Urheilun ja lasten leikkimisen ohella ihmiskeholle vaarallista touhua on moottorikulkineet.
Yhteen aikaan pääasiallinen harrastus oli ajella porukalla mopoilla ja kevytmoottoripyörillä maaseututeitä ja traktoripolkuja. Aina parit tankilliset tyhjäksi ennen kuin mentiin syömään kaverin vitullisen milffin (rauha hänen muistolleen) tekemää bolognesea. Anyway. Kun samoja teitä aina nuohottiin niin ne muodostuivat tietysti aika tutuksi. Jonkun kerran ajelin sitten mopolla toveri kyydissäni, mutta yritin silti pysyä kaverin kannoilla joka ajeli crossi-kevarilla. Ja pysyinkin, kunnes huomasin ajaneeni mutkassa sijaitsevalle suurta ojaa ylittävälle puusillalle niin lujaa, että tällä kertaa kääntymisen sijaan todennäköisesti lennettäisiin rajusti ojan pohjalle. Aika hidastui ja oli ryhdyttävä miettimään millaisella manööverillä tilannetta on yritettävä ratkaista. Tuumasin, ettei jarrutus ole kummoinen vaihtoehto, ja kulkine on vain yritettävä oikaista ja toivoa, että se ehtii tapahtua ennen kuin renkaat luiskahtavat sillalta. Siinä sitten akrobatiseerasin vaadittavaa painonsiirtoa, jolle kyytiläisen massa antoi pahaa vaikeuskerrointa, mutta niin tapahtui, että vastaohjauksella jouset täysin pohjassa pyörä oikeni ilman että renkaiden ja puusillan reunan väliin jäi senttiäkään ylimääräistä varaa. Pellolle siitä mentiin, muttei kuoltu eikä edes kaaduttu. Vauhtia oli joku 50-60. Kyytiläinen, joka oli onneksi ajan hermolla ja piti tiukasti kiinni, ei tiennyt olisiko pitänyt olla vihainen typerästä mutkaan ajosta vai kiitollinen hienosta seivistä.
Seuraavaksi sitten PV:llä liikkeellä, yön pikkutunneilla syksyn pimeydessä uuvuttavaa keskipitkää matkaa sellaisessa umpitunnelissa, että juuri ja juuri pysyy hereillä ja pystyy näkemään joten kuten minne ollaan menossa. Päällystetyllä maaseututiellä alkoi "sallittu mopoille" kevyenliikenteen väylä, tulosuunnastani katsottuna tien vasemmalla puolella. Paikka oli ennestään hatarasti tuttu, joten arvelin että melko kaasu pohjassa voi vastaantulevien kaistan ylittäen ajoradalta kevyelle väylälle siirtyä. No, oikeasti siinä oli kyllä tiukka mutka, mutta eihän sitä siellä pimeässä huomannut. Kevyen liikenteen väylä kuitenkin sijaitsi ehkä puolisen metriä tai metrin ajorataa alempana, joten kun siitä PV:llä 70 km/h tiukan mutkan sisäkaarteen ojan yli leikkasi, niin tömähti sopivasti sille alemmalle kevyen liikenteen väylälle ennen kuin ehti oikein edes huomata mitä tapahtui. Vauhtia kun oli sopivasti niin sitä pystyi jotenkin automaattisesti pystyssä. Perävaloani seurannut kaveri tuli samaa linjaa perässä. Molempia nauratti.
Vähän sama tapahtui myöhemmin autolla, kun en huomannut, että edessä on liikenneympyrä. Käsittämätön loikka rotwallista kimmoten koko ympyrän yli, ihan kuin jossain leffastuntissa tai tietokonepelissä. Onneksi ei ollut ympyrässä kummoista kalustusta, oli vasta rakennusvaiheessa. Vauhtia jotain 70kmh. Oli minusta hyvin ihmeellistä, ettei autolle käynyt kuinkaan. Olisi luullut, että vähintään renkaita puhkeaisi tai vanteita vääntyisi.
Myös yksi toinenkin maaseudun mutka jäi mieleen, kun jälleen vaikutuksen alaisena ajellessa noin satasen vauhdissa vanha etuvetoauto lähti kuivalla kelillä sivuluisuun tutussa mutkassa johon en koskaan ollut ajanut aivan niin kovaa. Mitenkään ihmeemmin en hätiköitynyt, vaan kokemuksen turvin pidin kaasun pohjassa ja "driftasin" sillä varsin mutka-ajokelvottomalla etuvetorakkineella pehmeästi koko mutkan lävitse. Ehkä hidastuneet refleksit auttoivat asiaa, luulen. Varmaan monta yritystä saisi tehdä että sama onnistuisi uudelleen, enpä tohtinut enää kokeilla.
Jo onnen kuin oli mitään ajokortteja, tuli ajettua aika kovaa luvattomasti käyttöön otetuilla autoilla. Yhdenkin kerran sitä pelästyi kun poliisit lopettelivat ratsiaansa ja kääntyivät perään, joten oli pakko ajaa hieman ripeämmin piiloon. Pelkkä vauhdin, paikan, kelin ja ajotaidon yhdistelmä oli näin jälkikäteen tarkastellen läheltä piti -tilanne. Mutta ajamallahan sitä oppi ajamaan.
Ihan tavan liikenteessäkin oli sitten yksi keissi, valtatiellä, johon tuuliselle paikalla mäen harjanteelle syntyy usein talvisin erityisen liukas kohta. Juuri siitä kohtaa ihan normaalisti ajellessa vanhan täyteen lastatun takavetoisen rotiskon perä keveni, ja olisi ilman toimenpiteitä kääntynyt vastaantulevan rekan alle. Mitenkään tietoisesti ei ehtinyt reagoida, mutta taas tuli selkäytimestä vain rauhallinen vastaohjaus eivätkä kaikki matkustajat edes ehtineet huomaamaan mitään.
Kerran meni nilkka, kun yritin driftailla mopolla missä ei ollutkaan tarpeeksi tehoja. Nilkan liikkuvuus oli vähän rajoittunutta kymmenisen vuotta, kunnes päätin jumppailla nilkan takaisin kuntoon.
Kerran olin kyydissä, kun Nissan Cherry auto ajettiin noin satasta mutkaan kääntyvästä alikulusta. Istuin takapenkillä, kun minun puoleinen kylkeni pamahti kaiteeseen ja takasivulasi tuli syliin. Olin vöissä ja nauratti vaan. Totesin, että minun olisi kannattanut ajaa. Sitten mentiin ajamaan lopputankillinen rallia paikallisten urheiluautoilijoiden radalle ja poltimme auton. Ostettiin se puoliltaöin ihan tuota varten.
Ja kerran kaverin autolla noilla maaseudun hiekkateiden yöejeluilla heitin komeaa nelipyöräluisua mutta vähän liikaa sisäkurvista leikaten, tavallaan ihan hieno linja mutta puskuri ja syyläri pamahtivat rikki tien kanttiin. Tarjouduin tietysti korjauttamaan auton omaan lukuuni heti seuraavana päivänä, mutta auton omistajan mielestä oli järkevämpää polttaa se. Sitten poltettiin se. Ei ollut penaalin terävin kynä hän.
Pari omaa autoa meni oikein lunastuskuntoon mutta niihin ei liittynyt mitään ihmeellistä dramatiikkaa, tuota samaa ajoharjoittelua vain. Tai toisessa yks kyytiläinen menetti hetkeksi tajun kun tuli kaiutinhässäkkä takaikkunalta päähän. Itse myös simahdin lopulta autonromun lähistölle mutta se ei johtunut ulosajosta vaan viinasta.
Ja yksi läheltä piti -tilanne pitää vielä mainita, ajoin kaverin autoa ollen hänelle niin vihainen, etten välittänyt mitä autolle käy. Ajoin lyhyen matkan ja matkan varrella vain pari mutkaa. Eräs oli kiertoliittymästä sisään ja seuraavasta ulos. Talvikeli. Etuveto. Otin kovan vauhdin, ja heitin vain auton poikittain, ikään kuin mentaliteetilla "katsotaan mihin menee". Hyvinhän se sattui menemään, mutten usko että siinäkään prosentit olivat ihan puolellani. Kolmosella, joten olisiko vauhtia ollut jotain 50-60.
Kaikki kaverit olivat paljon kädettömämpiä ja huono-onnisempia näiden vehkeiden kanssa.