On aika oluen

  • 674 937
  • 3 968

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Näyttääpi tuo IPA olevan ainoa Goose Island, jota Alkosta saa. Itse en tuota juonut Ameriikassa, joten vertailua en pystyisi tekemään Suomesta ostetun ja paikan päällä nautitun kanssa. Toivottavasti valikoima laajentuu. Itse nautin Jenkkilässsä ainakin Green Alen (American Pale Ale), Honker's Alen (Bitter), Matildan (Belgialaistyylinen Ale) sekä 312 Urban Wheat Alen (vehnäolut), ja pidin kyllä kaikista.

Jos noita tulee Suomessa jostain pubista vastaan, niin suosittelen kokeilemaan.

Honker'sia ja 312 (+Summertimea) on ainakin ollut ruokakaupoissa myynnissä, Pere Jacquesia saa Arkadian Alkosta, Matildaa ja Bourbon County Stoutia sieltä on saanut aikaisemmin mutta ovat taineet jo loppua. Olutravintoloissa on lisäksi ollut ainakin Oatmeal Stoutia. Goose Island on nykyään ison ja pahan AB-InBevin omistuksessa mutta toivottavasti ei tule vaikuttamaan oluiden laatuun.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Honker'sia ja 312 (+Summertimea) on ainakin ollut ruokakaupoissa myynnissä

Nyt kun sanoit tämän, niin minulle palautui mieleen ennen reissuani lukemani pätkä... Goose Islandin oluita saa - tai on saanut - Suomesta ruokakaupoista, mutta laimennettuina. Noissahan omien muistikuvieni mukaan prosenttiluku oli viiden päälle. Kuinka paljon se sitten onkaan vaikuttanut makuun...
 

J.Petke

Jäsen
Ensi kesänä kun tulee mentyä Belgiaan, niin pitää pyrkiä päästä Westlvletereniin ja ostaa tuomisiksi muutama pullo. Käsittääkseni siellä myydän neljän pakkauksissa missä on kaksi blondea ja yksi 8 ja 12.

Jos Brysseliin olet menossa niin itse en jättäisin Beer Planetia väliin, niin hyviä kehuja tuo paikka on saanut.

Buy Belgian beer online at Beer Planet BEEReSHOP - the largest selection of Belgian beers and beer glasses!

Beer Planet - Brussels, Belgium - Reviews - BeerAdvocate
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos Brysseliin olet menossa niin itse en jättäisin Beer Planetia väliin, niin hyviä kehuja tuo paikka on saanut.
Bryssel lienee kuvioissa ihan reissun lopussa, koska sieltä arvatenkin lennetään Suomeen. Sitä ennen aika kulunee lähinnä Gentissä ja mahdollisesti siinä lähistöllä. Westvletereniin houkuttelisi mennä, eikä sen pitäisi kaukana ollakaan Gentistä. Toisaalta Belgia on pinta-alaltaan niin pieni maa, että ei siellä nyt varsinaisesti mikään ole kaukana toisistaan. Toki sitten sopivan kulkuvälineen löytäminen voi olla oma juttunsa.

Beer Planetissa täytynee käväistä jos sitä aikaa on. Kiitos muistutuksesta.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt kun sanoit tämän, niin minulle palautui mieleen ennen reissuani lukemani pätkä... Goose Islandin oluita saa - tai on saanut - Suomesta ruokakaupoista, mutta laimennettuina. Noissahan omien muistikuvieni mukaan prosenttiluku oli viiden päälle. Kuinka paljon se sitten onkaan vaikuttanut makuun...

Kyllä ainakin Goose Islandin kotisivut antavat noille (Honker's, 312 ja Summertime) vastaavat vahvuudet kuin olutopas.info eli max 4,7%.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Asiaa hivenen sivuten, viime viikolla tuli järjesteltyä olutetiketti-kokoelma ajantasalle ja huomattua että sieltä puuttuu paikallisessakin alkoholiliikkeessä myytävä Young's Double Chocolate Stout. No välittömästihän sitä piti hakea ja sehän oli suoraan sanottuna yksi parhaista stouteista mitä olen ikinä juonut.

Ihan uteliaisuudesta tiedustelen, mikä teki ko. oluesta mielestäsi hyvän?

Omaan makuun lähinnä pliisu ja vetinen tuote.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan uteliaisuudesta tiedustelen, mikä teki ko. oluesta mielestäsi hyvän?

Omaan makuun lähinnä pliisu ja vetinen tuote.
Höh, enpä ole moista luonnehdintaa Youngsin tuplasuklaasta vielä kuullut. Joitko riittävän lämpimänä? Itse vedin ekan aikoinaan liian kylmänä, eikä kyllä maistunut miltään. Seuraavan tajusin antaa lämmetä reilusti, ja maut tulivat aivan eri tavalla esiin. Ymmärrän, etteivät kaikki pidä kaikesta, mutta ei tuo kyllä pliisu ja vetinen ole.
 

J.Petke

Jäsen
Höh, enpä ole moista luonnehdintaa Youngsin tuplasuklaasta vielä kuullut. Joitko riittävän lämpimänä? Itse vedin ekan aikoinaan liian kylmänä, eikä kyllä maistunut miltään. Seuraavan tajusin antaa lämmetä reilusti, ja maut tulivat aivan eri tavalla esiin. Ymmärrän, etteivät kaikki pidä kaikesta, mutta ei tuo kyllä pliisu ja vetinen ole.

Täsmälleen saman asian olen huomannut. Jotkut amatööribaarit tarjoilevat tuon koff-kylmänä jolloin tuo ei pääse lähellekään oikeuksiaan. Saman koin aikoinaan kun join ensimmäisen Schenkerlan suoraan jääkaapista ja toisen unohdin vahingossa pöydälle 45 minuutiksi. Sen jälkeen tummemmat oluet unohtuvat aina pöydälle ennen juomista.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Höh, enpä ole moista luonnehdintaa Youngsin tuplasuklaasta vielä kuullut. Joitko riittävän lämpimänä? Itse vedin ekan aikoinaan liian kylmänä, eikä kyllä maistunut miltään. Seuraavan tajusin antaa lämmetä reilusti, ja maut tulivat aivan eri tavalla esiin. Ymmärrän, etteivät kaikki pidä kaikesta, mutta ei tuo kyllä pliisu ja vetinen ole.

Ihan alkuun saattoi olla liian kylmää, mutta lopulta pullon tyhjentämiseen kului aikaa ehkä 1,5-2 tuntia. Tämän ajan pullo oli koko ajan huoneenlämmössä, mutta kokemus jäi silti köyhäksi.

Esimerkiksi Siperia Stout - saati sitten Evil twinin Yin - kävelee yli ja vielä pyyhkii kenkänsä mennessään.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joo, ei portereita ja stoutteja juoda lagerkylmänä. Mielestäni varsin junttia jos juo. Siinä menettää kokonaan sen oluen aromit ja vivahteet. Yleensä huomaa, että kun olut on hetken aikaa vielä lämmennyt lisääsiinä lasissa, niin se maistuu jossain puolivälin jälkeen parhaimmalta.

Tälläisen amatöörimäisen olutharrastelunkin myötä on varsin hyvin alkanut oppia, että minkälaiset oluet on missäkin lämpötilassa parhaimmillaan. Valitettavaa on, että monesti oluthuoneetkin tarjoilevat usein liian kylmänä monia ale-tyyppisiä oluita. Toki siinä pitää ymmärtää tilat ja sen tuomat resurssit myös. Kuitenkin kuvittelisi, että osattaisiin paremmin huomioida nuo seikat, koska lähtökohtaisesti olettaisi ammattilaisten olevan asialla kun puhutaan olutravintolasta.

Paha sanoa miten on muualla, esim. Belgiassa, Saksassa jne. niin paljon ei ole tullut kierreltyä vielä.
 

J.Petke

Jäsen
Ihan alkuun saattoi olla liian kylmää, mutta lopulta pullon tyhjentämiseen kului aikaa ehkä 1,5-2 tuntia. Tämän ajan pullo oli koko ajan huoneenlämmössä, mutta kokemus jäi silti köyhäksi.

Ongelma oli varmaan siinä, että tuossa vaiheessa olit jo "tottunut" makuun. Eihän tuossa se suklaa kuitenkaan niin paljoa maistu. Olen huomannut, että tuossa oluessa se ensimmäinen neljännes yleensä maistuu parhaalle. Sen jälkeen siihen makuun on jo tottunut.

Mitä tulee tähän genreen niin Meantimen suklaaportteri hanakamana on ollut tähän mennessä se ylivoimainen ykkönen. Pullokamana tietenkin ihan täysin erilainen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen vähän samaa mieltä, nimittäin aika usein olut tulee tuomittua sen mukaan, miltä se muutamien hörppyjen aikana maistuu. En itsekään tykästynyt Youngsiin ekan pullon perusteella, vaikka kyllä se mullakin jonkin aikaa otti juoda ja ehti lämmetäkin hiukan. Sitten taas joku kestosuosikkini Chimay Blue on loppua kohden jo liian lämmintä, mutta ah aina vaan hyvää, koska "se on hyvää". Niin kuuluu olla, koska juon sen sopivan lämpöisenä ja alkupuraisu on mahtava.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sen verran kaksijakoisia mielipiteitä tuosta Young'sin tuotteesta, että voisi viikonlopun rientoihin ostaa yhden leilin tuota kamaa. Ei ole koskaan tullut syystä tai toisesta testattua. Heräsi mielenkiinto.

Ilman muuta nuo TQoFE:n mainostamat tuotteet on lähtökohtaisesti laadukkaampia, mutta esim. Plevnan Siperia on Imperial Stout ja siten jo hiukan eri viivalla. Omakohtaisesti voin sanoa, että parhaimpiin maistamiini oluisiin kuuluu vahvasti erinäiset Imperial Stoutit ja Imperial Porterit useiden belgioluiden ohella.

Makuasioita tietysti hyvin pitkälle, mutta mistäpä muustakaan voisi vääntää peistä kuin juuri niistä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tässä ketjussa kehuttiin joskus noita Stonen oluita, IPA tuli niiltä eilen maistettua ja kyllähän se hyvää oli. Tasapainoinen tapaus kaikinpuolin ja humalointi oli mukavan pehmeä. Oluista enemmän tietävä kaveri löysi siitä vähän hiivajäämää tjsp., mutta ei mua häirinnyt (tuntuu kielellä pienenä jauhomaisuutena kuulemma). Pitänee käydä maistelemassa noita muitakin panimon tuotteita joku päivä, melko suosaisen hintaisia kyllä ovat, niin ei viitsinyt koko palettia vetää läpi.
 

d2uce

Jäsen
Näyttääpi tuo IPA olevan ainoa Goose Island, jota Alkosta saa. Itse en tuota juonut Ameriikassa, joten vertailua en pystyisi tekemään Suomesta ostetun ja paikan päällä nautitun kanssa. Toivottavasti valikoima laajentuu. Itse nautin Jenkkilässsä ainakin Green Alen (American Pale Ale), Honker's Alen (Bitter), Matildan (Belgialaistyylinen Ale) sekä 312 Urban Wheat Alen (vehnäolut), ja pidin kyllä kaikista.

Jos noita tulee Suomessa jostain pubista vastaan, niin suosittelen kokeilemaan.

Tässä olen vaivihkaa koittanut tutustua vehnäoluisiin ja tuo 312 ainakin oli positiivinen yllätys. Jostain marketin hyllyltä tarttui mukaan ja varmaan tarttuu myös joskus toistekin.

Tavallisten pubien valikoimasta löytyy yleensä ne perus hoegaardenit, weihenstephanit ja franziskanerit, mutta näiden takaa on löytynyt jostain Citymarketin hyllyltä mm. belgialainen Vedett, joka ainakin minulle putosi varsin mainiosti.

Toki näissä vehnäisissäkin skaala on laaja ja eri tyylejä löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
Vielä piti käydä tutkimassa paikallisista Alkoista, että löytyykö Stadin Panimon IPAaa, mutta eipä ollut Nummelassa, eikä Lohjalla. Täytyi tyytyä Stallahagen IPAan joka on hyvä vaihtoehto sekin, ja jota lipittelen parhailllaan. Marsalkka IPA tarttui myös masiteltavaksi juhlavuoden tarjonnasta.
Muitakin tuotteita tarttui mukaan normivalikoimasta esim La Chouffe 0,33plo, joka mainittiin uutuutena. Olikos tästä jo 0,7 pullo ollut myynnissä?
Mielenkiintoinen tuote on myös Brooklyn Breweryn Black Chocolate Stout voltteja tasan 10. Tätä minulle suositeltiin pari viikkoa takaperin ravintolassa, mutta en promille määrän takia ottanut, kun en ollut parilla.
Jos joku on maistanut Alkoon sekä ravintoloihin tullutta Brimbenberg Alea tai jotain sinnepäin niin tässäpä Ale joka ei ole makuuni, liian makea, en voi sietää. Heikko tuote mielestäni ja haukuin se kyypparille saman tien. Ehkä pitää kokeilla uudemman kerran.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vielä piti käydä tutkimassa paikallisista Alkoista, että löytyykö Stadin Panimon IPAaa, mutta eipä ollut Nummelassa, eikä Lohjalla.
Tiedossasi varmaan on, että Alkon sivuilta voi käydä katsomassa muiden kuin väkevien juomien osalta tuotteiden suuntaa-antavan varastosaldon. Juuri tällä hetkellä kyseistä IPAa on merkattu olevaksi Lohjan Cittarin Alkossa 5 pulloa ja Karkkilan Alkossa 12. Päiväykset molemmista saldoista 28.2.

Ihan pitkän matkan takaa ei uskalla lähteä hakemaan tuotteita saldojen perusteella, mutta tilata voi tietysti aina.

Maistelin minäkin suurimman osan noista Alkon pienpanimo-oluista taannoin. Useimmat ovat sopusuhtaisia tuotteita joita voin mieluusti suositella. Itsekin pidin kovasti Stadin Panimon IPAsta. Suht vahvasti humaloitua tavaraa en yleensä viitsi samalla sessiolla paria pulloa enempää maistella, mutta tuota olisi saattanut mennä useampikin. Lähes samat sanat voi sanoa myös Beer Hunter's Muflonista, mutta Stadin Panimon IPAn selkeys ja runsasaromisuus puhuttelivat jotenkin enemmän. Pisteet myös onnistuneesta väristä.

Huvilan X-Porter on taas aivan loistava, todella myönteinen yllätys, tätä ostan mieluusti toistekin. Prykmestarin HunajaBockia on kehuttu, mutta omaan makuuni tuote on liiankin hunaja-arominen. Kuriositeettina toimii kyllä. En kuitenkaan osaa mieltää sitä minkään ruoan kaveriksi ja paljaaseen maisteluun löytyy motivoivampiakin tuotteita.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Muitakin tuotteita tarttui mukaan normivalikoimasta esim La Chouffe 0,33plo, joka mainittiin uutuutena. Olikos tästä jo 0,7 pullo ollut myynnissä?
Toissajouluna oli La Chouffen 0,75 myynnissä Alkoissa ja nyt tuo pikkupullo tuli vakiovalikoimaan. Todella hieno juttu, sillä kyseessä on erinomainen olut.

Ja varastosaldot kannattaa tosiaan katsoa läpi, ennen kuin lähtee isompaa kierrosta tekemään turhan takia, vaikka aina kannattaa muistaa, että varsinkin hyvin pienet saldot saattavat olla huventuneet loppuun. Täysin reaaliaikainen kun tuo saldo ei ole.
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
Tiedossasi varmaan on, että Alkon sivuilta voi käydä katsomassa muiden kuin väkevien juomien osalta tuotteiden suuntaa-antavan varastosaldon.

On tiedossa, mutta kyseinen Alko-visiitti juolahti mieleen kotimatkalla. Jossain Veikkolan kohdalla päätin kaartaa Nummelaan, josta Lohjan keskustaan ja toi cittari jäi väliin, mutta en ko. lenkkiä olisi jaksanut tehdäkään.
Harmi, että tältä erää pienpanimoerä oli tässä. Sitten vain odottelemaan pääsiäisen tuotteita.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Prykmestarin HunajaBockia on kehuttu, mutta omaan makuuni tuote on liiankin hunaja-arominen. Kuriositeettina toimii kyllä.

Mulla on vähän sama fiilis tuosta Hunajabockista, kyllähän sen nyt joi, mutta vähän liikaa omaan makuun tuo hunaja sieltä tuli päälle.

Alkoon on viime viikolla tullut uutuutena (ainakin oli uutuudet-listalla) Brooklyn Black Chocolate Stout. Itse tuli Jyväskylän reissulla tuota pari pulloa maistelua varten poistettua parempaan hyllyyn Alkon hyllystä ja kyllä tuotakin suklaastouttien ystäville voi suositella.
Itse kuitenkin edelleen ehkä ennemmin ostaisin Young'sia.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sitten vain odottelemaan pääsiäisen tuotteita.

Pääsiäisen tuotteita ei ole taidettukaan täällä vielä mainita eli tulossa ovat:
-Gouden Carolus Easter Beer
-Laitilan Kievari Mämmi 2012
-Nögne Ö God Påske
-Svaneke Vårhare
-Örbaek Påskebryg

Påskebryg taisi olla valikoimissa viime vuonnakin, Mämmikin on vanha tuttu nimenä mutta siitä on tulossa uusi resepti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Noista pääsiäisoluista Gouden Carolus ja Nögne kiehtovat ylivoimaisesti eniten. Loput on aika luokkaa: yhdentekeviä. Kenties jotain niistäkin tulee maistettua, mutta ajattelin keskittyä noihin kahteen mainittuun.

Gouden Carolus Classicin ja Christmasin olen testannut ja molemmat on aika verrattomia belgejä, joten uskaltaisin veikata Easter Beerin jatkavan samaa laatulinjaa.

Nögne nyt harvemmin jos koskaan pettää odotuksia, joten eiköhän tuokin ole hyvä.
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
Jos joku on maistanut Alkoon sekä ravintoloihin tullutta Brimbenberg Alea tai jotain sinnepäin niin tässäpä Ale joka ei ole makuuni, liian makea, en voi sietää. Heikko tuote mielestäni ja haukuin se kyypparille saman tien. Ehkä pitää kokeilla uudemman kerran.

No oluen nimi on Grimbergen ja nyt uusi kokeilu tänään. Ilmeisesti tullut tällä viikolla Alkoon, koska ei näy netissä vielä....ei kun näkyypäs ja se on blonde mitä on Alkossa. Ravintolassa tarjottu oli Dubbel, jossa sokerinen makeus haittasi minua.
Brooklyn Breweryn Black Chocolate Stout oli asiallinen todella tukevan makuinen stout, jossa suklaa maistuu vähemmän kuin esim Young's Double Chocolatessa. Alkoholi ei puskenut läpi. Tykkäsin. Toki prosentit vaikuttivat niin että vaikka hiljakseen sitä nautin, niin näin työviikon jälkeen alkoi silmä kummasti luppasemaan, toki pari muuta olutta oli alla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Grimbergen Dubbel oli tosiaan aika vastenmielisen sokerinen, ylimakea dubbel, joka peitti kaikki muut ominaisuudet alleen. Tai kenties niitä ei vaan ollut. Heikko tekele, enkä oikein usko, että se vaalea versio on sen kummallisempi. Pitänee joskus kokeilla, mutta erityisemmin kehuja en ole kuullut. Luulen, että ennemmin pelaan varman päälle ja turvaudun Leffeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös