Oujee
Ampumahiihto on mielestäni erittäin oikeaa urheilua, vaikkei kuulukaan omiin intresseihini. Joskus olen nähnyt hyviäkin tv-toteutuksia ko. lajista, maanantainen oli unettavaa soosia.
Freestyle on nuorempi laji, mutta kiistatta -tätä sanaa Jyp-fanit rakastivat viimeksi:D - mediaseksikkäämpi ja markkinoinnillisesti kiinnostavampi kuin vaka, vanha ampumahiihto. Toki se, että itse toimii osittain viihde/mainosbisneksessä vaikuttaa mielipiteisiin, mutta kuitenkin. Olen absoluuttisen varma, että suomalaisten menestyminen alppihiihdossa, freestylessä, F-ykkösissä, tenniksessä, futiksessa, mäkihypyssä.......on parempaa PR:ää ja julkisuutta Suomelle kuin menestyminen maasto- tai ampumahiihdossa, painissa ja suunnistuksessa.
Tämä mitenkään noiden urheilulajien aktiiveja nonsaleeraamatta. Olen nimittäin itse sotilaiden suunnistuskisojen 4. inttivuosilta - suunnistaa en osaa lepakkoa enempää, mutta peesasin yhden kiekkoilijakaverin (Tapparassa silloin ja otti sijan 5.) kanssa oikeaa suunnistajaa...nyt tämän voi jo tunnustaa;) No, jokatapauksessa suunnistuskin on urheilua parhaimmillaan.
Mutta siltikin soisin, että Ylekin katsoisi almanakastaan vuosiluvun olevan todellakin 2002 ja antaisi sen verran myönnytystä ajan hengelle, että näyttäisi suomalaisten miehittämän halfpipen ennen suomalaisten miehittämää ampumahiihtoa. Toki, jos halfpipessa ei olisi ollut suomalaisia, niin ilman muuta suomalaislaji eli ampumahiihto siinä tapauksessa ensin!
Kisojen tunnetuimmat suomalaiset ovat Amerikasta tulleiden tietojen mukaan Heikki Sorsa ja Sami Kapanen.
Naisten lätkä on mielestäni niin eri laji kuin miesten vastaava, että vaatii oman totuttelunsa, ennen kuin siihen pääsee sisälle. Onhan se aika liikuttavan näköistä kouhotusta ja luulen, että jo C-junnut veisivät naisten maajoukkuetta kuin kuoriämpäriä. Mutta jotkut pelaajista ovat kieltämättä taitavia, Riikka Nieminen on pärjännyt ihan tasavertaisesti myös ikäistensä poikien parissa aikanaan. Silmiinpistävää onkin pelaajien aika kova keskinäinen tasoero - ilmiö, jota ei miesten lajeissa samassa mittakaavassa tapaa. Otan esimerkin: Sami Kapanen, NHL:n nopein luistelija, on olympiakisoissa mukana olevien maiden pakeista kenen tahansa pysäytettävissä, jos kohdille sattuu. Sami on huikea, mutta ei niin ylivoimainen, että tekisi mitä vaan vaikkapa Latviaa vastaan. Näitäkin maita vastaan Samin on funtsittava kuvioitaan ja tehtävä paljon töitä maalien eteen. Naisten huiput ovat hämmästyttävän paljon parempia kuin heikoimmat naiskiekkoilijat. Riikka Nieminen voi ihan oikeasti melkein kävellä vastustajan alueelle sisään, jos siellä on huonompaa puolustuskalustoa vastassa.
Ihan mukavaa katsottavaa se on kuitenkin, kun silmä tottuu hitaampaan liikkeeseen.