Oletko suorittanut siviilipalveluksen tai suoritatko sitä parhaillaan?

  • 19 636
  • 128
G

Guest

eli kun ei edelleenkään armeija innosta eikä vielä ole vapautusta tullut niin aattelin kysyä,että jos joku sivarin käynyt voisi kertoa,että onko minkälainen vaihtoehto toi siviilipalvelus,ja jos vielä saisi vähän tietoa,että millä perustein olet sivarin valinnut.
olisi myös varsin mukavaa jos mm.suomi salama ja muut sotahullut eivät terrorisoisi tätä ketjua kiitos
 

J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, EPS
Minä käyn sivaria parhaillaan. Olen työpalvelussa kirjastossa, mukavaa hommaa, saan vielä hoidella musiikkipuolta. Jos ei ole mihinkään kiire ja löytää hyvän paikan, niin eipä ole hullumpi vaihtoehto. Kestoa on...(ei siitä sen enempää, en jaksa kuluttaa aikaani väittelemällä täällä sivarin kestosta)...mutta yllättävän nopeasti näyttää aika kuluvan verrattuna siihen, että olisin kasarmilla sotimassa itseäni vastaan.

Piipahdin kyllä intissä, mutta lähdin parin päivän jälkeen. Kun ei ole minun pienille aivoilleni kovin järkevän oloista touhua tuo sotiminen.

Tiedän kyllä mikä on realistista. On helkutin totta, että sodat eivät tule loppumaan ihan heti ihmisten keskuudesta. Lisäksi pelotteen tarve ei ole tuulesta temmattua niin kauan kuin ihmiset ovat näinkin pässejä kuin nykyäänkin ovat.

Mutta jos ei ole pakko leikkiä sotaa, niin minä en leiki. Pidän saman lajin sisäistä sotimista ja jopa siihen valmistautumista yksinkertaisesti sen verran rehellisenä ihmisen idioottimaisuuden osoituksena, etten aio itse tukea leikkiä lähtemällä siihen mukaan. Peace and love prkl! :)
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Joo, minä. Olen suorittanut viitisen vuotta sitten.

Minkälainen vaihtoehto? - Välttävä. Omana aikanani olisin voinut sitä suositella lämpimämminkin, mutta nykytilanne taitaa olla kehno. Palveluspaikkoja on kuulemma hankala löytää, ja mielekkäitä hommia ei paljon ole tarjolla. Jos tiedossa on kuitenkin hyvä paikka, niin puskii.

Millä perustein olen valinnut? - Oman mielenterveyden ja yhteiskunnan kokonaisedun kannalta nähdäkseni minun tapauksessani parempi ratkaisu. Ns. aikuistumiseen liittyvät asiat koin sivarissa aivan yhtä tehokkaasti (ellen tehokkaamminkin) kuin olisin kokenut armeijassa - ainakin ne, jotka olin siinä vaiheessa valmis kokemaan.
 

kohottaja

Jäsen
Palvelus on parempi vaihtoehto

Tommoiset huuhaat ovat muiden kuin miesten hommia. Itse asiassa armeijassa pääsee lyhyemmällä palvelusajalla ja palvelus on helppoa. Lisäksi lomat pyörivät erittäin hyvin. Sivarissa palvelus voi olla ämmämäisen helppoa, mutta tosiasian ollessa kyseessä, kumpiko haluat olla?: Suomalainen sotilas vai naislotta?

En ole militaristi. Kuitenkin tämmöistä keskustelua ei pitäisi käydä kuin korkeintaan "ämmäpalstoilla"!
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kohottaja

Erinomainen, perusteltu ja ennen kaikkea looginen kirjoitus. Kerrataanpa.

Siviilipalveluksen valitseva on ämmä, koska:
- palvelus on helppoa

Armeijan valitseva on mies, koska:
- palvelusaika on lyhyempi
- lomat pyörivät hyvin
- palvelus on helppoa

Väheksytkö lottia?

Tästä aiheesta on keskusteltu aikaisemmin muissa ketjuissa, eikä tämä(kään) viesti olisi kuulunut tämän otsikon alle.
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti J

Piipahdin kyllä intissä, mutta lähdin parin päivän jälkeen.

Arvostan sivarin käyneitä siinä, missä muitakin.
Kukin tekee oman ratkaisunsa ja siihen ei kenelläkään pitäisi olla mitään suurempaa sanottavaa.

Jos olit kaksi päivää armeijassa, et oikeasti tiedä, millaista siellä olisi voinut olla. Kukin pystyy omalla käyttäytymisellään "saamaan" sen 6kk:n pestin. Meikäläinen suoritti vuoden palveluksen Panssariprikaatissa, mutta kyllä puolen vuoden jälkeen otti välillä rankasti päähän, että tuli alokasaikana oltua niin särmää sotilasta, että napsahti AUK ja 12kk.

Kaksi ensimmäistä viikkoa ovat aina enemmän tai vähemmän "asento, lepo, mars mars, vauhtia!, turpa kiinni! äksiisitoimintaa". Pilke silmäkulmassa ja oikea asenne on kaiken a ja o, jos kaiken ottaa liian tosissan ja painaa verenmaku suussa, on yleensä vain itsessä vikaa. Kyllä jokainen normaali miehenalku kestää suurempaakin vittuilua hermostumatta, vaikka "kyllä herra alikersantti"-lausahdus tulee liiankin tutuksi ja kun se herra alikersanttikin on vielä ihan samanlainen äijänalku kuin se alokas Tötterströmkin.
Ensimmäisten lomien jälkeen homma on jo erilaista ja "oikeaa" sotimistakin ruvetaan harjoittelemaan. On RK-ammuntoja ja maastoharjoituksia, kenttäruokailuja ja leirejäkin.
Kasarmielämä muuttuu pikkuhiljaa rutiiniksi ja alokasajan jälkeen alkaa vasta vaihe, mihin sodanajantehtävään taistelija koulutetaan. TÄSSÄvaiheessa (tai mielellään valintavaiheessa alokasajan lopussa) kannattaa vain pontevasti haluta johonkin tehtävään, mikä on sen 6kk (siis jos haluaa mahd. lyhyellä palvelusajalla päästä).

Kukin taaplaa tyylillään, mutta jos heti ensimmäisen vastoinkäymisen tullen heittää leikin kesken ei lopputuloskaan ole välttämättä sen parempi. Tämä koskee kaikkea elämään liittyvää ja hyvänä esimerkkinä käy vaikkapa koulunkäynti.
Välillä pitää pusertaa ja pistää kaikki peliin jonkin asian puolesta, vaikka se sillä hetkellä tuntuisikin ikävältä ja turhalta (en tällä tarkoita nyt nimenomaisesti SA-int touhuja).
Lopussa työ tekijäänsä kiittää.

Kotiutumispäivä oli yksi elämäni kohokohtia tähänmennessä. Tuntui hienolta saada sotilaspassi käteen, jossa luki: "palvelusaika: 362vrk, sotilasarvo: alik, kenttäkelpoisuus: kiit, yleisarvostelu: kiit, luokka: A".
Miehestä oltiin otettu mittaa ja olin tarponut vuoden kestävän kokeen ja psykologisen paineen lävitse!
 
Viimeksi muokattu:

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Re: Palvelus on parempi vaihtoehto

Viestin lähetti kohottaja
Tommoiset huuhaat ovat muiden kuin miesten hommia.

Jos ne, jotka tuolla tavoin kirjoittavat, ovat miehiä, kuulun mieluummin luokkaan "muut kuin miehet".
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tiedoksi purintonille, että olen ilmoittanut aloitusviestisi moderaattoreille siitä syystä, että koen sen erittäin loukkaavaksi ja asiattomaksi. Perusteettomat ja totuuspohjaa vailla olevat nimittelyt eivät minun nähdäkseni kuulu tänne.

Minua saa nimitellä vaikka natsiksi, mutta siihen on löydyttävä vahvat perusteet ja annettava tilaisuus vasta-argumentoinnille. Nimittelijän on myös syytä varautua kantamaan nimittelynsä seuraukset.
 

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Onnea valitsemallasi tiellä purinton! Valtaväestölle on parempi, ettei asenteellasi varusteltuja idealisteja rauhan ajan palveluksessa ole. Onnistumiset kiinteän joukon koulutukselle ovat taas yhtä poikaa paremmat.

Muistahan keksiä valmiiksi itsellesi isänmaatasi ja läheisiäsi palveleva yhdyskuntatyö unohtamatta mahdollista kriisiaikaa!

Menestystä!
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Eiköhän siviilipalveluksen tai armeijan valitseminen ole jokaisen henkilökohtainen asia. Itse en väheksy sivariin menijöitä ollenkaan. Minulle taas armeijan käyminen oli ehdoton asia, palvelusaikakin oli aivan sama, sanoin että kaikki kuudesta kahteentoista käyvät. Napsahti sitten siitä välistä.

Nimim. 2/01 PorPr jääk/lääkm palvelusaika 270
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tässä ketjussa voidaan nähdä malliesimerkki ihmiselon kaikenkattavasta turhuudesta. Miksikö? No, kun:

-Suomi-Salaman ilmoitus on turha, koska Purinton on jo muista ansioistaan poistettu keskuudestamme

-Purintonin huomautusosan henkilöiminen Suomi-Salamaan oli turha, koska Suomi-Salama on yksi niistä muutamista, joiden kanssa näistä asioista voi jopa keskustella

-Purintonin huomautusosa oli kokonaisuudessaankin turha, koska nämä edellä mainitsemaani ryhmään kuulumattomat, fanaattiset, mutta kuitenkin välttävään kirjalliseen ilmaisuun pystyvät inttipojat hyökkäävät tämäntyyppiseen ketjuun joka tapauksessa

-Tämä viesti on turha, koska mikään ei kumminkaan muutu. Siviilipalveluksesta vaihtoehtona EI VOI EIKÄ SAA keskustella, koska nämä edellisessä kohdassa mainitsemani inttipojat ryömivät koloistaan joka ainokainen kerta alleviivaamaan omaa, kieltämättä kovin savisilla jaloilla seisovaa miehisyyttään. Pysykää perkele bunkkereissanne, ja tulkaa sieltä esiin kun puhutaan asioista, joihin teillä on jotain järkevää ja tarpeellista sanottavaa.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ole sivari jos niin haluat. Toivottavasti kriisiaikaa ei koskaan tule. Mitä muuten ajattelit tehdä jos tuo pahin, eli sota, tulee?

Jokainen tekee päätökset itse, joko sivari tai intti. Tasa-arvohan takaa sen ettei munalliset saa olla totaalikieltäytyjiä. Ei-munallisethan ovat automaattisesti totaalikieltäytyjia ja saavat halutessaan pyrkiä armeijaan. Tosin heitä ei rangaista. Tasa-arvo kunniaan ja naiset armeijaan, pakolla.

Ei se niin paha paikka ole.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Andrej:
On totta että suurimpaan osaan intti vs. sivarikeskusteluita syntyy "epätoivottavia" mielipiteen ilmauksia. Kuitenkin yhtälailla kuin sinä saat valita sivarin saavat hekin ilmaista oman mielipiteensä asiasta. Ei ihmisen älykkyys tms. ole kiinni siitä miten hän kykenee ilmaisemaan itseään, henk.koht näen asian siten että kaikkein älykkäimmät tajuavat olla hiljaa idioottien joukossa.

Mielestäni itse olen edellisissä ketjuissa perustellut ainakin armeijan tarpeellisuutta ilman oman egon kohottamistani tms.
Jos oma asenteesi on se että kaikki jotka vastustavat omaa kantaasi eivät puhu mitään järkevää tai asiallista.
"Simo Hovari"-heitotkin ovat kuitenkin jollain tasolla asiaankuuluvia koska valitettavasti suurin osa sivareista muodostaa omalla käyttäytymisellään tiettyjä stereotypioita.
Eräs kaverini meni sivariin mutta kukaan teistä ei uskoisi että "hän jotenkin vastustaisi aseita ja tappamista tms.", päinvastoin. Kuitenkin hän on aikalailla poikkeus, kuten varmaan moni muukin. Ikävä totuus kuitenkin on se että iso osa niistä sivareista joita olen itse tavannut täyttävät suurelta osin näitä "hippikommarinarkkari" stereotypioita.
Yhtälailla kuin Itsevaltiaissa huvitellaan Keskustan maalaisuudella, pitäisi intin käyneillä olla oikeus kuittailla sivareille omien stereotypioidensa pohjalta. Ilman että poikkeava sivarihenkilö alkaa halveksumaan heitä.

Niin kauan kuin ihmiset sotivat niin keskustelu sivarin tarpeellisuudesta nykymuodossaan on merkityksellistä. Jos keskustelu ei mielestäsi etene mihinkään onko se varmasti meidän "muiden" vika. Ehkä ongelma piileekin myös omissa asenteissanne joissa sivarivastustajat leimataan välittömästi ihmisoikeuksien vastustajiksi, yhteiskunta taantuneeksi jne.

huomaat varmaan ettei kirjallinen ilmaisuni on lähempänä välttävää kuin kiitettävää joten olen varmaan sitten sellainen "tavallinen inttipoika joka ei kykene asialliseen keskusteluun tjsp." Mittaako äidinkielen Yo-arvosana jotenkin ihmisarvoa?
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti varjo
On totta että suurimpaan osaan intti vs. sivarikeskusteluita syntyy "epätoivottavia" mielipiteen ilmauksia. Kuitenkin yhtälailla kuin sinä saat valita sivarin saavat hekin ilmaista oman mielipiteensä asiasta.

Menet nyt pointista ohi sitä edes huomaamatta. Mielestäni näitä sivarin suorittaminen vs. asepalveluksen suorittaminen -ketjuja on jo olemassa, ja niitä voi tehdä lisää, jos edelliset eivät riitä. Sen sijaan tuolla alussa nimim. Purinton kysyi seuraavaa:

jos joku sivarin käynyt voisi kertoa,että onko minkälainen vaihtoehto toi siviilipalvelus,ja jos vielä saisi vähän tietoa,että millä perustein olet sivarin valinnut.

Kerro, varjoseni, miksi on liikaa vaadittu, että tällaiseen kysymykseen voisi saada vastauksia, ilman että tarvitsee lukea näiden neropattien isoilta pojilta kuulemia, tuhat kertaa käytettyjä one-linereita?

Jos oma asenteesi on se että kaikki jotka vastustavat omaa kantaasi eivät puhu mitään järkevää tai asiallista.

Lue uudelleen mitä kirjoitin. Tiedät varmasti, miksi sävy oli se mikä oli. Ja se syy ei liity mielipide-eroihin.

"Simo Hovari"-heitotkin ovat kuitenkin jollain tasolla asiaankuuluvia koska valitettavasti suurin osa sivareista muodostaa omalla käyttäytymisellään tiettyjä stereotypioita.

OK. Ja tulet varmaankin puolustamaan sitä kuvitteellista totaalikieltäytyjää, joka haukkuu kaikki armeijan käyneet natseiksi? Minä en, vaan lyttään kyseisen kaverin ihan sillä samalla innolla kuin nämä toista mielipidettä edustavat neropatitkin.

pitäisi intin käyneillä olla oikeus kuittailla sivareille omien stereotypioidensa pohjalta. Ilman että poikkeava sivarihenkilö alkaa halveksumaan heitä.

Missäs minä tuonkin nyt ehdin kieltää?

Ja jos totta puhutaan: sivarivitsit ovat hauskoja, samoin kuin ovat ruotsalais-, suomalais-, mustalais-, rillipää- ja nörttivitsit. Kyse ei ollutkaan siitä, vaan jostain ihan muusta. Ei minulle tullut mieleenkään mennä tuonne "Missä suoritit asevelvollisuutesi?" -ketjuun (vai mikä se nyt olikaan) heittelemään omia näkemyksiäni siitä, miten muiden kansalaisten tulisi asevelvollisuutensa suorittaa. Eihän minulla edes sellaista näkemystä ole.

asenteissanne joissa sivarivastustajat leimataan välittömästi ihmisoikeuksien vastustajiksi, yhteiskunta taantuneeksi jne.

Heittelet muuten aika rohkeita väitteitä. Viitsistkö lukaista mm. tämän keskustelupalstan muutamia ketjuja, joissa asiasta puhutaan, ja miettiä hieman kuka nimittelee ja ketä.

Järkyttävän paljon, muuten, joutuu taas kirjoittamaan ihan syyttä suotta.
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti varjo
Yhtälailla kuin Itsevaltiaissa huvitellaan Keskustan maalaisuudella, pitäisi intin käyneillä olla oikeus kuittailla sivareille omien stereotypioidensa pohjalta. Ilman että poikkeava sivarihenkilö alkaa halveksumaan heitä.

Eli oletusarvoista poikkeaville saa kuittailla, mutta kuittailuun ei saa enää vastata halveksunnalla? Onko tämä laajennettavissa yleisemminkin enemmistön ja vähemmistön väliseen kanssakäymiseen vai onko tuo perusteltavissa kuittailun ja halveksunnan välisillä aste-eroilla?

Entä olisiko liikaa toivoa, että asepalveluksen suorittaneet tajuaisivat jättää selkeästi sivareille osoitetun ja palveluksen laadulliseen sisältöön, ei niinkään sen valinnan oikeutukseen ja oletettuihin seuraksiin, keskittyvän viestiketjun rauhaan ja avaisivat vaikkapa uuden viestiketjun arvolatauksellisten tekstien suoltamista varten, jos kokevat sen pakottavan tarpeelliseksi? Turha kysyä; tämä ketju osoittaa, että olisi.

EDIT: Suomi-Salamalla toki oli perusteltu syy osallistua tähän ketjuun, koska häntä vastaan hyökättiin heti aloitusviestissä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
hmm pistetään homma samantien loppuun niin ei tarvitse tätä ketjua täyttää tällä.

Eli enhän minä tänne aluksi kirjoittanut, kommentoin vain sinun kirjoitustasi. Jos jotkut päättävät tätä ketjua täyttää "Simo Hovari"-heitoilla niin niistä ei A) tarvitse välittää B) pidä kiivastua koska jos joku ei osaa otsikkoa lukea niin se on hänen ongelmansa.

Ja Andrej, katsopa vaikkapa tuota Cairnsin ketjua sivarista niin sieltä minä "lainasin" suoraan noita lausahduksia, yhtälailla kuten muistakin ketjuista.

Viikate:
tarkoitin sitä että jotkut asiat voi jättää omaan arvoonsa, jos minua joku kutsuu nörtiksi vaikkapa sillä perusteella että luen teoreettista fyssaa niin en juurikaan välitä kommentista. Oikeastaan unohdan koko asian nopeasti koska asia ei mitenkään vaikuta omaan elämääni. Yhtä vähän teihin vaikuttavat epämääräiset "Simo Hovari"-heitot.
Keskustelutaitoa on sekin että tietää milloin vastata ja milloin pysyä hiljaa.

Ja sitäpaitsi voihan tuon purintonin "muut sotahullut" tulkita koskevan myös minuakin koska kuitenkin olen jollain lailla sellainen.
 
Viestin lähetti Andrej
Tässä ketjussa voidaan nähdä malliesimerkki ihmiselon kaikenkattavasta turhuudesta. Miksikö? No, kun:

-Suomi-Salaman ilmoitus on turha, koska Purinton on jo muista ansioistaan poistettu keskuudestamme

-Purintonin huomautusosan henkilöiminen Suomi-Salamaan oli turha, koska Suomi-Salama on yksi niistä muutamista, joiden kanssa näistä asioista voi jopa keskustella

-Purintonin huomautusosa oli kokonaisuudessaankin turha, koska nämä edellä mainitsemaani ryhmään kuulumattomat, fanaattiset, mutta kuitenkin välttävään kirjalliseen ilmaisuun pystyvät inttipojat hyökkäävät tämäntyyppiseen ketjuun joka tapauksessa

-Tämä viesti on turha, koska mikään ei kumminkaan muutu. Siviilipalveluksesta vaihtoehtona EI VOI EIKÄ SAA keskustella, koska nämä edellisessä kohdassa mainitsemani inttipojat ryömivät koloistaan joka ainokainen kerta alleviivaamaan omaa, kieltämättä kovin savisilla jaloilla seisovaa miehisyyttään. Pysykää perkele bunkkereissanne, ja tulkaa sieltä esiin kun puhutaan asioista, joihin teillä on jotain järkevää ja tarpeellista sanottavaa.

niin ja joutuu heräämään aikasin.
Ei reserviläinen ole "inttipoika", eikä varsinkaa enää poika. Jos armeija jää käymättä niin sitten voi pojaksi jäädäkin, ehkä ei inttipojaksi vaan hinttipojaksi.

Jos ei ole ruotuväkee käynyt niin miten helvetissä sitä voi lähteä edes arvostelemaan?
 

Latko

Jäsen
Luuletko, että Jatkoajalla voisi saada rakentavia kommentteja sivariudesta?

Armeijahan kuuluu suomalaisen perusjuntin (positiivinen ilmaus!) olemukseen yhtä oleellisesti kuin keskiolut, jääkiekko, karjala-lippis ja eppunormaali. Tässä porukassa sivarius on yhtä epäilyttävää kuin lambric-olut, italo-fudis, silkkiliina kaulassa ja jazz-musiikki.

Varsinkin vanhempana, koulutetumpana sivari voi olla asevelvolliselle itselleen haasteellisempi valinta, josta myös yhteiskunta voi hyötyä merkittävästi enemmän kuin intin käymisestä.

Toisaalta vanhempana, koulutetumpana pääsee intissäkin monesti erikoistehtäviin. Vaikkapa Valtion Viralliseksi Valvojaksi, ettei Futisforumin jalkapalloyhteiskunta-fanaatikot juoni vallankaappausta. :cool:
 
Suosikkijoukkue
SUOMI
En kuuntele Eppuja, en pidä oluesta, en katso suomilätkää, en todellakaan käytä lippalakkia, enkä pidä itseäni junttina. Tästä huolimatta näen asevelvollisuuden todellisena velvollisuutena isänmaata kohtaan. Maata joka on taannut perusturvan, peruskoulutuksen ja terveydenhuollon. Jos joku haluaa suorittaa tämän velvoitteen siviilipalveluksena, voin sen jotenkin hyväksyä mikäli syy on esim. uskonnollinen. Mikään paskanjauhanta sotimisen typeryydestä ei vakuuta minua, kas kun kriisitilanteen tullessa hyökkääjä ei juuri järkisyitä esitä. Eikä tällaiset uhkakuvat ole ollenkaan kaukaa haettuja.

Tunnen kolme (3) sivarin käynyttä ja tiedän viitisen lisää. Kaikkiin näihin kahdeksaan (sinänsä pienehkö otanta, tiedän) sopii kuvaus; "yläasteella häviäjän roolissa, kerran nörtti aina nörtti."

Jos joku tuntee isokokoisen atleettisen sivarin jolla nousee penkistä helposti kolminumeroinen luku ja jolla ei ole läväreitä saati tukka perseessä, joka on työsuhteessa muttei it-alalla, ja menestyi urheilussa/kaveriporukassa/naistenseurassa koko nuoruutensa vähintään kohtalaisen hyvin, niin kertokaa minulle. Ettei tule väärinkäsityksiä, en etsi poikaystävää vaan poikkeusta.
 

Sheedy

Jäsen
Viestin lähetti Luistelutaidoton

Jos joku tuntee isokokoisen atleettisen sivarin jolla nousee penkistä helposti kolminumeroinen luku ja jolla ei ole läväreitä saati tukka perseessä, joka on työsuhteessa muttei it-alalla, ja menestyi urheilussa/kaveriporukassa/naistenseurassa koko nuoruutensa vähintään kohtalaisen hyvin, niin kertokaa minulle. Ettei tule väärinkäsityksiä, en etsi poikaystävää vaan poikkeusta.

En löydä sanoja....:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Luistelutaidoton unohtaa, että sivareita on ollut enemmän ja vähemmän jo 1960-luvulta lähtien. It-alalla työskentelee siis pakostikin pieni vähemmistö.

Ei ole kovin hedelmällistä alkaa luettelemaan tuntemiensa/tietämiensä sivarien ammatteja tyypille, joka etsii "poikkeuksia", mutta... Itse tunnen enemmän tai vähemmän hyvin vajaat parikymmentä sivaria (ja ennen kuin kukaan alkaa miettimään "homot tuntevat toisensa" -juttuja, niin pitää tarkentaa, että lähes kaikki elävät, kuten minä itsekin, vakituisessa heteroparisuhteessa), joista opettajia 3, musiikkialan ammattilaisia 4, opiskelijoita 4 ja teknisissä töissä olevia 2. Loppujen ammatti on minulle tällä hetkellä tuntematon. It-alalla on ehkä yksi, en ole varma. Yksi on työtön.

Mutta eihän tämä varmaan ole riittävä otos.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi voi....

Aina tämä aihe menee jänkkäämiseksi.

Sivari on vaihtoehto siinä kuin intti, ei sen parempi, eikä sen huonompi. Jokainen valitkoon paikan, mikä tuntuu itselle parhaalta ja se ei ihmisarvoa vähennä tai lisää.

Jos puhutaan sivarista ei jokaisen armeijaan innolla ja tietynlaisella rakkaudella suhtautuvan tarvitse tulla kertomaan, kuinka neitimäistä sivari on ja kuinka suuria miehiä ollaan armeijassa. Näistä asioista voidaan keskustella armeija aiheisissa ketjuissa, eli asiat omissa lokeroissaan.

Itse olen intin käynyt, mutta en siitä liiemmin pitänyt, sopipa tuo 6kk paremmin minulle, että ehdin aloittamaan opiskelut samana vuonna ja ei mennyt 6kk hukkaan. Aukista voi myös kieltäytyä ei sinne pakoteta, muutaman kerran asiasta kävin juttelemassa ja asia oli sillä selvä. Ei se kamala paikka ole. Ihan hyvin intissä pärjää jos vain haluaa ja ajoista voi sopia joustavasti.

Aremijasta ja sivarista on vaan täysin mahdoton keskustella tälläkään foorumilla. Toisille armeija on niin suuri juttu, elämän ja luoleman kysymys, miehisyyden perikuva ja sivarit ovat kaikki "ämmiä". Sivarit eivät urheile, ovat nörttejä jne. Jos pitää armeijasta ja itselle se on ollut elämän suuria saavutuksia ja kokemuksia niin hyvä niin. Samalla toki täytyy muistaa, että toiset kokevat onnistumisensa muualla ja nauttivat muista asioista, heille armeija ei olekaan niin rakas paikka. Eli kukin tavallaan ja jos sitä ei voi hyväksyä niin ikävä juttu.


Asiasta keskustelunmahdottomuuden näkee kun lukee aikaisempia viestejä. luistelutaidoton, viispenninen ja Co havainnollistavat viesteillään kuinka rakentavaa keskustelua aiheesta saadaan aikaan. Yleistystä, kliseineen, tällähän se keskustelu syntyy, niskalaukaus erimieltä oleville? No tätä esiintyy toisessakin leirissä, mutta pienemmässä määrin.

Toki palstalla on paljon kirjoittajia, jotka osaavat keskustella perusteluineen ilman suunpielistä valuvaa vaahtoa, mutta tämä aihe vetää hiljaisen takarivin esiin koloistaan, suupielet vaahdossa, rokotukset kuntoon.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti varjo
Eli enhän minä tänne aluksi kirjoittanut, kommentoin vain sinun kirjoitustasi.

Häh? Jos tämä oli minulle, niin enkös minä nimenomaan kommentoinut sinulle sinun kommenttejasi minun kommenteistani aiempiin kommentteihin? Sikäli mikäli että tuo edellinen on tippaakaan looginen lause.

Jos jotkut päättävät tätä ketjua täyttää "Simo Hovari"-heitoilla niin niistä ei A) tarvitse välittää B) pidä kiivastua koska jos joku ei osaa otsikkoa lukea niin se on hänen ongelmansa.

Ja toisaalta: En voi olla panematta merkille, että sinäkin kirjoitit tähän ketjuun. Joten kaiketi siinä minun välittämisessäni sitten oli jotain välittämisen arvoista sinun näkökulmastasi?

Edelleenkin pointtini on se, että minua jaksaa aina vaan ärsyttää se, että eräät (et sinä, ei Suomi-Salama, mutta pari muuta) tunkevat kommenttejansa asiaa kohtalaisen kaukaa sivuten sellaiseen ketjuun, johon heillä ei ole mitään sanottavaa. Hieman muokattuna erästä heistä lainaten: Jos ei ole sivarii käynyt niin miten helvetissä sitä voi lähteä edes arvostelemaan?

Sinun kommenttisi, samoin kuin tämä minunkin, taas kuuluvat siihen, mitä minä kirjoitin, joten minua kai saa syyttää tältä osin aiheesta lipeämisestä. Musta on kylki näemmä minullakin.

Ja sitäpaitsi voihan tuon purintonin "muut sotahullut" tulkita koskevan myös minuakin koska kuitenkin olen jollain lailla sellainen.

Etkä ole.

EDIT: Katos kun alkaa tajunnanvirta tuottaa melkoisia tekstipyörteitä. Saatan katsella tuossa illemmalla josko saisin tuota tekstiä vähän tolkullisemmaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös