Oletko mielestäsi keskimääräistä älykkäämpi?

• 3 134
  • 58

Oletko mielestäsi keskimääräistä älykkäämpi?

• kyllä

Ääniä: 128 81,0%
  • en

Ääniä: 30 19,0%

• Äänestäjiä
    158

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
93:lle kiitos mielenkiintoisesta testistä. Tuloksesta huolimatta tiedän kuuluvani keskivertoluusereiden sankkaan joukkoon.

EDIT: Ai niin, jäi kaivelemaan sen tehtävän nro 8 oikea vastaus. Ei aukene, ei sitten niin millään...

93

Jäsen
Viestin lähetti Euro71

EDIT: Ai niin, jäi kaivelemaan sen tehtävän nro 8 oikea vastaus. Ei aukene, ei sitten niin millään...

√(edellinen +1)
√(3968+1) = 63 (ehkä?)
√(63+1) = 8
√(8+1) = 3
√(3+1) = 2

palvelin on ruuhkautunut... kele... 3. yritys... 4. joko?... viides kerta toden sanoo...

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olen tyhmä kuin saapas, mutta kuitenkin viisaampi kuin keskimääräinen flanellisukka. Olen myös pystynyt pitämään puoli tuntia kestävän luennon lampipolyyppien sukupuolielämästä... enkä ratkennut kertaakaan nauramaan, enkä edes hikoillut. Kuulijoina oli 30 18-20 vuotiasta opiskelijaa... eikö tuo jo kerro jotakin tyhmyydestäni, joka suorastaan säkenöi nenänsieraimistani ulos... häh?

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Olen ja mulla on paperitkin siitä!:D

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
156, mutta olen muistaakseni tehnyt tuon testin aikaisemminkin jossain. Aikaakin jäi 4 minuuttia.

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
146 tai 148 ja aikaa jäi 8 minuuttia...

Mukaviahan testit aina ovat;)

Testin tein jo kuukausi sitten, joten tarkka pistemäärä on unohtunut...

Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, enpä tiedä, olenko älykkö vai ei. Käytännön pöljänä meikäläistä ainakin pidetään.... Teoreetikkona pidän taas itseäni suht älykkäänä.... Ja Einsteininkin mukaan olen todella älykäs. Tämä perustuu Tekniikka ja Talous -lehden pähkinään viime kesältä. Pähkinä oli itse Einsteinin kehittämä ja hänen mukaansa vain kaksi ihmistä sadasta osaa ratkaista sen. No minä olin se toinen niistä.

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Re: 157

Viestin lähetti PKrJ
Ei ainakaan ole sama tulos kuin mensan testeistä...

Tuo on siinä mielessä mielenkiintoinen tulos, että on mahdoton saada ko. testissä, sillä jokaisesta oikeasta saa kolme pistettä lisää. Tällöin mahdolliset tulokset ovat:

174
171
168
165
162
159
156
153
150
147
144
141
138
135
132
jne.;)

Viimeksi muokattu:

tsei_tsei

Jäsen
132 - juuri Hartzan asteikon alapäähän ;) Tosin olenkin aina ollut huono näissä visuaalisissa hommissa. Intin palikkatestikin meni aika heikosti. Silti vastasin kysymykseen kyllä, mutta toisaalta mietin, että eikö ole tavallaan tyhmää pitää itseään toisia älykkäämpänä, sillä älykkyyttä on juuri niin monenlaista. Henkilö, jolla on heikot yleistiedot voi olla kuitenkin älykäs. Silti helposti haukumme häntä tyhmäksi, jos hän ei vaikka tiedä Ruotsin pääkaupunkia.

Huuhaa

Jäsen
Älkää ny viittikö! Niissä, jotka äänestivät "Kyllä" on varmasti keskimääräistä tyhmempiä ihmisiä joukossa, jotka eivät vaan (kenties?) kehtaa myöntää olevansa keskimääräistä tyhmempiä, vaikka todellisuudessa olisivatkin, mutta tämän viestiketjun aloittajan teoria siitä, että lopulta noin 90 % äänestäneistä on vastannut kyllä, pitää varmastikin ainakin tämän hetkisen tilanteen mukaan, ja tulee varmastikin lopulta pitämään valitettavasti paikkaansa.

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Olen tehnyt tuon testin aiemminkin, ja tulos oli silloin vähän päälle 150 muistaakseni. Nyt tein sen, ja tulos oli 144. Eli olen joko tyhmentynyt, tai sitten kesken testin tullut työpuhelu vaikutti asiaan. Mensan testiin en mene, koska en pidä Mensasta.

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tuossa testissä tuli 159, aikaa ei tosin jäänyt kuin puolisen minuuttia. En kyllä millään jaksa uskoa, että keskimääräinen tulos satunnaisesta otoksesta olisi sadan luokkaa.

26-29 vaikutti sen verran hämärältä logiikalta, että viidestä väärästä vastauksesta varmaan ainakin kaksi löytyi tuolta väliltä.

edit:

kokeilemalla huomasin, että väärin olivat olleet 18, 24, 29 sekä yllättäen 15 ja 31, joissa ilmeisesti kisaväsymys jo vaivasi.

24:n himmeän järjen valon jollain tavalla vielä ymmärrän oikean vastauksen nähtyäni, mutta 18 ja 29:n oikeita vastauksia en sitten mitenkään. Kohdassa 18 minusta loogisin vaihtoehto on edelleenkin valitsemani väärä vastaus, katsantokantani ilmeisesti oli väärä, sillä laskin viivojen koko ajan lisääntyvän kahdella. 29 meni sitten täysin ohi, enkä viitsinyt alunperin vastata siihen mitään.

15 ja 31 olivat sitten puhtaita lapsuksia tapaan "kyllä minäkin tuon olisin tiennyt jos olisin ajatellut".

31:ssä hämäsi neljännen kuvan sijaintipaikka ja ajan lopussa oleminen ja 15:sta oletin nerokkaasti vaihtoehtokolmioiden yläkärjen olevan "oikeassa kuviossa" kohti kuusikulmion keskustaa.

Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mane & Pete: "Tehtävät 26-29 tuottivat eniten tuskaa."

Itseäni riepoi eniten tehtävät 24 ja 25 (ei kunnollista oikeaa vastausta, vaan piti arpoa huonoista vaihtoehdoista vähiten huono - tai sitten olen vain tyhmä :-) ja numero 28 (sekä pari a+d että pari c+e passaavat, mutta molemmissa on poikkeamia tehtävän asetteluun). Muutama huolimattomuusvirhekin tuli tehtävässä, mutta koska en kummemmin aio "mainostaa" tulosta, niin mitäpä väliä sillä on...

Designer: "Mensan testiin en mene, koska en pidä Mensasta."

Sitten meitä on kaksi, jotka suhtautuvat hieman nuivasti tuohon "laiskojen älyköiden kerhoon" :-) En viitsi enempää ruotia, koska onhan heillä ihan hyvääkin toimintaa.

Hartza PKrJ:lle: "Tuo on siinä mielessä mielenkiintoinen tulos, että on mahdoton saada ko. testissä"

Älä olisi paljastanut.

Huuhaa: "Niissä, jotka äänestivät "Kyllä" on varmasti keskimääräistä tyhmempiä ihmisiä joukossa, jotka eivät vaan (kenties?) kehtaa myöntää olevansa keskimääräistä tyhmempiä, vaikka todellisuudessa olisivatkin..."

Kannattaa myös muistaa, että tässä äänestyksessä otos ei suinkaan ole keskimääräinen. On hyvinkin mahdollista, että "kyllä" -ääntä äänestäneet todellakin sitä ovat ja ne, jotka eivät ole, ovat jättäneet äänestämästä.

Huuhaa

Jäsen
Viestin lähetti Euro71
Kannattaa myös muistaa, että tässä äänestyksessä otos ei suinkaan ole keskimääräinen. On hyvinkin mahdollista, että "kyllä" -ääntä äänestäneet todellakin sitä ovat ja ne, jotka eivät ole, ovat jättäneet äänestämästä.

No joo, sitä ei moni tiedä.... :)

Mutta yhä edelleenkin olen sitä mieltä, että tähän äänestykseen ei ole nyt kaikki kyllä ihan rehellisesti ns. käsi sydämellä vastanneet, sillä vastausvaihtoehtojen välinen äänijakauma on edelleenkin niin liian suuri, ja tuskin Jatkoaikalaiset nyt niin poikkeuksellisen viisaita ja älykkäitä muuhun kansaan verrattuna ovat. :)

Fireblade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Baby Beast
Täytyy vielä todeta, että itse en osaa kovin hyvin keskittyä hälinän keskellä tekemään tuollaisia testejä, joten tuon testin tekeminen oli minulle ainakin hieman hankalaa.

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
Viestin lähetti Euro71

Hartza PKrJ:lle: "Tuo on siinä mielessä mielenkiintoinen tulos, että on mahdoton saada ko. testissä"

Touché.

No, kävin tekemässä uudestaan ja yritin laittaa samat vastaukset. Nyt se antoi sitten 159... En tiedä olenko kehittynyt, vai onko minulla vain surkea muisti. Veikkaisin jälkimmäistä kun tuo vanhuus ei tule yksin.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mane: "24:n himmeän järjen valon jollain tavalla vielä ymmärrän oikean vastauksen nähtyäni..."

Juu, juuri tuossa tehtävässä ei mielestäni ole muuta kuin huonoja vaihtoehtoja, joista "oikea" ratkaisu on vähiten huono. Himmeää logiikkaa, kieltämättä.

Mane: "...mutta 18 ja 29:n oikeita vastauksia en sitten mitenkään. Kohdassa 18 minusta loogisin vaihtoehto on edelleenkin valitsemani väärä vastaus, katsantokantani ilmeisesti oli väärä, sillä laskin viivojen koko ajan lisääntyvän kahdella.

Tuo oli mullekin pienimuotoinen ongelmapaikka (jätin ensin vastaamatta, palasin uudestaan "toisella" kierroksella), sillä hahmotin tehtävän ensin visuaalisesti.

Vaihtoehdoista poissuljettuja ovat saman tien a ja b, joten jäljelle jäävät c ja d. Nyt, riippuen siitä, miten ensimmäisen kuvan käsittää, jompi kumpi vaihtoehdoista on oikea. Itse käsitin kuitenkin ensimmäisen kuvan kahtena viivana (kaksi keskipisteestä pois lähtevää viivaa). Toisessa kuvassa on 3 viivaa. Kolmannessa kuvassa on 5 viivaa (2+3), joten neljänteen kuvaan ajattelin 8 viivaa (3+5). Loogista?

Jos ensimmäisen kuvion käsittää yhtenä viivana (jolloin viivamäärä kasvaa kahdella ja c on oikea vastaus), ainakin itseäni haittaa se, että osa viivoista on pitkiä (ensimmäinen kuva) ja osa lyhyitä (muut kuvat). Loogisempaa on laskea kaikki viivat lyhyinä, eikös?

Mane: "29 meni sitten täysin ohi, enkä viitsinyt alunperin vastata siihen mitään."

Tämä oli mielestäni helppo: Annetuissa kuvissa on ensin neliö, sitten kolmio (=yksi kulma vähemmän) ja viivat ensin nousevat, sitten laskevat. Niinpä vaihtoehdoista ainoastaan pari b+d on looginen: viisikulmio nousevilla viivoilla ja neliö laskevilla viivoilla.

EDIT: Niin, mitäs mieltä ollaan tehtävistä 25 ja 28. Tehtävässä 25 tein valintani pelkästään sen koukun perusteella, koska loogisin keskuskuvio olisi ollut salmiakki (eikä sellaista vastausvaihtoehdoissa ollut). Tehtävässä 28 ihmetyttää se, että "oikea" vastausvaihtoehto a+d sisältää keskuskappaleiden koon muutoksen jota malleissa ei ole, kun taas toisaalta toinen vaihtoehto c+e peilaa sisäviivat hiukan epäloogisesti. Valitse siinä nyt sitten kahdesta pahasta parempi...

Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Entäs intin Pällitesti, siis se P1 jossa oli visuaalista,verbaalista ja matemaattista(no joo henk.koht. en kyllä pidä lukujonojen muodostamista kovinkaan matemaattisena).
Olisi kiva tietää miten siinä Gaussitettiin jengi koska pisteethän ovat 1-9. En tiedä verrataanko niitä tuloksia koko maan saapumiserään vai pelkästään joukko-osaston sisällä. Niin tai näin KarPR oli kuitenkin sen verran iso paikka että kyllä siitä 2000+ porukasta ihan luotettavan otoksen voisi saada.

Niin juu ysinhän minä siitä sain mutta eipä sillä ole mitään väliä kun ei tiedä sitä prosentuaalisuutta.
Niin ja lisätkää siihen "Mensa-antifanclubiin" vielä yksi jäsen, en tiedä voisinko sinne koskaan päästäkään mutta tosissaankaan ei todellakaan kiinnosta.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Ässät, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti varjo
Entäs intin Pällitesti...

...olisi kiva tietää miten siinä Gaussitettiin jengi koska pisteethän ovat 1-9. En tiedä verrataanko niitä tuloksia koko maan saapumiserään vai pelkästään joukko-osaston sisällä. Niin tai näin KarPR oli kuitenkin sen verran iso paikka että kyllä siitä 2000+ porukasta ihan luotettavan otoksen voisi saada.

Kun siellä taannoin kirjurina palvelin ja noita oman komppanian varusmiesten "kantakortteja" jouduin tiirailemaan, niin kyllä aivan selvä enemmistö oli palikkatestissä saanut pisteet 5-7. Ysiä ja kasia oli vähän enemmän kuin nelosia ja sitä pienempiä.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuo armeijan P-koe onkin ensimmäinen ja ainoa suorittamani virallinen testi... Tulos oli ihan OK, ei mitään hävettävää.

BTW, itselläni on sellainen pieni intuitiivinen tunne noista älykkyystesteistä ja oikeista vastauksista: periaatteessa kait mikä tahansa vastauksista pitäisi hyväksyä oikeana, koska monissa tehtävissä looginen vaihtoehto riippuu käyttämästäsi logiikasta... Jos siis olet "liian" älykäs ja käytät monimutkaisempaa logiikkaa, vastaat väärin :-)

Esimerkkinä olkoon aikaisemmasta kokeesta tehtävä 2: Mitäs jos ajattelisin asian näin:

1, 3, 6, 10

1+3 (+2) = 6
3+6 (+1) = 10
6+10 (+0) = 16

Olisiko väärä vastaus? Muissakin tehtävissä on käytetty sarjan kahta ensimmäistä lukua/kuviota pelkästään "statistin" osassa... Jos jollain on halua, niin olisi kiva tietää, keksitäänkö muihinkin tehtäviin loogiset perustelut väärille vastauksille...

EDIT: Niin, tehtävät 26-29, kysymyksenasettelu on kertakaikkiaan hämärä: "Valitse se kuviopari, joka tekee sarjasta loogisesti jatkuvan..." No eihän sitä pidä tehdä, vaan valita se kuviopari, joka suhtautuu samalla tavalla toisiinsa kuin esimerkkikuviot...

Viimeksi muokattu:

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Koulumenestyksen perusteella olen älykäs, mutta viisas olis kivempi olla... mutta eiköhän sitä elämän aikana ehdi karttua.

Mä olen joskus tehnyt kanssa tommosen nettiälykkyystestin, tulos tais olla jotain 138-146 en tarkkaan muista kun en siitä sen enempää kuitenkaan perusta...;)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy