Kumman itse pelaajana mieluummin voittaisit?
En edes ryhdy tarkastelemaan kysymystä siltä kantilta, että kumpi on helpompi tai vaikeampi voittaa, kumman eteen joutuu tekemään enemmän töitä - päästäkseen tasolle, että kumpi tahansa on mahdollista saavuttaa joutuu Suomessa kiekkoilijana tekemään todella paljon töitä (kuten joutuu muuallakin, vaikka sitten olisi "täytemiehenä" Stanley Cupin voittaneessa mestaruusjoukkueessa.) Pelaajana nykyinen minäni vastaisi ehdottomasti Stanley Cup ja syy on hyvin yksiselitteinen.
Minusta urheilussa liki vastenmielisintä on kaikenmaailman nationalistiset urheilutapahtumat, joissa urheilijat esiintyvät maajoukkueena, maansa lipun alla - en itkisi vaikka kaikenmoinen tällainen urheilutoiminta lopetettaisi välittömästi ja urheilijat kilpailisivat pelkästään joko omana itsenään tai seurana tai tiiminä, unohtaen sen kansallisuuden ja maajoukkueen muodostaman käsitteellisen "me-hengen". Maajoukkueurheilun kohdalla visvottaa vielä enemmän tämä korostunut kansallinen "me-henki", joka pääsee ilmoille urheilijan tai joukkueen menestyessä olympialaisissa tai mm-kisoissa tai jopa em-kisoissa. Sen tunteen vallassa joku peräkammarin poika Kainuun korpimailta heiluttaa karjalippistään ja vetäisee oluet ja uhmakkaana toteaa "me voitimme"! Vitut sinä luuseri voittanut yhtään mitään...
Toisaalta sama korostunut "me-hengen" -luominen työntää päätään ainakin osassa NHL-keskustelua ja kovin huvittuneena seuraan tunteenpurkauksia voiton tai mestaruuden jälkeen, kun joku redwings-fani tampereelta juhlistaa yösydännä "me voitimme"! Ööö... me?
Anteeksi vaan, mutta minusta se "me" pitää sisällään vain joukkueen, tiimin, organisaation - fanit eivät tähän joukkoon kuulu! He pääsevät kyllä nauttimaan tämän "me-porukan" aikaansaannoksista ja osin heidän rahoilla se "me-porukka" juhlii, mutta siltikään ne fanit eivät ole mitään "me".
Urheilufanina minulle kummankaan mestaruuden voitto ei tuota mitään nautintoa. En ole seurannut sitten Vancouverin olympiavuoden peliäkään maajoukkuekiekkoa, enkä sitten tammikuun 2013 peliäkään NHL-kiekkoa - totaalisen triviaalia puuhaa omassa elämässäni, merkityksetöntä puuhastelua joka ei tuota minulle tippaakaan nautintoa, ei vaan jaksa tätä salonkikelpoiseksi väännettyä epäkiekkoa.
vlad.