Olympiakisat 2014: Suomi

  • 2 235 855
  • 6 559
Tila
Viestiketju on suljettu.

Zaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tuo Barkovin loukkaantumiseen johtanut tilanne nyt kovin vaaralliselta näyttänyt, ja veikkaisin että siellä se jo Floridassa ennen kisoja vaivannut polvivamma ilmoittelee olemassaolostaan.

Nyt voidaan olla siinä tilanteessa, että asioita on pistettävä Barkovin kohdalla tärkeysjärjestykseen ja tämä olympiaturnaus ei ole listalla ykkösenä. Toisin sanoen: vaikka vamma olisikin lievää laatua, ei isoja riskejä kannata ottaa jos niitä on, vaan pistetään poika lepäämään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Uskomatonta pelleilyä. No, taisi olla sama tilanne Naganon pronssipelissä, mutta siitä huolimatta Suomi kairasi kanukkeja takaluukkuun.

Yhdyn tähän.

Kanadan pellelaumalla on aina omat tuomarit mukana kisamatkoilla.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Miten voi olla mahdollista, että toinen päätuomareista on jomman kumman joukkueen kansalainen? Eikö tosissaan muka löydy neutraaleja tuomareita? No toivotaan et tuomari on oikeesti todellinen ammattilainen ja puhaltaa neutraalisti paidan väristä riippumatta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Miten voi olla mahdollista, että toinen päätuomareista on jomman kumman joukkueen kansalainen? Eikö tosissaan muka löydy neutraaleja tuomareita? No toivotaan et tuomari on oikeesti todellinen ammattilainen ja puhaltaa neutraalisti paidan väristä riippumatta.
Vancouverin Olympiafinaalissa USA-Kanada taisi olla ainakin molemmat päätuomarit kanadalaisia, ja jos en väärin muista niin myöskin linjurit. Hyvin vihelsvät silloin, joten en nyt tästä jaksa ainakaan ennakkoon mitään skandaalia lähteä tekemään.
 

nilee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings
Miten voi olla mahdollista, että toinen päätuomareista on jomman kumman joukkueen kansalainen? Eikö tosissaan muka löydy neutraaleja tuomareita? No toivotaan et tuomari on oikeesti todellinen ammattilainen ja puhaltaa neutraalisti paidan väristä riippumatta.


Päätuomari viheltänyt 13 vuotta ja linjuri 18 vuotta NHL:ssa. Eiköhän ne osaa olla neutraaleja.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa Määttä puolustava puolustaja? Määtän pelaamista olen kuitenkin useamman ottelun nyt nähnyt NHL:ssä ja olympialaisissa, eikä hän kyllä puolustava puolustaja ole. Ei toki mikään hyökkääväkään. Ja kyllä siellä NHL:ssä hänen suurimmat puutteensa ovat puolustuspäässä, vaikka fiksuna pelaajana sijoittuukin hyvin. Hän pelaa Niskasen kanssa helpoimpia minuutteja Penguins-puolustuksessa, eikä todellakaan mitään shutdown-roolia.

Ihan fakta on, ettei todellakaan pelaa mitään helpoimpia minuutteja, joten lähdetään nyt vaikka siitä.

Toisekseen enemmän makuasia sitten on se, että mihin vedetään puolustavan ja yleispakin rajaa. Niskanen kuitenkin hyökkää paljon ja Määttä varmistaa. Jos sinun rajasi on toisessa paikassa, niin se on toki ihan OK mulle, mutta Määtän isoimmat ongelmat eivät ole puolustuspäässä.

Määtän suurin heikkous on vapaalla jäällä 1 vs 1 tilanteissa, joissa hänet viedään toisinaan kahville ihan high light reel meiningillä, mutta muuten hänen puolustuspelaamisensa (eli n. 99% ajasta - sijoittuminen, maalinedusta, purut jne.) on aivan kevyesti vahvuus, ei heikkous. Ja se on näkynyt jo näissäkin peleissä, kun vanha mies on vasta ollut kääntämässä rollaattoria takaisin omalle paikalleen Määtän pelastaessa Salon pulasta.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten voi olla mahdollista, että toinen päätuomareista on jomman kumman joukkueen kansalainen? Eikö tosissaan muka löydy neutraaleja tuomareita? No toivotaan et tuomari on oikeesti todellinen ammattilainen ja puhaltaa neutraalisti paidan väristä riippumatta.

Ihan helposti. NHL ei olisi aikanaan lähtenyt koko Olympia haihatteluun, ellei IIHF olisi hyväksynyt, että NHL tuomarit viheltää "NHL-maiden" matsit.

Ihan hyvä vain. Suomalaiset taas omaan tyyliinsä internetin uikuttajia joka palstalla heti etukäteen. Mieluummin noita kuin jotain ryydmarkkeja saati sitten nevahööd italialaisia.

Ei se Kanada matsi tuomareihin kaadu eikä ainakaan yhtään enempää kuin jos siellä olisi jotain mitä sattuu gambialaisia.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Yhdyn tähän.

Kanadan pellelaumalla on aina omat tuomarit mukana kisamatkoilla.

Tämä on niin klassista, ja yksi osasyy siihen, miksi tunnen arvokisoissa niin paljon antipatiaa Kanadan jääkiekkojoukkuetta kohtaan. Omat tuomarit, jottei vain hävittäisi. Usein tähän yhdistyy sikamaista pelaamista tietoisena siitä, että pilli ei kuitenkaan soi olennaisissa paikoissa. Jos ei ole kanukkituomari, niin sitten on joku tuomari Dell jenkkilän ihmemaasta mursunviiksineen suosimassa true-hokimiehiä.

Eipä yhtään yllättäisi, jos Kanada saa pelata miten sattuu, suomalaisia päätyy mystisesti jäähylle ja sitten jos Suomi sattuisi johtamaan viimeisessä erässä niin "tuomari ei halua ratkaista peliä" vaikka joku Rick Nash survoisisi mailansa Teemu Selänteen peräaukosta sisälle ja suusta ulos.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Ihan fakta on, ettei todellakaan pelaa mitään helpoimpia minuutteja, joten lähdetään nyt vaikka siitä.

Toisekseen enemmän makuasia sitten on se, että mihin vedetään puolustavan ja yleispakin rajaa. Niskanen kuitenkin hyökkää paljon ja Määttä varmistaa. Jos sinun rajasi on toisessa paikassa, niin se on toki ihan OK mulle, mutta Määtän isoimmat ongelmat eivät ole puolustuspäässä.

Määtän suurin heikkous on vapaalla jäällä 1 vs 1 tilanteissa, joissa hänet viedään toisinaan kahville ihan high light reel meiningillä, mutta muuten hänen puolustuspelaamisensa (eli n. 99% ajasta - sijoittuminen, maalinedusta, purut jne.) on aivan kevyesti vahvuus, ei heikkous. Ja se on näkynyt jo näissäkin peleissä, kun vanha mies on vasta ollut kääntämässä rollaattoria takaisin omalle paikalleen Määtän pelastaessa Salon pulasta.

BEHIND THE NET: Hockey Analysis and Statistics [new host]

Siinä ihan sitä faktaa. Oli sitten QoC tai RQoC, niin Määttä on yksi joukkueensa helpoimpia minuutteja pelaavia puolustajia. Määttä myös saa heti Letangin jälkeen joukkueessa eniten O-Zone-startteja, eli hänelle ei anneta vastuullisia omanpään aloituksia pääasiassa, vaan ne hoitavat muut.

Salo on ollut huono, mutta vastus ei ole vielä mitannut sitä, miten pystyy hoitamaan tonttia - tätä minä olen sanonut.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Ihan helposti. NHL ei olisi aikanaan lähtenyt koko Olympia haihatteluun, ellei IIHF olisi hyväksynyt, että NHL tuomarit viheltää "NHL-maiden" matsit.

Ihan hyvä vain. Suomalaiset taas omaan tyyliinsä internetin uikuttajia joka palstalla heti etukäteen. Mieluummin noita kuin jotain ryydmarkkeja saati sitten nevahööd italialaisia.

Ei se Kanada matsi tuomareihin kaadu eikä ainakaan yhtään enempää kuin jos siellä olisi jotain mitä sattuu gambialaisia.
Eiköhän niitä NHL-tuomareita oo myös ihan jenkkejäkin? ;) Ei sillä, en epäile ammattitaitoa ollenkaan, mut voi sitä jossittelun määrää otteluketjussa jos tulee vähänkin kyseenalainen vihellys. :D
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Se on minulle ihan ok jos toinen tuomareista tulee NHL:stä. Mutta miksi helvetissä se ei mene niin, että Kanadan peleissä on jenkkiläinen tuomari ja jenkkien pelissä kanadalainen tuomari? Vai eikö NHL:ssä muka ole jenkkiläisiä tuomareita?

Vaikeaa kuvitella, että missään muussa palloilulajissa tällainen pelleily olisi mahdollista. Ei ainakaan ihan äkkiä tule mieleen tapausta, jossa futiksen arvokisoissa olisi ollut tuomareita niistä miasta, jotka pelaavat vastakkain kyseisessä matsissa.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BEHIND THE NET: Hockey Analysis and Statistics [new host]

Siinä ihan sitä faktaa. Oli sitten QoC tai RQoC, niin Määttä on yksi joukkueensa helpoimpia minuutteja pelaavia puolustajia. Määttä myös saa heti Letangin jälkeen joukkueessa eniten O-Zone-startteja, eli hänelle ei anneta vastuullisia omanpään aloituksia pääasiassa, vaan ne hoitavat muut.

Salo on ollut huono, mutta vastus ei ole vielä mitannut sitä, miten pystyy hoitamaan tonttia - tätä minä olen sanonut.

Joopeli joo. Brooks Orpik on aivan helvetin kaukana omassa luokassaan pingviinien paskin pakki jäällä. Siinä lisää faktaa tilaston todistusvoimasta. Edelleen jää jäljelle se, että Määtän ongelmat eivät ole puolustuspäässä, eli se ei ole hänen heikkoutensa, eli hän ei kuulu samaan keskusteluun Vatasen kanssa siinä suhteessa. Oletko tästä eri mieltä?

Salosta olen samaa mieltä sikäli, että mittarit on olleet huonoja. Mutta niillä huonoilla mittareillakin Määttä on ollut lastenvahtina Salolle. Kanada-matsi sitten mittaa yhden pelin verran kovaa vastusta vastaan ja luulen, ettei asia tule ainakaan paremmaksi Salolle muuttumaan. Se pärjääkö siinä kyydissä sitten Määttäkään on toinen asia, ja se jää nähtäväksi. Itse veikkailen, että Suomen pakeilla ihan viimeistä myöten on paskat housuissa ja verkot väärässä päässä tötteröllä, mutta toivottavasti olen väärässä ja tai veskari pelaa maagisen matsin.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Joopeli joo. Brooks Orpik on aivan helvetin kaukana omassa luokassaan pingviinien paskin pakki jäällä. Siinä lisää faktaa tilaston todistusvoimasta. Edelleen jää jäljelle se, että Määtän ongelmat eivät ole puolustuspäässä, eli se ei ole hänen heikkoutensa, eli hän ei kuulu samaan keskusteluun Vatasen kanssa siinä suhteessa. Oletko tästä eri mieltä?

Älä rupea puhumaan nyt kukkaruukuista. Itse teit täysin bullshittia olevan väitteen siitä, että Määttä ei pelaisi helpoimpia minuutteja, ja vaadit vielä tämän ottamisa lähtökohdaksi. Minä en ole ottanut missään esille kenenkään absoluuttista tasoa tässä, eivätkä nuo sitä mittaa - ne mittaavat tasan sitä mitä väitit. Joten mitä jos nyt myöntäisit puhuneesi ihan höpöjä, kun ne pystyttiin aivan hetkessä sellaiseksi osoittamaan.

Hän on Vatasta ehdottomasti parempi puolustuspäässä, mutta häntä ei olla siellä vielä testattu kunnolla ja hänellä on mielestäni puutteita puolustuspelaamisessa - tämän myös Bylsma tiedostaa, koska ei peluuta häntä vastuullisia puolustuspään minuuteilla.

Salosta olen samaa mieltä sikäli, että mittarit on olleet huonoja. Mutta niillä huonoilla mittareillakin Määttä on ollut lastenvahtina Salolle. Kanada-matsi sitten mittaa yhden pelin verran kovaa vastusta vastaan ja luulen, ettei asia tule ainakaan paremmaksi Salolle muuttumaan. Se pärjääkö siinä kyydissä sitten Määttäkään on toinen asia, ja se jää nähtäväksi. Itse veikkailen, että Suomen pakeilla ihan viimeistä myöten on paskat housuissa ja verkot väärässä päässä tötteröllä, mutta toivottavasti olen väärässä ja tai veskari pelaa maagisen matsin.

En ole myöskään lainkaan vakuuttunu Suomen puolustuksen tasosta, koska sitä ei kuvasta vahva vääntövoima, kova maalineduspelaaminen tai isojen ja nopeiden hyökkääjien pysäyttäminen suorassa hyökkäyksessä (viimeisimpään toki pystyy vaikutamaan suuresti mailapelaamisella ja sijoittumisella, mutta sitä lisäapua ei fyysisestä puolesta saa). Myöskin näiden europakkien kyky pelata kiekollisesti ajan ja tilan vähentyessä, on edelleen kysymysmerkki.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hän on Vatasta ehdottomasti parempi puolustuspäässä, mutta häntä ei olla siellä vielä testattu kunnolla ja hänellä on mielestäni puutteita puolustuspelaamisessa - tämän myös Bylsma tiedostaa, koska ei peluuta häntä vastuullisia puolustuspään minuuteilla.
Minun pointtini on, että Bylsma peluuttaa niillä minuuteilla Brooks Orpikia ja sen vuoksi 40% Pittsburghin miespopulaatiosta on menettänyt tukkansa korviensa päältä. Bylsman tiedostamisen arvo on tässä siis jotain ihan roskaa. Kun Määttä ja Niskanen olivat ykköspakkiparina ja pelasivat ne minuutit, he pelasivat aivan erinomaisesti. Sovittaisiinko vain, että tilastojen valossa olet oikeassa - Määttä ei ole pelannut paljoa niitä minuutteja: Ja minä saan pitää ihan katsomiseen perustuvan näkemykseni siitä, että kun hän niitä minuutteja on pelannut, on hän pelannut kauden toiseksi parasta lätkäänsä? Viime viikkoina on kulkenut vielä paremmin.

En ole myöskään lainkaan vakuuttunu Suomen puolustuksen tasosta, koska sitä ei kuvasta vahva vääntövoima, kova maalineduspelaaminen tai isojen ja nopeiden hyökkääjien pysäyttäminen suorassa hyökkäyksessä (viimeisimpään toki pystyy vaikutamaan suuresti mailapelaamisella ja sijoittumisella, mutta sitä lisäapua ei fyysisestä puolesta saa). Myöskin näiden europakkien kyky pelata kiekollisesti ajan ja tilan vähentyessä, on edelleen kysymysmerkki.

Tästä sitten jokseenkin samaa mieltä, joskin lisäisin vielä ensi kertaa vuosiin sen, että Suomen pakisto on liian suurelta osin luokattoman hidas.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olenko ainoa täällä jonka mielestä Ruutu ei ole ollut erityisen hyvä? Toki ketju pelasi tänään hyvän pelin, mutta Ruutu kyllä hukkaili kiekkoja ja liike oli jotenki tahmean ja vaikean näköistä. Näkisin kyllä OJ:n laidassa ennemmin jonkun kädellisen laiturin.

Voin olla puusilmä, mutta mielestäni Ruutu oli MOM eilen. Teki vaihdosta toiseen oikeita asioita ja aivan kuin ennen kisoja ennakoin, tulee päällikön ja Tuomon muodostama kaksikko olemaan se Suomen joukkueen selkäranka.

Muuten Lepistö on ollut aivan huikaisevan hyvä näissä Suomen kahdessa ensimmäisessä höntsässä. Huomennahan se nähdään, miten Sami kestää kanukkien kyydissä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Ihan helposti. NHL ei olisi aikanaan lähtenyt koko Olympia haihatteluun, ellei IIHF olisi hyväksynyt, että NHL tuomarit viheltää "NHL-maiden" matsit.

Ihan hyvä vain. Suomalaiset taas omaan tyyliinsä internetin uikuttajia joka palstalla heti etukäteen. Mieluummin noita kuin jotain ryydmarkkeja saati sitten nevahööd italialaisia.

Ei se Kanada matsi tuomareihin kaadu eikä ainakaan yhtään enempää kuin jos siellä olisi jotain mitä sattuu gambialaisia.

Joo varmasti laadukkaammat tuomarit kuin esim. kotoisesssa Liigassa. Itse olin vain hyvilläni kun kuulin, että on NHL:stä otettu tuomarit sillä ottelusta voi tulla hyvinkin tunnepitoinen jolloin tuomareilta vaaditaa osaamista. Samanlaista osaamista ei löydy mistään muualta. On ennenkin Kanadan peleissä viheltänyt kanukkidumari ja silloin ei ole mitään kotiinpäin vetämistä esiintynyt, joten miksi esiintyisi nyttenkään?
 

Histo

Jäsen
On ennenkin Kanadan peleissä viheltänyt kanukkidumari ja silloin ei ole mitään kotiinpäin vetämistä esiintynyt, joten miksi esiintyisi nyttenkään?

Toisaalta monta kertaa Kanadan peleissä kanukkidumari on vetänyt kotiinpäin, kuten vaikkapa surullisenkuuluisat Kanada Cup-pelit, joten ei se mikään ihme ole, että asia herättää närkästystä.

Muissa joukkuelajeissa ammattituomareita löytyy monilla eri kansallisuuksilla varustettuna, joten tällaista tilannetta ei pääse syntymään.
 

Tertsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Twitterin mukaan Barkov parhaillaan magneettikuvauksissa. Eli joskohan sieltä parin tunnin sisällä jotain tietoa heruisi..
 

marras

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisaalta monta kertaa Kanadan peleissä kanukkidumari on vetänyt kotiinpäin, kuten vaikkapa surullisenkuuluisat Kanada Cup-pelit, joten ei se mikään ihme ole, että asia herättää närkästystä.

Muissa joukkuelajeissa ammattituomareita löytyy monilla eri kansallisuuksilla varustettuna, joten tällaista tilannetta ei pääse syntymään.

Tämä on totta, mutta eikai tuommoisia tapauksia ole moneen vuoteen tapahtunut? Kyllähän nuo tuomareina ovat varmasti omassa luokassaan, pitää vaan toivoa että pystyvät tosiaan olemaan objektiivisia.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Minun pointtini on, että Bylsma peluuttaa niillä minuuteilla Brooks Orpikia ja sen vuoksi 40% Pittsburghin miespopulaatiosta on menettänyt tukkansa korviensa päältä. Bylsman tiedostamisen arvo on tässä siis jotain ihan roskaa. Kun Määttä ja Niskanen olivat ykköspakkiparina ja pelasivat ne minuutit, he pelasivat aivan erinomaisesti. Sovittaisiinko vain, että tilastojen valossa olet oikeassa - Määttä ei ole pelannut paljoa niitä minuutteja: Ja minä saan pitää ihan katsomiseen perustuvan näkemykseni siitä, että kun hän niitä minuutteja on pelannut, on hän pelannut kauden toiseksi parasta lätkäänsä? Viime viikkoina on kulkenut vielä paremmin.

Niin paljoa en ole Pensin matseja katsonut, että osaisin sanoa, miksi Orpik nuo minuutit pelaa tai pitäisikö hänen niitä ylipäänsä pelata. Joten tältä osin en osaa ottaa kantaa tuohon. Kuitenkin yleensä vaaditaan näyttöjä pidemmältä aikaväliltä noista haastavista minuuteista, jotta voidaan sanoa kykyä niitä hoitaa. Se voi olla hyvin mahdollista, että Määttä (ja Niskanen) leiviskänsä siltä osin hoitanut on hyvin.

Joten tietenkin voit tuon näkemyksen pitää, enkä sitä tältä osin pysty riitauttamaankaan. Mutta se pääväittämäni edelleen pitää.

Tästä sitten jokseenkin samaa mieltä, joskin lisäisin vielä ensi kertaa vuosiin sen, että Suomen pakisto on liian suurelta osin luokattoman hidas.

Tämä lienee totta. Timonen on menettänyt kovasti luistelunsa tasoa iän myötä. Ainoastaan Vatasta voidaan sanoa loistavaksi luistelijaksi, Hietanen lienee toisiksi paras, mutta tuo koko (pituus + paino) on vain riittämätön, eikä hän ole tottunut pelaamaan niin nopeata ja fyysistä kiekkoa kuin tällä tasolla vaatimus parhaita vastaan on. Määtän luistelu on hyvää tasoa (ei siis loistavaa), ja se on ihan riittävää hänen kokoisekseen pelaajaksi.

***

Barkovin polvi magneettikuvataan juuri studiosta tulleiden tietojen mukaan, ja sen jälkeen tiedetään enemmän.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Barkov on tällä hetkellä kuulemma sairaalassa ja polvesta otetaan magneettikuvia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös