Antakaa määkin huudan!
Eilinen esiintyminen oli kyllä aika ristiriitainen. Suomi oli ihan puolustusasemissa melkein koko pelin läpi, ja vaadittiin Raskilta pari gamesaveria ja sitä että kiekot jäi melkein järjestään Tuukan varusteisiin kanukkien vedoista, ripareita tuli vähän ja ne mitä tuli siivottiin nätisti pois. Silti, paskemmalla maalivahdilla eilen olisi tullut takkiin. Suomella oli maalipaikkoja semmonen kolme, kerran sattu ohjuri osumaan kivasti, ja nyt riitti pisteeseen.
Mutta sitten ku kattoo noita nimilistoja ni mitä muutakaan tolta peliltä oikeen ois voinu odottaa? Kanadalla ihan järjetön materiaalietu, Suomella on mitä nyt on kasaan saatu revittyä + huippumaalivahdit, tietenkin peleistä tämmösiä Kanadoja vastaan tulee sit tämmöstä puolustustaistelua ja perässä roikkumista.
Ennakko-odotuksiin nähden Suomen pakit pelasi omaan silmään ihan helvetin hyvin, likasankoina toimineet Kukkonen ja Väänänen varsinkin esiintyivät helvetin hyvin edukseen. Ei varmaan pysynyt Jenni pöksyissään ku Ossi alisti hampaattoman virnistyksensä kanssa Crosbyjä ja Nasheja ja Ducheneita. Vanha kunnon Kukkos-Lasse oli ihan jotain muuta ku vanha kunnon Kukkos-Lasse myös. Hietasen ajattelin olevan ihan lapanen väännöissä ja Lepistön töhöilevän muuten vaan, mutta paskat, Hietanen jäi joo kerran Crosbyn jyräämäksi mutta ihan tasapäisesti sekin hobitti jollain ilveellä kulmaväännöissä pysyi. NHL-jampat oli OK, Vataselta hyvää kiekollista peliä, Salokaan ei ollut enää niin töhö ku aiemmissa peleissä, Timonen ja Määttä pelas hyvän pelin molemmat.
Kukkos-Lassesta tosin olisi pitänyt tulla taas se sama vitun idiootti joka aina pilaa kaiken, se tilanne missä Lasse tappoi Bennin laitaan oli jäähyn paikka ja oon saletti että jos Selänne ei ois käyny sen Crosbyn ballerinaesityksen jälkeen tuomareita jututtamassa, Lasse ois ajettu ulos nopeemmin ku Jenni ehtii sanoa Ossille "meidän vai teidän auto?" Helvetin hyvä että Teukka käyttää auktoriteettiaan, ja vielä pelin jälkeenkin latasi totuuksia Crosbystä ja sen erikoisasemasta tuomareiden silmissä. Crosby tietenkin oli siipimutteri-Kunnaksen tarinatuokiossa samanlainen muovinen iljetys ku aina ennenkin, eikä sanonu mitään suuntaan tai toiseen. Yök.
Ykköskentän touhu ei vakuuttanut Teemun psyykkistä hallintaa lukuunottamatta yhtään tässä pelissä, tuntu että Selänne ja Granlund oli aina samassa tilanteessa eikä tienneet oikein että mitä sä nyt teet ja mitä mä, meenks mä tonne eiku mä oon jo siellä no vedä eiku mä just syötin no vittu mä oon vaihdossa jo. Immonen oli vähän kujalla ymmärrettävästi näiden kanssa, mutta pari hyvää oivallusta Jakkekin näytti, varmaan ensi pelissä sujuu jo paremmin. Yllättävän hyvin pystyi Immonen vastaamaan jättikokoisten kanukkien fyysiseen peliin.
Hyökkääjistä kukaan ei hirveen edukseen päässyt hyökkäyssuuntaan esiintymään. Taas yksi valintojen jälkeen likasangoksi julistettu Pihlström ehkä eniten miellytti silmää, eihän se mitään maaleja koskaan saa tehtyä mutta saihan se nyt helvetin monta kertaa purettua Kanadan pyörityksiä tai tuotua kiekon alueelle sillä koohotuksellaan. Komarov ja Ruutu ois saanu vielä vähän enemmän taklata, Kontiola kenttineen oli vaisu, yks muutaman syötön mittainen pyöritys Kanadan päädyssä mutta ei siitä mitään tullut, ei ees Aaltosen maalintaakseluistelua. Jokisen kenttä toimi paremmin ku Korpikoski vaihtui Jussi Jokiseen, mutta eipä sekään hirveesti mitään aikaan saanut, kerran kävi tsägä. Lehterä oli hyvä.
Hyökkäyspeli oli siis aika olematonta, mutta totta kai se on kun siellä on viidestä parhaasta sentteristä neljä telakalla ja vastassa Weberit ja Doughtyt ja Pietrangelot ja Keithit ja puolustussuuntaan muutenkin kurinalaisesti esiintynyt Kanada.
Laitetaan nyt vielä näitä plussia:
+++ Rask. Ei kahta sanaa, ei ees yhtä. Piti Suomea pystyssä. Harmittavan helposti livahti voittomaali jatkoajalla jostain patjan alta, mutta oli ainoa syy miksi sinne asti Suomi edes pääsi.
++ Väänänen. Liiga-Ossi, paska-Ossi, autoilija-Ossi, Ossi ilman hampaita, Ossi "Miksi helvetissä toi on olympialaisissa?" Väänänen, näytti että miksi helvetissä se on olympialaisissa. Ihana ilkeää hakkaamista ja sörkkimistä just siinä rajoilla että tuomari ei puhalla. Isäntä-Ossi.
+ Pihlstöm. Tästä pörrääjästä ei pitänyt olla mitään iloa, mutta olihan siitä. Ei pysty moni miehen nopeuteen vastaamaan, helvetti kun sillä ois ees yksi käsi niin voisi olla todellinen tappoase.
Miinuksia en koe että tarttis jakaa kellekään. Suunnilleen kaikki oli vähintään Lari Lehtosia eli veti siellä oman osaamisensa ylärajoilla, mallikasta suorittamista kaikin puolin. Ykköskentän jampoista Granlund ja Selänne jätti ehkä eniten toivomisen varaa, mutta kun miesten keskeltä otetaan Barkov pois juuri kun askelmerkit oli löytyneet, ja laitetaan Immonen tilalle ni ei se voi olla näkymättä.