös joka on oikeinkin pätevä dubbel.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Arkadian Alkosta löytyi perjantaina tätä Founders Centennial IPAa.

Kovilla odotuksilla otin, sillä samaisen panimon maitokauppatuote on loistava, kuten olen hehkuttanut täälläkin.

Ja ei tuo huono ollut, mutta ei kuitenkaan mikään super. Hedelmäinen ja ehkä liiankin saippuainen. Voltit eivät tuntuneet noin kovilta kuin pullo sanoo. Mutta suosittelen joka tapauksessa kokeilemaan jenkki-ipojen ystäviä nyt ainakin.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Anteeksi tunkeutumiseni tänne puuro-olut hifistelijöiden joukkoon, mutta nyt tulee pikku vinkki kunnon peruslagerien ystäville: lähes aitoa San Miguel Pale Pilseniä saa Tallinnan Superalkosta: SuPerAlko On-line alkoholi- ja tupakkakauppa Viinarannasta.ee - Alkoholi, alko, viina, vodka, konjakki, brandy, brandy, viski, whisky, olut, viinit, liköörit, savukkeet,juomat

Tuo on tosin pantu Hong Kongissa, mutta aitoa filpparilaista ei ilmeisesti lähiseuduilta saa mistään.
Kaikkien Aasian matkailijoiden pakko-ostos.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Onhan se trappistien kärkikastia. Mielestäni heittämällä parempi kuin vaikkapa Westvleteren 12.
Nyt ollaan jo heittämässä aika kovaa väitettä pöytään.

Rochefort 10 on erittäin laadukas olut ja toki aivan kärkikastia olutmaailmassa ylipäätään. Mutta. Itse olen maistellut rinnakkain R10:n ja St.Bernarduksen Abt:in ja St.Bernardus vei rinnanmitalla voiton. Rochefortissa on hyvin voimakas aniksisuus esillä ja St.Bernardus on jollain tapaa pehmeämpi ja tasaisempi kokonaisuus. Ja Westy 12 pesee hienoisesti vielä St.Bernarduksen ollen aika lähellä maailman parasta olutta. Hypestä huolimatta ja/tai sitä mukaillen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
BrewDog on kehitellyt suomalaisille oman Hello My Name is... -sarjan oluen ja sille etsitään nyt sopivaa nimeä. Ehdotuksia saa käydä heittelemässä: tuonne.

Itse olut on tupla-ipa tyrnillä maustettuna.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Beer Hunters - panimolta tulee Muflonator Alkon valikoimiin tällä viikolla.

Kyseessä vahva lager, saa nähdä kuinka kauan tällä kertaa kestää että sitä on oikeasti hyllyssä. CCCCC Ipan kanssa meni aika pitkäkin tovi muistaakseni.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
BrewDog on kehitellyt suomalaisille oman Hello My Name is... -sarjan oluen ja sille etsitään nyt sopivaa nimeä. Ehdotuksia saa käydä heittelemässä: tuonne.

Itse olut on tupla-ipa tyrnillä maustettuna.

Hello, my name is Päivi Räsänen? Mielenkiinnolla ja myös pienellä epäilyksellä odotan varsinaista tuotetta.
 

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Ihan kotimaisilta tekijöiltä Olvin Sandels Vehnäolut paneutuu makupoliittisesti itse asiaan eli todella vahva ja "vähän karu" vehnän perusmaku. Toinen mukava uutuus saman oluen laadussa on samoihin aikoihin lanseerattu Laitilan Kukon vehnäolut joka on hieman pehmeämpi jälkimaultaan. Ahvenanmaalaisen pienpanimon Stalhagenin hunaja-olut oli mielenkiintoinen mutta yllättävän sivistynyt , ei liian makea.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Tällä viikolla pitäisi löytyä myös kehutun To Øl -panimon tuotteita (tai ainakin tuo yksi) Alkon hyllyiltä. Itsellä ei silmään sattunut Tammistossa, mutta pitääpä jatkossa olla tarkempana. Mielelläni maistaisin Mikkellerin "sukulaispanimon" tuotetta.

Tuli tuota eilen maistettua ja olipa mielenkiintoinen tuttavuus. Jos olisi pitänyt maistaa ilman tietoa mitä on, olisin sanonut että tämä on joku IPA.

Pääsiäisoluissa ei mitään maatamullistavaa, StFeuillienin tuote oli ihan ok mutta ei nyt tarjonnut mitään maata mullistavaa noihin belgialejen joukkoon.

Rochefort sen sijaan oli aivan taivaallista ainetta, yhden olen juonut ja 4 piti vielä hakea varastoon ettei jää ilman. Huikea olut, heittämällä omaan top viitoseen oluiden saralla mitä olen maistanut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olihan tuo Rochefort 10 aikaa hyvä olunen. Maistelin sen juuri loppuun, ja tuli olo, että pitää käydä tsekkaamassa Alkossa, jos niitä lisää olisi saatavilla vielä. Noin muutoin tuli pääsiäisenä maisteltua useampi maukas olut, mm. Oppigårdin Amarillo ja Thurbo IPA ja pari muuta mitä en muista. Edelliset olivat kyllä loistavia nekin, kiitokset Systembolagetin valikoimasta vinkanneille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös