Ollakko vai eikö olla – kärppähuhut ja mutut

  • 4 071 730
  • 17 322
Eli jos pelaaja näkee, että valmennuksen pelikirja tuhoaa mahdollisuudet hyvään suoritukseen, niin pelaaja voi lakata yrittämästä parastaan ja näyttää persettä kaikille hänen ylisuuren palkkansa maksajille?

Nämä ovat tietysti henkilökohtaisia mieltymyksiä. Itse en kaipaa joukkueeseen yhtään luovuttajia, joilla ei vain asenne ja tsemppi riitä, kun kaikki ei olekaan pumpulisen vaaleanpunaista.
Miten se pelaaja näyttää parastaan, jos hyökkäyspeli ei tuota mitään?

Asenne ja tsemppi on tuottanut kolme edellistä kautta pelkkää paskaa
 

Mandrake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Bayern München
Miten se pelaaja näyttää parastaan, jos hyökkäyspeli ei tuota mitään?

Asenne ja tsemppi on tuottanut kolme edellistä kautta pelkkää paskaa
Pelaaja näyttää parastaan siten, että yrittää parhaansa annetuissa puitteissa. Aivan sietämätön ajatus, että Kärppäpaidassa tultaisiin vain työmaalle nojailemaan lapioon kunnan miehen tapaan.

Nyt ei ole kyse siitä, montako tehopistettä joku kykenee tekemään kaudessa tai montako jäähyä onnistuu tappamaan. Minä puhun vain siitä, että parhaansa yrittämisestä ei saa lipsua, vaikka kuinka kiukuttais.

On äärimmäisen harvinaista, että olosuhteet kyettäisiin luomaan niin optimaalisiksi kaikilta osin, että mikään ei vastusta tai ärsytä kauden mittaan. Jos joukkue haluaa menestyä, niin ne paskat on kyettävä syömään eikä vain luovuttaa yrittämästä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli jos pelaaja näkee, että valmennuksen pelikirja tuhoaa mahdollisuudet hyvään suoritukseen, niin pelaaja voi lakata yrittämästä parastaan ja näyttää persettä kaikille hänen ylisuuren palkkansa maksajille?

Hope dies last. Hope dies fast.
Kun pelaaja menettää uskonsa peliin, jota pitää pelata sekä uskon mahdollisuuteensa suoriutua kyseisessä pelissä hyvin niin yleensä lopputulos näyttää siltä, ettei pelaaja yritä.

Opettamisen piirissä tätä ilmiötä on tutkittu paljon motivaation eri teorioiden avulla. Yksi motivaation selitysmalli on Dweckin motivaatioteoria. Karkeasti Dweck jakaa motivaation kahteen eri ajattelutapaan:

Kasvun ajattelutapa vs. pysyvyyden ajattelutapa.

Ajattelutavat eivät ole ristikkäisiä ja meissä kaikissa on kumpaakin ajattelutapaa. Kun oppiminen sujuu ja se on kivaa niin me kasvamme ajattelussamme. Tässä tilassa kohtaamme haasteet osana oppimisprosessiamme ja ohjaudumme itse kiinnostuneita yhä syvemmälle oppimisemme kohteeseen. Jotkut puhuvat sisäisestä motivaatiosta - esimerkiksi jääkiekkoilijalla se voisi tarkoittaa aitoa halua kehittää itseään ja jos esimerkiksi kiekkoilija itse huomaa, ettei maalinteko tyydytä, niin hän ei lannistu vaan harjoittelee maalintekoa lisää. Pysyvyyden ajattelutapa taas on tälle jonkinlainen vastakohta, jossa yksilö ei usko enää kykyynsä oppia. Hän uskoo, ettei hän voi vaikuttaa omiin tuloksiinsa treenaamalla ja näkee tulokset enemmän lahjakkuutena, jotka häneltä puuttuvat. Tällöin oppiminen on raskasta, vertailevaa ja hidasta. Yleensä tämä näkyy ulospäin kyvyttömyytenä nauttia ja jopa välinpitämättömyytenä.

Kun katsoo Kärppien pelaajien kehonkieltä ja olemusta niin näkisin enemmän niin, että suurin osa joukkueesta on ajautunut pysyvyyden ajatusmalliin eikä heillä ole uskoa Marjamäen tapoihin peluuttaa. Heillä ei ole mahdollisuutta kasvaa, joten he pysyvät paikallaan tai heikkenevät. Jokaisessa joukkueessa on aina yksittäisiä yksilöitä, jotka taistelevat jonkun asian parissa päässään, mutta Kärppien kaikki pelaajat ovat aivan pihalla, mitä pitää tehdä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyse ei ole mieltymyksistä, vaan siitä että näkee pelikirjan tuhoavan koko kauden. Ja kaikesta tästä huolimatta Leskinen oli Kärppien toiseksi paras pistemies.
Nyt olet kyllä mielestäni pahasti hakoteillä. Leskinen oli surkea koko loppukauden, siis ihan sysipaska. Miksi Leskinen oli loppukauden ihan paska? No, koska hän itse halusi niin. Hän petti itsensä, joukkuekaverit, kannattajat ja kyllä myös minut. Ei tuohon ole olemassa selityksiä, jotka auttavat. Lapsellinen, epäurheilijamainen, epäammattimainen ja joukkuetta alentava toimintatapa Leskiseltä. Enpä tiedä, onko minulla koskaan ollut yhtä ällöttävä tunne kenestäkään Kärppien pelaajasta.

Sellainen loppuhuomio, etten väitä Kärppien menestymättömyyden olleen Leskisestä kiinni. Se on ihan eri tarina
 

Miksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, John Vanbiesbrouck
Nyt olet kyllä mielestäni pahasti hakoteillä. Leskinen oli surkea koko loppukauden, siis ihan sysipaska. Miksi Leskinen oli loppukauden ihan paska? No, koska hän itse halusi niin. Hän petti itsensä, joukkuekaverit, kannattajat ja kyllä myös minut. Ei tuohon ole olemassa selityksiä, jotka auttavat. Lapsellinen, epäurheilijamainen, epäammattimainen ja joukkuetta alentava toimintatapa Leskiseltä. Enpä tiedä, onko minulla koskaan ollut yhtä ällöttävä tunne kenestäkään Kärppien pelaajasta.

Sellainen loppuhuomio, etten väitä Kärppien menestymättömyyden olleen Leskisestä kiinni. Se on ihan eri tarina
Olen vahvasti samaa mieltä.

Minulla oli tämä tunne jo viime kaudella.
 

Rämemajava

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat
Minulla riittää ymmärrystä Leskiselle, välit meni Marjamäen kanssa jo viime kaudella, eikä ne parantuneet tällä kaudella, päinvastoin. Leskinen ehkä näki tuon Marjamäen pelikirjan heikkoudet, ja ymmärrettävää että lähtee.

Ja ei tule olemaan ainoa pelaaja joka lähtee, jos Marjamäki jatkaa.
Eiköhän jokaiseen joukkueeseen mahdu näitä pelaajia, joita valmentajan persoona tai pelitapa ei miellytä.

Osa sopeutuu parhaansa mukaan ja tekee silti kaikkensa joukkueen eteen. Osa taas kiukuttelee, kitisee medialle ja pelaa löysästi.

Laatujoukkueiden kannattaa pyrkiä välttämään näitä jälkimmäisiä.
 

Matala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ei tuo ole uutinen. Vaan hallilla kuultu huhu, jonka todenperäisyyttä en varmaksi voi tietää. Leskisen joukkojen puolelta tuo huhu kuultu, ei Kärppien.

Johtoportaan potkuihin liittyen minulla ei mitään tietoa. Voisin kuvitella, että hallitus käy kauden ammattitaidolla rauhassa läpi ja päätetyt toimenpiteet kuulemmme, kun aika on.

Leskinen jakaa mielipiteitä. Asenteessa olisi parannettavaa, mutta eilisessä pelissä hän oli yksi harvoista, joka yritti.

Mutta ei Leskinen ole ainoa löysäilijä. Tuossa joukkueessa oli muitakin, jotka sai löysäillä koko kauden, esimerkiksi Topi Niemelä. Onneksi lähtee pois!

Helpompi olisi luetella kenttäpelaajista ne jotka tällä kaudella yritti: Turunen, Hyry, Anttila, Olkkonen, ehkä jopa Kunyk.
 
Pelaaja näyttää parastaan siten, että yrittää parhaansa annetuissa puitteissa. Aivan sietämätön ajatus, että Kärppäpaidassa tultaisiin vain työmaalle nojailemaan lapioon kunnan miehen tapaan.

Nyt ei ole kyse siitä, montako tehopistettä joku kykenee tekemään kaudessa tai montako jäähyä onnistuu tappamaan. Minä puhun vain siitä, että parhaansa yrittämisestä ei saa lipsua, vaikka kuinka kiukuttais.

On äärimmäisen harvinaista, että olosuhteet kyettäisiin luomaan niin optimaalisiksi kaikilta osin, että mikään ei vastusta tai ärsytä kauden mittaan. Jos joukkue haluaa menestyä, niin ne paskat on kyettävä syömään eikä vain luovuttaa yrittämästä.
No tälle kaudelle ei kovin montaa pelaajaa voi nimetä, ketkä antoivat parastaan.

Kyllähän tuo Lesen loppukausi meni ihan vihkoon, mutta kyllä mulla riittää ymmärrys pelaajalle silti. Ei nuo ole mitään robotteja ja jos työpaikalla ei viihdy eikä oma työnteko onnistu, niin paskaltahan se näyttää. En sano että se on oikein, mutta ymmärrän.

Onnea vaa Leselle jatkoo mihin ikinä meneekään
 

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
Helpompi olisi luetella kenttäpelaajista ne jotka tällä kaudella yritti: Turunen, Hyry, Anttila, Olkkonen, ehkä jopa Kunyk.

Katsokaapa, mitä näidenkin herrojen yrittäminen tuotti kauden tärkeimmillä hetkillä.

Kiinnostusta tätä seuraa kohtaan koetellaan kyllä aika vahvasti, jos Aho ei saa kenkää ja Marjamäki jatkaakin vielä pari kautta päälle. Hyi helvetti, mihin tämä seura on menossa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bobi

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tarkoitin kylläkin sitä, että jokainen tuleva vuosi on liikaa. Kuten varmasti ymmärtsitkin.
En ymmärtänyt. Minä kirjoitin, että Marjamäen sopimus kauteen 2025 kuulostaa järkevämmältä kuin sopimus vuoteen 2026. Sinä kirjoitit, ettei tuo kuulosta Kärppien kannalta juurikaan järkevämmältä. Toki tämä on ymmärrettävää, kun ottaa huomioon sen tyytyväisyyden, jolla Marjamäen toivotit tervetulleeksi Kärppiin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Aho, Saravon Pekka
Latehan oli kuulema antanu aika kovaa palautetta myös Leskiselle syksyllä siitä, että ei olla huipu-urheilijan kunnossa.
Ilmeisesti wingsit maistunu kesällä enemmän ku lenkki. Eikö Topin kohdalla huhuiltu kans vähä samoja ongelmia.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En ymmärtänyt. Minä kirjoitin, että Marjamäen sopimus kauteen 2025 kuulostaa järkevämmältä kuin sopimus vuoteen 2026. Sinä kirjoitit, ettei tuo kuulosta Kärppien kannalta juurikaan järkevämmältä. Toki tämä on ymmärrettävää, kun ottaa huomioon sen tyytyväisyyden, jolla Marjamäen toivotit tervetulleeksi Kärppiin.
Ymmärrän, että et ymmärrä. Ei ole ensimmäinen kerta.

Tietysti tilanne vituttaa. Lähes yhtä paljon, kuin Torpan Poikien tippuessa Koriksen pääsarjasta vuonna 2012.
 

Miekkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ihan vittu täysi farssi, jos Ahon johdolla on tehty jatkosopimus Marjamäen kanssa ennen kuin mitään tulosta oli lyöty pöytään. Sama kaava tuntuu olevan toisinaan joidenkin ihan turistien "vahvistusten" kanssa, että heti vaan jatkolappua pöytään. Aho sinä olet heikoin lenkki. Hyvästi.
 

BLG#13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Detroit Red Wings
Jos (ja kun) mitään ei tapahdu eikä kukaan saa potkuja eikä kanna vastuuta ja sama selänpesukerho saa jatkaa puuhasteluaan, niin olen ”ihan pikkuisen” huolissani, että saadaanko tähän organisaatioon enää houkuteltua huippupelaajia?

Siis oikeasti. Kuka tähän uppoavaan laivaan haluaa tulla pelaamaan, jos samasta hommasta mikä tahansa muu seura on valmis maksamaan saman summan euroja? Itse en ainakaan lähtisi.
 

iSOjaakoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Bayern München
Siis oikeasti. Kuka tähän uppoavaan laivaan haluaa tulla pelaamaan, jos samasta hommasta mikä tahansa muu seura on valmis maksamaan saman summan euroja? Itse en ainakaan lähtisi.
Tähän pakko todeta että kovin moni seura ei pysty maksamaan samanlaisia palkkoja, eri asia kuka haluaa tulla tänne jos tietää jo ennen kauden alkua että faneja ei ole (ei me tätä roskaa enää jakseta kattoa...) ja mestaruudesta voit nähdä ainoastaan unia.
 

BLG#13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Detroit Red Wings
Tähän pakko todeta että kovin moni seura ei pysty maksamaan samanlaisia palkkoja, eri asia kuka haluaa tulla tänne jos tietää jo ennen kauden alkua että faneja ei ole (ei me tätä roskaa enää jakseta kattoa...) ja mestaruudesta voit nähdä ainoastaan unia.
No joo, mutta tarkoitin tuolla ”mikä tahansa muu” näitä seuroja jotka samoista pelaajista realistisesti taistelee. Toki mottipäiset on aina mottipäisiä, mutta harvinaisiahan ne on ne pelaajatkin kenelle niitä kannattaa edes tarjota.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös