Loposen lähdön tavallaan ymmärrän, koska putosi jo tällä kaudella hierarkiassa mm. Puution ja Niskalankin taakse ja ensi kausi olisi tod.näköisesti mennyt jossain Mestiksen ja Liigan välimaastossa ja olisi ollut joku Kärppien 7. tai 8.pakki, eikä peliaikaa Liigassa olisi tullut, kuin satunnaisesti. Joten jos lähtöehdotus on tullut Loposelta itseltään, niin se on pelaajan kannalta ihan ymmärrettävää.
Ikääkin on kuitenkin "jo" 20 vuotta, joten ehkä Loponenkin haluaa sen seuraavan stepin jo urallaan ottaa, kun A-junnutkin tuli jo tällä kaudella pelattua tyylillä läpi. Uskon, että Loponen on valmis nappaamaan ensi kaudella vakipaikan Liigassa TOP6-roolissa ja tätä paikkaa Kärpillä ei vain ollut tarjota, tai ainakaan luvata Loposelle.
Puutio on sen sijaan hieman eriskummallisempi tapaus. Vähän haisee sellainen kiire ja hätäily tässä, nimenomaan Puution puolelta. Ikää on pojalla vasta 18 vuotta, mutta jotenkin vaikuttaa olevan sellainen kiire ja hätä nyt saada äkkiä vakipaikka Liigasta ja todennäköisesti, kun samanikäinen Topi Niemelä on ensi kaudella, jopa Kärppien kärkipuolustajia, niin Puutiokin "kokee", että nyt pitää lähteä itse johonkin muuhun seuraan ja ottamaan isoa roolia, sen sijaan, että olisi itse kulkenut vähän pidemmän ja kärsivällisemmän polun.
Puutiolle olisi kuitenkin ollut tarjolla ensi kaudeksi jopa paikkaa TOP6:ssa tai vähintäänkin rotaatiossa 7.pakin paikalla. Mutta jos kehitystä olisi tullut ensi kaudeksi, niin TOP6-paikka olisi ollut todella lähellä. Toki jos tämä on munattu Kärppien puolelta, eikä tarjottu jatkoa, niin kymmenen lampaanpersettä ja nuhtelut Aholle, mutta olen itse jotenkin taipuvainen uskomaan, että ehkä tässä tosiaan voi olla myös jotain "hätäilyä" Puutionkin puolelta, mene ja tiedä. Mutta nämä nykyajan nuoret ovat vähän tulleet Liigan sellaisin elekin, että "kaikki mulle nyt heti" (kuten mm. Brad Lambert lähti IFK:sta, kun ei ilmeisesti pystytty lupaamaan 16-vuotiaalle pojalle vakipaikkaa Liigasta, tai näin olen käsittänyt).
Ja Aatu Rädylläkin oli vähän kauden alla sellaisia kommentteja, että jos vakipaikkaa ja suurta roolia ei tällä kaudella tule, niin kausi on pannukakku. Ja oli jo viime kaudella kuulemma pettynyt, kun velipojalle tuli nuorten kisojen jälkeen komennus edustuksen mukaan ja itse joutui tyytymään "vain" A-junnuihin. Ja mitä se Aatukin viime kaudella oli? 16 vai 17 vuotta. Aikamoinen kiire on liigapelaajaksi ollut etten sanoisi. Toki Aatullekin tuntuu olevan tullut hieman järkeä päähän tämän kauden aikana, mitä on nyt tämän kauden aikana noita kommentteja lueskellut, niin ehkä se kuva on hieman realistisempi nyt tällä hetkellä.
Puutio on ensi kaudellakin vasta 19-vuotias ja ei se olisi ollut hänelle maailmanloppu, jos ei olisi pystynyt vielä mitään TOP6 tai TOP4 paikkaa Kärpistä ottamaan ja sementoimaan. Liigapelejä olisi kuitenkin varmuudella Puutiollekin tullut, varmasti saman verran kuin tälläkin kaudella eli sellaiset 30, jopa 40 kappaletta. Ja eihän kukaan olisi Puutiotakin estänyt kehittymästä ja nappaamasta sitä paikkaa vakikokoonpanosta, vaikka väkisin, jos näytöt olisivat antaneet myöten. En siis ihan suoraan ristiinaulitsisi Ahoa, ilman kunnon faktoja näistä kahdesta tapauksista (Loponen & Puutio).
Onko kyse siis Ahon möhlimisestä, vai onko tässä nyt pelaajien halut vain lähteä isomman peliajan perässä muualle ja Puution tapaus, josta itse jopa käyttäisin termiä hätäily ja kiire? Tiedä sitten, mutta se on selvää, että ei näistäkään tapauksista ole kaikkia faktoja vuodettu, jolloin tämäkin teksti on ihan spekulaation tasolla kirjoitettu. Kuka on halunnut ja mitä on halunnut? Vaikea sanoa.
Edit. Typot