Oletko nimittänyt naista huoraksi?

  • 8 197
  • 60

Oletko nimittänyt naista huoraksi/lutkaksi?

  • KYLLÄ OLEN

    Ääniä: 42 43,8%
  • EN OLE

    Ääniä: 54 56,3%

  • Äänestäjiä
    96

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämän palstan Pitäisikö itkeä vai nauraa-ketjussa on ollut parin viimeisen parin päivän aikana keskustelua termien huora ja lutka käytöstä, liittyen tovi sitten päättyneeseen Kesätyttö-äänestykseen. Tuossa ketjussa siis tunteetkin vähän pääsivät kuohahtamaan.

Tähän liittyen tuli mieleeni, että kenen mielestä ylipäänsä on sopivaa nimitellä naista tällaisin termein - edes suutuspäissään -on sitten kyse lutkasta tai huorasta, jotka ilmeisesti Kielitoimiston mukaan ovat synonyymejä.

Oma kantani asiaan on ehdoton EI, eli tämä ei ole suotavaa, enkä tunnusta koskaan näitä termejä käyttäneeni.* En nyt mitenkään ylpeile tällä asialla, sillä minun mielestäni tämän pitäisi olla itsestäänselvyys.

Ja kuitenkin nettiä selaamalla käy selvästi ilmi, että monen miehen mielestä tämä on ihan okei. Se täytyy kyllä lisätä, että yllättävän monen naisen olen itsensä kuullut käyttävän näitä termejä, oman sukupuolensa muista edustajista. Toinen huomio on se, että on tietysti eri asia käyttää termiä päin naamaa, kuin netissä anonyymisti, kumpikin toki yhtä tuomittavaa imo.

Vastausvaihtoehdoista:

Niitä on vain kaksi, eli KYLLÄ ja EI. Tavallaan olisi ollut perusteltavissa laittaa joku kolmas vaihtoehto, tyyliin "kerran vihoissani käytin ja kaduin jälkeenpäin", mutta koska oma suhtautumiseni asiaan on täydellinen nollatoleranssi, niin näillä mennään.

* edit. lisätään sellainen tarkennus, että olen kyllä varmaankin käyttänyt sanontaa käydä huorissa tms, siis osana keskustelua liittyen prostituutioon ja seksibisnekseen. En kuitenkaan koe tätä samalla lailla loukkaavaksi, vaan puhekielen ilmaisuksi näihin palveluihin ja niiden käyttöön liittyen.
 
Kyllä voin ihan hyvin sanoa naista huoraksi, ja samaten miestä. Minulle huoraaminen ei ole vain seksityötä, vaan lasken myös itseni huoraksi, sillä teen työtä pelkästään rahasta.

Tuomari Nurmio tiivisti kappaleessaan Mammona mainiosti sen, miksi minun suhtautumiseni huoraamiseen ei ole läheskään niin kielteinen kuin se esim. tämän ketjun avaajalla mitä ilmeisimmin on:

Ota tai jätä, mutt' älä unohda tätä,
jos väität, että raha haisee,
teet niin tai näin, tai vaikka väärin päin,
aina raha ratkaisee.

Huoletta voit vaihtaa aatteita
kuin mannekiini vaatteita.
Jokainen joutuu myymään itseään;
päätään, käsiään tai persettään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Voisi ehkä vielä lisätä sen verran, että mikäli joku miespuolinen ystäväni käyttäisi termiä huora, niin en varmasti alkaisi kuuluvasti motkottamaan ja sormeani heristämään: kukin tehköön omat johtopäätöksensä ja oman mielensä mukaan. Samalla minulle kuitenkin muodostuu tietty mielikuva henkilöstä, joka kokee tarpeelliseksi tällaisia termejä käyttää.

Ehkä kyse on pehmeästä luonteestani, suutun hyvin vähän, ylipäänsä mistään. Näin ollen - kun mieleni ei juuri kuohahda - on tällaisten termienkin käyttö marginaalissa. Toki ymmärrän, mikäli joku vihoissaan näitä termejä käyttää, ihmisiähän tässä vain ollaan. Eli en usko tästä automaattisesti joutuvan helvettiin. Ihan oma lukunsa ovat sitten ne ihmiset, jotka käyttävät termiä ikään kuin synonyyminä naiselle, hyvinkin arkipäiväisesti.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten sieltä toisesta ketjusta varmasti ilmeneekin, olen täysin samoilla linjoilla kuin @MustatKortit. Naisten kutsuminen huoraksi tai sen synonyymillä on ilkeä loukkaus mikäli nimittelyn perusteena on esimerkiksi paljastava pukeutuminen tai vaikka keskimääräistä vilkkaampi seksielämä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kyllä voin ihan hyvin sanoa naista huoraksi, ja samaten miestä. Minulle huoraaminen ei ole vain seksityötä, vaan lasken myös itseni huoraksi, sillä teen työtä pelkästään rahasta...

Ainakin omissa mielikuvissani jonkun nimittäminen "mieshuoraksi" jonkun urheiluseuran kannattamisen takia tai vaikkapa "työnantajalle huoraaminen" ovat täysin eri sortin asioita, kuin tosissaan huora-sanan käyttäminen naisen edessä.

Korostan, etten sen kummemmin halua alkaa ääneen syyttämään termien käytöstä, vaikka oman nollalinjani mainitsinkin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Juu olen. Teinivuosina myönnän kyseistä termiä käyttäneeni. Tosin en sitä tuolloin mitenkään yleisesti viljellyt. En tuota sanaa niin loukkaavana kuitenkaan pidä jos kyse on prostituoidusta. Vanhan liiton ammattitermi kuitenkin. Huorittelu on vaan niin yleistynyt, että siitä on tullut erittäin negatiivinen nimike. Tai tottakai koska eiväthän kaikki naiset myy itseään. Erittäin loukkaava "haukkumanimenä" kuitenkin.
 

Snagari

Jäsen
Tottakai olen. Jos vaikka kaveri on käynyt huorissa niin saatan kysyä, että "no millainen huora oli?"

Ex-tyttöystävääni haukuin kavereilleni huoraksi kun meni minua pettämään. Hän olisi saanut sanoa minua vaikka mieshuoraksi jos tilanne olisi mennyt toisinpäin.

Jostain todella epämiellyttävistä naisista, joita kohtaan olen tuntenut siis jopa vihaa, olen myös tätä haukkumasanaa käyttänyt ja useasti. Tämäkin kuitenkin kavereiden kesken.

Päin naamaa en huora-sanaa naiselle ihan heppoisesti sano. En ainakaan muista koskaan edes sanoneeni.

Ja se että joku väittää että "lutka" = "huora", ei tarkoita että tämä pitäisi paikkaansa. Ainakaan itselleni lutka ei huoraa tarkoita.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Naisten kutsuminen huoraksi tai sen synonyymillä on ilkeä loukkaus mikäli nimittelyn perusteena on esimerkiksi paljastava pukeutuminen tai vaikka keskimääräistä vilkkaampi seksielämä.

Ensin sanottakoon, että minä en kutsuisi naista huoraksi, tuskin edes lutkaksi. Mutta nainen, joka harrastaa jatkuvasti irtosuhteita, on lutka. Aivan kuten avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi on äpärä. Kysymys on enemmänkin siitä, että tarvitsemmeko enää tällaisia sanoja. Kenelle tulee mieleen haukkua jotain lasta äpäräksi? Äpärä ja lutka liittyvät tiukasti naisen asemaan siinä kulttuurissa, joka alkaa meidän osaltamme olla historiaa. Nainen on tulossa samaan asemaan kuin mies, eli irtosuhteisiin ei suhtauduta yhtä negatiivisesti. Entä sana puuma. Onko puuma nainen, joka harrastaa irtosuhteita ja jos on, niin miksi vanhempi nainen saa vastaavasti kehuvan sanan ja nuorempi haukkuvan?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja se että joku väittää että "lutka" = "huora", ei tarkoita että tämä pitäisi paikkaansa. Ainakaan itselleni lutka ei huoraa tarkoita.
En tiedä mikä olisi parempi taho määrittelemään virallista suomenkieltä kuin Kotus. Et sinä ainakaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Minä en näe ongelmallisena sanoa prostituutiota harjoittavaa naista huoraksi, vaikka nimitys onkin vähän vanhanaikainen. Päin naamaa en hänelle tällaista sanoisi, sillä hän voisi ottaa sen loukkauksena, mitä en halua, sillä arvostan seksityöläisiä. Mutta sellaisessa normaalissa kavereiden välisessä keskustelussa voin termiä käyttää, esim. "Lähetäänkö käymään huorissa?"

Sen sijaan naisen haukkuminen huoraksi jostain muusta syystä on sekä hyvin epäkohteliasta, että -toivoista. Yleensähän tätä käytetään häpäistäkseen sellaisen naisen kunnia, joka jostain syystä on päättänyt harrastaa jonkun toisen kanssa seksiä. Eli tällaiselta feministiseltä kannalta huorittelu on naisen arvon alentamiseen pyrkivää toimintaa, ja miehen arvoasemaa ajattelevalta kannalta melkoista kateellisen betauroksen panettelua.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kahta naista olen, tosin en päin heidän kasvojaan. Molemmat ovat sukulaisiani, molemmat ovat joko menneisyydessä tai viime vuosina panneet kymmeniä miehiä ja käsittääkseni ainakin toinen heistä sai rahallista palkkiota työstään. Ja molemmat ovat vielä kaiken lisäksi muslimeja.
 

Snagari

Jäsen
Eli äitisi oli lutka kun sinua tehtiin?
En käsittääkseni ole syrjähypyn jäljiltä syntynyt. Ihan olen avioliitossa olleiden vanhempieni tuotos.

Aika mielenkiintoinen kysymys kun esim. wikisanakirja antaa nimitykselle "lutka" tällaisen merkityksen:
  1. (alatyyliä, halventava) horo; seksuaalisesti hyvin aktiivinen nainen, joka harrastaa irtosuhteita; erityisesti haukkumistarkoituksessa käytetty nimitys naisesta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En käsittääkseni ole syrjähypyn jäljiltä syntynyt. Ihan olen avioliitossa olleiden vanhempieni tuotos.

Aika mielenkiintoinen kysymys kun esim. wikisanakirja antaa nimitykselle "lutka" tällaisen merkityksen:
  1. (alatyyliä, halventava) horo; seksuaalisesti hyvin aktiivinen nainen, joka harrastaa irtosuhteita; erityisesti haukkumistarkoituksessa käytetty nimitys naisesta.
Wikisanakirja ei ole mikään virallinen kieliopas. Kielitoimiston sanakirja on: Kielitoimiston sanakirja
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kysynyt ovatko ne synonyymejä sanalle huora. Kysyin ovatko ne mielestäsi yhtä pahoja, yhtä loukkaavia nimityksiä?
Tämä menee jo naurettavaksi mutta kerron vielä sen että synonyymillä tarkoitetaan saman merkityksen omaavaa sanaa. Jos on äidinkielen alkeet noin hukassa niin turha on väitellä sanojen merkityksestä.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Myönnän, että olen sanonut. Tämä on kumminkin tapahtunut makuuhuoneessa kummankin osapuolen hyväksynnällä ja tilanteen olisi saanut lopetettua, mutta siitä ei sen enempää. Tätä ei tietenkään kuulu laskea.

Enkä myöskään laske tilanteita, joissa kavereita olen leikkimielisesti vittuillen haukkunut (ainiin eihän tähän miehen haukkumista laskettu, aikamoista syrjintää) esim jääkiekon yhteydessä keväisin, kun nuttu on viuhunut samalla, kun edellinen "suosikki"joukkue on lähtenyt laulukuoroon.

Asiaan palatakseni, en ole koskaan huoraa, lutkaa tms käyttänyt haukkumanimenä. Ehkä yksi syy on kuinka n 10 vuotta sitten omanikäiseni nuoret pissaliisat käytti sitä sanaa melkein jokaisesta vastaantulijasta, ja jo silloin pieni sorza koki suurta myötähäpeää haukkua toista ammatinharjoittajaksi. Toinen syy lienee liittyy edelliseen, sillä en koe mielekkääksi mennä vastaantulijaa haukkumaan esim poliisiksi tai siivoojaksi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En usko, että olisin milloinkaan nimitellyt ketään huoraksi. Osaan kyllä olla tarvittaessa ikävä suustani, mutta en tuolla tavalla. Itsensä myymistä oikeasti harrastavaa naista olen puhutellut niin kovin harvoin, että ammatti- tai sivutoiminimikkeiden käyttöä puhuttelussa ei ole muistaakseni tarvinnut sivuta.

Mitä olen lapsilta kuullut, niin huorittelu on monilla yläasteikäisillä penskoilla perin juurin arkipäiväistä kielenkäyttöä. Ei se ihan vierasta ollut minunkaan kouluaikoinani, mutta huorittelu vaikuttaisi olevan nykyään herkemmässä kuin mitä oli noin sukupolvi aiemmin.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vissiin hiljaisempi viikko kiekkorintamalla.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Jokainen on huoritellut. Joko suoraan päin naamaa, muutamien mutkien kautta tai höhöttelemällä jätkien mukana kun poikain kesken on tullut joku puoli tuttu riemureikä puheeksi. Jokainen tietää myös täsmälleen milloin on perusteltua vihjailla naisesta tuohon sävyyn ja milloin taasen mennään rajan yli. Ammattilaisia on turha sotkea tähän yhteyteen kun kaikki ymmärtävät tuon rajan.

Sanavalinnoista riippumatta päämäärä on kuittailla ja kyykyttää sitä jotakuta puolihuolimatonta.

En tiedä miten palstan jätkien naisystävien tai naistuttujen osalta on, mutta oman kaveripiirin naiset ampuvat kyllä vähintään yhtä kovaa jos puheeksi joku kaikkia paneva retku osuu. Tai noin ainakin väittävät ja joskus tullut todistettuakin varsin terävää tekstiä. Ja perusteiden kera moinen on yhtä oikein kuin miestenkin suorittama huolimattomuuteen viittailu.

Vähemmän jeesustelua, hei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös