On aika oluen

  • 673 424
  • 3 967

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Kaljoista en juuri mitään tiedä, ja ehkä juuri siksi makuhermoja on kyllä hyvin tyydyttänyt tuo Suomen Olutmestarin Schwarz-Weizen. Useammankin pullon tuota kehtaa maistaa saunan jälkeen.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Vaikka kaupasta jo nelosta saakin niin ostoskoriin päätyi sokkotesteissä pärjännyt S-Ryhmän "kotimaista Vaalea Lager". Kaikin puolin kelpo janojuoma, vaikka saunaan. Kunnon maisteluun vaatisi snadisti enemmän mallasta ja rosenttia.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ei ehkä ihan ketjun aihetta mutta jotenkin etäisesti liittyy olueen. Katselin eilen Ulkolinjan dokumentin Iranin kapinoivasta nuorisosta. Alkoholiahan ei Iranissa saa myydä (eika varmaan nauttiakaan). Tyypit teki siis kaljaa käyttämällä kaupassa myytävästä alkoholittomasta oluesta. Jotain vajaan kymmenen prosenttia ne kuulemma sai siihen alkoholia. Että mahtaa olla makuelämyksiä.
 
Viimeksi muokattu:

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Huomenna pitkästä aikaa aika oluen kaverin kanssa ja kysymys. Tässä oli juuri jonkin aikaa joku uusi ihmeellisen härö olutmaku. Siis samaa tyyliä mitä nämä lakusipsit ovat, niin hämärä että pitää jo maistaa. En perhana ottanut ylös tuota hämärää olut+jotain yhdistelmää, joten kysyn muistaako joku lukeneensa hassun kuuloisesta oluesta tässä lähiaikoina jostain?
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Nyt jumalauta. Mistään en löytänyt tätä olutta, tuli maistettua kaverilta ja ei helvetti. Partasta olutta ikinä, kirkkaasti.

Valmiermuiza - Dark Smoked Beer.Mä en koskaan ole niin pitänyt tummista, mutta tämä on oikeasti parasta mitä olen suuhuni kaatanut ikinä. Ihan käsittämätön maku savussa ja tervassa, huh hei.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tuli hankittua laatikollinen (6 x 75 cl) kalleinta olutta mitä olen koskaan ostanut, kun on kuulemma harvoin saatavissa.
Tummaa italialaista belgiä, Baladin Leön. Alunperin jouluolutta (Nöel), mutta nimi muutettiin, kun sitä alettiin myydä ympäri vuoden.
Pullo on aika vaikuttava, vahattu korkki-korkilla suljettu. Hiukan makea, toffeeta, hedelmää, mämmiä (!), mutta ei häiritsevästi. Alkoholi 9% on saatu kätkettyä hyvin. En malttanut antaa ensimmäisen puolikkaan lämmetä riittävästi, ja makuja tulikin lisää, kun aine lämpeni suositeltuun 9-11 asteeseen.
Erittäin tasapainoinen olut, mutta oliko hintansa väärtti, en sano vielä, vaan jatkan kokeilua vappuna ja juhannuksena.
Tax free hinta tälle oli 10 €/plo.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ai jai jai!

Tämä ketju kun pamahtaa maanantai (tai tässä tapauksessa tiistai) aamuna näytölle niin sitä joutuu hetken miettimään että "illalla vasta" ;=D

Cheers!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Joo'o varmaan monille olut affisionaadoille aikamoinen häväistys, mutta kyllä mulle vaan maistuu perus bulkkilaageri parhaiten. Juntti mikä juntti. Myös ulkkari bulkit menee, esim. Stella tai A. Le Coq.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joo'o varmaan monille olut affisionaadoille aikamoinen häväistys, mutta kyllä mulle vaan maistuu perus bulkkilaageri parhaiten. Juntti mikä juntti. Myös ulkkari bulkit menee, esim. Stella tai A. Le Coq.

Olin eilen tsekkiläisessä ravintolassa ja kyllähän ne tuotteet ihan selvästi erilaiselle maistui, mutta ei mitään kovin kummoista.

Mielummin juon bulkkilageria kuten esimerkiksi tänään, kun kiekko putoaa jäähän.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Olin eilen tsekkiläisessä ravintolassa ja kyllähän ne tuotteet ihan selvästi erilaiselle maistui, mutta ei mitään kovin kummoista.

Mielummin juon bulkkilageria kuten esimerkiksi tänään, kun kiekko putoaa jäähän.
Näin on, se ero löytyy sitten kun mennään johonkin porter, ipa jne. osastolle. Maistoin Sivukirjastossa jotain tummaa tavaraa minkä nimeä en nyt muista, mutta se oli kuin jotain nestemäistä mämmiä. Saatanan pahaa. Mutta ei kai noissa lager tyyppisissä tosiaan mitään järkyttävää heittoa ole.
Onnea illan koitokseen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo'o varmaan monille olut affisionaadoille aikamoinen häväistys, mutta kyllä mulle vaan maistuu perus bulkkilaageri parhaiten. Juntti mikä juntti. Myös ulkkari bulkit menee, esim. Stella tai A. Le Coq.

Mulle uppoaa molemmat eikä bulkkilagerin juomista tarvi varsinaisesti hävetä. Niistä ei vaan kauheasti ole harrastukseksi ja jutun juureksi ja ne ovat melko lailla samaa tavaraa ympäri maailman. Iisalmessa pantu ja Olvin omistama A Le Coq on saman verran ulkkari kuin Siim Liivik.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olin eilen tsekkiläisessä ravintolassa ja kyllähän ne tuotteet ihan selvästi erilaiselle maistui, mutta ei mitään kovin kummoista.

Mielummin juon bulkkilageria kuten esimerkiksi tänään, kun kiekko putoaa jäähän.

Tsekkiläisessä ravintolassa lienee tarjottu bulkkipilsneriä eikä bulkkilaageria. En voi väittää, että pelkän maun perusteella ainakaan itse aina tunnistaisin kumpaa bulkkia juon.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Mulle uppoaa molemmat eikä bulkkilagerin juomista tarvi varsinaisesti hävetä. Niistä ei vaan kauheasti ole harrastukseksi ja jutun juureksi ja ne ovat melko lailla samaa tavaraa ympäri maailman. Iisalmessa pantu ja Olvin omistama A Le Coq on saman verran ulkkari kuin Siim Liivik.
Hehe, sun heitosta tuli mieleen legendaarinen kasku niiltä ajoilta kun Lauri Dalla Valle haikaili Italian maajoukkueeseen. Joku sanaseppo häntä kuvaili yhtä Italialaiseksi kun Grandiosan pakastepizza. Sille läpälle hymyilin ihan ääneen. Enkä mä tietty häpeilekään bulkkilager mieltymystäni, arvelin vaan, että joillekin se mahdollisesti on merkittävä faux pas oluiden suhteen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näin on, se ero löytyy sitten kun mennään johonkin porter, ipa jne. osastolle. Maistoin Sivukirjastossa jotain tummaa tavaraa minkä nimeä en nyt muista, mutta se oli kuin jotain nestemäistä mämmiä. Saatanan pahaa. Mutta ei kai noissa lager tyyppisissä tosiaan mitään järkyttävää heittoa ole.
Kukin saa juoda puolestani mitä tykkää, mutta kyllä lagereissakin on ihan samalla tavalla ero bulkin ja laadun välillä. Kyllä se pellettihumala sieltä läpi maistuu, ei voi mitään. Vaan juon minäkin niitä välillä, ei siinä mitään. Aina ei tartte olla oikea lasi, lämpötila tai käsityöleima, vaan riittää ihan vain se juotava.
---

Pyynikin American Ipa oli omaan makuuni hyvä kauppavahvuinen. 5,2-pinnainen ja raikas kuin mikä. Tai no, rasvaisen lammasmakkaran kanssa ainakin oli raikas. Oli kelvannut näköjään muillekin, kun hylly oli tyhjentynyt pääsiäisen aikaan liki kokonaan. Kaksi inventeerasin mukaani ja jätin vittuillakseni yhden siihen hyllylle tönöttämään.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Kukin saa juoda puolestani mitä tykkää, mutta kyllä lagereissakin on ihan samalla tavalla ero bulkin ja laadun välillä. Kyllä se pellettihumala sieltä läpi maistuu, ei voi mitään. Vaan juon minäkin niitä välillä, ei siinä mitään. Aina ei tartte olla oikea lasi, lämpötila tai käsityöleima, vaan riittää ihan vain se juotava.
Tokihan eroja aina on ja kokeneemman tieteenharjoittajan paletti varmaan erottaa jopa sen, onko nyt pantu kraanavedellä vai alppien jäätiköiltä valuneella hookaksoolla.
Kuten tossa jo aikasemmin mainitsin tästä tummasta jota tuli testattua, niin se oli mun juomatottumuksille niin kova shokki, etten toiste enää moista nestemäistä mämmiä mieluusti joisi. Sen sijaan yleisesti parjattu Karjala tai Lapin Kulta menee jatkossakin.
Sitä tässä vaan mietiskelin arvon palstatoverit, että onko teille olemassa pahaa bisseä? Onko muuten nuoruuden laivareissuilta tuttu elefanttiolut lageria? Se on aika helvetin pahaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sitä tässä vaan mietiskelin arvon palstatoverit, että onko teille olemassa pahaa bisseä? Onko muuten nuoruuden laivareissuilta tuttu elefanttiolut lageria? Se on aika helvetin pahaa.

Wikipedia sanoo näin:
"the strong Elephant Beer was created in 1955 under the name Export Lager Beer featuring the Elephant label. The Elephant is still brewed in Carlsberg Breweries in Copenhagen and exported around the world."
Carlsberg Group - Wikipedia
Samaa mieltä siitä, että aika pahalta tuo maistui, mutta kai sitä ostettiin, kun siinä oli enemmän alkoholia kuin muissa siihen aikaan tutuissa bisseissä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sitä tässä vaan mietiskelin arvon palstatoverit, että onko teille olemassa pahaa bisseä?
Coors Light, Miller Light, melkein mikä vaan kurajenkkilight. Noita en suostu juomaan edes ilmaiseksi. Saisoneista en tykkää, mutta en kehtaa silti haukkua.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Samaa mieltä siitä, että aika pahalta tuo maistui, mutta kai sitä ostettiin, kun siinä oli enemmän alkoholia kuin muissa siihen aikaan tutuissa bisseissä.

Huh, elefantti. Ei se yhtä hyvälle maistunut kuin Koff, liian vahvaa se oli. Nykyään juon useimmin 6,0% alc volia.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sitä tässä vaan mietiskelin arvon palstatoverit, että onko teille olemassa pahaa bisseä?

Nuo brittityyppiset vahvat makeat oluet eivät uppoa. Tarkkaa tyyppiä en tiedä, yhden sellaisen ostin aikanaan Alkosta (enää ei ole valikoimassa enkä muista nimeä) ja toisen joskus Lontoossa ruokakaupasta. Kummastakin meni loppu viemäriin. Ylipäänsä makeat oluet ovat aina vähän arveluttavia.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Nuo brittityyppiset vahvat makeat oluet eivät uppoa. Tarkkaa tyyppiä en tiedä, yhden sellaisen ostin aikanaan Alkosta (enää ei ole valikoimassa enkä muista nimeä) ja toisen joskus Lontoossa ruokakaupasta. Kummastakin meni loppu viemäriin. Ylipäänsä makeat oluet ovat aina vähän arveluttavia.
No hitto vie, tästä tulikin mieleen, että mulle kyllä maistuu hyvä vehnäolut ihan millon vaan. Mainitaan vaikka König weissbier. Banaaninen veijari ja makea, varmasti mielestäsi hyvinkin arvelluttava tapaus.

Linkki vie viinikartta.fi sivustolle
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No hitto vie, tästä tulikin mieleen, että mulle kyllä maistuu hyvä vehnäolut ihan millon vaan. Mainitaan vaikka König weissbier. Banaaninen veijari ja makea, varmasti mielestäsi hyvinkin arvelluttava tapaus.

Baijerilainen weissbier ei voi olla huonoa eikä makeaa eikä varsinkaan arveluttavaa. Hitto, täytyykin kaivella jokin esimerkki siitä, mitä tarkoitin makealla. Siis tuollaista siideriä mutta vaan oluen makuista.

Edit: barley wine on se oluttyyppi mitä hain. Mausta tulee lähinnä mieleen opiskeluaikojen kotioluet, joissa oli tähdätty maksimi alkoholimäärään sokeria säästämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Baijerilainen weissbier ei voi olla huonoa eikä makeaa eikä varsinkaan arveluttavaa. Hitto, täytyykin kaivella jokin esimerkki siitä, mitä tarkoitin makealla. Siis tuollaista siideriä mutta vaan oluen makuista.
Kaivele ihmeessä, rupes kiinnostaa, että mitäs perhanan litkuja sä oot menny juopottelemaan. Pariin otteeseen itsekin brittein saarella tullu vierailtua, mutta ei nyt tähän hätään tuu mieleen mistä puhut.
Kaverit siellä siemaili jotain lämpimiä tynnyri aleja ihan mielissään, ja naureskeli mokomat minulle kun join ranskalaista lager olutta Englannissa (Kronenbourg 1664)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kaverit siellä siemaili jotain lämpimiä tynnyri aleja ihan mielissään, ja naureskeli mokomat minulle kun join ranskalaista lager olutta Englannissa (Kronenbourg 1664)

Opiskeluaikoina Englannissa Kronenbourg oli yksi mikä oli ikuisessa tarjouksessa eli sitäkin meni runsaasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös