Oletko varastanut?

  • 16 816
  • 98

Oletko varastanut?

  • Kyllä, olen varastanut.

    Ääniä: 139 57,7%
  • En.

    Ääniä: 50 20,7%
  • En ole varma täyttääkö tekoseni varastamisen "kriteerit".

    Ääniä: 52 21,6%

  • Äänestäjiä
    241
Suosikkijoukkue
VAR
Kätevä tapa pölliä vessapaperia on riisua paita ja pyöritellä paperi kropan ympärille ja paita taas ylle. Ei pullota rulla ikävästi taskussa tai vyön alla.

Nyt en muista yhtään miten sen rullan sieltä vein (olisko ollut takin sisällä?) mutta sen muistan että kyse oli kokonaisesta rullasta, ei vain läjästä vessapaperia. Aikaa tuosta on kuitenkin jo melko tarkalleen 20-vuotta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olin nuorena kova varastelemaan. Ihan helvetin tyhmää.

Kavereilta vein ainakin uistimia, lätkäkortteja ja jotain tämmöisiä kyniä ja kumeja. Jäin monta kertaa kiinni. Kaupasta en muista että olisin koskaan varastanut mitään, paitsi kerran yhdestä kalastusliikkeestä jotain pientä. Vanhemmilta rahaa ja tupakkaa. Siitäkin jäin kiinni onneksi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Palaverista yli jääneiden tarjottavien syöminen ei ole varkaus, ainakaan silloin jos on tilannut tarjottavat itse ja maksanut ne omalta kustannuspaikaltaan, vaikka rahat ovat firman. Eikä oikeastaan muutenkaan ole, mitä nyt on sosiaalisesti fiksua olla aina ryntäämättä neukkareihin toisten pitämien kokousten jäljiltä nuuskimaan, josko olisi hyvä pulla jäänyt joltakulta syömättä.

No eihän se nyt varkaus ole, mutta kiellettyä kuitenkin. Pienenä, kun olin eräällä suurella suomalaisella matkapuhelinvalmistajalla siivoojana, niin siellä oli varsin hyvät pöperöt juuri puljun kulta-aikoina. Kaikki jäljelle jäänyt olisi irtisanomisen uhalla pitänyt heittää roskikseen ja Amican tytötkin siitä aina varoitteli tuodessaan minulle sämpylöitä. Ei tuo kielto tuolla ollut mikään ainutlaatuinen vaan ihan yleinen muuallakin.

Tuntipalkkani oli 38 markkaa joten kummasti helpotti pienimuotoinen ruoka-avastus. Kahvia varastin sieltä aivan helvetisti. Ei edes mitään tolkkua miksi sitä oli niin paljon, ei olisi mitenkään voinut jäädä kiinni muuta kuin itseteosta. Se on myös jäänyt hyvin mieleen, kun näin vanhemman rouvan vievän siivouskomerosta vessapaperia omaan kassiin. Jostain syystä ei sillä kertaa ollut ovi lukossa, mutta kyllähän se pitäisi pitää sattuneesta syystä.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kyllähän tätä pitää kerran-pari elämässä kokeilla, ihan jo noin omantunnon virittelemiseksi ja testaamiseksi.

Kaverilta varastin pari legopalikkaa, joita ei itsellä ollut. Ne olikin hienoja. Vähän soimasi, mutta on tuosta jo tovi ja kaveri oli ollut aiemmin mälsä joten toimi kostonakin.

Siwasta varastin kerran pussillisen vesi-ilmapalloja. Tai en tavallaan varastanut, vaan vaihdoin salaa aiemmin ostetun valmiiksi rikkinäisen pussin ehjään. Tästäkin jo tovi.

Tärkeimpänä pari vuotta sitten vein rautakaupasta mukanani ruuvin. Olisi maksanut kymmenen (euroa!) eikä kukaan halunnut auttaa hehtaarihyllyjen peraamisessa, joten autoin sitten sopivan näköisen löydettyäni itse itseni ulos.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Minä olin "Muuli" eli kun lapsena asuin Etelä-Haagassa niin noin 7-vuotiaana kaverini olivat osin vanhempia ja Pohjois-Haagasta. Siellä jossain Huopalahden korvilla oli kirjakauppa jossa vierailimme noin 7-8 hengen ryhmässä ja yllättäen vanhemmat pojat veivät minut takaosaan, ottivat hyllyistä ison kasan erilaisia auto- ja lentokone pelikortteja ja laittoivat niitä housujeni vyötärön sisäpuolelle ja paita päälle. Tätä tehtiin pari kertaa ja sain aina muulina palkaksi yhden korttipakan.
 

Baldrick

Jäsen
Ei ole tainnut seitsemäs käsky mennä Kloselle perille, vaikka niin hurskas noin muuten on.

Joskus on baariin kävelty ja fillarilla lähdetty. Tsygän olen kuitenkin jättänyt sellaiseen paikkaan, että se on näkyvillä ja joko a) "jatkovarastetaan" tai b) menee poliisin talteen tai c) omistaja löytää sen. Pyörä ei myöskään ollut hyväkuntoinen tai muutenkaan sellainen, että joku olisi siinä isomman rahanarvoisen menetyksen tehnyt. Kerran näpistin yläkouluikäisenä myös H&M:stä 5€ arvoisen huivin, sosiaalisen paineen alla. Tietysti jotain juomia on joskus joltain mulkuilta pippaloissa kähvelletty yms. Koulusta nyt luonnollisesti kyniä ja kumeja tullut luvatta otettua, mutta ehkä oma löyhä moraalini ei tuo sitä ensimmäisenä mieleeni, jos minulta kysytään, että "oletko varastanut?"

Koskaan en ole varastamista/näpistelyä ymmärtänyt. Ala-asteikäisenä ihmettelin, kun muutamat kaverit kävivät aina nyysimässä karkkia kaupasta, että miten he oikein puntaroivat hyöty/haitta-suhteen. Tai no, ymmärsin sen, että he eivät tällä päitään vaivanneet.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ala-asteikäisenä tuli joskus varastettua karkkia ja jätskiä kaupasta, tyhmää ja kaduttaa näin aikuisena. Kerran myös 10-vuotiaana varastin tupakka-askin kaupasta, kun halusimme kovasti kaverien kanssa maistaa tupakkaa. Tietenkin yksi porukastamme jäi tupakoinnista kiinni kotonaan ja lauloi koko homman äidilleen. Seuraavana päivänä sitten nöyrinä poikina marssimme kauppaan kertomaan teostamme palauttaen vajaan askin ja annoimme vielä 20 markkaa kauppiaalle hyvitykseksi varastetusta askista. Vaikka tuolloin tapa, jolla jäimme kiinni teosta otti kovastikin päähän, sillä itse rikoshan oli "täydellinen", niin on hyvä että jäimme kiinni, koska olimme jo suunnittelemassa uutta "keikkaa" seuraavalle päivälle ja ties mikä ammattirikollinen minusta olisi tullutkin jos emme olisi jääneet kiinni heti uran alussa.

Yli 12-vuotiaana ei sitten ole koskaan tullutkaan mitään varastettua.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
No eihän se nyt varkaus ole, mutta kiellettyä kuitenkin. Pienenä, kun olin eräällä suurella suomalaisella matkapuhelinvalmistajalla siivoojana, niin siellä oli varsin hyvät pöperöt juuri puljun kulta-aikoina. Kaikki jäljelle jäänyt olisi irtisanomisen uhalla pitänyt heittää roskikseen ja Amican tytötkin siitä aina varoitteli tuodessaan minulle sämpylöitä. Ei tuo kielto tuolla ollut mikään ainutlaatuinen vaan ihan yleinen muuallakin.

Tuntipalkkani oli 38 markkaa joten kummasti helpotti pienimuotoinen ruoka-avastus. Kahvia varastin sieltä aivan helvetisti. Ei edes mitään tolkkua miksi sitä oli niin paljon, ei olisi mitenkään voinut jäädä kiinni muuta kuin itseteosta. Se on myös jäänyt hyvin mieleen, kun näin vanhemman rouvan vievän siivouskomerosta vessapaperia omaan kassiin. Jostain syystä ei sillä kertaa ollut ovi lukossa, mutta kyllähän se pitäisi pitää sattuneesta syystä.
Seuraavat tilanteet ovat kokonaan kaksi eri asiaa:

1) Yrityksen työntekijä menee neuvotteluhuoneeseen, jossa kollega on pitänyt asiakkaan kanssa palaverin joskus aiemmin päivällä. Tarjoiluja ei ole siivottu, ja tarjottimella on koskematon pulla. Hän ottaa pullan, ja siirtyy kahvihuoneeseen syömään "saalistaan".

2) Yrityksen kanssa sopimussuhteessa olevan siivousfirman palkattu työntekijä siivoaa työpäivän päätteeksi yrityksen toimistotilat. Neuvotteluhuoneesta hän vie käytetyt kahviastiat tiskikoneeseen, kuten työohjessa on määrätty. Pöydällä on palaverista tähteeksi jäänyt koskematon pulla. Siivoustyöntekijä ottaa pullan, kääräisee sen talouspaperiin, ja syö pullan sosiaalitiloissa lopetettuaan siivouksen.

Tapauksessa 1) ei toimita väärin, ellei yrityksessä ole erikseen ohjeistettu, kuinka käyttämättä jääneiden palaveripullien kanssa menetellään. Riippuu yrityskulttuurista. Joissakin firmoissa on tapana, että tilaaja päättää, kuinka jämien kanssa toimitaan. Jos olet tilannut palaveriin tarjottavaa, ja voileivät jäävät syömättä, niin päätät itse, syötkö itse, vietkö omalle tiimillesi, tuotko keittiöön kenen tahansa nopeimman syötäväksi, jne. Joskus on todettu, että viidakon laki on paras laki, eli syököön kuka vaan joka on ekana paikalla ja jolle kelpaa, ja siivooja siivoaa loput.

Tapauksessa 2) siivoojan työnantajan ohjeistuksissa todennäköisesti määritellään, että mitään asiakkaalle kuuluvaa ei oteta omaan haltuun. Ei yhtään mitään. Ei edes kuivunutta pullaa neukkarista. Tämä on luottamuskysymys, jonka kanssa siivousyritys mitä luultavimmin haluaa olla ehdoton. Ajatus on tietysti se, että jos siivooja syö pullat neukkarista, niin asiakkaalle voi syntyä epäluottamuksen tunne sen suhteen, että siivooja saattaa sosialisoida työpaikalta myös jotakin muuta. Asiakasyrityksessä ei välttämättä otettaisi niin pahasti nokkiin jämäpullan syöneestä siivoojasta (riippuu henkilöstä toki), mutta siivousfirmalla on todennäköisesti aika selkeä ja tiukka politiikka asian suhteen. Kiinni jäävälle tulee luultavasti ainakin kirjallinen varoitus, ellei sitten ole tehty jo alunperin selväksi, että tulee jo kerrasta kenkää.

Pisteet pernaveikolle kahvivarkauksien myöntämisestä. Toki itse teko ei ansaitse pisteitä lainkaan, hävytöntä pöllimistä. Firman omalle työntekijälle sietäisi tulla ainakin toistuvien kahvivarkauksien kohdalla jo kirjallinen varoitus, siivooja saisi tietysti heti potkut. Niinhän se usein tietysti on, että tilaisuus tekee varkaan. Jos valvontaa ei käytännössä ole, ja kiinnijäämisen riski on lähes nolla, niin varmaan aina monen moraali venyy.

Paskapaperin varastajan sietäisi jo katsoa peiliin ja miettiä, nauttiiko takaisin tuijottava tyyppi minkäänlaista kunnioitusta. Siis paskapaperi ei maksa paljon paskaakaan, mutta se vie paljon tilaa. Sitä ei voi kunnolla edes pölliä edes 20 euron edestä, kun tulisi niin helvetillinen määrä, että joku varmasti huomaisi, että nyt on käyty varkaissa. Ja jos tuollaista tekee useamman kerran, niin riski kiinnijäämisestä on iso. Helvetin iso riski, että maine ja luottamus menevät, ja älyttömän iso riski suhteessa saavutettuun hyötyyn. Kaupasta voi ostaa esimerkiksi jättipakkauksen Serlan laadukasta wc-paperia 40 rullaa, eikä maksa kuin 15-20 euroa riippuen ostopaikasta. Miksi varastaa halpaa vessapaperia, saatanan tontut? Tuota taustaa vasten ymmärrän paljon paremmin niitä, jotka härskisti tekevät törkeitä kavalluksia ja varastavat työnantajaltaan kymppitonneja tai satoja tuhansia euroja. Tuossakin on riski että maine menee, ja voi myös häkki heilahtaa, mutta on sentään jotakin panosta touhussa. Paskapaperin varastamisesta ei joudu linnaan, mutta onko se nyt mistään kotoisin, jos ihminen tunnetaan vessapaperivarkaana? No ei ole, sehän on aivan paskamaista.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kerran olen pienenä varastanut Eskimon. Oli silloisessa Hartwall Areenassa jokin tapahtuma, mikä liekään missä sitten oltiin perheen kanssa. Piti ostaa jäätelö sellaisesta jonosta, jono oli kohtuu pitkä. Hain Eskimon viereisestä pakastimesta ja menin jonoon. Jono sitten oli pitkä kuin mikä ja siinä tuli jokin hässäkkä kioskilla ja jotenkin ajauduin vain tilanteesta pois lopulta jäätelöä maksamatta. Kyllä tuon edelleen muistan, mutta jotenkin tarkoitus ei ollut edes lähteä maksamatta. Ennemminkin ei vain rahastettu. Väärin tehty ja sen koommin en kyllä ole maksamatta lähtenyt, välillä joutuu kyllä itse huolehtimaan, että tulee maksettua.

Jaa no Ikeasta varastin opiskeluaikana jokusen metrin kangasta. Se piti jotenkin punnita ja punnitsin vain toisen kankaan epähuomiossa. Tajusin tiskin lähestyessä, että punnitsin vain toisen, mutta kyse oli parista eurosta kuitenkin, niin annoin asian olla.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Melkoista roskasakkia, yli 50% varastanut. Tämä kuvaa hyvin myös jatkoajan enemmistön poliittisia näkemyksiä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Niin.. en tiedä olenko "teknisesti ottaen" varastanut, koska en varastanut mitään virallisesti rahanarvoista. Nappasin nimittäin reilut kymmenen vuotta sitten Sokoksen lehtiosastolta povariin olikohan nyt Soundin välissä olleen Stuntmanin (kaikki muistavat vaatekauppa Stuntmanin) kuvaston. En halunnut ostaa lehteä, mutta kun kerta kaikkiaan vain tarvitsin sen kuvaston :D en sitten tiedä oliko kuvastolla jokin "arvo", joka oli laskettu mukaan lehden hintaan, mutta oletan että ei ollut

Että sellaista pahan pojan imagoa täytyi silloin pitää yllä..
 
Suosikkijoukkue
VAR
Paskapaperin varastajan sietäisi jo katsoa peiliin ja miettiä, nauttiiko takaisin tuijottava tyyppi minkäänlaista kunnioitusta. Siis paskapaperi ei maksa paljon paskaakaan, mutta se vie paljon tilaa.

Piti tsekata löytyykö palstalta muita paskapaperin pöllijöitä ja kun en nopealla silmäyksellä huomannut otin tästä vähän itseeni. Tapaus jolloin olen itse paperirullan pöllinyt tapahtui mielestäni lieventävien asianhaarojen vallitessa. Mainittakoon vielä että olin tuolloin armeijasta lomilla joten kiima oli melkoinen. Kuten se tuossa parinkympin iässä muutenkin about koko ajan oli. Tässä vielä kuvaus tuosta casesta:

Tilanne oli silloin se, että minulla oli nuori nainen yövieraana ja huomattiin ettei kämpässäni ole lainkaan vessapaperia. Talouspaperia löytyi mutta eihän sellainen naiselle käy ja hän ilmoitti että jos ei vessapaperia löydy niin hän ei tänne jää. Kello oli noin 2 yöllä joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi talsia paikalliseen baariin ja varastaa sen vessasta. Onneksi siellä löytyi normikokoinen rulla. Mitäpä sitä ei nuorena miehenä olisi pillun eteen tehnyt.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nuorena olin kesätyöpaikassani vastuussa neukkarin pullan tilauksesta ja kahvinkeitosta. Elettiin firman kulta-aikaa ja tuoreet pullat tilasin leipomosta joka päivä. Silloin käytiin erikseen kysymässä pomoilta "mitäs pullaa herra huomenna haluaa?". Oli tarkkaa puuhaa, herroilla oli totisesti aikaa pähkäillä mikä maistuu. Kehittelinkin suuren suosion saaneen viikottaisen kiertävän pullalistan, tosin sain viikolla puheluita "ottaisin sittenkin sämpylän perjantaina."

Ylijääneet pullat vietiin kahvihuoneen pöydälle klo 14 ja se otti kuka ehti. Ite valkkasin tietty parhaan päältä.

Myöhemmin ollessani yksityisellä sektorilla töissä, työkavereiden kanssa juotiin iltavuorossa yli 3h termarissa seissyttä talon kahvia ja pomo tuli huutamaan seuraavana aamuna "täällä ei jumalauta kuormasta syödä! Seuraavasta kahvikupillisesta tulee potkut välittömästi". Kuka lie ilmiantanut vai oliko kamerat asennettu keittiöönkin. Siellä teinkin sovitut vuorot ja lähdin ihan vapaaehtoisesti.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Mä en kyllä ymmärrä että pitää omalta työnantajalta varastaa. On se sitten kahvia, pullaa, kuulakärkikyniä tai mitä tahansa, niin omalta työnantajalta varastaminen on jotain niin alhaista että se menee yli ymmärryksen. Kerrassaan kuvottavaa toimintaa ja mielestäni luottamuksen pettämistä sieltä pahimmasta päästä. Aviorikos ainoastaan menee edelle. Huh huh mitä sakkia täällä.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Olen varastanut lapsena isoveljeltä karkkia ja rahaa. Jälkeenpäin asia vaivasi minua ja kerroin veljelle taphtuneesta. Tämän jälkeen en ole varastanut.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Olen varastanut lapsena isoveljeltä karkkia ja rahaa. Jälkeenpäin asia vaivasi minua ja kerroin veljelle taphtuneesta. Tämän jälkeen en ole varastanut.

Saako udella, että miten veli suhtautui asiaan? Noin muuten hienoa ja suoraselkäistä toimintaa jo pieneltä Lertiltä, että menit tunnustamaan ja sitäkautta kannoit teostasi vastuun. Upeaa myös lukea, että et ole sen jälkeen vienyt toisen omaisuutta.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Ei ole tainnut seitsemäs käsky mennä Kloselle perille, vaikka niin hurskas noin muuten on.

Joskus on baariin kävelty ja fillarilla lähdetty. Tsygän olen kuitenkin jättänyt sellaiseen paikkaan, että se on näkyvillä ja joko a) "jatkovarastetaan" tai b) menee poliisin talteen tai c) omistaja löytää sen. Pyörä ei myöskään ollut hyväkuntoinen tai muutenkaan sellainen, että joku olisi siinä isomman rahanarvoisen menetyksen tehnyt.

Hah. Itse perustelin varkauteni aivan vastaavasti, mutta ei tainnut se mennä vastaavasti perille.

Kerran näpistin yläkouluikäisenä myös H&M:stä 5€ arvoisen huivin, sosiaalisen paineen alla. Tietysti jotain juomia on joskus joltain mulkuilta pippaloissa kähvelletty yms. Koulusta nyt luonnollisesti kyniä ja kumeja tullut luvatta otettua, mutta ehkä oma löyhä moraalini ei tuo sitä ensimmäisenä mieleeni, jos minulta kysytään, että "oletko varastanut?"

Koskaan en ole varastamista/näpistelyä ymmärtänyt. Ala-asteikäisenä ihmettelin, kun muutamat kaverit kävivät aina nyysimässä karkkia kaupasta, että miten he oikein puntaroivat hyöty/haitta-suhteen. Tai no, ymmärsin sen, että he eivät tällä päitään vaivanneet.

Niinpä niin.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan noita. Ei ikinä mitään isoa, mutta kaikenlaista pientä, pääasiassa nuorempana. Koskaan en ole jäänyt kiinni.

Irtokarkkien kanssa tuli kyllä aina kikkailtua peruskouluikäisenä. Niitä tuli naposteltua jo siinä pussia täyttäessä ja toki sitten punnitsemisen jälkeen pussiin vähän lisää. Joskus vähän enemmänkin, ja välillä ihmettelin miten en koskaan jää kiinni, vaikka jossain 200g punnitussa pussissa olisi lähemmäs kilo karkkia. Joskus aikuisiällä ostin mäyräkoiran kaupasta ja myyjä otti hinnan vain yhdestä pullosta, en toki sanonut mitään ja poistuin paikalta mäyräkoira kädessä ~80 senttiä köyhempänä. Tuo myös huvitti suuresti, että miten myyjä ei mitään hoksannut vaikka nuo kaljat olivat ainoa ostokseni.

Ala-asteen lopussa pelattiin kesäisin lähes päivittäin futista siinä Finnair stadiumin takana olevalla pallokentällä. No, tarkkasilmäinen nuori toki bongasi Finskin aidan takana olevan täyden ja hurisevan jäätelöaltaan. Tuo aita tuli kiivettyä lähes joka päivä ainakin kerran, kukin vuorollaan haki kaikille taukojätskit. Satojahan niitä varmasti meni siinä kesän aikana, seuraavana kesänä tuo allas oli kummasti siirretty turvallisempaan paikkaan.

Ei varsinaisesti varastamista, mutta yläasteella meillä oli kaveriporukalla ihan vitun typerä harrastus. Usein välitunnilla käytiin lähikaupassa ja siellä sitten hyllyiltä poimittiin kaikennäköistä tavaraa, jotka sitten pudotettiin lattialle ja potkittiin hyllyjen alle. Varmasti satojen ellei tuhansien eurojen hävikit/inventaarioerot aiheutettiin kaupalle tuolla toiminnalla. Joskus käytiin kontillaan lattialla ihailemassa sitä tavararöykkiötä hyllyjen alla. Olisi nyt edes pitänyt pölliä, jos haitta kaupalle oli joka tapauksessa sama.

Alaluokilla pöllin kerran äidiltäni 50mk setelin, jonka käytin muistaakseni pelikoneisiin ja pitkävetoon. Mutsi kyllä huomasi, mutta syytti asiasta faijaa, joka vei tältä jatkuvasti rahaa muutenkin. En nähnyt tarpeelliseksi korjata asiaa. Tämä kyllä hävettää vieläkin, vaikka teosta on jo lähemmäs 20 vuotta. Ei perheeltä ja ystäviltä vaan varasteta.

Aikuisiällä on muutaman kerran tullut otettua tuoppi mukaan baarista pilkun yllättäessä. Joskus jurrissa hetken päähänpistosta varastin kaupasta batteryn, joskin ostin ko. kaupasta monella kympillä kaljaa ja syötävää, mutta tuo battery piti jostain syystä tunkea taskuun. Tavastialle menin kerran sisään ilmaiseksi juopon tuurilla. Siinä oli joku vip-jonon tapainen jossa kyseltiin nimiä, niin mentiin kaveriporukan kanssa siihen ja heitin ilmoille jonkun ihan random sukunimen. Sattumalta siellä sitten olikin ilmeisesti varaus tuolla nimellä, tai sitten portsari sekoili jotain, kun hetken tutkailun jälkeen päästiin koko konkkaronkka sisälle maksamatta. Ainoa kerta, kun olen kyseistä kikkaa päättänyt edes yrittää ja heti onnistui.

Työpaikalla olen ollut suhteellisen kiltisti. Jotain kyniä on joskus jäänyt epähuomiossa laukun pohjalle ja pari kertaa olen lipastanut vessapaperirullan, kun tilanne on sitä vaatinut. Kerran vein paketillisen kertakäyttöhanskoja. Nuorempana tuli myös vähän kikkailtua työaikojen kanssa, kirjasin monesti itseni töihin tulleeksi heti saavuttuani töihin, vaikka menin vielä vaihtamaan työvaatteita ja/tai paskalle vielä ennen kuin oli aikomustakaan aloittaa. Joskus nostin pari tuntia palkkaa siitä, että menin pukuhuoneeseen nukkumaan krapulaani. Lieventävänä asianhaarana mainittakoon, että tein kyseiselle firmalle sen verran paljon töitä työajan ulkopuolella, että olisin saanut kikkailla vielä aika pirusti enemmänkin, ennen kuin oltaisiin oltu sujut.


Joo, onhan noita näköjään kertynyt. Eipä noista onneksi elämäntapaa ole kuitenkaan tullut. Sinänsä joku kaupasta lipastaminen on kyllä niin hävyttömän helppoa, että pieni ihme ettei tuota esim. murrosiässä tullut enempää harrastettua. Tietysti ihan hyvä vaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
- hauskin ja sillä hetkellä totisin varastamismuisto on kun varastin eräästä paikallisesta räkälästä rullan vessapaperia. Tilanne oli silloin se, että minulla oli nuori nainen yövieraana ja huomattiin ettei kämpässäni ole lainkaan vessapaperia. Talouspaperia löytyi mutta eihän sellainen naiselle käy ja hän ilmoitti että jos ei vessapaperia löydy niin hän ei tänne jää. Kello oli noin 2 yöllä joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi talsia paikalliseen baariin ja varastaa sen vessasta. Onneksi siellä löytyi normikokoinen rulla. Mitäpä sitä ei nuorena miehenä olisi pillun eteen tehnyt.
Varkaus on varkaus, mutta tässä kohden voisi pienesti lieventää toteamalla, että "hätä ei lue lakia". Tosin paskapaperin lainaaminen naapurilta klo 2 yöllä olisi mitä legendaarisin teko, jota olisi sitten kiva muistella jälkeenpäin. Kukapa ei antaisi rullaa edes vähistä omistaan, jos hädänalainen naapuri käy kerjuulla oven takana. Ja housut kintuissa tietenkin, jotta viesti olisi tehokas.
 

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
En ole ikinä ottanut kavereilta tai isoveljeltä rahaa tms. arvokasta. Omassa kaveriporukassani kyllä on jokin (mielestäni melko ihmeellinen) "yleinen hyväksyntä", että esim. jos festareiden tai vastaavan reissun aikaan jossain lojuu siistin näköinen esim. t-paita, sen saa laittaa omaan kassiin hyvällä omatunnolla :D Intissäkin jengi teki sitä, että välttääkseen häviämisilmoituksen tekoa, käytiin vapaa-ajalla jonkun toisen tupakaverin kaapilla. Mutta kuten sanoin, tätä en ole koskaan harrastanut. Ikinä en ole myöskään kaupasta näpistänyt, tässä olen ollut yläasteaikaan selvästi vähemmistössä,ainakin sen hetken luokkakavereiden keskuudessa.

Mutta ihan puhdas pulmunen en silti ole :( Tilanteen sitä suorastaan vaatiessa, tarvittaessa huijaan itselleni etua. Tätä olen tehnyt jokaisessa koulun ruokalassa ala-asteelta ihan yliopistoon saakka: minua ei paljon paina, jos jauhelihapihvien kohdalla lukee max. 2kpl/as, ja minulla on samaan aikaan hirveä nälkä. Perustelen tämänkin niin, että varmaan roskiinhan ne muuten menisi, ja jotkut tytöt saattaa ottaa vain yhden :)

Humalassa ei ole tarttunut baarien tuopit mukaan, mutta bileissä ollessaan saattaa jääkaapilta lähteä kalja mukaan. Tätä pyrin välttämään, mutta jos huomaan, että minulta on otettu, niin silloin laitan "hyvällä omatunnolla" vahingon kiertämään. Hetken se aina askarruttaa, mutta kännissähän se olut on yksinkertaisesti vain saatava. :D

En jaksanut äänestää, ihan mukavasti tulee yöt nukuttua ilman omatunnon tuskia.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Saako udella, että miten veli suhtautui asiaan?

Kiitti rohkeudesta, vaikken rohkeaksi itseäni silloin tuntenut, vaan erittäin araksi tässä asiassa. Juttelimme hyvässä hengessä siitä, että elämässä kannattaa aina olla rehellinen. Se on kuitenkin aina helpointa, vaikka valehtelu saattaa joskus siltä enemmän tuntua.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kahdesti "varastanut" kaupasta, ensimmäisellä kerralla olin noin 7v ja maksaessani ostoksia huomasin pitäväni toisessa kädessä Da-capo patukkaa ja en älynny tätä enää laittaa hihnalle.

Toinen kerta tapahtui noin 18v iässä, ostin kaupasta lisää olutta ja ilmeisesti olin laittanut jostain syystä yhden pulloista taskuuni. Maksoin muut oluet mutta tämä yksi jäi maksamatta.

Molemmilla kerroilla nautin nämä vääryydellä hankkimani tuotteet ilman isompia tunnontuskia.

Melkoista roskasakkia, yli 50% varastanut. Tämä kuvaa hyvin myös jatkoajan enemmistön poliittisia näkemyksiä.

Terve vaan Jeesus!!
 

HeroForSale

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punapaitaiset
Kesken illanvieton painelin baarista pihalle ja totesin, että kotiin on päästävä. Ensimmäinen lukoton kymmenien pyörien seasta alle ja eikun polkemaan kohti omaa petiä. Ensimmäisen 200 metrin matkaan meni varmasti 5 minuuttia, koska "lainaamani" fillari oli täysi paska, ketjut pomppi, ei jarruja, yms. Totesin olevan helpompaa taluttaa pyörä takaisin samaan paikkaan josta sen olin noukkinutkin ja jatkaa iltaa. Taksilla luultavasti lopulta kotiuduin.

t. Maailman paskin plkupyörävaras.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kesken illanvieton painelin baarista pihalle ja totesin, että kotiin on päästävä. Ensimmäinen lukoton kymmenien pyörien seasta alle ja eikun polkemaan kohti omaa petiä.

Tämä on myös pakko myöntää, mutta lieventävänä asianhaarana tämä oli maan tapa nuoruuteni Kouvostoliitossa. Eli jos pyörä ei ollut lukossa, niin sitä sai lainata. Piste. Toki koodiin kuului jättää fillari sitten johonkin näkösälle tai viedä peräti takaisin samaan paikkaan seuraavana päivänä. Kovin usein tähän leikkiin en lähtenyt, kun asuttiin sentään kävelymatkan päässä anniskeluravintoloista, mutta kyllä joskus jonnekin jatkoille ollaan lainapyörällä ajeltu. Noille jatkoille on myös tullut roudattava ties mitä betoniruukkuistutuksista, liikennekartiots jne. matkan varrelta, ei mitään käryä miksi.

Yli 12-vuotiaana ei sitten ole koskaan tullutkaan mitään varastettua.

Paitsi 70 markkaa Rubiini-iltaan teiän ukolta. Vai oliko se vain huijaus?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös