Olympiaketju

  • 32 141
  • 331

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tiukkaa siis tulee. Taidanpa itse toivoa isännäksi Salzburgia, mutta voi olla, että Koreaan menee. Jääkiekkomielessä E-Korean voitto "pudottaisi" sitten yhden kovan/keskikovan maan olympiakisoista pois ja toisi tilalle läjän murskavoittoja.

Onkos muka päätetty, että isäntämaalla on kiintiöpaikka?
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsekin toivon Salzburgia. Se on hyvä talviurheilukaupunki ja muutenkin kiva paikka. Lisäksi loistavat yhteydet muualta eli siis aika lähellä. Sotshissa vituttaa Putinin riehuminen taas jälleen kerran. Toivon, etteivät todellakaan saa sinne mitään. Koreaan en taas sitä halua osittain aikaeron takia, osittain siksi, koska en oikein pidä noista Aasia-touhuista. Eivät oikein osaa arvostaa näitä meidän lajejamme. Se näkyy erityisesti yleisömäärissä. Hiihdon mm-kilpailut Sapporossa olivat tyhjille katsomoille ja sama uhkaa käydä nyt Osakan yu-kisoissa.

Tuntuu, että olympiakomitea vähän liikaakin hajasijoittaa noita kisoja. Samoin muut kv. liitot. Keksitään kaiken maailman tekosyitä, miksi Euroopan maa kisoja ei voisi saada ja silloin harvoin kun saa kuten Saksa mm-futiksen 2006 niin kisat järjestetään loistavasti.

Rasti seinään, harvoin olen Schollin kanssa edes tämänkin verran samaa mieltä. Sotshia vastustan itsekin pääasiassa juuri Venäjän diktatuurin takia. Viime vuosien poliittisilla näytöillä ei Venäjä kisoja ansaitse (tosin, saihan Pekingkin äskettäin omansa).

Mielestäni kuitenkin ihan perusteltua on tuo olympialaisten kierrättäminen muuallakin kuin Euroopassa, joten se ein sinällään vastustusperuste E-Koreaa kohtaan. Eihän päästetä unohtumaan, että Aasiassa taitaa asua noin puolet maapallon väestöstä, jollei ylikin. Mutta aikamoista urheilun yliannostusta on Aasia saanut nauttia viime aikoina - eikä edes Naganon talvikisoistakaan ole mennyt kuin 16 vuotta tuohon tultaessa, joskin neljä olympiadia toki jo lähes riittävä tauko on.

Salzburg olisi oma suosikkini ja koska sijaitsee Euroopassa, olisi talvikisojen pääkannattajakunta lähellä. Mutta erityisesti talvikisaisännän valintaan vaikuttaa viime hetkien lobbaus varmasti todella paljon. Madagaskarit, Indonesiat ja Paraguayt ne on näitäkin isäntiä valitsemassa kuten kesäkisojakin, vaikka ei kelkkailusta, ampumahiihdosta tai jääkiekosta tiedettäisi tuon taivaallista.
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkos muka päätetty, että isäntämaalla on kiintiöpaikka?

Tuskin on päätetty eikä ainakaan minun tiedossani mitään päätöstä ole. Oletan kuitenkin näin olevan, sillä näin on tähänkin asti ollut. Tuskin Italiakaan olisi karsintoja läpäissyt Torinoon päästäkseen. KOK halunnee jälleen myös kiekkobuumia Aasiaan, joten uskoisin, että kisojen yksi näkyvimmistä lajeista saisi myös paikallisen edustuksen. Luonnollisesti päätöstä ei ole tehty myöskään NHL-pelaajien mukanaolosta sen kummemmin kuin turnausformaatistakaan, mutta oletan tosiaan korealaisedustuksen olevan kisojen ainoassa joukkuelajissa varsin todennäköinen kisojen mennessä Koreaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mielestäni kuitenkin ihan perusteltua on tuo olympialaisten kierrättäminen muuallakin kuin Euroopassa, joten se ein sinällään vastustusperuste E-Koreaa kohtaan. Eihän päästetä unohtumaan, että Aasiassa taitaa asua noin puolet maapallon väestöstä, jollei ylikin. Mutta aikamoista urheilun yliannostusta on Aasia saanut nauttia viime aikoina - eikä edes Naganon talvikisoistakaan ole mennyt kuin 16 vuotta tuohon tultaessa, joskin neljä olympiadia toki jo lähes riittävä tauko on.

Eikös tämänkertaisista ehdokkaista kuitenkin kaksi sijaitse maantieteellisessä Aasiassa?
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehdokaskaupunkien esittelyseremoniat alkavat Suomen aikaa klo 17.15, joten kaiketi joskus kuudesta eteenpäin voisi kuvitella äänestystuloksia olla saatavilla. Fanaatikoille tiedoksi, että KOK:n sivuilla on myös striimiä tapahtumasta.

EDIT: Näköjään esittelyt kestävät tuntitolkulla ja siihen pressikonferenssit päälle. Varsinainen kisaisännän julkistaminen tapahtuu vasta klo 17 paikallista aikaa, joten jos oikein laskin, Suomen aikaa yhdeltä.
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös tämänkertaisista ehdokkaista kuitenkin kaksi sijaitse maantieteellisessä Aasiassa?

Makuasia. Tätä samaahan FF vääntää jo kuukausitolkulla Armenian ja Azereiden UEFA-jäsennyyden tiimoilta. Itse en ainakaan sen tarkemmin tiedä, mihin kohtaan se Euroopan ja Aasian välinen maantieteellinen raja Kaukasian nurkilla piirretään. Venäjä kai silti joka tapauksessa luokitellaan (lähes) poikkeuksetta eurooppalaiseksi maaksi, joten ehkä sitten niin, että valinnan osuessa Sotshiin olisi kyseessä kaikkia miellyttävä kompromissi - isäntämaa Euroopasta ja isäntäkaupunki Aasiasta. Eikös se ihan Mustanmeren rannalla sijaitse tuo Sotshi?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Makuasia. Tätä samaahan FF vääntää jo kuukausitolkulla Armenian ja Azereiden UEFA-jäsennyyden tiimoilta. Itse en ainakaan sen tarkemmin tiedä, mihin kohtaan se Euroopan ja Aasian välinen maantieteellinen raja Kaukasian nurkilla piirretään. Venäjä kai silti joka tapauksessa luokitellaan (lähes) poikkeuksetta eurooppalaiseksi maaksi, joten ehkä sitten niin, että valinnan osuessa Sotshiin olisi kyseessä kaikkia miellyttävä kompromissi - isäntämaa Euroopasta ja isäntäkaupunki Aasiasta. Eikös se ihan Mustanmeren rannalla sijaitse tuo Sotshi?

Kaukasuksen eteläpuolella, Mustanmeren rannalla kyllä. Viehättävä paikka ja Krasnaja Poljanan hiihtokeskukset lähellä. Sotsi sinänsä on 140 km pitkä hallinnollinen kaupunki, mutta se itse keskus on tuollainen ehkä Jyväskylän kokoluokkaa.

Eikä FF väännä yhtään mitään noiden UEFA-jäsenyydestä _maantieteellisen_ Aasian suhteen, onhan Uzbekistan ja Israelkin jäsen, vaikkeivät sijaitse oikeastaan lähelläkään Eurooppaa. Maantieteellisesti Sotsi on Aasiassa. Mitä Venäjään tulee, minulle on aina opetettu Venäjän olevan sekä eurooppalainen että aasialainen valtio.
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä, seuraako joku muu suoraa lähetystä Guatemalasta (ainakin Saksan Eurosportilla pyörii), mutta täytyypä sanoa, että ainakaan minua ei Sotshin viime hetken mainoskampanja vakuuttanut - nimenomaan ulosantinsa puolesta. Putin oli yhtä lipevä/etova kuin aina muulloinkin ja puhui muuten todella vahvalla venakkoaksentilla englantia (ranskaa milteipä paremmin) ja muutenkin venäläinen rentous loisti poissaolollaan - liekö jäänyt aamuvodkat juomatta. Ljushenko ja joku nuori nainen yrittivät olla vähän rennompia, mutta teennäiseksi meni. Eipä tämä Salzburginkaan kampanjajohdon puheenpärinä niin sytytä, mutta vaikea on Venäjää huonommaksi jäädä. Etelä-Korea taisi mennä jo multa ohi. No, varmaan puolen tunnin päästä jo kisaisäntä tiedetään...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Salzburg lähinnä jauhoi siitä, kuinka he ovat hakeneet 20 vuotta kisoja ja käyttäneet paljon rahaa, ja siksi heidän on saatava kisat. Ei vakuuttanut kyllä pätkääkään. Sotshista näin vain ihan lopun, Pljushtshenko ei välttämättä ole ulkonäöllisesti paras valinta tuollaiseen... Sinänsähän nämä puheet ovat olleet jo päivällä, Eurosport näyttää täytteenä kun äänestys on menossa.
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Salzburg lähinnä jauhoi siitä, kuinka he ovat hakeneet 20 vuotta kisoja ja käyttäneet paljon rahaa, ja siksi heidän on saatava kisat. Ei vakuuttanut kyllä pätkääkään. Sinänsähän nämä puheet ovat olleet jo päivällä, Eurosport näyttää täytteenä kun äänestys on menossa.

Niinpä tietysti, eipä tullut mieleen. Livestream-aikataulun tuolta olympic.orgista päivällä kyllä tarkistin ja ajattelinkin, että eikös äänestys ole koko ajan käynnissä. Silti vain pääsi tuo live-lätkä ruudun yläkulmassa hämäämään.

Ja sen verran on peruuteltava äskeisestä Salzburg-kommentistani, että kyllä he varsin lähelle Sotshia ylsivät huonoudessaan. Jos itse tuolla äänioikeuden omistajana paikalla olisi, niin vaikea olisi noilla jaaritteluilla yrittää keskittyä asiaan ja olla miettimättä, mitä kaikkea parempaa tekemistä sitä voisikaan olla... ei vaan, kaipa se ihan positiivinen asia olisi kisaisäntää valita. Suomella muuten käsittääkseni peräti kaksi äänioikeutettua: vanha tuttu Peter Tallberg ja urheilijakomission edustajana Saku Koivu.
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
HUOM! Eurosport pyörittää vielä ehdokaskaupunkien mainoksia, kun ensimmäisen äänestyskierroksen tulos on jo julkistettu. Jos joku fanaatikko siis JA:n viestejä lukee, viestin lopussa on spoileri.

Eipä korealaistenkaan esittely mitään Oscar-gaala-tasoa ole, mutta mielestäni kolmesta ehdokaskaupungista selkeästi paras. Jos äänestää saisin, ja ihan vaalin alle olisin ääntäni pantannut, olisin voinut tuolla näytöllä jo vakuuttua. Toivoa toki sopii, että suurin osa äänestäjistä olisi jo äänestyspäätöksen ehtinyt ennen päätösiltaa tehdä.






Ja nyt se paljastus: Ekalla äänestyskierroksella putosi pelistä Salzburg. Sääliin vetoamalla ei siis olympialaisia saa. Noinkohan ne Koreaan sitten kisat menee...
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Ei turhan pitkäveteinen tää lähetys. Kerros nyt Jacques se kaupunki...

Edit: Sotshiin meni.

Nyt kun NHL ilmoittaisi ettei päästä pelaajiaan kisoihin enää Vancouverin jälkeen... ;)
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja Sochille naapurimaahan talviolympialaiset 2014. Yllätys kai tuo, eikä ainakaan mulle mikään iloinen yllätys. Nyt nukkumaan. Sata minuuttia sen jälkeen, kun kirjoitin, että puolen tunnin päästä nimi selvillä...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja opetellaan samantien kirjoittamaan se paikannimi suomeksi, eli Sotši tai Sotsi, ei Sochi. Pieni yllätys, mutta kaipa Putinin paikallaolo vaikutti lopulta valintaan. Onnittelut naapurimaahan, itselleni tuttuun paikkaan menivät kisat.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Eikä FF väännä yhtään mitään noiden UEFA-jäsenyydestä _maantieteellisen_ Aasian suhteen, onhan Uzbekistan ja Israelkin jäsen, vaikkeivät sijaitse oikeastaan lähelläkään Eurooppaa.

Uzbekistan ei ole kylläkään UEFAn jäsen eikä koskaan tulekaan olemaan. Israel eurooppalaisten urheiluliittojen jäsen sen sijaan johtuen siitä, että osallistuminen useimpiin aasialaisiin maanosamestaruuksiin olisi heillä mahdotonta ja kilpailuista tulisi älyttömiä, koska useimpien Lähi-Idän maiden kilpaurheilijat kieltäytyvät kilpailemasta israelilaisia vastaan (viimeisin esimerkki tulee mieleen edellisten olympialaisten painista.

Otsikkoon liittyen - Jari Kupila Urheilulehdessä oli edellisessä numerossa hienosti ajan tasalla kolumnissaan, jossa uskoi olympiakisojen menevän Pohjois-Korean Pjongjangiin.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Maantieteellisesti Sotsi on Aasiassa. Mitä Venäjään tulee, minulle on aina opetettu Venäjän olevan sekä eurooppalainen että aasialainen valtio.

Koulussa minulle opetettiin, että maantieteellinen Euroopan raja on Volga tai vaihtoehtoisesti Ural. Näilläkin perusteella Sotsi kuuluu Eurooppaan samoin kuin muut kilpailupaikat 2014 kisoissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Koulussa minulle opetettiin, että maantieteellinen Euroopan raja on Volga tai vaihtoehtoisesti Ural. Näilläkin perusteella Sotsi kuuluu Eurooppaan samoin kuin muut kilpailupaikat 2014 kisoissa.

Kuule, kun sillä Euroopalla on rajoja etelässäkin päin... kyllä siellä samassa koulussa on opetettu, että etelässä raja on Kaukasus.

Uzbekit eivät tosiaan olekaan UEFAn jäseniä, viime vuonna puhuttiin kuitenkin kiivaasti jäsenyyden hakemisesta. Kazakstan sopii tosin esimerkiksi yhtä hyvin, sillä se ei ole Eurooppaan kuuluva valtio ja on UEFAn jäsen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
... joka on Sotsista Kaakkoon.

Sotsi sijaitsee siinä ainoassa Venäjän kulmassa, joka on Kaukasus-vuoriston eteläpuolella (toki myös Sotsista itään, ei oikeastaan kaakkoon on samaa vuoristoa, kun sen suunta on aika lailla luode-kaakko). Adlerin kentälle kun lennetään, lennetään aina Mustanmeren päältä suoraan kohti Kaukasusta. Itse olen kyseisessä paikassa käynyt. Oletko sinä?
 

scholl

Jäsen
Ja opetellaan samantien kirjoittamaan se paikannimi suomeksi, eli tai Sotsi.

Millä perustelulla Sotši ei kirjoitettaisi vaihtoehtoisesti Sotshi. Kuulostaisi ainakin minun korviin oikeammalta. Siis jos puhtaasti ääntämyksellisesti asiaa ajatellaan.

Vituttaahan tuo päätös. Ei siitä mihinkään pääse.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Millä perustelulla Sotši ei kirjoitettaisi vaihtoehtoisesti Sotshi. Kuulostaisi ainakin minun korviin oikeammalta. Siis jos puhtaasti ääntämyksellisesti asiaa ajatellaan.

Vituttaahan tuo päätös. Ei siitä mihinkään pääse.
Jos halutaan pilkkua nussia, niin kyllä tuo Sotši on oikea vaihtoehto eikä Sotshi. Kyrillisillä kirjaimilla kaupunki kirjoitetaan Сочи, ja nimenomaan tuo merkki "ч" on ratkaiseva, sillä virallinen "suomalainen" vastine sille on juuri "tš". Sama kuin esim. Tšekki vs. Tshekki, molempia käytetään mutta vain ensimmäinen on virallisesti oikein.

Ja kyllä itseäkin vituttaa, mutta eipähän ole pahat aikaerot. Ja onhan tuohon sentään vielä seitsemän vuotta aikaa totutella.
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Otsikkoon liittyen - Jari Kupila Urheilulehdessä oli edellisessä numerossa hienosti ajan tasalla kolumnissaan, jossa uskoi olympiakisojen menevän Pohjois-Korean Pjongjangiin.

Tämä olisikin ollut varsin mielenkiintoinen vaihtoehto. Järkyttävää huolimattomuutta ko. lehdeltä ja kyllä oikeastaan kuvastaa hyvin lehden tasoa. Sinänsä oli kyllä artikkelissa hyvin kuvattu Korean markkinoita mutta sopi kyllä paremmin etelänaapuriin. Ja kyseessä ei kuitenkaan ollut pelkkä kirotusvirhe (kaupunkien nimet kuitenkin hyvin samankaltaisia) vaan toimittaja rakenteli jo sopua Koreoiden välille. Pohjois-Korean lippukin taisi olla artikkelisssa. Tuolla nyt ei ainakaan olisi ruuhkia, mutta kisat voisivat olla epäreilut kun Suuri Johtaja voittaisi kaikki lajit joihin osallistuisi.
 

scholl

Jäsen
Jos halutaan pilkkua nussia, niin kyllä tuo Sotši on oikea vaihtoehto eikä Sotshi.


En tarkoittanut sitä, vaan tarkoitin, että jos ei ole koneessa mahdollista kirjoittaa š niin silloin en ymmärrä, että kirjoitetaan Sotsi, eikä Sotshi. No MTV3 kirjoittaa uutisissa Sotshi, joten ovat samoilla linjoilla kuin minä, eivätkä kirjoita Sotsi.

No onhan toki sellaisiakin mulkkuja, jokta sorsivat Umlautia silloin kun kyse esim. ü kirjaimesta, mikä helppo rankaista joka näppikseltä, eivätkä edes vaihtoehtoisesti kirjoita ue, vaan suoraan laittavat u. No onneksi ei tapahdu livenä, koska silloin saattaisin tempaista kuonoon
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Hieman epäilyttää Sotšin valinta kisaisännäksi. Sen verran, mitä minä olen paikasta kuullut, niin tunnettu lähinnä kylpylä/rantakohteena joskus parikymmentä vuotta sitten. Lämpötila ainakin kesällä näyttäisi olevan helteisen kuuma, ja wikipedian mukaan talven keskilämpötila näyttäisi olevan +4 astetta. Tuskin sentää lämpötila tulee olemaan ongelma, koska esimerkiksi keväällä järjestetyt talviuniversiadit pidettiin +15-20 asteen helteessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös